Béatrice Karjalainen Profile picture
Sep 11, 2022 42 tweets 29 min read Read on X
Prepperbostad? På några ställen går man på väg på några försöker de undvika vägen men ibland hamnar man då på gammal väg full i ogräs. Rivmärken på benen. Upp bland olivlundarna blev det oxå jobbigt. Stora lösa stenar då är man inte kaxig med 34 km i benen.

#beascamino2022 ImageImageImageImage
Jag visste att den där källan skulle dyka upp strax men med tanke på varma vädret vågade jag inte dricka upp mitt vatten för tänk om den är torr. Den kom aldrig. Nu rätt törstig. Drog upp guiden och läste ”vägen till vänster” så för 400 m sedan skulle jag svängt. #beascamino2022
Vilken jäkla tur att jag sparade på vattnet. Nu fick det bli ransonering de sista 10 km i värmen. Hade kanske 8-9 dl vatten och 5 dl Aquarius. Fördel camelback enkelt att dricka, nackdel svårt att veta mängd kvar. Alltid en 5dl-flaska i fickan för att veta min.

#beascamino2022 Image
Plötsligt kom leden ut på vägen efter 37 km. Inte skönt för fötterna det minsta. Solen gick bakom tunna slöjmoln så något bra i alla fall. Ett slott vakade över mig. Tog en 3 minpaus i skuggan vid 39 km. Ryggan kändes så tung nu. #beascamino2022 ImageImageImage
Plötsligt svängde leden av uppåt och blev för första gången denna camino en liten stig som gick uppför uppför. Gick 100 steg andades 10 djupa andetag, 100 steg… jag suger på uppför. Men vyn bakåt var fin. #beascamino2022 ImageImage
Sen ner på asfalt för att direkt svänga uppåt igen för att sen svänga brant ner på vägen. Jag hade lika gärna kunnat gå 100 meter på vägen. Detta var bara stenigt och brant neråt farligare än den lilla landsvägen. En allé in till stan och rakt på mitt boende. #beascamino2022
Hostal Agripino som även visade sig vara en kinakrog med glutenfri panering. Så nu fått mat och te. Varför får man teet i kanna som rymmer exakt lika lite som koppen?

