Waarom vindt @Zu_Demir Ventilus 'het moeilijkste dossier dat op haar tafel ligt'? De reden die iedereen weet maar niemand over schrijft: het lot van de huidige Vlaamse coalitie ligt in haar handen. 1/
De uitspraak die de Vlaamse minister moet doen over de vergunning voor Ventilus sleept al geruime tijd aan. Sommigen zien hier een politiek manoeuvre in om de federale regering, en dan vooral de bevoegdheden van @TinneVdS, stokken in de wielen te steken. 2/
Ventilus is immers essentieel om de verdere uitbreiding van off-shore windenergie en toekomstige verbindingen met het windrijke Denemarken en het VK mogelijk te maken. Als Ventilus er niet komt of vertraagd wordt valt het federale energiebeleid zo goed als stil. 3/
En deze keer kan Wallonië niet de kolen uit het vuur halen, zoals bij de gascentrales gebeurde. Integendeel, een weigering voor Ventilus zou ook het Waalse zusterproject Boucle du Hainaut kunnen torpederen. 4/
Hoewel het aanlokkelijk is hier dwarsboomfederalisme in te zien, hoeft dit niet per se zo te zijn. Een aantal Antwerpse chemieprojecten, waar partijvoorzitter en burgemeester BDW graag mee uitpakt, rekenen immers op die stroom groene energie die Ventilus aan land moet brengen. 5/
Over het algemeen zien de energie-intensieve bedrijven Ventilus liever vandaag dan morgen gebouwd. De beschikbaarheid van groene energie wordt steeds belangrijker bij investeringsbeslissingen, en meer interconnectie leidt bovendien tot stabielere elektriciteitsprijzen. 6/
Voor de industrie en elektriciteitsverbruiker is Ventilus uitvoeren zoals voorzien dus een no-brainer. Bovendien zou een alternatieve uitvoering ieder gezin tot €20 per jaar extra kunnen kosten, en dat 35 jaar lang. 7/ standaard.be/cnt/dmf2022050…
De werkelijke reden waarom dit dossier zo moeilijk is moet men misschien eerder in de schoot van de Vlaamse regering zelf zoeken: de CD&V. 8/
Roeselare, Lichtervelde, Torhout, Zedelgem, Brugge... De meeste gemeentes die Ventilus aandoet worden bestuurd door CD&V. Het groot aantal lokale besturen is een van de weinige lichtpuntjes waar die partij nog over beschikt. 9/
Toch is er ook daar een haar in de boter. Het aantal CD&V burgemeesters dat onder een andere naam/lijst (cfr "Gemeentebelangen") wil optreden lag nog nooit zo hoog. Dat verkleint het kiespotentieel van de partij voor Vlaamse en federale verkiezingen. 10/
De CD&V burgemeesters bevinden zich onfortuinlijk genoeg ook in de frontlijn van het burgerprotest tegen Ventilus. Hier niet in meegaan dreigt zowel hen als hun partij veel stemmen te kosten. En dat in tijden van existentiële partijcrisis. 11/
In de huidige Vlaamse regering heeft de CD&V ook nog niet veel plezier beleefd. Vooral de N-VA heeft, al dan niet ongepland, veel historische CD&V verworvenheden "afgepakt". Denk aan het stikstofakkoord, dat veel boeren zwarte sneeuw doet zien, of het M-decreet. 12/
Ventilus zou wel eens het dossier kunnen zijn waar CD&V de lijn trekt. Zeker met een voorzitter-in-spe die de confrontatie niet schuwt. Een legislatuurregering zoals de Vlaamse kan niet vallen, maar een partij kan wel het vertrouwen in de huidige coalitie opzeggen. 13/
Dat maakt de regering de facto vleugellam. En dat kan de N-VA, wiens minister-president niet uitblinkt in daadkracht maar vooral in onzichtbaarheid, best missen. 14/
De beslissing van Demir zou dus ook wel eens meer over de toekomst van de Vlaamse regering dan over de toekomst van Ventilus kunnen gaan. En dat is natuurlijk niet iets wat je op @De7deDag kan zeggen. 15/
Tenzij je wil toegeven dat een van de belangrijkste infrastructuurbeslissingen in decennia enkel van politieke overwegingen en besognes in de bubbel van het Martelaarsplein afhangt. 16/
Dus wordt druk gezocht naar technische uitwegen. Helaas voor de minister is er bijna geen enkel dossier technisch en wetenschappelijk zo duidelijk als Ventilus. Alle geraadpleegde wetenschappers en experts zijn overduidelijk: het kan enkel in een luchtlijn. 17/
Zelfs de intendant, aangesteld om de verschillende partijen in het dossier bij elkaar te brengen, kan niet anders dan tot dezelfde eindconclusie komen. 18/ vrt.be/vrtnws/nl/2022…
Wegens het standstillprincipe moet voor iedere km nieuwe luchtlijn ergens een km oude lijn afgebroken worden. Elia doet zelfs het voorstel om te overcompenseren, zodat ook het stuk waar Ventilus bestaande lijnen herbruikt, maar nu op hogere spanning, gecompenseerd wordt. 19/
Netto zou er hierdoor zelfs een reductie zijn van het aantal huishoudens dat zich in de magnetische velden van 0,4µT (jaargemiddelde) zou bevinden. 20/
(Er is bovendien geen wetenschappelijk bewijs dat velden van die sterkte een causale gezondheidsimpact zouden hebben). bbemg.uliege.be/nl/kinderleuke… 21/
De burger, industrie en vooral de betrokken experts en wetenschappers staren verweesd en bedroefd naar dit cynische schouwspel. Als over een dossier dat technisch, financieel en economisch glashelder is nog geen objectieve beslissing genomen kan worden, waar is men dan mee bezig?
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
In een energiesysteem met een grote hoeveelheid variabele hernieuwbare energie, op welke andere koolstofarme technologieën zetten we dan best in? Nederland heeft het zonet onderzocht. De resultaten zijn... interessant. 1/
Van alle bekeken koolstofarme technologieën vertonen enkel meer interconnectie en flexibiliteit van verbruik een positieve business case. 2/
Zeker V2G (energie-opslag in batterijen van elektrische voertuigen) is enorm interessant, gezien de flexibiliteit hier een quasi gratis bijkomstigheid van de aanschaf van een elektrisch voertuig is. V2G kan effectief bijkomend benodigde (piek)capaciteit vermijden. 3/