Vandaag werd het plan Operaties 2022 voorgesteld door Fregatkapitein @Kvbelleghem.
Deze presentatie is volledig openbaar en te vinden via de website van De Kamer.
Een draadje met quotes van bovenstaande.
1/
Hulp aan de natie en de burgersamenleving blijft ook één van de operationele prioriteiten van Defensie indien crisissen of noodtoestanden dit vereisen of wanneer specifieke capaciteiten van Defensie noodzakelijk zijn.
Enkele perm. bijdrages op het nationale grondgebied:
2/
Over de laatste 2 bullets specifiek:
In ondersteuning van de federale politie blijft Defensie ook helpen bij de beveiliging van de kernsites van Doel, Geel en Mol in het kader van Operatie Spring Guardian (OSG) tot 31 December 2022.
3/
We voorzien een maximale inzet van 30 militairen en wij leveren ook een detachement standby voor een ernstige gebeurtenis op het nationaal grondgebied, hiervoor voorzien we ongeveer 150 personen.
4/
Voor wat de operationele inzet in het kader van de collectieve verdediging en ontrading betreft zal Defensie verder haar bijdrage leveren aan de uitvoering van het NAVO readiness action plan zoals goedgekeurd door de NAVO lidstaten op de top van Wales.
5/
Deze bijdrages zijn belangrijk omdat ze het voorwerp uitmaken van de jaarlijkse rapportering naar de NAVO toe. In het kader van de NAVO aanpassingsmaatregelen bevestigd Defensie haar eerdere engagementen binnen het Enhanced Nato Respons Forces concept.
6/
Ze zal die blijven nakomen in functie van een rotatieschema dat overlegd werd met andere NAVO lidstaten voor wat de Belgische bijdrage aan het Very High Readiness Joint Taskforce betreft.
7/
België zal ook een solidaire bijdrage leveren aan de ontplooibaarheid van de bestaande capaciteiten zoals voorzien in het Readiness Initiative van de NAVO en zal haar tijdspad aanpassen indien nodig.
8/
In het kader van de "NAVO Assurance Measures" zal Defensie verder deelnemen aan ontplooiingen in het Oostenlijk deel van het bondgenootschap met de verderzetting van de deelname aan de Duitse Enhanced Forward Presence (eFP) BattleGroup (BG) in Litouwen
9/
Het eFP concept betreft de organisatie van 4 multinationale BG's met als doel de afschrikking én het versterken van de middelen voor de collectieve verdediging van de Baltische staten en Polen.
10/
De bijdrage aan de Duitse eFP BG in 2022 in Litouwen bestaat enerzijds uit een manoeuvre capaciteit van ongeveer 140 militairen gedurende 6 maanden, dit zou in het 2de semester plaatsvinden en anderzijds uit een bijkomende stafofficier gedurende het volledige jaar.
11/
Defensie voorziet ook de verderzetting van de bijdrage Enhanced Air Policing Mission (EAPM) met 4 F-16 vliegtuigen en ongeveer 60 militairen gelegerd in Estland.
12/
België levert ook in 2022 haar bijdrage aan de algemenere paraatstelling van de NAVO met elementen zoals F-16's of een manoeuvre compagnie die voor NRF zijn aangeduid met korte inzettermijnen.
13/
Daarnaast maakt het operationele fregat deel uit van de NRI waarvoor iets langere paraatstellingstermijnen gelden en waardoor het platform tegelijkertijd ook kan bijdragen aan de vormingsbehoeften van de Marine.
14/
De schepen die worden toegewezen aan de NRF, en die tijdens hun stand-by periode effectief ingezet worden voor diverse operaties volgende jaar, zijn een aantal mijnenjagers en die zullen opdrachten uitvoeren gaande van ontradende actie tot effectief ontmijningsoperaties.
15/
Dit betekent concreet voor 2022 de effectieve inzet in NAVO Eskaders van de Lobelia (1), Primula (1) en de Narcis (2). Deze laatste gedurende een 5-tal maanden in het tweede semester in het kader van opsporing en vernietiging van springtuigen in de Middellandse Zee.
16/
Wat dan "Collectieve Veiligheid" betreft zal de strijd tegen internationaal terrorisme, gewelddadig extremisme en radicalisering ook in 2022 de belangrijkste uitdaging blijven voor onze collectieve veiligheid.
17/
De belangrijkste plaatsen waar we actief zijn zullen zich situeren in wat men "de onstabiele ring rond Europa" noemt. Dit men een BE deelname aan de operaties voor crisisbeheer: in het Middellandse Zee gebied, de Sahel en in West Afrika met inbegrip van het Midden-Oosten.
18/
In de Middellandse Zee blijven migratiestromen, naast illegale smokkel en wapentransport, ter ondersteuning van terroristische activiteiten, de belangrijkste bronnen van instabiliteit en onveiligheid.
