RinkeProoiReijnhoudt 💬 Profile picture
Jul 20, 2022 46 tweets 15 min read Read on X
Ik lees 'Regie in de klas' (@tombennett71 ): "De theorie brengt je maar tot een bepaalde hoogte. Je kunt een recept volgen maar nog steeds verschrikkelijk slecht koken. In theorie is er geen verschil tussen praktijk en theorie. In de praktijk is dat er wel."
Hfst 1: "Alles wat je je maar kunt voorstellen als waardevol doel van het onderwijs, wordt verkregen door aanhoudende inzet, oefening en uitgestelde beloning. En geen van deze dingen gebeurt vanzelf. Het moet allemaal aangeleerd worden." #regieindeklas
"Ik denk dat potentieel niet ontdekt wordt; het wordt uitgehouwen of opgebouwd. Het vraagt ook vaardige beeldhouwers." #regieindeklas
"Klassenmanagement is als jongleren met drie ballen. Als je stopt met jongleren, vallen ze op de grond." #regieindeklas
"De technieken die zorgen voor rustige, veilige klaslokalen zijn relatief eenvoudig. De principes die schuilgaan achter goed gedragsmanagenent zijn net zo simpel als de principes van een goed dieet. Het vergt echter wel toewijding, doorzettingsvermogen en consistentie." #regie
"Leerlingen vertonen slecht gedrag meestal om zeer menselijke redenen: om te amuseren, om af te leiden, of om respect of status te krijgen van hun vrienden. Meestal heeft het geen duistere achterliggende oorzaak." #regieindeklas
"Zelfs wanneer de veiligheid niet in het geding komt, zou je nooit mogen accepteren dat één leerling het leren van alle andere leerlingen bemoeilijkt. Dat betekent dat je duidelijke grenzen moet stellen." #regieindeklas
Hfst. 2: "De meeste gemaakte fout van leraren is: ze wachten tot wangedrag zich voordoet en reageren dan pas. Bij lesgeven is altijd een wisselwerking met de leerlingen. Het vraagt een dialoog." #regieindeklas @tombennett71
"Grenzen zonder liefde is tirannie, maar liefde zonder grenzen is verwennerij. Kinderen hebben breide nodig." #regieindeklas
Hfst. 3: "Bij meer ervaren docenten lijkt het alsof het allemaal vanzelf gaat. Dat komt doordat wat ze precies doen al lang geleden begonnen is en nu nog enkel wordt gehandhaafd.
Ze beschikken over meer gevorderde schema's (gedachtenpatronen over bep. situaties)." #regieindeklas
"Iedere leerling stapt jouw klaslokaal binnen met fabriekssoftware die vooraf geïnstalleerd is: hun overtuigingen, waarden, verwachtingen, talenten en mentaliteit. En deze zullen vaak erg verschillen." #regieindeklas
"Door de vloek van kennis vergeten we weleens hoe moeilijk het voor sommige leerlingen is om de dingen te doen die wij zo makkelijk vinden, zoals stilzitten, wachten op je beurt, op een nette manier een vraag stellen enzovoort." #regieindeklas @tombennett71
Hfst. 4: "Terwijl er zonder twijfel veel niet-tastbare rijkdom gevonden kan worden in het opdoen van pure kennis, zijn dit toch vaak pleziertjes waar je moeite voor moet doen. Het zijn eerder walnoten, die je met moeite moet kraken, dan marshmallows, die je zo naar binnen werkt".
"Velen van hen kunnen nog geen onderscheid maken tussen wat ze op dat moment willen en wat uiteindelijk in hun belang is. Als we hen niet voorschrijven wat ze wel/niet mogen doen, veroordelen we hen niet tot vrijheid, maar tot slavernij - ze zijn slaaf van hun eigen verlangens.'
"Het algemene belang van een kind vind je niet altijd terug op het moment zelf, maar in miljoenen momenten die onzichtbaar met elkaar verbonden zijn en die samen een betere toekomst bouwen." #regieindeklas
"Het is ontzettend belangrijk dat scholen en klassen er alles aan doen dat ll'en zich veilig voelen; anders zullen ze afwijkend gedrag vertonen om in deze behoefte te voorzien." @tombennett71 #regieindeklas
Hfst. 5: "Gedragsmanagement zou altijd meer overtuiging moeten inhouden dan dwang. Overtuiging dat het in diens eigenbelang is dat hij zich op de manier gedraagt waarvan jij weet dat het de juiste is. Mijn ruimte, mijn regels." #regieindeklas @tombennett71
"In tegenstelling tot wat veel mensen denken, worden de ll'en die zich het slechtst gedragen niet beschouwd als de coolste of leukste ll'en. Ze worden vaak juist bespot en soc. uitgesloten van de rest. Heel slecht #gedrag houdt ook in dat je je blootstelt aan soc. afstraffing."
