Béatrice Karjalainen Profile picture
Aug 28, 2022 65 tweets 40 min read Read on X
Resdag 1
Då är jag och Ariel på väg till Spanien. Allt för 40+dagars vandring finns i ryggsäcken. Tygpåsen och kläderna jag har på mig ska användas på de 4 dagarna ner och sen skickas till Santiago/Hem igen. Detta får bli 🧵 för resan #beascamino2022 som börjar med #precamino2022 ImageImage
Resdag 2

Blir väckt på tåget med ”Godmorgon kl är nu 0530. Den goda nyheten är att tåget är i tid.” Är de så vana att vara försenade att det är en god nyhet?

Frukost blev äggmackor. #precamino2022 Image
Lyckades matcha boken med klänningen och tygpåsen. Någon som läst denna? Bra?

Nu på tåget mot Köpenhamn. Så inom ett dygn har jag lämnat Sverige. Om jag överlever denna tur, någon i vagnen har badat i parfym. #precamino2022 Image
Pratat tågresor med tjej som tågluffat i Sverige och är på väg hem till Köln och kyrkligt samarbete med tåggrannen som åker till Kyrkornas världsråd. Har aldrig problem att prata med okända men ändå hatar jag att gå på fest med folk jag inte känner. Skumt. #precamino2022
Tanten sitter och lyssnar på ungdomar på tåget. De ska på mönstring i Malmö. En del nervösa en del tycker det ska bli kul. Jag önskar dem alla lycka till. Image
En del har undrat över resvägen till Valencia. Så här ser min resplan ut. Jag åker med ett 4-dagars interrailkort. Resan kostar 4432 enkelbilj.

Jag är strax i Köpenhamn där jag ska promenera mina sista 3 km idag och äta lunch. Kanske fota något. Var ju nyss här.

#precamino2022 ImageImage
Hann med en macka i Köpenhamn. Fick bli något jag vet funkar då de har en god tonfiskröra och bra glutenfritt bröd. Men brödet har grillmärken men är inte ens i närheten av varmt. Skulle nog ätit något mer, inser att jag är i Hamburg först efter kl 20. Image
Fick fråga vad jag har i ryggan. Postade en bild häromdagen men här är även packlista. docs.google.com/spreadsheets/d… #precamino2022 Image
Passa på och fråga om caminon/pilgrimsvandring när jag åker tåg. När jag väl vandrar är mobilen mest i flightmode förutom när jag lägger upp små uppdateringar. Brukar försöka att hålla mig från att interagera då utan skärmar av mig lite.
Då var man tillbaka till den här snygga outfiten. Mask är obligatoriskt på tågen i Tyskland så när vi passerade gränsen skulle de på. Samma tåg samma människor. 2 timmar kvar till Hamburg. #precamino2022 Image
Snart nattåget till Basel. Fick hämta ut biljetten för Barcelona-Valencia på Hamburg Hbf vilket jag höll på att glömma i jakten på mat. En ”mexikansk” gryta som smakade indiskt + guacamole. #precamino2022 Image
Resdag 3
Frukost på nattåget. Fick bli en glutenfri kanelbulle från väskan för mig.#precamino2022 Image
Kom fram till Basel i tid. Tillbringade lite över en timme i stan m promenad sen direkt vidare mot Frankrike. Så Tyskland, Schweiz och Frankrike inom 2 timmar. Ikväll i Spanien. Image
I Mullhouse hann jag med ytterligare en promenad. Följde någon lokal stadsled hamnade vid deras fina kyrka. Nu på TGV mot Lyon. Tåget fullt och någon verkar ha fått samma plats som mig så väntar på konduktören. Blir spännande. Trodde först jag klivit på fel tåg. ImageImage
(Flyttar in i tråden)

Jösses så trött jag blev helt plötsligt ser knappt texten i min bok. Undra om jag kan sova den sista timmen mot Lyon. Har ätit 2 baby bel-ostar och en ölkorv till ”lunch”. #precamino2022 Image
(Flyttar in i tråden)

