, 9 tweets, 2 min read Read on Twitter
Awal2 bertunang, saya cuba panggil bekas tunang saya 'sayang', dia tegur: Belum kahwin lagi, jgn melebih2. Sepanjang bertunang pun, dia hanya panggil saya 'Encik Hilal'. Tak romantik sgt kan?

Tapi alhamdulillah, ini tahun ke-7 rumahtangga kami, disertai 4 anak.

#BebenangHilal
Kadangkala kemanisan sebelum berumahtangga bukanlah nilai ukuran kemanisan selepas berumahtangga.

Sebelum berumahtangga ni saya berpendirian bukanlah tak boleh bermanis2, tapi berpada2. Sebab belum tentu lagi kita punya.

Fokus utama dan perlu serius diberikan perhatian ialah:
1. Persiapan Rohani
Hubungan dengan Allah tu mantapkan. Kalau komitmen dengan Allah kita culas, macam mana nak jamin kita komit dengan manusia? Persiapan rohani ni juga lah melatih kita disiplin, rasa bertanggungjawab, sebab orang imannya jujur, faham keluarga ni amanah besar.
2. Persiapan Material
Fokus perkasakan kemampuan mencari sara hidup. Tak kaya tak apa, tapi pastikan kita bukan orang malas. Kena tunjuk ada usaha, paling kurang dalam bentuk sikap berjimat, tidak membazir. Tunjukkan kita serius nak memikul tanggungjawab berumahtangga.
Manis2 terlebih gula, lepas akad nikah, boleh all out. Halal pun halal. Pahala pun dapat. Tambah pula bila dua persediaan tadi dah cuba diusahakan sebaik mungkin, insyaAllah rumahtangga yang dibina lebih menenangkan, meyakinkan.
Semasa berumahtangga nanti, akan ada banyak cabaran dan dugaan. Benda2 kecil jangan besar2kan. Benda2 besar, kena pandai hadapi dengan tenang. Ini semua perlu dilatih semenjak bujang.

Jadi masa bujang, jangan lari dari konflik. Cuba hadapi. Usahakan penyelesaian.
Kalau tak panggil 'baby sayang' dah putus, macam mana nk harungi rumahtangga yang lebih mencabar.

Pun begitu, saya tak galakkanlah couple. Itu cabaran juga tu, yang perlu diselesaikan. Hadapilah, cari solusi, belajar bertanggungjawab dgn baik.

InsyaAllah kita akan lebih matang.
BONUS:
Muka Kak Masyitah korang kalau Encik Hilal dia buat lawak hambar.
😂😂😂
Missing some Tweet in this thread?
You can try to force a refresh.

Like this thread? Get email updates or save it to PDF!

Subscribe to Hilal Asyraf
Profile picture

Get real-time email alerts when new unrolls are available from this author!

This content may be removed anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!