"Veel mensen conformeren zich simpelweg omdat het eenvoudiger is dan zelf beslissingen nemen, omdat ze daardoor geaccepteerd worden door de groep, omdat ze niet afgewezen willen worden, omdat ze zo beter kunnen overleven, omwille van een gevoel van veiligheid enz." #regieindeklas
"Kennis over groepsgedrag biedt ons een kans om zaken te verbeteren. Als wij verandering kunnen realiseren op groepsniveau, en niet enkel op individueel niveau, dan kunnen we wellicht ook manieren bedenken om het #gedrag van een volledige klas voor langere tijd te verbeteren."
Hfst. 6: "Een van de beste sectoren in het onderwijs waar ik de mooiste voorbeelden zag van hoe je normen precies presenteert en aanleert, is de #kleuterklas, omdat zij elke dag omgaan met kinderen die nog niet echt bevatten wat 'wees aardig' of 'wees geduldig' precies betekent."
"Wat de ll'en zien, is veel krachtiger boodschap dan wat een leraar zegt. Dit betekent dat je dus niet het ene kunt zeggen en vervolgens het andere kunt doen. Een leraar moet de waarden van de school voorleven." #regieindeklas
"De relatie werkt twee kanten op. We zien onszelf als leden van een groep omdat we hun waarden delen, en we delen hun waarden omdat we onszelf zien als lid van die groep. Hieruit halen we waarde voor onszelf. Ll'en moeten het gevoel krijgen gewaardeerd te worden." #regieindeklas
"Zorg ervoor dat het voor de leerlingen makkelijk is om zich goed te gedragen, en maak het moeilijk om dat niet te doen." #regieindeklas @tombennett71
Hfst 7: "Door ll'en een duidelijke opeenvolging van gedrag te leren (routine), die voorgedaan wordt door de leraar of andere ll'en, kunnen ze makkelijker kiezen hoe ze zich zullen gedragen. Zo leren ze goede gewoontes, die op hun beurt weer deel zullen uitmaken van hun karakter."
"Scholen kunnen sterk verschillen en verschillende aanpakken hebben, en toch allemaal succesvol zijn. Hetzelfde geldt voor leraren: je kunt groot of klein zijn, luidruchtig of eerder stil, grappig of streng; er is ruimte voor al deze verschillende leraren om succesvol te zijn."
"Zie de routines als bouwstenen. Een ui snijden is alledaags. Niemand heeft ooit een prijs gewonnen omdat hij behendig een uitje kon snijden. Maar dat, samen met duizenden andere routines, maakt wel onderdeel uit van hoe je een goede chef-kok wordt."
"Een amateur oefent tot hij het goed kan doen; een professional oefent tot hij het niet meer fout kan doen. Het gevaar van oefenen is dat wanneer het niet perfect gebeurt, de kinderen beter zullen worden in slechte gewoontes." #regieindeklas @tombennett71
"Wanneer je echt gelooft in de waarde van het onderwijs en wat het kan betekenen voor kinderen ... dan sta je 'ochtends op en doe je je uiterste best, zelfs wanneer je er even geen zin in hebt. Omdat het ertoe doet. Het doet er meer toe dan al het andere wat je ooit hebt gedaan."
Hfst. 8: "In het publieke debat zien we vaak het principe van onwelwillendheid, waar we er opzettelijk voor kiezen om een bewering totaal verkeerd te interpreteren, liefst zodat degene die hem deed er zo slecht mogelijk vanaf komt." #regieindeklas
"Wanneer regels ruimte bieden voor verkeerde interpretatie, dan moet je daar iets mee doen, wil je het ll'en zo makkelijk mogelijk maken zich te gedragen. Als je bep. gedrag verbiedt, probeer dan een alternatief te bieden dat ze kunnen gebruiken om het oude gedrag te vervangen."