#beascamino2022 ImageImage
Skulle behöva lite nödvändiga kvinnogrejer. Men det är söndag och risk att allt är stängt. Får se om jag lyckas. #beascamino2022
Enligt Google är alla supermercado stängda här i Mora (snälla säg att de är vänort till Mora) men ett apotek skulle vara öppet 700 m bort. Mina ben som gått 44 km var inte helt nöjda. Stängt. Nytt ställe nära boendet, akutlucka men såg en liten kinabutik öppen. #beascamino2022
Ser att jag har passerat mer än hälften av Camino Levante (den går till Zamora därifrån finns sen flera alternativ). På pappret gått 452,2 km och 355 km kvar. Summerar jag i Strava 467,57 km (+ medelhavet till katedralen 7,47 km) så 15,32 km mer än guiden säger. #beascamino2022
Dvs med mina 7 km från medelhavet har jag ett dagssnitt på 39,58 km och då var första dagen vara en halvdag. #beascamino2022 kommer nog oxå sluta på ett snitt runt 38 km / dag vilket är en rätt behaglig distans när vädret är ok.
Några dagar framåt nu har jag en del val jag kan göra med långa/korta distanser. Vad det blir kommer bero på väder och boendemöjligheter. #beascamino2022
Bensinpumpen utanför kinabutiken gillade visst inte 36 graders värme. Då här löste man det. #beascamino2022 Image
Jag glömmer ibland ser i Spanien måste man beställa ris till sin kinamat. Petade i mig lite för jag får sådant skäll i sociala medier när jag inte äter. Fick.ä väl i mig 2/3 men rätt som heter biff m sparris då hade jag velat ha färsk sparris. Dessa smakade urk. #beascamino2022 Image
Vandringsdag 13 Mora - Toledo 40,68 km började med att mobilen ringde 0530 och slet mig ur drömmarnas värld. Drack lite dricka till ”frukost” för bara 5,6 km till Mascaraque så borde kunna hoppa in på en bar där. #beascamino2022 Image
Väderprognosen sa regn så jag sprang ner till ytterdörren för att kolla. Inget regn nu men packade allt i stora torrsäcken för säkerhets skulle. Lite annan balans i ryggen då. #beascamino2022
Lämnade boendet 06:12 och en molnig himmel dolde månen så rätt mörkt idag. Vinkade till männen på caféet runt hörnet vid kyrkan. De väntade på skjutsen till jobbet antar jag. Sen ut på landet. #beascamino2022 ImageImage
Hittade den första varumaskinen på denna caminon mitt emot kyrkan i Mascaraque men behövde inget. Mötte en person annars var byn helt död 07:15 så jag passerade bara. Nästa, Almonacid var ytterligare 5,7 km bort. ImageImage
Vägen dit började med en lång allé där morgonpigg hundrastare fick hålla in hundar som ville hälsa. Pannlampan behövdes inte längre och 07:45 kunde jag se slottet borta i Almonacid. En lokal man gick ikapp när jag fotade Ariel, vi samtalade en stund. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Han skulle gå en ”dagsrunda” på några mil. Kul att gå med någon som höll mitt tempo. Men släppte honom när jag stannade för att fota soluppgången. ImageImage
Sen var det ett helt magiskt ljus på himmel men det var rakt över ett dagbrott men massa ledningar så tog ingen bild. Letade bar men ingen öppen här heller men en fruktförsäljare vid kyrkan. Ville inte ha betalar för plommonet som blev min frukost. #beascamino2022 ImageImage
Nu var det 21,4 till Nambroca och trots molnen så var det redan kl 8:30 när jag lämnade byn supervarmt. Tryckande värme. Ut på landet med härlig doft. Åt lite ananas för att få lite energi. Så låg. Färistar är läskiga att gå över men fin vandring. Hungrig. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Det blev 10 långa kilometer innan jag 10:12 kom fram till Nambroca nu då nu ska jag få äta en tortilla. Hittade 2 stängda barer. Gick till affär och köpte 2 drickor och en glass. Satte mig på parkbänk och gjorde macka. Då tittade solen fram. Pust. #beascamino2022 ImageImage
Nu bara 4,5 km till Burguillos där ska jag ha en kopp te! Härligt med lite kullar i fjärran. Förvirrade markeringar in till byn. Kan de bestämma sig. Gul tillkommit efter skylten så går på den. Ja titta en öppen bar. 11:30 äntligen. #beascamino2022 ImageImageImage
