Počet lidí, s kterými jsou respondenti v kontaktu, vzrostl od jara 7 na 23 (průměr). Tím narostla náročnost pro trasování - zejména protože nakažení jich asi mají nadprůměr. Po létě navíc oslabily některé brzdy epidemie (přesun do indoor). /1
Nárůst byl vyšší mezi lidmi do 55 let, ale mezi seniory je menšina izolovaná. Zajímavé, že hodně kontaktů mají lidé, kteří byli v posledním měsíci nepřímo (přes další osobu) v kontaktu s někým nakaženým. Asi je to logické, ale rychlost trasování a karantén to mohou ovlivnit. / 2
Více než během jarních restrikcí míru kontaktů ovlivňuje míra obav. To samé se týká protektivních aktivit. Nelze z toho vinit jen lidi - epidemie na počátku exponenciály vypadá neškodně. Ale leadership by měl rizika a odpovědnost připomínat. /3
Dlouhodobě se ptáme na 13 protektivních aktivit (od roušek, přes mytí rukou po vyhýbání se přelidněným místům atd.). Na jaře až 85 % lidí reportovalo, že dělá většinu z nich. Na začátku září okolo 40 %. Není nutná hysterie, ale asi znovu začít. /4 zivotbehempandemie.cz/protektivni-ak…
Problém je, že v protekci nejvíce oslabily nejaktivnější skupiny. Lidé, kteří jsou v kontaktu s 11+ lidmi týdně či znají nepřímo nakaženého, dělají většinou menšinu protektivních aktivit. Důsledek menšího osobního rizika, ale i předpokladů o vývoji epidemie (opět komunikace) /5
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Rychlost rozhodnutí mne tu překvapuje. Není dobrá analýza dat, co nyní z DSŘ proudí. Co chybí uživatelům. Co návrat bude stát a jak se sladí původní aplikace s DSŘ. I doporučení “zdrcující analýzy” bylo stabilizovat DSŘ na min. produkt a ten rozvíjet /1 novinky.cz/clanek/ekonomi…
Nechci zpochybňovat problémy DSŘ. Deskriptivní analýza MMR ukazuje, že výkonnost se výrazně zlepšuje. Není jasné, zda dost. Analýza je strohá v tom, jak se daří se systémem pracovat různým úřadům a jak se liší průběh různých typů řízení. /2
Zpráva MMR např. popisuje jen zapojení jednotlivých úřadů a dotčených orgánů státní správy, ale ne jejich práci, rychlost a úspěšnost v programu. Tyto věci a jejich vývoj by bylo dobré vědět. /3 mmr.gov.cz/getattachment/…
MŠMT klesne budget proti 2020-22 (vůči HDP). Už tehdy bylo veřejné financování vzdělávání (MŠMT, kraje, obce) pod průměrem OECD. I po zvýšení rozpočtu, o němž se baví politici, budeme celkově 48-64 mld pod OECD (průměr 3 analýz). Vláda může mj. dostat více z obcí a krajů. /1
Veřejné financování vzdělávání 3 zdroje - MŠMT, kraje a obce. Vláda plánovala, že právě tento celek bude odpovídat průměru OECD. Odchyluje se od něj, protože klesá rozpočet MŠMT vůči HDP. A zároveň v celkovém veřejném financováním startovala vláda pod OECD (-0,37 % HDP). /2
Média původně informovala, že rozpočet MŠMT 2025 je navrhován na 267 mld. To by bylo 53 mld pod úrovní 2020 vůči HDP. Se vstupním deficitem 2020 (poslední data) mohlo být ve veřejném financování chybět až 82 miliard Kč pod OECD. /3
Hamas zaslouží zničit. Ale extrémní dopady na civilisty v Gaze jsou dle řady analýz dané i přístupem Izraele k jejich ochraně a k humanitární pomoci. Místo seriozních plánů ožívají návrhy na vysídlení. Přehlížení klíčových otázek nás nepřibližuje k řešení, ale k dehumanizaci. /1
Krom odsouzení masakru civilistů 7. 10. si od začátku myslím, že nemá smysl jeho vysvětlování okupací. Toto není rezistence, ale teror. Hamas je dekády brzdou mírového procesu a PA státu, k čemuž ho jako “asset” označovali i Netanyahu, Smotrich a spol. /2 nytimes.com/2023/12/28/wor…
Snaha odstranit Hamas tedy zaslouží podporu. Ale útok na Gazu je extrémní - 20 tisíc mrtvých (61-80 % civilisté), tisíce pohřešovaných, 50 tisíc zraněných, čtvrtina lidí trpí extrémním hladem (WFP), většina dětí nemá dobrý přístup k pitné vodě (UNICEF). /3 unicef.org/lac/en/press-r…
Budeme potřebovat seriozní diskusi nad regulací zbraní i duševním zdravím. Ta druhá by neměla směřovat k řečem o "šílencích". V USA jen 5 % mass shootings dělají psychotici a těžce duševně nemocní. Větší prediktor jsou běžnější obtíže a traumata. /1 columbiapsychiatry.org/news/mass-shoo…
Cca 25 % střelců v USA mělo deprese či jiné běžnější obtíže. Tedy více, ale rozhodně ne majorita. Větší prediktor jsou podle některých autorů různá traumata z dětství, life crises, zkušenosti s násilím. Někdy ani ta. /2
Je pravda, že v rámci minority duševně nemocných mass shooters byla většina bez aktuální medikace. A v zemích s malým počtem incidentů navíc může být role duševních nemocí jiná. Ale pro poučení je zkušenosti z USA dobré znát. /3 pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34102649/
Systém tisíců zřizovatelů ZŠ vede k zahlacení škol adminem i k obřím nerovnostem. Popsali jsme, jak to funguje v Estonsku, Finsku, Ontariu atd. Zřizovatelé jsou větší, mají odborné zázemí, centralizují admin, ale často i pedagogicky vedou a podporují školy partnerstvi2030.cz/wp-content/upl…
Tahle skvělá studie, kterou udělali v PAQ @KarelGargulak@stepankment@MichalOstry pod vedením Vládi Srba (Partnerství 2030+) ukazuje možné cesty k překonání negativ extrémní decentralizace českého základního školství. /2
Možností realizace je spousta, ale ty směry jsou jasné - jasnější řízení, jasnější odpovědnosti za kvalitu vzdělávání, omezení administrativy její centralizací, podpora v pedagogice i implementaci změn. /3
Balíček vnímám jako první krok pro rychlou redukci deficitu. Mám výhrady, řada věcí naopak smysl dává či se povedla revidovat. Většinou jde o easy parametrické změny. Je třeba říct, co lze zlepšit v dalších fázích - klíčové reformy výdajů i daní (DPFO, DPPO, nemovitost). /1
V rámci úspor zatím prakticky nejsou obsaženy ty reformní - ve zdravotní prevenci, redukcí institucionalizace, podpor spoření (3. pilíř), reformě fragmentované samosprávy, řízení vzdělávání, atd. Vysoké desítky miliard. Brzy v @paq_research detailněji popíšeme. /2
Souhlas s redukcí slev v DPFO (manželka, školkovné). Ale zásadní a selektivně čerpatelné slevy jsou na finanční produkty = hypotéky, 3. pilíř a životní pojištění. Okolo 10 miliard. Bylo by dobré minimálně zastropovat jejich celkové čerpání. /3