Björn Dahlman 🇸🇪🤘🔰 Profile picture
Dec 11, 2021 9 tweets 5 min read Read on X
Vårdnadshavare till elever på IES lider av consumer bias. Det är därför ingen slump att det är på deras berättelser som myten om IES som en trygghetens oas i den kommunala undantagszonen odlas.

IES Älvsjö
IES Liljeholmen
IES Linköping.
IES Hässleholm
IES Eskilstuna
IES Helsingborg
IES Södertälje
Många av IES skolor fungerar säkert bra. Men om man går till de källor som finns så är det långt ifrån alla. Och det är sannerligen inte så att IES har en "metod" som fungerar överallt.
IES skolor verkar funka som alla andra skolor. En del bra, en del sämre. Inga konstigheter.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Björn Dahlman 🇸🇪🤘🔰

Björn Dahlman 🇸🇪🤘🔰 Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @dahbjo

Dec 12, 2024
Det blir sällan så lågt engagemang på mina tweetar som när jag skäller på förstelärarreformen. Jag vet att ni är många därute som hittar på motiv för er själva för att behålla era pengar och helst inte pratar om det!
Nu tänker ni att jag är en avundsjuk jäkel (fö högerns favoritargument mot folk som klagar på ekonomiska orättvisor), men det är inte alls så. Jag missunnar ingen en välförtjänt löneökning utan min kritik är riktad mot konsekvenserna av fl-reformen.
Det är inte först och främst att utnämningarna av fl är totalt godtyckliga. Eller att 60.000 kr/år är väldigt mycket pengar (testa att räkna ut hur många år av vanliga löneökningar det tar att komma upp i det).
Read 8 tweets
Dec 5, 2023
Kommunalisering, avreglering, två nya betygssystem, avskaffad USK, ramtid, fri etableringsrätt för friskolor, två nya läroplaner, värdeord, läslyft, mattelyft, förstelärare, lärarlönelyft, arbetslag, mentorer, blockläsning, digitalisering, 1-1, lärplattformar, lärstilar...
...21th century skills, big 5, systematiskt kvalitetsarbete, oreglerad klasstorlek, inkludering, exkludering, anpassningar, lektionsmallar, lärargalan, lärarlegitimation, UF, NP, bedömning för lärande, lågaffektivt bemötande, ämnesintegrering, case-metodik, skolval...
...skolpeng, tough love, undervisning på engelska, läxhjälp, utvecklingscoacher, lärledare, lärspridare, banandans, dammsugarförsäljning, inspiratörer, Certified Apple Educator, #solskol, ITiS, PIM, digitala läromedel, elevcoacher, lärarcoacher, individuell lönesättning...
Read 5 tweets
Oct 15, 2023
På onsdag möter titelhållarna Argentina utmanarna Peru i en match om "Nasazzis stafett", ett fiktivt VM där titeln byter ägare efter varje match som avgjorts efter full tid. Priset är uppkallat efter José Nasazzi, lagkapten i Uruguay under VM 1930. *tråd*
Image
Image
Sverige har varit titelhållare åtta gånger: 1942, 1943 - 1945, 1946 - 1947, 1988, 1992, 2008, 2011 och 2019. Här följer en kort sammanfattning av dessa titelmatcher.
20 september 1942, ett drygt halvår efter Wannsee-konferensen och en månad efter inledningen av slaget vid Stalingrad, spelade Sverige otroligt nog en landskamp i fotboll i Berlin. Segern med 3 - 2 gav den första inteckningen i Nasazzis stafett. Bilder ur SvD:s arkiv.
Image
Image
Read 15 tweets
Jul 3, 2023
Här är en tråd om Thorén Business School Medborgarplatsen. -->
När jag jobbade på gymnasiet i Stockholm så minns jag att det var en skola med höga antagningspoäng och många elever. När jag kollade statistiken visade det sig att jag mindes rätt.
2015 antogs 272 elever och antalet reserver var lika många. Det gick nästan 750 elever på skolan som med det var den näst största i kommunen. En majoritet kom från akademiska hem. Andelen med utländsk bakgrund var relativt lågt. Imponerande!

Read 15 tweets
Jun 18, 2023
I Götene pastorat finns 20 kyrkor. 16 av dessa är från 1100-talet, vilket gör trakten till (ett av) Sveriges tätaste kluster för medeltida kyrkor. Ett par av dem är även unika i olika hänseenden. Igår besökte jag 10 av dessa. Tråd! Image
1. Vättlösa kyrka. Sent 1100-tal. Precis som många av de äldre kyrkorna saknar den torn. Utbyggd genom åren - valven är från 1500-talet. Klocktornet är från 1798. ImageImageImageImage
1. Kinne Vedum. I princip oförändrad och en av våra bäst bevarade 1100-talskyrkor. Byggd av mästaren Othelric (mer om honom senare). Tornet är från 1200-talet. Väldigt liten och utan läktare. Orgeln från 1964 står intryckt i ett hörn. ImageImageImageImage
Read 23 tweets
Feb 13, 2023
Börja med att se till att det finns hemklassrum där alla elever har sin egen plats, gärna i form av en bänk med lock och förvaring. Minimera förflyttningar, ha hyggligt med tid mellan lektionerna och inte fler än 24 - 25 elever/klass.

sverigesradio.se/artikel/forska…
Se till att klassrummen är ventilerade, att toaletterna är säkra och städade, att det finns ett schema i matsalen, att det finns lugna utrymmen för eleverna på rasterna, att lektionerna inte är för långa, att skoldagen börjar och slutar ungefär samma tid varje dag.
Se till att det finns speciallärare som arbetar nära klasserna, mindre rum för undervisning enskilt eller i grupp, att det finns ljuddämpande textilier i klassrum och korridorer, att temperaturen är reglerad i hela skolan.
Read 6 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(