Una de les coses que no ha funcionat a les #Eleccions2021 és el vot exterior.
El que ens ha passat avui és un exemple paradigmàtic de què s'està fent amb els drets dels ciutadans residents a l'estranger.
FIL
/1
Avui, a la SDG de Processos Electorals a la @gencat ens ha arribat:
👉un sobre de vot, obert, amb la papereta dins
👉un sobre de l'ambaixada espanyola a Hanoi (Vietnam)
👉un sobre del Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación
/2
La seqüència és fàcil d'imaginar:
El ciutadà arriba a Hanoi volent votar.
No sabem si li demanen cap tipus de documentació, perquè enlloc de fer servir el doble sobre i la identificació censal, només ens dóna un sobre de vot amb la butlleta a dins.
I avall que fa baixada.
/3
L'ambaixada a Hanoi (Vietnam), agafa el sobre amb el vot (sense tancar-lo, sense identificació ni personal ni de demarcació ni de secció censal), el posa dins un sobre, i l'envia a Madrid, al Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación.
/4
Sense registres de dates ni res que pugui verificar si s'han complert terminis ni res de res, Madrid ho envia a Barcelona, a Processos Electorals.
L'hem rebuda avui, 9 dies després de les eleccions, i ja amb l'escrutini general realitzat -- estem ja en recursos.
/5
Per cert, que aquesta butlleta MAI s'hauria d'haver enviat a qui convoca les eleccions, que és el Govern!
El Govern no fa el recompte!
S'ha d'enviar a les Juntes Electorals Provincials o, en cas de dubte, a la Central.
/6
Un procediment tan i tan mal fet és perquè a algú se li enfot.
Contrastra profundament amb el què passa a l'interior de l'Estat, on (com s'ha dit moltes vegades) la col·laboració i compromís amb la Delegació del Govern a Catalunya, Correus o INE/OCE ha esta molt bona.
/7
(abans que ningú en faci interpretacions partidistes:
👉a les eleccions basques i gallegues el vot exterior també va ser un absolut desastre
👉la butlleta d'aquest elector català a Vietnam no és per un partit independentista
tanquem parèntesi)
El conseller @exteriorscat ha enviat carta al ministre d'assumptes exteriors queixant-se del que només pot ser desídia per part del cos consular - i, per tant, del ministerio - i que s'afegeix al tema del vot pregat.
Hi ha dues maneres de promoure un canvi social.
👉Aconseguint la majoria
👉Aconseguint l'hegemonia
/1
Una majoria és quan hi ha més vots a favor que en contra d'una opció, d'una decisió.
Generalment funcionem amb majories: n'hi ha prou amb voler fer una cosa i que molts altres se n'abstinguin.
La majoria és, per construcció, més ràpida.
/2
La majoria és, però, més voluble: passar del 50,1% al 49,9% és fàcil.
És, doncs, també més inestable: els marges d'error en mesurar o els col·lectius que s'inhibeixen d'una decisió poden desenfocar el llindar de què és majoria.
/3
Si l'independentisme vol ser hegemònic
👉Ha de virar a l'esquerra (o ser molt més central)
👉Ha de ser menys identitari (o ser molt més inclusiu)
Les dades són tossudes.
Virar a l'esquerra i ser més central per fer una oferta a un ingent nombre de ciutadans totalment desposseïts de recursos i de respostes.
Milions de renda baixa que voten del PSC fins a Vox buscant suports que l'independentisme no els sembla proporcionar.
Els en donem?
No convertir la identitat en un antagonisme sinó en una tria que suma, que aporta, que inclou, que pot afegir-se a les múltiples capes identitàries (origen, classe, gènere...) de cadascú.
No hi ha identitats úniques, com no n'hi ha de bones o dolentes, autèntiques o impostades.
Sobre la qüestió de la violència
sobre empresonament de dissidents
sobre contenidors cremats
sobre bales de foam
...
un fil equidistant
o no...
/1
Quan parlem de violència, solem parlar, en el fons, de dues coses
👉violència física
👉violència visible
Aquesta és la violència que veiem i, sobretot, notem de bones a primeres.
Hi ha, però, molt més.
Hi ha violència que no és física.
I n'hi ha d'invisible.
/2
Johan Galtung ens parla de tres violències.
1⃣La violència directa és la que un subjecte exerceix sobre un objecte (que pot ser una persona), i pot ser física, però també psicològica, com ara el terrorisme o la intimidació.
Aquest és un fil molt personal.
Demano disculpes si estic fent mal ús del hashtag oficial.
Però crec que pot ajudar a comprendre on som i perquè alguns estem fent el que estem fent.
/1
En la meva vida he tingut la sort -perquè ho ha estat- de ser a tres vessants diferents de la vida pública, d'allò que en diem formar opinió i fer política:
* activista, en dos trams de 5 i 4 anys
* acadèmic, més de 13 anys
* polític, poc més de 2 anys i mig
/2
Vull pensar que sempre he vist les coses amb els mateixos ulls, però en cada cas les mans aguantaven eines diferents.
De fet, si m'he anat movent, és perquè he anat pensant que anava necessitant eines noves a cada moment per fer allò que em demanava la vista.
/3
Per què hem deixat fer mítings polítics saltant-se el confinament?
Comencem dient que aquí ningú "deixa" o "no deixa" fer res.
Apliquem dret.
Agafem el trencaclosques dels drets fonamentals (salut i vida, drets cívics i polítics) i el mirem de fer encaixar.
/1
Unes eleccions no és només votar: és també ser votat.
Recuperem la nostra taula de riscos
El segon àmbit és el sufragi passiu.
Això vol dir ser votat.
Ja vam dir que aquí podíem patir.
/2
Uns dels motius per ajornar eren, precisament:
• Que els mitjans només parlarien de pandèmia, i no dels programes
• Que hauríem de limitar els actes de campanya
Bé, el que ara toca és, doncs, limitar-los.
Però NO anul·lar-los.
Sinó, ens carreguem aquest dret.
/3
Hi ha molta expectació en com serà el dispositiu de protecció de membre de meses.
Hi ha una bona part d'info als protocols.
Fa una estona n'avançava una mica més.
1) Hem de reforçar protecció a unes 30.000 persones si anem a membres mesa estrictament, 150.000 si ampliem a persones del local.
1b) Hem de veure si cal tot a tots o què.
/2
2) Les persones han de saber fer servir la protecció. Ja siguin els tests com les EPI (durant la jornada, la integral al final) han de saber com manipular-los. Caldrà informació i segurament formació.
Especialment la formació requerirà, també, veure quan i com es dóna.
/3