Počet lidí, s kterými jsou respondenti v kontaktu, vzrostl od jara 7 na 23 (průměr). Tím narostla náročnost pro trasování - zejména protože nakažení jich asi mají nadprůměr. Po létě navíc oslabily některé brzdy epidemie (přesun do indoor). /1
Nárůst byl vyšší mezi lidmi do 55 let, ale mezi seniory je menšina izolovaná. Zajímavé, že hodně kontaktů mají lidé, kteří byli v posledním měsíci nepřímo (přes další osobu) v kontaktu s někým nakaženým. Asi je to logické, ale rychlost trasování a karantén to mohou ovlivnit. / 2
Více než během jarních restrikcí míru kontaktů ovlivňuje míra obav. To samé se týká protektivních aktivit. Nelze z toho vinit jen lidi - epidemie na počátku exponenciály vypadá neškodně. Ale leadership by měl rizika a odpovědnost připomínat. /3
Dlouhodobě se ptáme na 13 protektivních aktivit (od roušek, přes mytí rukou po vyhýbání se přelidněným místům atd.). Na jaře až 85 % lidí reportovalo, že dělá většinu z nich. Na začátku září okolo 40 %. Není nutná hysterie, ale asi znovu začít. /4 zivotbehempandemie.cz/protektivni-ak…
Problém je, že v protekci nejvíce oslabily nejaktivnější skupiny. Lidé, kteří jsou v kontaktu s 11+ lidmi týdně či znají nepřímo nakaženého, dělají většinou menšinu protektivních aktivit. Důsledek menšího osobního rizika, ale i předpokladů o vývoji epidemie (opět komunikace) /5
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Hamas zaslouží zničit. Ale extrémní dopady na civilisty v Gaze jsou dle řady analýz dané i přístupem Izraele k jejich ochraně a k humanitární pomoci. Místo seriozních plánů ožívají návrhy na vysídlení. Přehlížení klíčových otázek nás nepřibližuje k řešení, ale k dehumanizaci. /1
Krom odsouzení masakru civilistů 7. 10. si od začátku myslím, že nemá smysl jeho vysvětlování okupací. Toto není rezistence, ale teror. Hamas je dekády brzdou mírového procesu a PA státu, k čemuž ho jako “asset” označovali i Netanyahu, Smotrich a spol. /2 nytimes.com/2023/12/28/wor…
Snaha odstranit Hamas tedy zaslouží podporu. Ale útok na Gazu je extrémní - 20 tisíc mrtvých (61-80 % civilisté), tisíce pohřešovaných, 50 tisíc zraněných, čtvrtina lidí trpí extrémním hladem (WFP), většina dětí nemá dobrý přístup k pitné vodě (UNICEF). /3 unicef.org/lac/en/press-r…
Budeme potřebovat seriozní diskusi nad regulací zbraní i duševním zdravím. Ta druhá by neměla směřovat k řečem o "šílencích". V USA jen 5 % mass shootings dělají psychotici a těžce duševně nemocní. Větší prediktor jsou běžnější obtíže a traumata. /1 columbiapsychiatry.org/news/mass-shoo…
Cca 25 % střelců v USA mělo deprese či jiné běžnější obtíže. Tedy více, ale rozhodně ne majorita. Větší prediktor jsou podle některých autorů různá traumata z dětství, life crises, zkušenosti s násilím. Někdy ani ta. /2
Je pravda, že v rámci minority duševně nemocných mass shooters byla většina bez aktuální medikace. A v zemích s malým počtem incidentů navíc může být role duševních nemocí jiná. Ale pro poučení je zkušenosti z USA dobré znát. /3 pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34102649/
Systém tisíců zřizovatelů ZŠ vede k zahlacení škol adminem i k obřím nerovnostem. Popsali jsme, jak to funguje v Estonsku, Finsku, Ontariu atd. Zřizovatelé jsou větší, mají odborné zázemí, centralizují admin, ale často i pedagogicky vedou a podporují školy partnerstvi2030.cz/wp-content/upl…
Tahle skvělá studie, kterou udělali v PAQ @KarelGargulak@stepankment@MichalOstry pod vedením Vládi Srba (Partnerství 2030+) ukazuje možné cesty k překonání negativ extrémní decentralizace českého základního školství. /2
Možností realizace je spousta, ale ty směry jsou jasné - jasnější řízení, jasnější odpovědnosti za kvalitu vzdělávání, omezení administrativy její centralizací, podpora v pedagogice i implementaci změn. /3
Balíček vnímám jako první krok pro rychlou redukci deficitu. Mám výhrady, řada věcí naopak smysl dává či se povedla revidovat. Většinou jde o easy parametrické změny. Je třeba říct, co lze zlepšit v dalších fázích - klíčové reformy výdajů i daní (DPFO, DPPO, nemovitost). /1
V rámci úspor zatím prakticky nejsou obsaženy ty reformní - ve zdravotní prevenci, redukcí institucionalizace, podpor spoření (3. pilíř), reformě fragmentované samosprávy, řízení vzdělávání, atd. Vysoké desítky miliard. Brzy v @paq_research detailněji popíšeme. /2
Souhlas s redukcí slev v DPFO (manželka, školkovné). Ale zásadní a selektivně čerpatelné slevy jsou na finanční produkty = hypotéky, 3. pilíř a životní pojištění. Okolo 10 miliard. Bylo by dobré minimálně zastropovat jejich celkové čerpání. /3
Vláda bude za miliardy dotovat zahraniční vinaře a výrobce odpadních vín za 30 Kč (těch se spotřební daň dotkne nejvíc). Na chronické nemoci posílené alkoholismem vybere zvýšením nemocenské u zaměstnanců.
Pořád doufám, že ne. /1 novinky.cz/clanek/domaci-…
Daň z tichého vína jde udělat s výjimkou pro malé vinaře, s jednou nižší sazbou, s uznatelnosti některých výdajů v DPPO. Dobrým čs. vinařům to mohlo i pomoct. Cena na litr má menší efekt u dobrých vín. Je to podpora dovozu, Hradních svící, Bílých paní a podobných vín. /2
Česko je premiant v konzumaci alkoholu. V průměru zde lidem bere rok života. Dle odhadů, ca 11 miliard ročně výdajů ve zdravotnictví je spojeno s nadměrným pitím. Obrovský je i na HDP vyřazenim z produktivity. /3 vlada.cz/assets/media-c…
Nudný dodatek ovlivňující život statisíců: 1) změna výpočtu nových důchodů udělat min 4 možnými způsoby, které mají rozdílný dopad na příjmové skupiny a zam/OSVČ. 2) Platnost by měla být odložená - do roku 2028 budou důchodci mít nižší důchody než dnes a málo valorizované. /1
Redukční hranice je 17600 Kč. Do této výše mzdy jde do výpočtu důchodů celá a nad to jen z 26 %. Jake změny jde udělat a jak se dotknou nových penzistů? /2
Možnost 1 - započítávat i do první redukční hranice jen třeba 90 % mzdy. Snížilo by i nízké důchody. Snížilo by důchody OSVČ těžící z možnosti redukovat vyměřovací základ pod redukční hranici. /3