Mysteriet med dubbelbokad plats är löst. Resebyrån har bokat mig på det här tåget om två månader. Jag missade helt när jag granskade biljetterna att det står oktober. Kostade mig €35 (plus de €10 jag redan betalat). Så rätt tåg fel dag. #precamino2022 Image
Killen som sitter snett mitt emot har en lös extraskärm till sin laptop. #precamino2022 Image
Alla andra tåg får en plattform men inte mitt men inte heller annonserat som försenat. Min pulsklocka talar om för mig att jag är mer stressad än normalt. Ja sådant här stressar mig men jag ska ju stanna i Barcelona inatt så ingen stress så länge tåget avgår. #precamino2022 Image
Tåget gick 5 minuter sent. Men iväg kom vi. Vi åker längst med havet och är så fint. Min stolsgranne är från Tyskland. Ska studera via Erasmus i Barcelona. Har kompisar som är i Lule och pluggar. #precamino2022 Image
Jaha tillbaka till det här nu när jag passerat gränsen till Spanien. Inspektion på tåget.

#precamino2022 Image
Barcelona kl är 21 det är 32 grader ute. Noll ork att göra stan så gick till närmaste hål i väggen och beställde mat. #precamino2022 Image
Funderar på hur jag ska göra i morgon. Anländer Valencia 11. Gå direkt mot Silla 15 km och ta in på hotell eller stanna i Valencia och gå 38 km det första jag gör 1/9. Går jag 15 i morgon kan jag välja att gå en kortare eller längre sträcka dag 2. Vädret är sådär. #precamino2022 Image
Matchat naglarna med boken. De skivar sig så lätt så brukar försöka skydda dem lite i alla fall. Tar inte med lacket på resan så det kommer nötas bor men naglarna brukar bli starka i solen av någon anledning. #precamino2022 Image
Så sjukt läskigt. Efter 3 dygn på tåg så hör jag tågljud och känner gungningen i kroppen fast jag ligger i en säng på ett vandrarhem i Barcelona. #precamino2022 Image
Jag hade bett vandrarhemmet om något glutenfritt att äta till frukost. De svarade att de skulle fixa. Nu på morgonen erbjöd de mig mjölk/sojamjölk som komplement till te/juice. Berättade oxå att det ligger en celiakiaffär tvärs över gatan (men öppnar senare). #precamino2022 Image
Glömde skriva att jag nu är på resdag 4.

På tåget till Valencia. Ute regnar och blixtrar det. Samma väder i Valencia nu på morgonen men sen ska det bli sol. Svänger snabbt vid kusten. Barcelona varnar för massor med regn om en stund. Skönt att jag lämnat. #precamino2022 Image
Vem får för sig att spreja på sig parfym i en tågvagn. Jag som är doftallergiker reagerar inte jättebra på det och har nu lätt panik för att det gör det så svårt att andas och blir inte lättare med mask framför ansiktet. En halvtimme kvar på tåget sen ut i värmen. #precamino2022
Varmt i Valencia när jag ankom runt kl 11. #precamino2022 Image
Vill starta med fötterna i Medelhavet så tog Metro ut dit så det blir sen ca 7 km extra för att komma till katedralen. #precamino2022 Image
Fötterna i vattnet check.

#precamino2022 Image
Ombytt och lämnat det andra å posten check.

#precamino2022 Image
Hittade katedralen. Vääääldigt varmt.

