Wim Van Lancker Profile picture
Sep 29 25 tweets 7 min read
De crisis is bezworen, er werd een compromis bereikt rond de kinderbijslag en de Vlaamse regering is gered. Hoera! Toch? Maar wat moeten we nu denken van dat compromis rond de kinderbijslag? Een draadje in 25 delen (mijn excuses😬).🧵 #septemberverklaring
Vooreerst: het stond in de sterren geschreven dat een automatische indexering van de kinderbijslag bij overschrijding van de spilindex onhaalbaar was. Dat heeft uiteraard politieke en ideologische redenen (zie verder), maar heeft ook te maken met de weeffouten in het systeem. /2
Dat zit zo: bij de regionalisering van de bevoegdheid over de kinderbijslag besliste men in Vlaanderen (maar ook in Wallonië) dat 'elk kind is gelijk' het vertrekpunt moest worden. En volgens die logica volgde daaruit dat elk kind een gelijk, hoog, basisbedrag moest krijgen. /3
Zo werd een kinderbijslag geboren die geen rekening hield met de werkelijke noden van de gezinnen. Zie bv. onderstaande figuur van @aerts_elise en @ivemarx, gemaakt in het kader van @babelproject_be. De verdeling is zeer gelijk over inkomensgroepen. /4 Verdeling van de rechthebbenden op kinderbijslag over gestan
Het is uiteraard onzin dat elk kind gelijk is; een kind geboren in armoede heeft gans andere noden en veel meer ondersteuning nodig dan een kind geboren in de hogere middenklasse, bijvoorbeeld. /5
Maar de keuze voor een uniform hoog basisbedrag per kind betekende wel dat het gros van het budget uitgesmeerd werd over alle gezinnen. Dat bleek in de huidige discussie een fundamenteel knelpunt. /6
En daar komt een tweede fout bovenop: het loslaten van de automatische indexering. Toen de kinderbijslag nog verankerd zat in de sociale zekerheid werden de bedragen, net zoals bij andere uitkeringen en weddes, automatisch geïndexeerd bij overschrijding van de spilindex. /7
Het budget was ook geoormerkt binnen de sociale zekerheid: het kon niet voor iets anders worden gebruikt. De regionalisering haalde de kinderbijslag uit de sociale zekerheid: de Vlaamse regering kon met dat budget van meer dan 3 miljard euro in principe doen wat ze wilde. /8
Dat liet de politieke geest uit de fles. Mijn waarschuwing toen was dat de kinderbijslag en het bijhorende budget een speelbal zou worden van de politiek. Bij elke besparingsronde zou men kijken naar die grote pot geld van de kinderbijslag. En zo geschiedde. /9
Bij de septemberverklaring van 2021 moest en zou de jobbonus ingevoerd worden, en daarvoor werd ondermeer geld gevonden bij de kinderbijslag. De basisbedragen (zoals je weet: hoog en voor iedereen gelijk) zouden slechts met 1% geïndexeerd worden. De rest is geschiedenis. /10
Enter de huidige context. In @terzaketv zei ik dat je daar eigenlijk geen goede kant meer aan kon krijgen net ómdat de kinderbijslag een spel is geworden van politiek gesjacher én omdat elk kind, ongeacht nood, een hoog basisbedrag krijgt. /11
Daardoor zou een flukse aanpassing aan de werkelijke levenskosten plots een zeer dure operatie worden. Omdat er niet gedifferentieerd werd naar noden van het kind zou dat betekenen dat veel van dat geld naar de midden- en hogere inkomensgroepen zouden gaan. /12
En dan is er nog het derde probleem: de sociale toeslagen. Ook een weeffout, want omdat het basisbedrag uniform en hoog is, is het gewicht van de sociale toeslagen per definitie beperkt. Bandaag is het basisbedrag 172 euro tegenover 54 euro voor de sociale toeslagen. /13
Als je dus alleen de sociale toeslagen wil verhogen om gericht de mensen te helpen die het meer nodig hebben, dan moet je die wel héél fors verhogen om enig effect te bereiken. /14