Hiervoor voorzien we 1 stafofficier.
19/
Daarnaast voorzien we ook een tweetal stafofficieren in het ontplooide hoofdkwartier aan boord van het stafschip van de Europees geleide operatie IRINI.
20/
Tunesië wordt meer en meer geconfronteerd met een ernstige terroristische dreiging daarom wordt voorgesteld om Tunesië in een bilateraal kader verder bij te staan in hun strijd tegen dat terrorisme.
Onderstaand de voorziene steun.
21/
In de Sahelregio zal Defensie streven naar een optimalisatie van haar inzet door een verhoging van haar operationele toegevoegde waarde in de strijd tegen terreur.
22/
Een interdepartementale analyse die uitgevoerd werd in samenwerking met de FOD BuZa en ontwikkelingssamenwerking in het kader van de Ops 2021 concludeerde dat de inzet van de Belgische Defensie in de Sahel deel zou moeten uitmaken van een Belgische globale aanpak die,...
23/
...met inachtneming van het principe "Do no harm" en "geen inmenging", wil bijdragen aan positieve en duurzame evolutie in de regio vooral op het vlak van ontwikkeling. Het optreden moet voornamelijk worden geïntegreerd in de inspanningen van de bestaande coalitie...
24/
...voor de Sahel en coherent blijven met alle internationale inspanningen in de regio terwijl operationele en strategische autonomie moet behouden blijven.
België ondersteunt de versterking van de militaire mogelijkheden van de leden G5 Sahel...
25/
... in eerbiediging voor de bevolking met een bijzondere aandacht voor de mensenrechten en het internationaal humanitair recht. Wij verdedigen ook een evenwichtig antwoord gezien de complexe situatie op vlak van veiligheid in de regio: terrorisme, lokaal geweld... 26/
...zowel inter als intra gemeenschappen, criminaliteit, geweld van het leger, de veiligheidsdiensten enz... Uiteindelijk worden operaties voorzien die gebaseerd zijn op een strategische reflectie mét een exit strategie en met een duidelijke en realistische visie van het doel. 27/
We voorzien:
Ongv. 5 specialisten voor FHQ
Ongv. 5 specialisten voor DEU ISR
2 x MTT van 10 mil.
en ook onder voorbehoud van de verwerven van de "full operational capability" van de A400M en het verderzetten van het de Noorwegen gecoördineerde rotatiemechanisme, voorziet... 28/
... Defensie in het najaar gedurende 3 maand eventueel ook de inzet van 1 A400M met bijhorend ondersteuningsdetachement. 29/
Dan het tweede luik van onze activiteiten in Mali:
België zal ook haar steun aan de Europese opleidingsmissie van het Malinees leger verderzetten met ongeveer 15 militairen. De nadruk blijft liggen op raadgeving. 30/
De inzet in de Task Force TAKUBA:
Het principe van "Local Ownership" is de enige structurele oplossing voor de huidige precaire veiligheidssituatie in de Sahel. Door de Malineese veiligheidstroepen te versterken met de steun van Special Forces bindt de TF Takuba enerzijds... 31/
...de strijd aan tegen de verschillende terroristische groeperingen en wordt anderzijds het lokaal ownership gestimuleerd. Diverse Europese partners erkennen het potentieel van deze benadering en hebben zich reeds geëngageerd door initiatieven met een internationaal karakter. 32/
Defensie voorziet daarom ook de verderzetting van de inzet van haar 3 stafofficieren aan HQ Takuba.
Vanaf half 2022 overweegt Defensie ook om een CATSG in te zetten die gradueel zal worden ontplooid.
33/
De aantallen zullen evolueren van 165 tot 255 militairen in functie van verschillende parameters, zoals de evolutie van de politieke en veiligheidssituatie ter plaatse.
34/
Het engagement van conventionele gevechtseenheden binnen de specifieke operatie van de Special Forces schrijft zich in in een Europese samenwerking waar een tiental landen reeds aan deelnemen, zoals Nederland, Italië, Zweden, Denemarken, Tsjechië, enz...
35/
De opdrachten voor deze compagnie (CATSG) die zouden er enerzijds in kunnen bestaan om de basis en de logistiek te beschermen en anderzijds een tweedelijnsondersteuning van de Special Forces en hun Malinese partners.
36/
Een bijdrage tot de training van de Malinese interventietroepen zou ook voorzien kunnen worden.
Een gedetailleerde analyse van de engagement loopt nog bij de staf Defensie en zal het voorwerp uitmaken van de indiening van een specifiek dossier op het geschikte ogenblik.
37/
Dan kan dit ook het voorwerp uitmaken van een parlementair debat.
Onze medische component wil ook de optie open houden om ook medische specialisten in te zetten van de tweede lijn in de Franse Rol 2 in GAO in beperkte aantallen en voor beperkte duur.
