En kommunalt anställd ungdomshandledare som jobbade med ungdomar i riskzonen deltog i möte mellan kriminella grupperingar i Göteborg. Detta är anmärkningsvärt men på inget sätt unikt. Här kommer en lång tråd om detta fenomen och hur tokigt det kan bli: expressen.se/gt/krim/ungdom…
Detta fenomen är inte ovanligt i våra förorter och utgår ifrån inställningen om att om du är från förorten och delar bakgrund och erfarenheter med andra som bor i förorten så kan du också fungera som en förebild. Skit samma om du knappt gick ut grundskolan.
Har du varit kriminell så är det ingen nackdel. Är du fortfarande aktivt kriminell så kan man också se mellan fingrarna på det. Varför?
För att du ska prata med ungdomarna på ett språk och med en attityd som de är bekanta med. Då funkar bara gatans språk.
Det bygger på en idé om att det inte liksom inte funkar att Lennart och Maj-Britt från Majorna ska komma ut och spela värdegrundsbingo med killarna som står på torget i Bergsjön. Nej det behöver komma någon och prata med dem på gatans språk är inställningen från de styrande.
Ibland kan fenomenet ta sig bisarra uttryck. Som när de styrande politikerna i Botkyrka upplät en kommunal vägg åt en stor hyllningsmålning föreställande tre avlidna gängkriminella. Enligt den ansvarige chefen kunde kriminella också vara förebilder... aftonbladet.se/nyheter/kolumn…
Jag tweetade om detta för tre år sedan och kallade det för "Lugna Gatansyndromet"
Lugna Gatan hade redan för över tio år sedan påträffats med att rekrytera aktiva kriminella trygghetsvärdar. Jag skrev om detta ifjol: gp.se/ledare/de-l%C3…
Nåväl. Jag ska berätta om en händelse som utspelade sig för några år sedan i en förort till Göteborg. Jag fick den återberättad av en anställd och jag har genom åren inte kunnat släppa den för den är så bisarr och så tydligt visar på det jag beskrivit ovan.
Under en period hade det i området varit oroligt med ungdomar som ägnade sig åt skadegörelse och allmänt kaosande. De ansvariga i stadsdelen ville hitta på något för dessa ungdomar. Uppdraget gick till några ungdomsledare med tveksam bakgrund (som beskrivet ovan).
Ungdomsledarna bestod av några killar som fick uppdrag att ta med ungdomarna till en resa till fjällen. Nästan inga av killarna hade åkt skidor men tanken var att man skulle komma bort och uppleva något "exotiskt". De fick budget för hela resan.
Det visade sig att ledarna tog större delen av summan och stoppade i egen ficka. Som mat fick ungdomarna på resan chips och snacks och gick i övrigt hungriga. Man skyllde på att pengarna hade tagit slut på vägen. Vid hemresan så kaosade man på hotellet och förstörde inredningen.
På bussfärden hem så var flera av ungdomarna väldigt arga och började busschauffören tvingades ringa polisen som anlände efter en stund. En lokal polisbil anlände och steg på bussen för att försöka lugna ner situationen. Den var kaotisk.
Polisen i bussen ringde till sina kollegor i Göteborg och informerade om att det fanns en risk att släppa iväg bussen till Göteborg utan poliseskort. Man beslutade sig för att den lokala polisen skulle eskortera bussen till Göteborg.
När bussen väl anlände till Göteborg mottogs den av en välkomstkommitté bestående av den lokala polisen som fick leda ut ungdomarna. De förklarade att de blivit orättvist behandlade av ungdomsledarna och att man inte varit nöjda med resan.
Det blev inga fler resor av det slaget. Intentionen hade varit god men eftersom man använde sig av ungdomsledare som skulle agera som "goda förebilder" endast mot bakgrund av att de var från förorten och endast detta så blev utfallet ett fiasko.
Så otroligt frustrerande att detta återkommer gång på gång. Ungdomarna behöver förebilder som utbildat sig. Som kan visa på att det lönar sig att plugga. Att det spelar ingen roll om du heter Yassir och kommer från Angered men utbildning kommer göra skillnad även för dig.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Förslaget att blanda upp olika socioekonomiska grupper är i bästa fall ett välvilligt förslag. Men det kommer inte fungera. Om det bara handlade om att bygga mer blandat hade problemet varit löst för länge sedan. Det handlar om aktiva val, även av de som vurmar för mer blandning.
Jag är uppvuxen i Biskopsgården på den tiden när det fortfarande fanns svenska elever i klassen och det fanns svenska grannar i trappuppgången. I takt med att invandringen ändrade karaktär från arbetskraft till flyktingar så lämnade svenskarna successivt området. En efter en.
