Mini-fil amb una proposta de CRITERIS D'AVALUACIÓ genèrics i interdisciplinars que permeten una progressió d'un ensenyament (sí, ensenyament, no educació) basat en els continguts a un ensenyament basat en les competències. Som-hi 👇
AS: memorització reproductiva del contingut (dates, conceptes, algorismes...).
AN: aplicació del contingut a situacions noves/explicació (*) del context del contingut.
AE: AN però amb un nivell de qualitat alt (vocabulari específic, relacions entre contingut, nous exemples...).
(*) Explicacions descriptives, justificatives, argumentatives o valoratives, depèn.
A ningú se li escapa que, tradicionalment, el focus estava al voltant de l'AS, malgrat que, com sempre a la vida, ja hi hagués docents que el movien (el focus).
Segueix👇
Tb és evident q, segons aq proposta, hi ha una manca d TEMPS si es vol assolir TOT el contingut q hom es capaç de memoritzar d'una manera + competencial.
Davant d'aq dilema, no queda més remei q prioritzar el contingut, I AQUÍ ÉS ON HI HA EL MERDER ENTRE NOSALTRES.
Segueix👇
De ben segur que a TOTS ELS TIPUS de docents ens agradaria aquest AE, però RENUNCIAR a contingut és el que sembla que sigui inacceptable perquè s'associa a BAIXAR EL NIVELL.
I és veritat, depèn de com es faci.
Segueix👇
D'una banda, si baixar conting. significa RETALLAR contingut curricular (no explicar temes) és evident q hi ha una baixada d nivell.
D'altra banda, un conting. basat en una gran quant. d dades memoritzades q només se saben aplicar reproductivament és un FALS alt nivell.
Segueix👇
Per tant, uns i altres no ens podem fer trampes al solitari. Una mirada competencial de l'ensenyament ben entesa és la que tots voldríem però no és gens fàcil.
Segueix👇
Cal CONDENSAR el contingut en la comprensió de les GRANS IDEES i memoritzar el mínim necessari per poder-les aplicar.
Com? Aahhh.. Aquí és on entra l'art de cadascú, la didàctica específica, la #Pedagogia i la FORMACIÓ.
Segueix 👇
Fixeu-vos que aquí no he concretat #Metodologies, sinó finalitats (com diu en @jordi_a en el seu tweet fixat).
Segueix 👇
I és que explicitar #Metodologies sovint és percebut com una imposició. Soc partidari de consensuar finalitats i apel·lar a la professionalitat de cada docent, que, a més, és el que coneix millor la realitat de cada centre i sabrà com aconseguir aquestes finalitats.
Segueix 👇
Bé, ja estaríem. Espero que hagi estat un fil de (re)trobament entre docents.
Ens devem al nostre alumnat i tenim el deure de remar tots junts en un sistema que, ara per ara, fa aigües.
Les 3 lleis de la #Docència van ser escrites per Isaac Pedagov. Tots els docents dels seus relats i novel·les estan dissenyats per complir-les. Apareixen per primera vegada en un relat del 1942, recollit dins del llibre "Jo, docent", el 1950.
Es transcriuen a continuació (👇):
PRIMERA LLEI: Un docent ha de vetllar perquè l'alumnat aprengui els màxims coneixements i que aquests siguin profunds, significatius, transferibles i funcionals.
SEGONA LLEI: Un docent ha d'utilitzar el #Currículum o altra informació que li subministri l'administració pertinent.