אשתדל שהרוב יהיה ברובד של נפנופי ידיים.
Here we go.
באפיסטימולוגיה, עקרון הסגירות אומר שאם אני יודע דברים מסוימים ומסיק מהם - לוגית - מסקנה, אז אני גם יודע את המסקנה הזאת.
נניח שאני יודע שיש בבית לי כלבה. ואני יודע שכל הכלבים הם חיות. יהיה מגוחך לחלוטין להגיד שאם אני מסיק מכך (לוגית) שיש לי בבית חיה, יש איזשהו מצב בו אני לא גם אדע מיידית שיש לי בבית חיה.
1. לקבל את האנומליות כמחיר של עיקרון הסגירות. מעין פתולוגיה שמעידה שהכלי הזה לא חף מבעיות, אבל עדיין בעל ערך.
2. לנסות לתקן ולעדכן את העיקרון.
3. לדחות את עקרון הסגירות, תוך ניסיונות להתמודד עם המחירים שהדחייה שלו גוררת.
המאמר שבחרתי לנתח כולל בחינה נהדרת של תורת הראיות ואיך היא משפיעה על גבולות הידע שלנו, ודרכה הוכחה יפה שעולם הראיות ״פתוח״, ומכאן שעולם הידע ״פתוח״, ועקרון הסגירות שגוי.
אני ממש אוהב את החיבורים האלו בין תחומים פילוסופיים כמעט אמורפיים לעולם הרציונאליות והראיות האמפיריות.
חלק מרכזי בהוכחה במאמר הוא הדגמה איך באימפליקציות (אם א׳ אז ב׳), יש ראיות שמעלות את ההסתברות לא׳, אבל מורידות את ההסתברות ל-ב׳ (למרות שידוע הקשר הלוגי שאם א׳ אז ב׳!). את זה אפשר לחבר דרך מודל הסתברותי של תורת הראיות ולהגיע לכך שעיקרון הסגירות שגוי.
<פירוט טכני/>
אז מה היה התהליך בפועל?
במקור רציתי להראות שהדוגמאות שמשמשות במאמר הן מזן מאוד ספציפי, ומייצגות תת קבוצה ״רעילה״ של מקרים, שקל לסמן ולזהות.
אז החלק הזה היה נחמד מאוד. אבל מה הסתבר? העיקרון המסוייג? עדיין נפל על הדוגמאות הרעילות שבמאמר. נכשלתי ביצירת סייג חזק מספיק מניתוח הרעילות שעשיתי
טוב, אמרתי לעצמי. אז בואו נעשה עיקרון סגירות *ממש* מסוייג, עם הכללה פחות מנומקת של הסייג המקורי, אבל שעדיין אפשר לראות חוט מקשר בין שניהם. גם כאן, המציאות הביאה לי זבביר בין העיניים (ז׳רגון טכני של אפסטימולוגים #אלב) - לא הצלחתי להוכיח שהסייג הזה בהכרח חוסם את כל המקרים הרעילים
אוקיי, ננסה את הכיוון ההופכי. אולי אני יכול להוכיח שאף סייג ״מהמשפחה״ של הסייגים האלו יהיה טוב מספיק.
גם את זה לא הצלחתי להוכיח.
ועוד ועוד, עד שבמקום לנתח הצעה פוזיטיבית קונקרטית, נאלצתי לנתח את הכשלונות לייצר הצעה כזאת, ואת הכשלון להדגים שלא ניתן לייצר הצעה כזאת.
זה היה מבאס.
אם אצטט את ההערה המסכמת של המנחה שלי: ״הביקורת העצמית - מעולה!״.
סה״כ, על אף רכבת ההרים הרגשית, והאכזבה מול הציפיות המקוריות, אני מאוד שמח שעשיתי את הסמינר, ובנושא הזה.
אחלה בחלה, 8/10, would do again.
עקרון הסגירות כבר מכיל את הסייג שאסור לי לאבד את הידע המקורי ממנו אני מסיק את המסקנה (באופן לא טריוויאלי, יכולות להיות מסקנות שמחלישות, עד כדי ביטול, את הטענות שהובילו אליהן).
להפתעתי אין ממש התייחסות לידע של הגשר הלוגי בספרות המחקרית על סגירות.
עכשיו אפשר לנסות ולהראות שהדוגמאות הנפוצות בתחום רעילות במובן שהן גורמות לאיבוד הידע של הגשר.
כשלתי בזה.
כלומר שהרעילות היא כימות כלשהו של הנזק שראייה משיתה על המסקנה הרצויה, או על עצם היכולת להסיק אותה.