Hfst. 9: "Op het eerste gezicht lijken er oneindig veel problemen te zijn, maar na een tijdje herkennen de meeste leraren wel dat sommige zaken steeds opnieuw terugkeren. Het beste wat je kunt doen is ervoor zorgen dat je oefent wat je gaat doen en zeggen in die omstandigheden."
Hfst. 10: "Wanneer een leerling zich misdraagt, kan het ook zo zijn dat hij nog iets moet leren. Ofwel (a) iets wat ze nog niet weten om aan het werk te kunnen beginnen, ofwel (b) iets wat ze nog moeten leren over hoe ze zich moeten gedragen." #regieindeklas @tombennett71 "
Hfst. 11: "De zekerheid dat er straf volgt, is veel belangrijker dan de zwaarte ervan. Gewelddadige of buitensporige straffen zijn dus niet alleen wreed, maar ook nog eens veel minder effectief. Het doel van straffen is ontmoedigen. Straf is geen vergelding." #regieindeklas
"Zero tolerance is een erg nuttige houding maar niet zozeer een nuttige methode. Het is wreed wanneer je nooit een uitzondering toestaat en dat echt tot in het absurde doortrekt. We moeten k'en leren dat ze er toe doen, en dat hun daden er ook toe doen, omdat ze gevolgen hebben."
"Wees extreem voorzichtig dat je geen vooroordelen rondom leerlingen opbouwt, waardoor je voor sommige leerlingen strenger bent dan voor andere of sommige leerlingen voortrekt. Er zijn in onze maatschappij maar weinig mensen die puur engel of puur duivel zijn." #regieindeklas
Hfst. 12: "Het kan nodig zijn om extrinsieke motivatie (sancties en beloningen) te gebruiken om intrinsieke motivatie (ik doe dit omdat ik het wil) te bereiken. Om net over die hobbel in de weg te komen, om die inspanning te leveren waarna je dat gevoel van succes kunt ervaren."
"Leerlingen raken meer gemotiveerd door beloningen wanneer deze inconsistent zijn. Wanneer je niet precies weet wanneer je een beloning gaat krijgen, doe je harder je best. De gokker zet steeds weer geld in, omdat het succes elk moment kan komen." #regieindeklas @tombennett71
Hfst. 13: "Het is ontzettend makkelijk om ouders te zien als obstakels, die ons belemmeren in 'wat wij met de leerling willen'. Ze verdienen zoveel mogelijk steun en respect."
Hfst. 14: "Succesvolle leraren hebben de relatie waarschijnlijk over lange periode opgebouwd door het formele systeem (normen/waarden/routines/voorspelbare gevolgen) te gebruiken. Ze zijn als een ijsberg: wat je voor je ogen ziet gebeuren, is slechts een fractie van het geheel."
Hfst. 15: "Wanneer je kleine verstoringen meteen aanpakt en een omgeving creëert die constant klein ongewenst gedrag ontmoedigt, die leerlingen overlaadt met normatieve hints, dan zullen niet alleen de kleine ordeverstoringen binnen de perken blijven, maar ook de grotere."
"Wanneer je keuze biedt, geef je de ll'en het gevoel dat ze controle hebben over de situatie; ze hebben keuze uit twee alternatieven. In werkelijkheid plaatst de leraar de realiteit in een bepaald frame en geeft de ll. een suggestie voor hoe die naar dit moment zou moeten kijken"
Hfst. 16: "Je kunt een leerling met de beste bedoelingen in de klas houden om 'te kijken of zijn gedrag verbetert', maar je moet ook rekening houden met de rechten van al die andere kinderen, niet alleen de rechten van die ene leerling." #regieindeklas
"Ga zo min mogelijk in op details. Wanneer je de beslissing hebt genomen dat een leerling verwijderd moet worden, dan is de tijd van nuance voorbij. Je hebt beslist dat zijn gedrag een punt heeft bereikt waarop verwijdering nodig is; daarom moet de verwijdering ook plaatsvinden."
#regieindeklas is een zeer bruikbaar boek voor professionals die met k'en werken. Makkelijk leesbaar en meteen terzake. Vol praktische tips en direct toepasbare aanpakken.
@tombennett71, thank you for writing this exelent book. @VerbrugghenGert, complimenten voor het vertaalwerk! Image
*Excellent

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with RinkeProoiReijnhoudt 💬

RinkeProoiReijnhoudt 💬 Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(