Lang verwachte antwoorden over stikstof worden eindelijk gedeeltelijk beantwoord.
De antwoorden van Kaag zijn pikant.
Een draadje
In juli meldt NRC; ministerie van financien heeft berekeningen waaruit blijkt dat minder reductie nodig is (1) nrc.nl/nieuws/2022/07…
Dit is pikant, want de memo’s zouden uit mei stammen (voor de brieven aan de Kamer). En hun bestaan komt pas in juli (nadat de Kamer akkoord gegaan is met de plannen) naar buiten
(2)
Kaag zegt in juli tegen de telegraaf dat ze tot maandag (in juli!) niets wist van de berekeningen (3)
Maar toen vroegen @lientje1967 en ik de memo’s die ze gezien had.
Daarin stond de samenvatting van de berekeningen met deze pikante tabel met alternatieven (4)
De volledige memo die Kaag las is deze
Pagina 1 tot en met 4 (van de 5) (5)
En de laatste pagina (6)
Onze vraag over waarom ze zei dat ze niets van de berekeningen wist is bijzonder om een understatement te gebruiken.
Lees het zorgvuldig (7)
De gevolgen zijn ook niet gedeeld met andere ministers.
(Iedereen houdt dus de informatie vooral voor zichzelf in het kabinet. Dat komt besluitvorming niet echt ten goede denk ik ) (8)
Het ministerie van financien kon alle stikstof memo’s binnen een paar dagen naar de Kamer sturen.
De ministerie van LNV en van BZK lukt het niet binnen 1,5 maand: we wachten af, met grote belangstelling of zij ook eigen doorrekeningen hadden (9)
Alle antwoorden van vandaag (veel vragen zijn uitgebreid beantwoord) zijn hier te lezen: (10) tweedekamer.nl/kamerstukken/k…
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
In november 2021 bezocht Minister-President plotseling Griekenland, Noord Macedonië en Albanië (dat is tijdens de zeer moeizame formatie van Rutte-IV (1) rijksoverheid.nl/actueel/nieuws…
Dat is verbazingwekkend en tot twee keer toe vraag ik hem (samen met Laurens Dassen van Volt): heeft dit iets met ambitie om SG van de NAVO te worden, te maken?
(2)
Dit waren de eerste vragen en het heel, heel korte antwoord, begin 2022
De gewone zorgen blijven. Daarom stelde ik deze Kamervragen over accijnzen per 1 juli.
Riemen vast!
Zonder extra maatregelen wordt een liter benzine 20,95 cent duurder op 1 januari 2024
Dit blijkt uit (zeer duidelijke) antwoorden op mijn Kamervragen vandaag (1) Draadje
Dit is hoe de accijnzen in Nederland de afgelopen jaren gestegen zijn door automatische indexatie
(Detail: de accijnzen zijn per 1/7/2023 weer een stuk verhoogd: een tijdelijke verlaging werd deels ongedaan gemaakt) (2)
De accijnzen op benzine zijn nu al veel hoger dan in deze buurlanden en vakantielanden (3)
He, RIVM heeft een top-30 van piekbelasters gepubliceerd.
En wat ontbreekt er in de lijst?
Schiphol.
Dat roept een hop op vragen op, want Schiphol was altijd een van de twee grootste uitstoters
Schiphol ligt dichtbij een aantal Natura 2000 gebieden.
Dus ook al kan de stikstof van Schiphol in het model niet verder dan 25 kilometer neerslaan en ook al stoten vliegtuigen die boven de 900 meter vliegen niets uit, toch zouden ze moeten voorkomen in de lijst
(2)
Daarom stel ik samen met @lientje1967@BisschopRoelof en @djeppink deze vragen over Schiphol
- Waarom staat Schiphol niet op de lijst
- Wat is de werkelijke belasting van schiphol?
Een aantal heel precieze vragen (3)
Vandaag debatteert de Kamer over mijn initiatiefnota over onafhankelijk toezicht.
Hierin doe ik een 12 tal voorstellen voor een wet op rijkstoezicht.
Het is een van de 10 punten uit mijn nieuw sociaal contract