#precamino2022 Image
Första stämpeln check. Så kör vi #beascamino2022 Valencia - Santiago. Image
Startbild måste man ha. #beascamino2022 Image
Första märkningen hittades direkt så nu börjar jag gå. #beascamino2022
Första gula pilen efter 2 km i kokhet stad. Nu känns det som jag är på väg. #beascamino2022 Image
Gillar deras sätt att bevara historiska saker. Man kör helt enkelt runt dem. Korset är från 1400-talet. #beascamino2022 Image
Caminon är uppmärkt på den soliga sidan men eftersom jag ska gå rakt i nästan 6 km valde jag att få över till skuggsidan. Är 32 i skuggan ca 42 i solen. Det blåser en hel del motvind så skönt. #beascamino2022 Image
Eftersom jag bara går i bebyggelse idag släpar jag inte på så mycket vatten så efter 4,3 km (gick ju över 7 tidigare oxå) valde jag en bar för värskestopp i några minuter. #beascamino2022 Image
Leden har en massa olika märkningar så ögat får leta ibland. #beascamino2022 ImageImageImage
Efter ca 5 km slapp jag asfalt/stenbeläggning en stund. Så skönt. Även kaktusarna tycker det är lite för varmt. Men när vinden kom genom fänkålen doftade det ljuvligt. #beascamino2022 ImageImageImage
Vägen gick genom omväxlande industriområden (vansinnigt tråkigt) och små förorter/byar. Mysiga men knappt en människa ute. Såg lite rådvill ut på ett ställe där en renovering av torget dolde pilarna så då kom det ut en kvinna från en bar och pekade. Mycket snällt. #beascamino2022 ImageImage
Passerade en kaki-/persimonodling och ett flertal vattendrag med inget/mycket lite vatten. #beascamino2022 ImageImage
Tog många småstopp idag för att vila på ex en trappa. Höll på att få illa på en av dem. Plötslig började det låta trodde det var autistiska persienner men var jalusi där jag satt. Fick kasta mig ut. Hann precis. Hade inte velat tillbringa kvällen/natten där. #beascamino2022 ImageImage
Efter 3,5 timmar och 16,62 km kom jag fram till Silla. Duschade och slappade innan jag gick ut på stan och köpte glutenfritt bröd och kinamat till middag. Så sjukt hungrig. #beascamino2022 ImageImage
Startar vandringsdag 2 med en minimal frukost. 7 km över risfält till en by med bar är första delmålet. #beaacamino2022 Image
0719 lämnade jag hotellet. Solen på väg upp men lite disigt vilket är skönt. Vägen går ut på landet. Vin, kaki var växterna till att börja med. Blev så glad när asfalten byttes mot grus men visade sig vara grus på betong. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Sen kom risfälten. Det går pr väldiga mängder vatten att odla ris. Hade hoppats på några nävar björnbär men allt var uttorkat. Hur ska jag överleva nu? I Elromani som låg 8 km bort såg jag inte någon var och ingen att fråga. Bara att knata vidare. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Det är en massa leder som går ungefär samma väg här så vissa stolpar är fulla med symboler av olika slag. #beascamino2022 ImageImage
Gick lite fel i Almussafes hamnade på en parallellgata utan bar men när jag bytt över till rätt gata beställde jag te, cola och en bit skinka och gjorde 2 mackor. Proportionen tekopp och tepåse gjorde att mitt te (som visade sig vara kanelte) är beskare än beskt. #beascamino2022 ImageImage
Glömde säga att kl 8 i morse fick jag mitt första Buen Camino av en passerande cyklist. Det gav ett liten glädjevolt i bröstet. Någon såg mig och önskar mig en fin vandring. Tråkigare är att axeln värker och kramp bakom skulderbladet. Blir många stopp tror jag. #beascamino2022 Image