Här är en samtida skildring från en annan del av stan. Så här såg det ut på skolorna i Göteborgs förorter vid den tidpunkten. Bergsjön, Angered, Tynnered, Kortedala. Politiken blundade för det. Vi som gick på dessa skolor såg det i våra klassrum.
Hade ett långt samtal med @PerBrinkemo i förra veckan om de normer som råder bland unga killar i förorten. Hur bestialiskt detta dåd än må vara måste man förstå mekanismerna bakom detta handlande. Det hela börjar i de normer som råder hemma.
När man fostras i en kultur där familjens heder är det viktigaste då är föräldrarna beredda att ursäkta de mest vansinniga brotten. Detta vet killarna. Inåt kommer familjerna vara bedrövade men utåt, i domstolen och gentemot släkt och vänner kommer man urskulda sonens agerande.
Detta är en kulturell skillnad. I Sverige fostras man till att veta att den som begått ett brott ensamt ska sona det. I kollektiva kulturer dras hela familjen, ja även släkten, med när denne dragit vanära över familjen. Såpass mycket att man gör allt för relativisera brottet.
Kan inte släppa den där rapporten från polisen om att 5400 ungdomar under 18 är involverade i gängkriminalitet. Om föräldrar, skola och samhället har så lite tid att komma åt dessa ungdomar borde inte en förebyggande åtgärd vara att försöka hitta den svaga länken? En 🧵
För några år sedan arbetade jag med en skolsköterska som tidigare hade jobbat som BVC-sköterska i området. Just den erfarenheten gjorde att hon kände en majoritet av barnen på skolan. Hon gjorde reflektionen att de barn som hade svårigheter i grundskolan hade hon på känn att
de skulle få svårigheter redan när hon träffade dem på BVC med sina föräldrar. Hur är det möjligt undrade jag? Hon sa att det kunde vara de där små sakerna, hur föräldern kommunicerar med sitt barn, om de missar att komma, om den ena föräldern aldrig syns till. Men också
Regeringen vill sätta en bortre gräns på tre år för SFI. Här några tankar. Men först ett klipp från Senegal. Minns ni färdtjänstföretaget som outsourcade sin kundtjänst till Senegal. Där senegaleser skulle lära sig svenska flytande på sju månader? Detta är från deras tredje dag.
Om man kan lära sig svenska i en kontext där språket inte existerar varför lyckas SFI så dåligt med de som lär sig svenska i en kontext där det är levande? Ja jag är medveten om faktorer som skolbakgrund, ålder, psykisk ohälsa etc. Men poängen kvarstår.
Jag har flera bekanta som gått SFI och träffat många genom åren som genomgått det. Min samlade bedömning är att SFI brister på grund av: 1. Tiden. I snitt läser man 15 timmar i veckan. Det blir tre timmar om dagen. Det är på tok för lite.
Den senaste diskussionen kring visitationszoner har mest fokuserat på klädstil och de kriminella. Mer sällan läser man om hur de kriminellas närvaro påverkar de boende och butiksägare i ett bostadsområde. De glöms ofta bort. Här följer ett exempel från Biskopsgården. En tråd.
En vinter för några år sedan började ett killgäng uppehålla sig i trapphusen till ett flerbostadshus i Biskopsgården. De fördrev dagarna där med att hänga och enligt polisen var det uppenbart att de både rökte och sålde narkotika. Som mest kunde det vara runt 40 killar.
Jag såg killarna när jag passerade torget varje dag.Jag kände igen en av dem. Hans farbror ägde en av butikerna i området och jag hade mött honom där.En trevlig kille som saknade betyg för att komma in på gymnasiet. Hängde mest på torget och dödade tid. Till sin farbrors förtret.
Vad är det som håller samman ett samhälle? Kanoner eller kanoner? Här en tråd om varför jag anser varför en kulturkanon är en bra idé. Framförallt utifrån ett klassperspektiv men också av andra skäl.
Socialantropologen Ernest Gellner skrev att det inte är våldsmonopolet som håller samman den moderna nationalstaten. ”Det är professorn och läraren som som bildar basen för den sociala ordningen, inte bödeln. Inte giljotinen, utan en lärare är statsmaktens viktigaste redskap”.
Staten äger inte bara våldsmonopolet men också utbildningsmonopolet. Problemet är att den svenska skolan är så fragmentiserad. Förutsättningarna skiljer sig åt något otroligt. Den ska vara kompensatorisk men är det inte på långa vägar.