Sağlıklı beslenme üzerine..🥰
Bu yazı dizisinde besinlerle ilgili kısa bilgiler yer almaktadır.
Bir sonraki yazı dizisinde "Sağlıklı beslenme nasıl olmalı" konusunu işleyecez.
İlk olarak şunu söylemek lazım, kalp-damar sağlımız için Akdeniz tarzı beslenme alışkanlığımız olmalı
➡️
Patates bol karbonhidrat içerir ve fazla tüketilmesi,tansiyon, tip2 diyabet ve kalp damar hastalıkları riskini arttırır

Tahıl ürünleri içerdikleri bitkisel protein ile kalp damar hst riskini⬇️

Deniz balıkları omega3 yağ asitlerinden zengindir. Omega yağ asitleri damarlarda ➡️
+pıhtılaşmayı azaltır, damarların normal fonksiyonları, kan basıncı ve kolesteroller üzerine olumlu faydaları var.

Meta-analizlerde günlük en az 15 gr balık yenmesi,kalp-damar hastalıkları kaynaklı ölümleri 1 kat azalttığı saptanmıştır.

Kuruyemiş ve kuru baklagiller yoğun➡️
+olarak doymamış yağ, lif, bitkisel bazı kimyasal maddeler içermektedir.
Yapılan çalışmalarda, haftada en az 4 defa kuruyemiş yenmesi kalp damar hastalığından ölüm riskini 60-70% oranında azaltmıştır.
Analizlerde, belirtilen miktarda kuruyemiş tüketenlerin kanlarında kontrol➡️
+grubuna kıyasla, total kolesterol, LDL-Kolesterol(kötü kolesterol) ve trigliserid düzeylerinin belirgin olarak azaldığı saptanmıştır.

Fermente gıdalar, süt, yoğurt, peynir gün de ortalama 200-250 mg kadar tüketilmesi halinde sindirim siteminde probiyotik bakteriler üzerine ➡️
+ faydalı etkilerinin yanısıra tip-2 diyabet riskini düşürücü etkileri vardır.

İşlenmiş et ürünleri (hamburger, sosis, salam vs) tüketiminin kalp damar hastalıkları riskini lineer olarak arttırdığı saptanmıştır.

Kalp krizi atlatanlarda düşük karbonhidrat,yüksek hayvansal yağ ➡️
+ ve hayvansal protein ile beslenenlerde, kalp.krizinden.sinraki takiplerde kardiyovasküler ve total ölüm riskinin arttığı gözlenmiştir.
Özellikle kırmızı etteki biyoaktif maddelerden, Heme proteinindeki demir, sodyum, nitrat ve L-karnitin'in kan basıncında ciddi yukselmelere, ➡️
+oksidatif stresin artmasına, lipid peroksidasyonunda (yani yağların hücrelerde oksitlenmesinde)artışa ve bağırsakların mikrobiyal yaşının değişmesine neden olduğu saptanmıştır

Alkolün vücutta U-tarzı etkisi vardır; hiç almayan ve çok alkol tüketenlerde orta-derece tüketenlere➡️
+kıyasla kalp-damar hastalığı riski daha yüksektir. Gün de 1-2 bardak alkol alanlarda HDL-kolesterolün(iyi kolesterolün),Apolipoprotein-A1, Adiponectin'in yükseldiği, Fibrinojen'in düştüğü izlenmiştir.
Burada HDL-kolesterolün yükselmesi damar duvarındaki yağ plağına olumlu➡️
+etkisi olurken, kanda fibrinoenin düşmesi kanın pıhtılaşmaya eğilimini azaltıcı etkisi olmaktadır.

Şekerli içeceklerin yüksek.miktarda tüketilmesi tokluk kan şekerinin yükselmesine, artmış sekerim karaciğerde yağ oluşumunu arttırmasına, kan basıncının yükselmesine, insulin ➡️
+ duyarlılığında azalmaya ve lipogenezin (yeni yağ oluşumu) artmasına neden olur.

