Komissio julkaisi tiedonannon toimista, joilla EU voisi vähentää riippuvuutta Venäjän energiasta: ec.europa.eu/commission/pre…. Siinä on kiinnostavia avauksia, joista osa voisi johtaa aika isoon mullistukseen Euroopan energiamarkkinoilla.
Katsotaan vähän lähemmin.
1/20
Tiedonanto lähtee liikkeelle kuvaamalla EU:n energiariippuvuutta Venäjästä. Luvuthan ovat tunnetun karuja: 27 % öljyn, 45 % maakaasun ja 46 % kivihiilen tuonnista tulee Venäjältä. Tiedonanto keskittyy kaasuun, koska öljyä ja hiiltä on helpompi ostaa vapaasti maailmalta.
2/20
Komissio muistuttaa oikein, että ilmastotyö on samalla tehokas keino vähentää Venäjä-riippuvuutta. #Fitfor55-valmiuspaketti tuottaisi tai säästäisi energiaa 2030 tasossa määrän, joka vastaisi ainakin 270:tä mrd. kuutiota (bcm) maakaasua. (Venäjän tuonti on 155 bcm.)
3/20
Tiedonannossa asetetaan tavoitteeksi leikata Venäjän kaasun käyttöä 2/3:lla jo tämän vuoden loppuun mennessä. Kokonaan riippuvuudesta Venäjän fossiilienergiaan voidaan luopua jo ennen vuotta 2030. Melko kovia tavoitteita, mutta tässä tilanteessa toki tuiki tarpeellisia.
4/20
Toimenpiteet voi jakaa neljään koriin:
1) fossiilisen kaasun hankkiminen muualta kuin Venäjältä 2) uusiutuvien kaasujen tuottaminen 3) energiatehokkuuden vauhdittaminen 4) uusiutuvan energian vauhdittaminen
5/20
Maakaasua voitaisiin komission mukaan tuoda LNG:nä 50 bcm ja putkia pitkin 10 bcm nykyistä enemmän muualta kuin Venäjältä. Arviot ovat suurempia kuin IEA:n viimeviikkoisessa paketissa:
Biokaasutavoitteen tuplaaminen voisi kasvattaa tuotantoa 18 bcm. Vedyn tuotantoa ja tuontia kiihdyttämällä voitaisiin korvata maakaasua lisää peräti 25–50 bcm. Komissio puhuu yhtäältä vihreästä vedystä, toisaalta mainitsee erikseen ydinvoimalla tuotetun ns. pinkin vedyn.
7/20
Energiatehokkuustoimilla voitaisiin komission mukaan välttää 14 bcm:ää vastaava kulutus vuoden loppuun mennessä. Keinoja ei kuitenkaan tiedonannossa avata, ja siinä puhutaan sekaisin energiatehokkuudesta ja energiansäästöstä.
8/20
Tuuli- ja aurinkovoiman sekä lämpöpumppujen käyttöönottoa vauhdittamalla voitaisiin puolestaan saada 24 bcm:ää vastaava hyöty vuoden loppuun mennessä. Enimmäkseen on kyse jo kaavaillun lisäyksen aikaistamisesta.
9/20
Edellytys on luvituksen vauhdittaminen. Komissio pyytää jäsenmaita kohtelemaan uusiutuvahankkeita yhteiskunnallisesti merkittävinä ja antamaan niille suotuisimman mahdollisen käsittelyn.
Ensi talvesta selviämiseksi lisätään kaasun varastointia. Lokakuun alkuun mennessä varastot velvoitetaan täyttämään 90 %:n tasolle. Koska tämä ei ole taloudellisesti kannattavaa, tarjotaan uusia kannustimia. Lasku jaetaan varastollisten ja varastottomien maiden kesken.
11/20
Tiedonantoon on piilotettu joukko mahdollisesti aika radikaaleja avauksia. Komissio selvittää väliaikaisia hintakattoja maakaasulle ja sähkömarkkinoiden rakenteen uudistamista. Samoin tutkaillaan uutta väliaikaista kriisikehystä kompensoimaan energiakulujen nousua.
12/20
Komissio väläyttää myös energian hinnan nousun seurauksena syntyneiden ansiottomien, ns. windfall-voittojen verottamista energiantuottajilta. Tuotoilla voitaisiin rahoittaa kriisissä tarvittavia toimia – jopa 200 mrd. €:n verran.
13/20
Kieli keskellä suuta on yritetty kirjoittaa myös siitä, miten pitäisi suhtautua uuteen fossiili-infraan. Käytännössä komissio raottaa ovea sille, että esim. LNG:n tuontiin kuuluvaa infraa voitaisiin rahoittaa julkisista varoista.