Konstaterar att distansbeskrivningarna i guiden är till stadsskylten sen räknar de inte de km man måste gå i en stad utan räknar nästa etapp från där stan slutar. Allt blir mycket längre då och måste man dessutom navigera igenom en knökfull marknad så tar det tid. #beascamino2022 ImageImage
Men snirklade mig ut ur Almussafes tillslut oxh trodde det skulle vara 13,1 km till nästa ställe men så var ju inte fallet. Varmt som attans ingen skugga. Kom på att jag kunde blöta min lilla trasa i bevattningskanalen lade den sen i nacken å torka nyllet. #beascamino2022 ImageImageImage
Hade tänkt äta i Algemesí men kom dit strax innan 12:30 och de började ta emot beställningar först 13. Så det blev en Cola. På vägen dracks det vatten men inte så mycket som jag borde. Algemesí har ett albergue men man kan ju inte stoppa kl 13 så gick vidare #beascamino2022 ImageImage
Var lite fundersam på var jag skulle stanna. Hotell i Alzira dyrt. Får bestämma mig där. Följde en skolcamino genom stan. Sjöng på Baloosången som vanligt när jag såg kakusblommorna. Även denna flod var tom #beascamino2022 ImageImageImageImage
Inte var det 5 km till Alzira eller jo till välommenskylten. Hittade några mogna björnbär och en flod med vatten. Stannade och köpte en dricka skulle köpa mat men ljudvolymen var hemsk. Kastade mig ut igen. Kl var bara kring 1430 så ingen idé att stanna här. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Till Carcixent är det bara 3,8 km och har air BnB. Vet ni hur mycket värme en sådan där vägg strålar ut? Mulet men ändå dödsvarmt. Passerade en granatäpplesodling och det började likna andra caminos. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Carcaxient var helt dött. Jag stannade och ringde Policia Local i El Pueblo Llarga 6,3 km bort och frågade hur sent man kunde hämta nyckel. Hon sa går du från C nu är jag här. Så jag gick. #beascamino2022 ImageImageImage
Tillbaka till odlingar på båda Sofie oxh solen tittade fram. Varmt. Stannade och köpt en dricka som sveptes dirket och en som fick följa med. Skönt med ej asfalt en stund ej kul med lera. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Jag matade på och ringde igen när jag kom till stan. Skulle gå till stationen. Matade in fel adress och gick till härbärget förvånad över avsaknad av polisstation. Gjorde om och rätt. Trevligt bemött av polisen. #beascamino2022 ImageImageImage
Båda sidor*
Hon frågade om hon skulle följa med bort och jag sa ja. Trodde vi skulle gå den knappa km. Men nä jag fick åka polisbil. Nu fick jag ju ändå sträckan loggas eftersom jag gick den innan. Ensam på härbärget som är donotivo. #beascamino2022 ImageImageImage
Tvättat alla kläder i maskin. De var vita av salt. Nu ska jag leta upp mat. Ska nog laga något själv. Behöver äta ordentligt efter 43 km enbart på 2 formfranska och lite skinka samt dricka. Men väldigt skönt att ligga på sängen. #beascamino2022 Image
En sak som hände igår som jag glömde berätta är att jag på postkontoret panikade över att mobilen var borta. Kassören tittade på mig som jag var dum i huvudet och sa ”du gav mig den för att jag skulle skriva av adressen”. Man blir dum i huvudet av värme. #beascamino2022

