Jika saya bertanya kepada pakar bahasa, rupanya banyak tafsiran dan lapisan bagi perkataan ‘bodoh’.

Bahasa Melayu sangat dalam dan halus. Satu perkataan, seribu pengertian. Ada tingkatan dan spektrum berbeza.
1. Bodoh - bangang, bahalol, tongong ( kasar / kemarahan / maki )
2. Bodoh - tak mengerti dan memahami.
“ Bodohnya aku... melepaskanmu”
3. Kita masak bodoh-bodoh je ni. - Simple, biasa-biasa, common, tak ada yang istimewa
4. Bodoh - menjadi mangsa/ diperbudakkan. ( Eh, kau jangan jadi bodohlah. Dia tu nak perangkap kau je!”

5. Bodoh. Berkaitan loghat. “ kita bodo serta darat” / merendah diri atau kias tidak sehebat orang yang disebutkan
6. Boleh sambungkan.... 😃

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Fedtri Yahya🇲🇾

Fedtri Yahya🇲🇾 Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @fedtriyahya

10 Jun
Pelajar India yang selalu dm tanya-tanya soalan berkaitan Jejak Rasul, cemerlang dalam #SPM2020 👍👍

Tasawwur Islam pun dapat A+ 😊
Dia tengok Jejak Rasul sambil buat nota 😀
Moga menjadi asbab hidayah 🤲
Read 4 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(