Carl-Philip Silwersköld Profile picture
Dec 17, 2021 11 tweets 3 min read Read on X
Lucka 1️⃣7️⃣

Intervacc är ett biotekniskt bolag inom vaccin för djur. Av bolagets tre kandidater har ett vaccin fått godkännande och försäljning kan påbörjas i Q1-22. Marknaden är stor och försäljningen kommer vara återkommande. $IVACC Image
Intervacc utvecklar vaccin för hästar, grisar och kor. Det vaccin som har kommit längst i utvecklingen är Strangvac, ett vaccin som motverkar hästkvarka. Bolaget har nyligen fått godkännande att sälja Strangvac i Europa och de närmar sig nu en lansering. Image
Hästkvarka är en vanlig och mycket smittsam hästsjukdom. Den orsakas av en bakterie och kan ge hästar feber och varbildande sår. Det låter inte så farligt, men faktum är att 1-10 % av alla hästar som smittas dör i sjukdomen. Image
Om en häst får kvarka så måste hela stallet tvättas och sättas i karantän i ungefär 6 veckor. Detta för att undvika att sjukdomen sprider sig till övriga hästar. Hästägaren kan under tiden varken bedriva verksamhet eller ta dit andra människor. Image
En vecka i karantän kostar ett stall i genomsnitt 50k i förlorad arbetsinkomst. Utöver detta tillkommer tid för tvättning. Om en häst skulle dö blir kostnaden betydligt större, för att inte tala om den emotionella förlusten.
Försäkringsbolagen brukar stå för kostnaden i upp till 4 veckor och resten får bekostas av stallet. Kostnaden blir då 200k för försäkringsbolaget och 100k för stallet, vilket är en relativt stor kostnad.
Strangvac har i kliniska prövningar uppvisat god dokumenterad skyddseffekt och säkerhetsprofil. Därför har vaccinet blivit godkänt att påbörja försäljning i Europa. En dos kommer kosta 300kr och en häst behöver ta 2-3 doser per år för att vara fullvaccinerad. Image
Kostnaden per år för varje häst är låg i jämförelse med om en häst skulle få kvarka. Detta motiverar varför både hästägaren och försäkringsbolaget skulle vilja betala för vaccinet.
Bruttomarginalen för en dos ligger på 90 %. I Norden och Baltikum ska bolaget sälja själva och i övriga Europa via distributörer. De stora kostnaderna kommer sannolikt att gå till distributörer.
Den adresserbara marknaden i Europa är stor och uppgår till 6 miljoner hästar. Frågan är hur stor marknadsandel bolaget kan uppnå och till vilka vinstmarginaler. Image
De senaste dagarna har varit stökiga och aktien har fallit kraftigt på att hästar kan bli smittade trots att de är vaccinerade. En vaccinerad häst får dock lindrigare symptom. Trots ett vaccin så måste smittskyddsåtgärder fortfarande göras.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Carl-Philip Silwersköld

Carl-Philip Silwersköld Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @silwerskold

Jan 14
1/x Jag har ökat i EQL Pharma $EQL. Kursen har pressats kraftigt efter leveransförseningarna och värderingen är nu tillbaka på attraktiva nivåer. Prognosen är att de berörda produkterna ska vara tillbaka kommande kvartal och därefter väntas bolaget återgå till historisk tillväxttakt.
2/x Den långa storyn:
EQL har ökat nettoomsättningen med en CAGR på cirka 40 % sedan 2019, främst drivet av nya produktlanseringar och geografisk expansion. EBIT har under samma period vuxit med en CAGR på cirka 85 % genom hög skalbarhet på de fasta kostnaderna. Image
3/x Hur har man lyckats med detta?
EQL har en fantastisk affärsmodell. Bolaget identifierar äldre läkemedel i mogna och nischade marknader där patentskyddet sedan länge löpt ut och där konkurrensen från andra generikaaktörer är begränsad eller obefintlig.
Read 21 tweets
Oct 10, 2023
1/x Jag har den senaste tiden spanat på Vistin Pharma, som är ett snabbväxande och lönsamt läkemedelsbolag inom marknaden för diabetes. Nedan redogör jag mer i detalj varför bolaget kan vara intressant ur ett investeringsperspektiv. Kom gärna med feedback.

