Hexatronic är en teknikkoncern inom fiberkommunikation. Utrullningen av fiber till hemmet i Sverige var tidig och stark. Många länder i världen har inte kommit lika långt i utvecklingen och detta talar för en fortsatt stark operationell utveckling. $HTRO
Hexatronic Group består av 25 bolag och är en helhetsleverantör av passiva systemlösningar för fibernät. Dotterbolagen tillverkar alla produkter som behövs för att sätta upp en systemlösning. Majoriteten av produkterna är egentillverkade, men samarbeten sker även med partners.
Helhetsansvaret som Hexatronic tar är en styrka i försäljning mot kund. Flexibilitet och kundanpassning är nycklar och bolaget erbjuder även utbildningstjänster i samband med leveranser samt fältsupport. Helhetstänket gör erbjudandet konkurrenskraftigt.
Sverige var först ut och ligger längst fram både vad gäller anslutna hushåll och täckning av hushåll. Många hushåll som inte har fiber idag kan enkelt anslutas under samma fiberinfrastruktur som närliggande.
Situationen med fiberanslutning till hemmet ser annorlunda ut i andra länder, exempelvis USA, Storbritannien och Tyskland. Där har Hexatronic bland annat närvaro. Det är stora marknader som ligger efter i utvecklingen.
Förväntan är att dessa marknader kommer få en liknande utveckling som vi har sett i Sverige. Hexatronic har under resans gång gjort strategiska mindre förvärv som fungerat som en väg in i på dessa marknader. Förvärven har också kompletterat och förbättrat erbjudandet.
Intressanta förvärv har nyligen även skett i Holland och Australien. Förvärv är en del av strategin och potential finns att expandera till ytterligare marknader.
Nyligen genomfördes en nyemission där Hexatronic tog in 550 MSEK. Syftet var primärt att stärka den finansiella flexibiliteten för ytterligare förvärv.
Under 2020 uppgick den organiska försäljningstillväxten till 11 %. I senaste rapporten uppgick den till 35 %. Kombinationen av hög organisk och förvärvad tillväxt har lett till att många analysfirmor fått revidera upp sina prognoser ordentligt.
Detta har fått kursen att stiga. Värderingen har expanderat och i närtid finns det ingen anledning att stressa in i aktien. Hexatronic är däremot ett bolag att bevaka för att eventuellt hitta bättre ingångslägen. Tillväxtutsikterna ser mycket goda ut.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
1/x Jag har ökat i EQL Pharma $EQL. Kursen har pressats kraftigt efter leveransförseningarna och värderingen är nu tillbaka på attraktiva nivåer. Prognosen är att de berörda produkterna ska vara tillbaka kommande kvartal och därefter väntas bolaget återgå till historisk tillväxttakt.
2/x Den långa storyn:
EQL har ökat nettoomsättningen med en CAGR på cirka 40 % sedan 2019, främst drivet av nya produktlanseringar och geografisk expansion. EBIT har under samma period vuxit med en CAGR på cirka 85 % genom hög skalbarhet på de fasta kostnaderna.
3/x Hur har man lyckats med detta?
EQL har en fantastisk affärsmodell. Bolaget identifierar äldre läkemedel i mogna och nischade marknader där patentskyddet sedan länge löpt ut och där konkurrensen från andra generikaaktörer är begränsad eller obefintlig.
1/x Jag har den senaste tiden spanat på Vistin Pharma, som är ett snabbväxande och lönsamt läkemedelsbolag inom marknaden för diabetes. Nedan redogör jag mer i detalj varför bolaget kan vara intressant ur ett investeringsperspektiv. Kom gärna med feedback.
Casetråd 👇
$VISTN
2/x Vistin Pharma är en norsk premiumleverantör av de aktiva substanserna Metformin HCL och Metformin DC. Metformin HCL är den huvudsakliga aktiva substansen för tillverkning av läkemedlet Metformin. Aktiv substans är det ämne som ger läkemedlet dess terapeutiska effekt.
3/x Läkemedlet Metformin är i sin tur standardbehandling mot diabetes typ 2, som är en kronisk metabolisk sjukdom. Sjukdomen kännetecknas av förhöjda nivåer av blodsocker, vilket med tiden orsakar allvarliga följdsjukdomar.
Det har ekat tomt om bolagstrådar här på twitter ett bra tag. Jag vill bryta trenden och tänkte därför presentera ett bolag som jag tycker har ett tilltalande investment case. Häng med👇
Investment case💰
📊 Historik av hög organiskt tillväxt under stigande lönsamhet
🔄 Hög andel återkommande intäkter
🛍️ Efterfrågan är lika omfattande oavsett konjunktur
💊 Bred pipeline
🏳️ Expansion inom nya geografiska marknader
👔 62,31% insiderägande
Bolaget jag pratar om är det svenska läkemedelsbolaget EQL Pharma, som utvecklar och säljer generiska läkemedel främst på den nordiska marknaden. Generiska läkemedel går att betrakta som likvärdiga behandlingsalternativ till originalläkemedel.
Jag har över åren analyserat många bolag och Medistim är det som jag fortsatt ser bäst risk/reward i på sikt. Min samlade bedömning är att det finns potential till kurstillväxt och stigande utdelningar. Vidare hävdar jag även att nedsidan härifrån är begränsad. $MEDI
Häng med👇
Bolaget säljer TTFM-system (Transit Time Flow Measurement) som används för att övervaka och säkerställa blodflödet i samband med hjärt- och kärloperationer. Metoden har ett brett kliniskt- och vetenskapligt stöd.
Det vanligaste är att säkerställandet sker utan hjälp av ett system som objektivt mäter blodflödet. Många kirurger förlitar sig istället på att mäta pulsen med fingret, vilket kräver en oerhört erfaren kirurg.
2016 hade Surgical Science en omsättning på ca 50 MSEK. Om vi inkluderar Mimic och Simbionex i siffrorna från 1 januari uppgick omsättningen till 600 MSEK för helåret 2021🤯
Det bästa av allt är att Surgical science tillväxtutsikter fortsatt ser mycket goda ut👇
Industry/OEM är det affärsområde som är mest intressant. SUS prognostiserar att tillväxten kommer stiga allteftersom robotkirurgiprodukter som innehåller teknologi från Surgical Science lanseras på marknaden.
Robotkirurgi står inför en explosiv tillväxt och marknaden prognostiseras växa med en CAGR på ~ 15 % fram till 2025 enligt MarketsAndMarkets. Surgical Science har avtal med flera ledande tillverkare av kirurgiska robotar.
Nu är det klart med nytt fotbollskontrakt för 2022 ⚽️
Det presenterades som en stor sportnyhet i tidningen Barometern. Här kommer några utdrag från artikeln👇
Och så den stora bomben. Försvarsgeneralen ansluter till IFK Berga som han spelade ett par matcher för redan 2015. Därefter har resan gått via Oskarshamn, Åtvidaberg, Skövde, Västerås och så tillbaka till Oskarshamn i Ettan södra förra säsongen.
- Det kanske är ett besked som kommer överraskande för många med tanke på att jag hade en riktigt bra säsong i Oskarshamn och har haft kontraktsförslag från elitlag.”