14/20
Kiinnostavasti komissio ehdottaa neuvostolle ja parlamentille, että valmiuspaketin uusiutuva- ja tehokkuustavoitteita 2030 voisi nostaa tai aikaistaa. Tätä moni on kannattanut aiemmin ilmastosyistä, mutta komissio on nyt taipunut samalle kannalle energiakriisin takia.
15/20
Komissio muistuttaa, että EU:lla ja jäsenmailla on jo pakki täynnä työkaluja, joilla ne voivat halutessaan helpottaa energian hinnan noususta kärsivien ihmisten ja yritysten tilannetta. Aina ei siis tarvitse huutaa Brysseliä apuun, jos viitsii ryhtyä toimiin itse.
16/20
On hyvä muistaa, että kyseessä on vasta komission tiedonanto – ei siis esim. lainsäädäntöehdotus, saatikka EU:n päätös. Komissio lupailee esittävänsä tiedonannon pohjalta konkreettisen suunnitelman kesään mennessä.
17/20
Osa reaktioista tiedonantoon on ollut luokkaa too little, too late:
. Myös nojaamista fossiilisen kaasun tuontiin – tosin muualta kuin Venäjältä – arvostellaan: caneurope.org/repowereu-comm….
18/20
Totta on, että tiedonanto ei vielä heijasta sota-ajan mobilisaatiota, jossa oluttölkkien valmistaja käskettiin tekemään käsikranaatteja. Itse pidän sitä silti monelta osin oikeansuuntaisena. Komissio tasapainoilee risteävissä paineissa melko onnistuneesti.
"Osallistujat vaativat Ukrainan sodan eskaloitumisen välitöntä lopettamista ja vaativat _länsivaltoja_ lopettamaan asetoimitukset Ukrainaan sekä kaikkia osapuolia työskentelemään vilpittömästi konfliktin pysyvän rauhanomaisen ratkaisun puolesta."
(Korostus lisätty.)
2/12
"Rauhan"konferenssin ratkaisu on siis antaa Ukrainan hävitä tuen puutteessa.
Länsivaltojen pitäisi lopettaa asetoimitukset Ukrainaan. Sen sijaan kannanotto ei hiiskahdakaan Pohjois-Korean Venäjän tueksi lähettämistä sotilaista tai Iranin Venäjälle myymistä ohjuksista.
Pidän valittua toimintatapaa huonona. Eduskuntatalo on vanha arvorakennus, jota ei saa vahingoittaa. Toivottavasti väri saadaan pestyä kokonaan pois.
1/6
Eduskunnalla on myös erityinen asema suomalaisessa demokratiassa. Siksi kaikki eduskuntataloon kohdistuvat tempaukset tulkitaan herkästi myös toiminnaksi parlamentarismia vastaan.
2/6
Samalla toivon, että lähetämme eduskunnasta selvän viestin.
Andersson väitti, että vasemmistoryhmässä "on sitten erilaisia kantoja, joka ei sinänsä liity siihen, että kannatettaisiin Venäjää tai Putinia, sellaista mielipidettä siellä ei kyllä ole".
Tästä tulkinnasta voi olla perustellusti hyvin eri mieltä.
2/10
Vasemmiston GUE/NGL-ryhmään ovat kuuluneet ja kuuluvat yhä mm. irlantilaiset MEPit Clare Daly ja Mick Wallace.
Heidän näkemyksiään voi varmasti luonnehtia monin sanoin, mutta kohteliaasti heitä voi kuvata vähintään Venäjän ja Putinin ymmärtäjiksi.
Tämän toteavat myös kaikki olennaiset asiantuntijatahot Ruotsissa.
Käyn alla läpi kolme painavimmasta päästä: 1) klimatpolitiska rådet (vastaa Suomen ilmastopaneelia) 2) finanspolitiska rådet (talouspolitiikan arviointineuvosto) 3) Naturvårdsverket (ympäristövirasto)
"Auton perinteinen polttomoottori ei katoa Suomesta koskaan".
Ministeri on oikeassa. Samalla tavalla kuin meillä on vieläkin hevosia raviradoilla, on meillä varmasti myös tulevaisuudessa polttomoottoreita esim. museoautoissa.
Liikenteessä ei sitten niinkään.
2/10
”En lähtisi lyömään vetoa minkään käyttövoiman puolesta, mutta sen verran lyön, että meillä tulee olemaan polttomoottori forever”.
On kiinnostavaa, että ministerin ei-vedonlyönnin suosikki on juuri tekniikka, joka hukkaa selvän valtaosan polttoaineen energiasta.