Veikkauksen ja edunsaajien napanuoran katkaisusta on ollut puhetta ja mm. moni poliitikko on ehtinyt jo julistamaan napanuoran täydellistä katkaisemista.
Virallisten asiakirjojen julkistamisen jälkeen vaikuttaa siltä, että nämä puheet ovat olleet pahasti liioiteltuja.
Ketju 1/n
Käyn seuraavassa läpi avainhuomioita Valtioneuvoston lopulliseen muistioon liittyen.
s.4 ”Nykyisen arpajaislain 52 §:n mukaiset rahapelihaittojen seurantaan, tutkimukseen sekä
ehkäisyn ja hoidon kehittämiseen liittyvät viranomaisten (STM) ja Veikkaus Oy:n väliset suorat
kuluerät ja -menettelyt jäävät voimaan.”
3/n
-> eli THL ja STM pelihaittoihin liittyvän työn suora sidos Veikkaukseen säilytetään.
En täysin ymmärrä, miten tämä vastaa napanuoran täydellistä katkaisemista, mutta ei tässä siis suinkaan vielä kaikki...
4/n
s.7
-Veikkauksen edunsaajien rahoituksen taso jäädytetään v.2026 asti summaan 930-990M€ riippuen veteraanien osuudesta. Alkuun eli ainakin v.2024 loppuun saakka 990M€.
-> Edunsaajien tulot taataan, vaikka monelta muulta ryhmältä tullaan nipistämään. Priorisointia jne.
5/n
s.7
-Nykyisiä jakosuhteita esitetään käytettävän myös tulevaisuudessa
-> Betonisoidaan eri kohteiden kiinteä suhde ja sitä kautta ”kaikkien tarpeellisuus”
En ymmärrä alkuunkaan, miten tämä on yhteiskunnallisesti perusteltavissa. Voisiko joku vääntää rautalankaa?
6/n
s.7
-”siirtymäajan jälkeen nykyisten rahapelitoimintojen tuoton valtionavustusrahoituksen kokonaistason suuruusluokka vastaa vähintään #Veikkaus Oy:n arvioitua tuoton tasoa”
-> Epäsuora linkki siis tosiasiallisesti säilytetään. Mitä ihmettä???
7/n
Edunsaajillehan tässä luvataan täysin yksiselitteisesti jatkossakin vähintään Veikkauksen tuottojen tason rahoitus ja tätä kautta heillä säilyy intressi edistää Veikkauksen tuottojen kertymistä.
Tämähän on täysin uutisoidun vastaista!
8/n
s.8
”Rahoitusmalliuudistuksen jatkovalmistelussa sisällytetään ministeriöiden sektoreiden puitelainsäädäntöihin kirjaus, jonka mukaan yleishyödyllisten yhteisöjen rahoituksen kokonaistasossa huomioidaan yleinen kustannustason kehitys”
-> Indeksikorotukset edunsaajille?
9/n
s.13
” puitelainsäädäntöön tuleva menettely, jolla huomioidaan kustannustason muutokset ja niiden
taloudelliset vaikutukset yleishyödyllisten yhteisöjen rahoitukseen”
-> Eli indeksikorotukset edunsaajille?
10/n
s.10
” Uusi rahoitusmalli edellyttää mittavaa lainsäädännön valmistelutyötä, minkä koko sisältöä ja laajuutta ei ole tämänhetkisten tietojen valossa mahdollista arvioida.”
-> Viivästyykö uudistus?
11/n
s.11
” Hankeryhmän ja parlamentaarisen seurantaryhmän näkemyksenä on, että uudistus tulee tehdä tavalla, mikä ei vaaranna yksinoikeusjärjestelmän perusteita.”
-> Yksinoikeuden säilyttäminen prioriteetti, vaikka se vaarantaisikin tämän esityksen. Asiat tärkeysjärjestykseen
12/n
s.13
” Jatkovalmistelussa selvitään yhteisen avustuskeskuksen perustamisen hyödyt, haitat ja toimintaedellytykset.”
-> Tämä lienee viittaus SOSTE:n ehdotuksen (ja märän unen) toteuttamiseen, jossa rahansaaja vastaisi rahanjaosta, seurannasta, raportoinnista ja valvonnasta.
13/n
s.14
”Rahapelihaittojen ehkäisyn ja vähentämisen tukemiseksi on perusteltua arvioida rahapelipoliittisen ohjelman valmistelun yhteydessä joko suoraan Veikkaus Oy:n tuotosta rahoitettavan tai kehysrahoitukseen perustuvan määrärahamomentin perustamista.”
14/n
-> Tässähän suoraan esitetään vaihtoehdoksi pelihaittatyön sitominen kiinteästi Veikkaukseen jatkossakin, ilmeisesti asia on jätetty toistaiseksi auki, vaikka muuta on annettu ymmärtää.
Eikö pelihaittatyö pitäisi olla se ensimmäinen Veikkauksesta täysin erotettava asia???
15/n
Summa Summarum:
-Edunsaajilla säilytetään epäsuora yhteys rahapelitappioihin ja Veikkaukseen
-Pelihaittatoimijoiden osalta mietinnässä on suoran linkin säilyttäminen. Asia on auki.
-Edunsaajat priorisoidaan jälleen kaikessa yli muiden yhteiskunnallisten tärkeiden koteiden
16/16
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Lähiaikoina huomiota on herättänyt Veikkauksen hallintoneuvoston puheenjohtajan, kansanedustaja Jukka Gustafssonin hyökkäys kansanedustajakollegansa Sebastian Tynkkysen lakialoitetta pelikoneiden hajasijoittelun lopettamista vastaan.
Nyt kun Gustafssonin / Veikkauksen viestinnän teksti on julkaistu (esim. ), tein asiaan liittyen faktantarkistusta, josta lisää alla ketjussa. Kyseinen dokumentti on täynnä #Veikkausfakta:a, karkeita asiavirheitä ja harhaanjohtamista.
Suomi elää #Veikkaus-kuplassa, jossa Veikkausperhe kertoo totuuden, jota ei sovi kritisoida.
Ketjussa 1️⃣2️⃣ #Veikkausfakta-valhetta ja harhaanjohtavaa puolitotuutta ❌ Sekä miten asia oikeasti on ✅ #Veikkausgate#Veikkauskratia 1/26
“Vaikka MaRa:lta ei ole asiassa pyydetty lausuntoa”, @wwwMaRafi antoi 10.8.2018 lausunnon sisäministeriölle Arpajaislain muutosprosessista. Lausunnossaan MaRa ry on huolissaan yrittäjiensä rahoista. Perusteena annettiin absurdi ja todellisuudesta irrallinen esimerkki ❌ 3/26
#Veikkaus:rahaa ohjataan sotiemme veteraaneille ministeriön kautta. Mihin raha tosiassa menee onkin sitten jotain aivan muuta. Tervetuloa seuraamaan rahavirtaa ja käymään läpi lukuja ja faktoja. #Veikkausfakta 1/x
Rintamaveteraaneja on jäljellä reilut 7000. Heidän ympärillään pyörii yli 100 miljoonaa rahaa. ”Veteraani”-korttia käytetään mielellään varainhankinnassa. Itse veteraaneja tämä ei juuri tunnu koskettavan. Heistä valtaosa elää pienellä Kelan 760€/kk (2017) takuueläkkeellä. 2/x
Veikkauksen sidosryhmäpäällikkö @OlliJoensuu kertoo, että #Veikkaus tuottoja ohjataan veteraaneille ja sotavammakorvauksiin vuonna 2019 yhteensä 129,9M€.