@Juffiesharon:"Als leraren voelen we ons verantwoordelijk om leerlingen zo goed als mogelijk voor te bereiden op de maatschappij. Goed burgerschap onderwijs vraagt veel van leraren. Hopelijk geeft deze avond nieuwe inzichten voor leraren."
Volgens minister @DennisWiersma is burgerschapsonderwijs is belangrijk. Leerlingen hebben onvoldoende ''burgerschap-kennis''.
De eisen aan burgerschapsonderwijs vaag en toch moeten leraren leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden voor een leven in de samenleving.
Maar hoe doen we dat? Daarom met leraren in gesprek over burgerschapsonderwijs. Dat is de kern van de #avondvandeleraar.
@brameidhof: "Leer leerlingen kritisch nadenken over een onderwerp, leer ze te verschillen van mening en om dat meningsverschil en/of probleem op te lossen".
@brameidhof: "Burgerschapsonderwijs mag niet lijken op indoctrinatie".
@P_A_Kirschner: "Deze definitie geeft iets te weinig houvast. Hier kan niet een curriculum omheen gebouwd worden."
@P_A_Kirschner: "Geef als leraar de ruimte om kritisch te denken." Hij verwijst daarbij naar het voorbeeld van @dilaragbilgic over een situatie die zij heeft meegemaakt in de klas en waarbij zij niet de mogelijkheid kreeg om kritisch te zijn.
@PAvanderPloeg: "Het burgerschapsonderwijs is opgelegd door de regering en besturen. Volgens mij zitten leraren daar niet op te wachten".
Volgens @PAvanderPloeg draagt alles wat in het onderwijs gebeurt bij aan burgerschap.
@PAvanderPloeg: "In 2006 werd burgerschapsonderwijs wettelijk verplicht. Echter werd twee jaar daarvoor een rapport door het CPB gepresenteerd waarin werd verteld dat het onderwijs aan de grens zit van wat het kan oplossen aan maatschappelijke problemen."
@HarmTiggelaar: "Ik mis als leraar een kennisbasis om vanuit burgerschapsonderwijs te kunnen geven".
@P_A_Kirschner: "De curricula waren vroeger kennisrijker. Dat een belangrijke kennis voorwaarde om kritischer e.d te kunnen zijn."
@P_A_Kirschner: "Ik ben bang dat met een vak burgerschap er een afvinklijst komt. En dan verwachten dat leerlingen goede burgers worden. Dat is een verkeerde insteek."
@P_A_Kirschner: "De basiskennis moet op orde zijn en de juiste omgeving (schoolcultuur) moet er zijn. Het gaat juist door alle vakken en curricula heen, De vraag is dus of dit een apart vak moet zijn..."
@P_A_Kirschner: "Kinderen moeten juist uitgedaagd worden om 'outside the box' te denken".
@P_A_Kirschner: "Leraren moeten dan een stap terug doen en even wegstappen van hun waarden en eigen meningen. Een leraar kan dat."
@dilaragbilgic: "De leraar kan veel, maar in de hoeveelheid kan een leraar ook eens verzuimen."
@PAvanderPloeg: "Het onderwijs moet didactisch en pedagogisch goed ingericht worden. Dan gaat de burgerschapsvorming vanzelf ontstaan."
@HarmTiggelaar: "Ik beluister een pleidooi voor professionalisering van leraren om te leren hoe een goed schoolklimaat te creëren tbv van burgerschapsonderwijs".
Conclusie van ronde 1: "Burgerschapsonderwijs zou geen apart vak moeten zijn met een toets, maar zou breed door alle vakken heen moeten lopen. Daarbij is basiskennis, een heldere doelstelling en een goed/veilig schoolklimaat belangrijk."
Ronde 2. Een panelgesprek onder leiding van @LodewijkA. We wachten nog even op zijn komst.
In de 2e ronde hebben we een groepsgesprek met leraren uit het primair- en voortgezet onderwijs over de vraag wat leraren nodig hebben om burgerschaponderwijs in de praktijk te brengen. Leraren delen en reflecteren in dit gedeelte hun ervaringen en bevindingen uit het praktijk.
We gaan hierover in gesprek met @LodewijkA, Caroline Verschoor-Plomp, @AMolendijkQ, Ineke Renkema-Betten & Margot Ellenbroek.
"Belangrijk om je als leraar kwetsbaar op te stellen, zeker als je ook dat vraagt van leerlingen."
"Wederzijds respect moet er zijn en verschil van mening in een klas mag er zijn. Dit ook benoemen als leraar richting de leerlingen."
Boodschap aan de politiek: "Het gaat om de dialoog" (En dus niet om afvinklijstjes)
"Kom eens kijken in de klas en kijk hoe het burgerschapsonderwijs vorm krijgt."
Het @Lerarencollect draagt bij aan het laten zien, horen en bevragen van het vakmanschap van de leraar. We organiseren het gesprek over het vakmanschap van de leraar tussen leraren onderling en tussen leraren en anderen.
Dit organiseren we bij de Lerarencollectief Scholentour!
Wat speelt er bij jou op school en wat moeten wij weten om de juiste thema’s te agenderen en initiëren aan de juiste overlegtafels? Als leraren zijn we veel met leraren in gesprek.
Zijn we in schooljaar 2022-2023 een keer welkom op jouw school (na schooltijd, tijdens een studiedag) om met jou en jouw collega’s van gedachten te wisselen? We vertellen wat we doen, informeren je over actuele onderwijsthema’s en we voeren het gesprek over de inhoud van ons vak.
Al in het eerste gesprek over het NPO én alle gesprekken erna hebben wij gepleit voor het inzetten van deze gelden naar analogie van de werkdrukmiddelen.
Dit betekent dat schoolteams in gezamenlijkheid en zelf bepalen waar dit geld naar toe gaat (op basis van deze mogelijkheden in de menukaart).
Het vakinhoudelijke gesprek wordt gevoerd: wat hebben onze leerlingen én leraren nodig, welke interventie(s) sluiten het beste aan?
.@Lisawesterveld en .@peterkwint zijn kritisch op D66 dat de partij nú met deze punten komt en eerst zolang gewacht heeft, tegengestemd heeft op eerder ingebrachte moties aangaande deze onderwerpen.
.@Paul_van_Meenen geeft daarop aan dat er een gehele stelselwijziging is doorgevoerd en dat men daarom het stelsel in zijn totaliteit moet evalueren.
.@kirstenvdhul geeft aan dat de uitspraak van .@Paul_van_Meenen wat betreft touwtjes en plakband-oplossing (refererend naar de ingediende moties) niet deugt; veel van de moties zijn overeenkomstig met de 25 verbeterpunten welke er nu liggen.