Ja, det är bättre att kunna handla på Walmart med sin magra basinkomst än att stå 5h i kö till en låda mat från en frivilligorganisation.
Att dela ut basinkomst är inte bara skydd - det är också att försöka bevara de delar av marknaden som finns kvar. Konsumtionsstimulans.
Marknaden kan inte, och vill inte, fixa överlevnad. Men Corona är inte ”marknadens” fel, och det är viktigt att rädda den.
Vad krisen gör tydligt är att staten måste garantera grundläggande överlevnad. Var pengarna kommer ifrån blir en senare huvudbry, men #basinkomst etableras.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
It is well known that the Gaza Health Ministry tally of known violent deaths at 55.000 is but a fraction of deaths.
But much less reported that emigration accounts for a substanial part (30-40%) of the population loss in Gaza. Borders now sealed, but not so at start of conflict.
Ilan de Basso (S) +4,6%
Arba Kokalari (M) +2,7%
Hanna Gedin (V) +2,3%
Emma Wiesner (C) +0.7%
Alice Teoderescu Måwe (KD) +0.3%
Karin Karlsbro (L) +0,3%
---
Isabella Lövin (MP) -2,1%
Maria Rosander (SD) -3,9%
Lisa Johansson Nåbo (S) -5,2%
🧵⬇️
* Detta är vad partierna, i egen kraft, skulle behöva öka eller minska för att ändra sina mandat.
(Partiers ändring balanserad mot 'Övriga partiers' röstandel.)
Nu är inte verkligheten sån, utan om ett parti ökar/minskar beror ofta på valdeltagande, dvs get out the vote.
🧵⬇️
Om istället röster tas eller tappas från/till soffan. *
Samma mönster, lägre siffor.
de Basso (S) +3,5%
Kokalari (M) +2,3%
Gedin (V) +2,3%
Wiesner (C) +0.7%
Teoderescu Måwe (KD) +0.3%
Karlsbro (L) +0,3%
---
Lövin (MP) -1,8%
Rosander (SD) -3,0%
Johansson Nåbo (S) -3,4%
Passagen i artikeln:
---
"Regeringen ser lika lite som övriga nordiska länder att det finns skäl för att ha kärnvapen eller permanenta baser på svenskt territorium i fredstid'" står det i propositionen.
Man påpekar dock att själva ansökan har lämnats in utan förbehåll.