Tyvärr visade sig teet vara rött te och istället för cola fick jag först en öl. Men det löste sig. Tänk om nykteristen Bea druckit en öl i den här värmen. Raglat sig fram de 3,8 km till Cobisa. Skinkan som var underbar var gratis. #beascamino2022 Image
Den här tryckande värmen är jobbig. Känns som huvudet ska explodera och hela jag trycks ihop. Men bara att trampa på. Till Cobisa är det bara att gå genom bostadsområden. Allt invallat. Men hittade i alla fall lite djur. Annars mest sett kaniner, idag 35 st. #beascamino2022 ImageImage
Var framme 11:30 och gick in och köpte mig en iskall vatten som dracks så fort att jag fick brainfreeze. Aj aj. Varför har de trottoarer i detta landet. Går aldrig att gå på. Några arbetare målade ny gångbana på vägen. ImageImageImageImage
9,8 kvar till Toledo enligt guiden. Skulle jag bara där kl 2? Plötsligt började det regna. Så på med regnskyddet på ryggan och upp med paraplyet. Det regnade av/på hela vägen till Toledo som man når på ”fel sida älven”. Så in till stan en massa km. Men vyerna. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Svårt att slita sig från andra sidan och fortsätta in mot stan. Man måste gå runt tills man kommer till en bro. Ni kan ana den till höger i panoramabilden. Hade kunnat ta turisttåget. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Man passerade visst 2 broar. Fina vyer även här. Älskar färgerna. Gillar himlen. Glad för att regnet även lättade på trycket. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Lyckades gå en massa fel när jag skulle in till stan efter passerat porten i bron men tillslut tog jag mig igenom nyckelhålet och upp för en massa trappor. Såg en person som nog oxå var pilgrim i trappan men han skulle inte till samma boende så försvann. #beascamino2022 ImageImage
Hittade mitt boende och blev snart incheckad bor med en fransyska på semester i Spanien och en spanjorska från Malaga som är här för 2 dagars jobb. Vi delar ett minimalt rum. Dusch och sen mat!! #beascamino2022 ImageImageImage
Tog en promenad i stan men då började regnet ösa ner mer så den fick kortas ner då paraplyet var kvar på rummet. Tänkte medsökande moskén som är en katolsk kyrka men kom precis vid stängning. Köpte glutenfri kaka och en mangoslush. #beascamino2022 ImageImage
Nu är klockan kan 20:37 och jag borde sova men nog lika bra att fixa Insta med en gång. Ångrar att jag började posta på båda ställena och på olika språk. En kanske ryker. #beascamino2022
Glömde skriva att när jag vaknade i morse kollade jag valresultatet och var på väg att dra täcket över huvudet och somna om och vakna på riktigt. Men den gick jag och svor och grät en skvätt på leden över folks egoism. #beascamino2022
10,1 ska det vara.
Inte superpeppad på dagens 33 km. Ute är det regn och åska. 24,6 första km utan någon by eller något annat sätt att söka skydd. #beascamino2022 Image
Sovmorgon idag kom iväg 06:58 för ville inte gå i mörker när det regnade. Labyrinten av kullerstensgator var snorhala och jag skulle neråt. Sniglade mig fram. Väl ute ur stan efter några km så fick jag följa floden. Regn lite då och då men konstant muller. #beascamino2022 ImageImageImage
Följde en annan camino en bit. Ser ut som ett barn gjort skyltarna. Idag fick det up och ner över kullar. Nöjd med fastsättning av paraplyet armar fria. Bergen som det mullrade över konstant. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Även om det var 24,2 till första byn så fanns 2 andra riktmärken en farm vid 11,2, en flod vid 16,7. Jag gick på en väg med med tung trafik så fick hoppa undan. Och även här fanns de jobbiga raka vägarna. Kom till en rastplats vid floden med blöta bänkar. #beascamino2022 ImageImageImage
Kollade inte så noga på distanserna idag så märkte inte att floden kom först 2 km senare. Så allt kändes bara aplångt när jag trodde att jag hade 5,5 kvar så var det 7,5. Surade lite särskilt när solen kom fram och det blev supervarmt. #beascamino2022