Casetråd 👇

$VISTN Image
2/x Vistin Pharma är en norsk premiumleverantör av de aktiva substanserna Metformin HCL och Metformin DC. Metformin HCL är den huvudsakliga aktiva substansen för tillverkning av läkemedlet Metformin. Aktiv substans är det ämne som ger läkemedlet dess terapeutiska effekt.
3/x Läkemedlet Metformin är i sin tur standardbehandling mot diabetes typ 2, som är en kronisk metabolisk sjukdom. Sjukdomen kännetecknas av förhöjda nivåer av blodsocker, vilket med tiden orsakar allvarliga följdsjukdomar. Image
Read 20 tweets
Nov 27, 2022
Det har ekat tomt om bolagstrådar här på twitter ett bra tag. Jag vill bryta trenden och tänkte därför presentera ett bolag som jag tycker har ett tilltalande investment case. Häng med👇
Investment case💰

📊 Historik av hög organiskt tillväxt under stigande lönsamhet
🔄 Hög andel återkommande intäkter
🛍️ Efterfrågan är lika omfattande oavsett konjunktur
💊 Bred pipeline
🏳️ Expansion inom nya geografiska marknader
👔 62,31% insiderägande
Bolaget jag pratar om är det svenska läkemedelsbolaget EQL Pharma, som utvecklar och säljer generiska läkemedel främst på den nordiska marknaden. Generiska läkemedel går att betrakta som likvärdiga behandlingsalternativ till originalläkemedel.

$EQL
Read 21 tweets
Mar 20, 2022
Jag har över åren analyserat många bolag och Medistim är det som jag fortsatt ser bäst risk/reward i på sikt. Min samlade bedömning är att det finns potential till kurstillväxt och stigande utdelningar. Vidare hävdar jag även att nedsidan härifrån är begränsad. $MEDI

Häng med👇
Bolaget säljer TTFM-system (Transit Time Flow Measurement) som används för att övervaka och säkerställa blodflödet i samband med hjärt- och kärloperationer. Metoden har ett brett kliniskt- och vetenskapligt stöd.
Det vanligaste är att säkerställandet sker utan hjälp av ett system som objektivt mäter blodflödet. Många kirurger förlitar sig istället på att mäta pulsen med fingret, vilket kräver en oerhört erfaren kirurg.
Read 21 tweets
Feb 16, 2022
$SUS

2016 hade Surgical Science en omsättning på ca 50 MSEK. Om vi inkluderar Mimic och Simbionex i siffrorna från 1 januari uppgick omsättningen till 600 MSEK för helåret 2021🤯

Det bästa av allt är att Surgical science tillväxtutsikter fortsatt ser mycket goda ut👇
Industry/OEM är det affärsområde som är mest intressant. SUS prognostiserar att tillväxten kommer stiga allteftersom robotkirurgiprodukter som innehåller teknologi från Surgical Science lanseras på marknaden.
Robotkirurgi står inför en explosiv tillväxt och marknaden prognostiseras växa med en CAGR på ~ 15 % fram till 2025 enligt MarketsAndMarkets. Surgical Science har avtal med flera ledande tillverkare av kirurgiska robotar.
Read 4 tweets
Feb 6, 2022
Nytt kontrakt ✍️

Nu är det klart med nytt fotbollskontrakt för 2022 ⚽️

Det presenterades som en stor sportnyhet i tidningen Barometern. Här kommer några utdrag från artikeln👇
Och så den stora bomben. Försvarsgeneralen ansluter till IFK Berga som han spel­ade ett par matcher för redan 2015. Därefter har resan gått via Oskarshamn, Åtvidaberg, Skövde, Västerås och så tillbaka till Oskarshamn i Ettan södra förra säsongen.
- Det kanske är ett besked som kommer överraskande för många med tanke på att jag hade en riktigt bra ­säsong i Oskarshamn och har haft kontraktsförslag från elitlag.”
Read 6 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(