Hergün düzenli 3-5 bardak kahve içilmesi kalp-damar hastalığı riskinde 11% azalmaya n.o.
Kahvenin kalp-damar sistemini koruyucu etkisi içerdiği lignan denilen diyet kaynaklı hormon benzeri ➡️
+fitoöstrojenler ve yüksek miktarda klorojenik asit içermesine dayanmaktadır.
Bitkisel lignanlar bitkisel-östrojen (östrojen içeren bitkiler) ailesinin dört üyesinden biridir (izofilavonlar, lignanlar, stilbenler, kumestanlar). İnsanlarda bulunan ana östrojen kaynağı olan ➡️
+ estradiol’e yapısal olarak çok benzerler.
Keten tohumu bitkisel lignanlardan yana en zengin kaynaktır.Keten tohumu yağı ise bu yararlı lignanları içermez,çünkü lignanlar life bağlı haldedir.
Diğer lignan içeren önemli bitkisel kaynaklar,Chia tohumu,Susam tohumu, Brokoli'dir.➡️
+Besinlerle alınan lignanmar, bağırsaklarımızda yaşayan bakteriler tarafından enterolignanlara dönüştürülür. Enterolignanlar östrojene benzer ve vücudun kendi östrojeninin etkisini azaltır veya yok eder. Bu nedenle bitkisel östrojenler ve diğer lignan zengini besinler hormon ➡️
+ bağlantılı kanserlerin gelişme riskini azaltırlar.
Fare modelli çalışmalarda ve insan çalışmalarında keten tohumunun doza bağlı olarak meme kanserinin büyümesini engellediği gösterilmiştir. Keten tohumu tüketen ve tüketmeyen meme kanseri tanısı almış ve cerrahi planlanmış ➡️
+kadınlarda yapılan çalışmada keten tohumunun dramatik bir korunma sağladığı gösterilmiştir.
Günde 25gr keten tohumu tüketetildiğinde, cerrahi olarak alınan tümör dokusu incelendiğinde, bir ay gibi kısa sürede bile belirgin apoptozis(tümör hücresinin kendi kendini yok etmesi)➡️
+ ve hücre çoğalmasında azalma görülmüştür. Keten tohumu tüketen kadınlarda menopoz sonrası meme kanseri riskini %42 ⬇️.
Ancak rahim ve yumurtalık kanseri de detaylı olarak araştırılmasına rağmen,keten tohumunun bunlardan koruyucu etkisi gösterilmemiştir.
Günde 8 bardaktan ➡️
+ fazla kahve icilmesinin kan basıncını yükselttiği çalışmalarda gösterilmiştir.

Çay,içerdiği flavonoidler sayesinde kahvede olduğu gibi, kalp-damar hastalığından koruyucu etkileri vardır.İçeriğindeki Tein kalp ritminin uyarılmasına ve akc havayollarının genişlemesine n.o.➡️
Çalışmalara Akdeniz diyeti benzeri bir beslenme(sebze, meyve, kuru baklagiller, bugfay, arpa, mısır, beyaz et, balık, zeytin yağı) uygulayanlarda Western(Batı) tarzı beslenme (yüksek miktarda işlenmiş et, tatlılar, kızartma, şekerli içecekler, çok yağlı süt ve süt ürünleri) ➡️
+ uygulayan kişilere oranla kalp damar hastalıklarına yakalanma riski %31 daha düşüktür.

Özellikle sukroz ve mısır şurubu kaynaklı fruktoz içeren içecekler (soda,enerji içecekleri,tatlandırılmış meyve suları vs)günlük kalorinin %6-7'sini oluştururlar ve kalp-damar hst riskini➡️
+yükseltirler. Bu riski, kan basıncını yükselterek, HDL-Kolesterolu düşürerek ve trigliserid yükselterek arttırırlar.