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Béatrice Karjalainen

Béatrice Karjalainen Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @Beastankar

Jul 31, 2023
Gissa vem som kollade på kl 17:20 och ville dubbelkolla vilken tid runt 22 tåget skulle gå och ser att hon bokat 17:54-tåget. Tur jag bor 1.6 km från stationen. Svettigt att jogga med packningen. Hoppas jag fick med allt.

Tåget försenat till 18:25. #beasinterrail2023 startar nu Image
Jag är svag för väggväxter även om jag vet att det är dåligt för byggnaden. Här en mur. #bessinterrail2023 Image
St Mary från lite håll och tornet på slottet. Hittade en liten bakgata där ser flödade vatten, en gång i tiden till en kvarn. #beasinterrail2023
Image
Image
Read 95 tweets
Sep 18, 2022
Fy fasiken så trist, övergick till en lång raksträcka på en väg. Innan det en kilometer innan Palacios de Goda som var 8,7 km från stan svängde in på en sandväg över fält. Där kom lite vind i alla fall. I byn köpte jag en dricka och en glass i baren. #beascamino2022
Fanns inte en enda sittplats ledig i baren så fick stå vid bardisken. En kvinna frågade mig om jag fick ensam. Och när jag svarade ja så undrade hon om jag inte var rädd. Varför ska jag vara rädd?#beascamino2022
En annan kvinna som talade engelska såg att jag tyckte det var jobbig att stå still vid baren ropade till bartendern vad jag skulle ha och hämtade glassen åt mig. Svepte drickan, tog med glassen. #beascamino2022
Read 42 tweets
Sep 14, 2022
Har försökt att hitta igen trådarna för #beascamino2022 jag lägger detta som ny pinnad tweet. Så försöker jag sen att hålla den tråden. Vi får se. Twitter och dålig uppkoppling är en dålig kombo.

Samlade det mer lättläst via @threadreaderapp så kolla länkarna i nästa tweet.
Vandringsdag 16, Almorox - Cebreros 37,98 km Hade ställe väckaren på 06:30 eftersom jag kom i säng först 23. Men vaknade ändå vid 5. Låg i halvdvala till 6 då jag gick upp och fixade Insta, packade och åt frukost. Kom iväg 07:14. Baren var öppen så borde köpt te.
#beascamino2022 ImageImage
Read 97 tweets
Sep 14, 2022
Jag hann tänka gud så bra Escalona är på markeringar innan jag några km senare gick förbi en korsning såg en väg till höger som såg ut att bara gå till en odling. Fortsatte rak. Men såg att jag vek bort från stan mot liten förort. fick mig över 1 km extra. #beascamino2022 ImageImage
När jag gick den sista biten längst en väg tutade en bil, när jag tittade dit fick jag tummen upp och tre tut till. Blev så där glad att jag skrattade och blev tårögd. Ibland behövs det att man blir sedd helt enkelt. Väldigt ensam #beascamino2022 denna gång.
Kom till Escalona vid 12. Var hungrig. Hade ett äpple jag köpt i Maqueda men på baren fick jag en liten tallrik smågott kunde dock inte äta kroketterna men korvarna var så goda. #beascamino2022 Image
Read 12 tweets
Sep 13, 2022
Som tur var tittade den bara fram så och då. Kunde inte se floden hela tiden men tjattret från fåglarna undkom jag inte. #beascamino2022
Tillslut så klev jag i alla fall över floden men direkt efter blev det lite besvärligare. Men jag hade på mig mina neoprenstrumpor så jag klafsade på vid sidan om. #beascamino2022
Ibland är markeringarna ytterst förvirrade. Först GR-gå hit på en stolpe, direkt efter ett GR-kryss som betyder inte hit. Men guiden skrev sväng. Gick längst med ett 1 km långt tomatfält. Skönt med lite kullar här vid ca 20 km. Tog en ståpaus och bytte strumpor. #beascamino2022
Read 27 tweets
Sep 7, 2022
Vinkade hejdå till hotellet 06:50 och gick upp mot katedralen där leden fortsätter. Ut ur stan var flera kilometer men tillslut så. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Detta skulle bli en väldigt lång dag. Typ ingen förändring i landskapet. Spikraka vägar med antigen majs, skördade sädesslag eller mandelträd. På ett ställe var det i alla fall runda fält oxå dessa jättebevattnare. #beascamino2022 ImageImageImageImage
Blev skrämd av en fågelskrämma. Så kan det gå när man går med helt blankt i huvudet. Då hörde färgfirman av sig med mer frågor. Undra vilken del av ”ta alla frågor med min sambo” som är svårt att förstå. Har cc:at honom på alla mail men får ändå mail direkt. #beascamino2022 Image
Read 81 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(