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Béatrice Karjalainen

Béatrice Karjalainen Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @Beastankar

Jul 31, 2023
Gissa vem som kollade på kl 17:20 och ville dubbelkolla vilken tid runt 22 tåget skulle gå och ser att hon bokat 17:54-tåget. Tur jag bor 1.6 km från stationen. Svettigt att jogga med packningen. Hoppas jag fick med allt.

Tåget försenat till 18:25. #beasinterrail2023 startar nu Image
Jag är svag för väggväxter även om jag vet att det är dåligt för byggnaden. Här en mur. #bessinterrail2023 Image
St Mary från lite håll och tornet på slottet. Hittade en liten bakgata där ser flödade vatten, en gång i tiden till en kvarn. #beasinterrail2023
Image
Image
Read 95 tweets
Sep 18, 2022
Fy fasiken så trist, övergick till en lång raksträcka på en väg. Innan det en kilometer innan Palacios de Goda som var 8,7 km från stan svängde in på en sandväg över fält. Där kom lite vind i alla fall. I byn köpte jag en dricka och en glass i baren. #beascamino2022
Fanns inte en enda sittplats ledig i baren så fick stå vid bardisken. En kvinna frågade mig om jag fick ensam. Och när jag svarade ja så undrade hon om jag inte var rädd. Varför ska jag vara rädd?#beascamino2022
En annan kvinna som talade engelska såg att jag tyckte det var jobbig att stå still vid baren ropade till bartendern vad jag skulle ha och hämtade glassen åt mig. Svepte drickan, tog med glassen. #beascamino2022
Read 42 tweets
Sep 14, 2022
Har försökt att hitta igen trådarna för #beascamino2022 jag lägger detta som ny pinnad tweet. Så försöker jag sen att hålla den tråden. Vi får se. Twitter och dålig uppkoppling är en dålig kombo.

Samlade det mer lättläst via @threadreaderapp så kolla länkarna i nästa tweet.
Vandringsdag 16, Almorox - Cebreros 37,98 km Hade ställe väckaren på 06:30 eftersom jag kom i säng först 23. Men vaknade ändå vid 5. Låg i halvdvala till 6 då jag gick upp och fixade Insta, packade och åt frukost. Kom iväg 07:14. Baren var öppen så borde köpt te.
#beascamino2022 ImageImage
Read 97 tweets
Sep 14, 2022
Jag hann tänka gud så bra Escalona är på markeringar innan jag några km senare gick förbi en korsning såg en väg till höger som såg ut att bara gå till en odling. Fortsatte rak. Men såg att jag vek bort från stan mot liten förort. fick mig över 1 km extra. #beascamino2022 ImageImage
När jag gick den sista biten längst en väg tutade en bil, när jag tittade dit fick jag tummen upp och tre tut till. Blev så där glad att jag skrattade och blev tårögd. Ibland behövs det att man blir sedd helt enkelt. Väldigt ensam #beascamino2022 denna gång.
Kom till Escalona vid 12. Var hungrig. Hade ett äpple jag köpt i Maqueda men på baren fick jag en liten tallrik smågott kunde dock inte äta kroketterna men korvarna var så goda. #beascamino2022 Image
Read 12 tweets
Sep 13, 2022
Som tur var tittade den bara fram så och då. Kunde inte se floden hela tiden men tjattret från fåglarna undkom jag inte. #beascamino2022
Tillslut så klev jag i alla fall över floden men direkt efter blev det lite besvärligare. Men jag hade på mig mina neoprenstrumpor så jag klafsade på vid sidan om. #beascamino2022
Ibland är markeringarna ytterst förvirrade. Först GR-gå hit på en stolpe, direkt efter ett GR-kryss som betyder inte hit. Men guiden skrev sväng. Gick längst med ett 1 km långt tomatfält. Skönt med lite kullar här vid ca 20 km. Tog en ståpaus och bytte strumpor. #beascamino2022
Read 27 tweets
Sep 11, 2022
Prepperbostad? På några ställen går man på väg på några försöker de undvika vägen men ibland hamnar man då på gammal väg full i ogräs. Rivmärken på benen. Upp bland olivlundarna blev det oxå jobbigt. Stora lösa stenar då är man inte kaxig med 34 km i benen.

#beascamino2022 ImageImageImageImage
Jag visste att den där källan skulle dyka upp strax men med tanke på varma vädret vågade jag inte dricka upp mitt vatten för tänk om den är torr. Den kom aldrig. Nu rätt törstig. Drog upp guiden och läste ”vägen till vänster” så för 400 m sedan skulle jag svängt. #beascamino2022
Vilken jäkla tur att jag sparade på vattnet. Nu fick det bli ransonering de sista 10 km i värmen. Hade kanske 8-9 dl vatten och 5 dl Aquarius. Fördel camelback enkelt att dricka, nackdel svårt att veta mängd kvar. Alltid en 5dl-flaska i fickan för att veta min.

#beascamino2022 Image
Read 42 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(