Lifli gıdaların kalp-damar sağlığı üzerine olumlu etkileri vardır.Günlük 7gr life eşdeğer besin alınmadı kalp damar hst.nda %7 azalmaya n.o.
Lifli gıdalar bu ➡️
+ olumlu etkilerini, LDL-kolesterolu ve Trigliseridi düşürerek, yemekten hemen sonra ani kan şekeri artışını önleyerek ve safra asitlerinin metabolizmasında değişikliklere neden olarak gösterirler.

Hazır besinlerdeki trans tatlara ve doymuş yağlara dikkat etmek gerekir.Diyette➡️
+ tercih edecegimiz yag uzun zincirli omega-3 yağ asitlerinden zengin yağlar olmalıdır(mesela zeytin yağı).
Balık yağları da bu uzun zincirli omega3 yağ asitlerinden zengindir.
Uzun zincirli omega3 yağ asitlerinin faydaları; hücre zarlarının alışkanlığına ciddi katkıları olması➡️
+kan vizkozitesini azaltmaları (yani kanin akışkanlığının artmasına neden olmaları), kanın pıhtılaşmaya metinini azaltmaları, çeşitli anti-inflamatuvar maddelerin üretimini tetiklemeleridir.
🥰
Siz kalbinizin doktorunu dinleyin...
Yediklerinize dikkat edin..
🌾🍁🚭🖤

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Erhan Tenekecioğlu

Erhan Tenekecioğlu Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @drercardio

17 Nov
Bağırsak mikrobiyotası ve beslenme üzerine..🥰

Mikrobiyota kelime anlamı mikroorganizma topluluğudur.

İnsan mide-bağırsak sisteminde yaklaşık 100trilyon mikroorganizma vardır.Bunların çoğu bakteri, virüs, mantar ve protozoalardır.

Bağırsak mikrobiyotası(BM)nın genetik bir..➡️
+bileşen olduğu, her insanda bazı farklılıklar gösterdiği saptanmıştır. Ancak beslenme tarzı,kullanılan ilaçlar ve antropometrik ölçümlerin mikrobiyotanın daha geniş belirleyicileri olduğu çalışmalarda gösterilmiştir

Bağırsak mikropları insanlarda metabolik ve nörodavranışsal➡️
+özellikler üzerinde etkili olduğuna dair ipuçları çalışmalarda saptanmıştır:
1-BM,kısa zincirli yağ asitleri(KYA) ve gaz üreten özel bakterilerin büyümesini destekler.Bu özel bakterilerden sağlıklı insanlarda baskın olanları Bacteroidetes ve Firmicutes isimli bakterilerdir.➡️
Read 25 tweets
16 Nov
Balık yağları üzerine🥰

Bugün AHA2020 kongresinde omega3 yağ asitlerinin(OYA) KalpDamar Hastalığı(KDH) riskini düşürmekte etkisiz olduğunu gösteren çalışmalar sunuldu

Bu çalışmalarda OYAnin KDH riskini düşürmekte neden olumlu etkisi olmadığı şu nedenlere bağlıdır:+
🐟🐠🐋
1-Birinci neden, çalışmalarda OYAnin kanda trigliserid(TG) seviyesini düşürmek için en az 2-5gr/gün miktarında alınmamış olmasıdır, ki çalışmalarda hastaya ortalama günlük 1 gr/gün dozunda OYA verilmiştir. Bundan dolayı kanda OYA yeterli doygunluğa ulaşmamıştır
2-Taze balık+
🐟🐠
+..tüketmekle,balık yağı içeren sentetik tablet almak arasında kanda yeterli doymamış yağ asit miktarını karşıladığına dair çok az randomize kanıt var.Yani taze yağlı balık tüketmekle, dışardan balık yağı kapsülü almak arasında aynı seviyede OYA alındığına dair yeterli kanıt..+
Read 10 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!