38/
Niger: Met de in 2017 opgestarte ONN, gebaseerd op Nigerees Ownership en steunend op een localisation strategie, wil Defensie blijven bijdragen aan zowel de capacitaire ontwikkeling als aan de ondersteuning van de Nigerese strijdkrachten in hun strijd tegen Terrorisme. 39/
Deze bilaterale steun is een inspanning die gecoördineerd werd met andere partnerlanden aanwezig in Niger zoals de VS, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië,... en beoogt de autonomie van de Nigerese strijdkrachten in de strijd tegen het terrorisme. 40/
Zo worden er op een bilaterale basis trainingsactiviteiten georganiseerd, oa. ten voordele van de EUCAP SAHEL, maar ook van het US initiatief voor training van kleine boten (...).
Het operationeel plan ONN voorziet een geleidelijke overgang in het laatste trimester 2021... 41/
naar een begeleiding van de troepen van Niger in de regio van Dorodi.
Na de opleiding van de partnertroepen uit Niger zal er geen permanente Bel aanwezigheid meer zijn Maradi in 2022. 42/
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Opmerkelijk einde van de #ComDef: @FranckenTheo zou geen uitnodiging meer gehad hebben voor de bevelsoverdracht te Heverlee onder druk van het kabinet MOD.
De minister ontkent.
1/4
1. Een lid van de commissie Defensie mag, ALS ik mij niet vergis, elke kazerne aangekondigd maar ook onaangekondigd bezoeken. Het is wel uit beleefdheid dat men Kab MOD op de hoogte brengt.
Dus je kan gaan Theo. 😉
2/4
2. Sinds de situatie rond generaal Boucké, wat veel militairen het kabinet MOD nog steeds kwalijk nemen, en ganse de heisa maar vooral het aura dat rond het kabinet MOD hing toen, weten veel militairen niet goed meer hoe ze moeten omgaan met "de politiek".
3/4
Goed. We hebben contact gehad met collega's van de luchtmacht.
En die zijn de verwijten over die helikopters grondig beu.
Enige idee hoe frustrerend het moet zijn als helibemanning om te willen helpen maar niet kunnen door het weer?
1/5
1. Wie flighttrackers bekeken heeft zal opmerken dat er amper vluchtbewegingen waren in alle 3 de betrokken landen...
Wat al veel zegt.
2/5
2. Op de luchthaven van Bierset kon men de andere kant van de landingsbaan niet zien... in de breedte...
Bierset ligt op een plateau.
De maasvallei was nog erger.
Soms amper 5 m zichtbaarheid.
3/5
Op bijna alle artikels over de overstromingen roept men achter Defensie.
"Waar blijft het leger?"
(1/6)
We hebben amper nog een noemenswaardig leger...
(en ja, we zijn al lang aan het helpen met de weinige middelen die we beschikbaar kunnen stellen: beldefnews.mil.be/defensie-zet-t…)
(2/6)
Defensie klaagt al decennia de besparingen aan, maar ja...we overdrijven altijd zeker...
Toch raar als het gaat om de begroting, men direct denkt aan besparen op Defensie. Maar als er een ramp gebeurt, naar wie kijkt men om het op te lossen...
Als militair is het een dagelijkse vaststelling dat je het geroep hebt van de politiek (en de media) enerzijds en een totaal andere situatie op het terrein anderzijds.
Het is zo erg dat het soms echt een komedie lijkt waarbij het politiek niveau alle zin voor realisme kwijt is.
Enerzijds heeft men de doelstellingen (NAVO vereisten, hulp aan de natie, veiligheidsvereisten, en andere output.)
en anderzijds heeft men de huidige budgettaire en personeelsrealiteit.
Beide zijn totaal niet meer coherent!
Men roept in de media hoe het kan dat alles zo slecht loopt, maar men beseft niet dat de voorgestelde oplossingen totaal niet mogelijk noch haalbaar zijn.
Ze zouden er echt een komedie van moeten maken.
Wij, op het terrein, komen alvast niet meer bij van het lachen. 🙃
Moet men enkel "Nine to Five" opleven naar zijn militaire waarden en normen en zijn militaire eed?
Mag men dus na zijn uren allerlei zaken steunen die hiermee niet te vereenzelvigen zijn onder het mom van vrije meningsuiting?
Dat zijn de vragen die we nu krijgen.
(1/7)
Iedereen weet dat militair zijn geen "nine to five" job is. En we ten allen tijde een voorbeeldfunctie moeten zijn.
Interessant is alvast dit artikel over oa. loyaliteit aan de werkgever, ook na de uren...
Vrije meningsuiting is NIET absoluut.
(2/7)
Wat dan met vormen van extremisme (gelijk welke vorm) en/of het steunen van politieke partijen, groeperingen, enz die haaks staan op de militaire eed en normen en waarden?