Binnen de huidige architectuur van de kinderbijslag is het heel moeilijk herverdelen. Bij een inflatie van om en bij de 9% in 2022 (Planbureau) zit je dan met een onoplosbaar probleem. Het is de logica zelf om de kinderbijslag te koopkrachtvast te maken, wat @cdenv wilde. /15
Maar in de huidige context zou dat veel geld kosten en dat vooral geven aan wie het minder nodig heeft. Alleen de sociale toeslagen verhogen, wat @de_NVA en @openvld wilden, zou onvoldoende zijn om de gezinnen met de grootste noden te helpen. /16
Het huidige compromis dan: de besparing wordt teruggedraaid en alle bedragen worden terug jaarlijks aan 2% geïndexeerd. De sociale toeslagen worden met 15 euro verhoogd. In 2022 en 2023 krijgen kinderen met recht op sociale toeslagen een premie van €100 extra. /17
Het is een logisch compromis maar daarom nog geen goed compromis. Indexering van 2% is uiteraard te weinig om koopkrachtverlies te vermijden. De verhoging van de toeslagen met 15 euro is nét voldoende om voor de kwetsbare gezinnen dat koopkrachtverlies te vermijden. /18
Dat is dus niet de forse verhoging van de toeslagen die nodig was om de meest kwetsbaren béter te beschermen. De premie van 2x€100 doet dat wel; die kan je beschouwen als een gerichte ondersteuning van kwetsbare gezinnen. Maar het is tijdelijk. /19
Bovendien is het probleem niet weg, want de indexering is nog steeds onderhevig aan politieke beslissingen. Het is teleurstellend dat er geen plan is om op termijn, als de inflatie terug normale proporties heeft aangenomen, de kinderbijslag terug koopkrachtvast te maken. /20
En bovendien speelt er politieke ideologie. De politieke onwil om een volledige indexering door te voeren heeft ook te maken met het feit dat het budget werd afgewogen met de jobbonus die men per se wilde versterken. /21
Maar daarvan weten we dat het geen doelmatige koopkrachtmaatregel is. Er worden dus twee maatregelen die elk een andere finaliteit hebben afgewogen als in een nulsomspel. Ook dat is een gevolg van het loswrikken van de kinderbijslag uit de sociale zekerheid. /22
Tot slot: de crisis maakt duidelijk dat de weeffouten uit de kinderbijslag moeten. Het systeem is gewoon niet geschikt om in crisistijden mensen gericht te ondersteunen, en het is ook in normale tijden niet doelmatig genoeg in de strijd tegen armoede. /23
Hadden we nu een kinderbijslag gehad die vanzelf meer gaf aan wie het meer nodig had, dan was de discussie rond indexering makkelijker te beslechten: dat zou sowieso een gerichte maatregel geweest zijn. /24
Het goede nieuws is: we weten nu dat @openvld en @de_NVA voorstander zijn van sterkere sociale toeslagen. En dat @cdenv wil gaan voor een automatische indexering. Dat is mijn vraag aan de politiek: waar blijft het plan voor een fundamentele herziening van de kinderbijslag? /FIN

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Wim Van Lancker

Wim Van Lancker Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @wvlancker

Sep 28, 2020
De armoedetrends zijn niet goed. De 'lokale armoedebarometer' van Decenniumdoelen kleurt rood. Maar: interpretatie is moeilijk. De manier waarop de barometer is samengesteld zorgt ervoor dat goed, lokaal beleid soms wordt afgestraft. Een (lange 😬) draad. komafmetarmoede.be/armoedebaromet…
Vooreerst: armoede is een probleem dat zich uitstrekt over veel levensdomeinen, maar de kern van de zaak is een te laag inkomen om op een treffelijke manier te kunnen leven. Dat wordt gemeten obv het 'armoederisico' of de 'monetaire armoede' op Vlaams en federaal niveau. /2
De cijfers: 16% van de Belge en 11% van de Vlamingen leeft in een gezin met een besteedbaar gezinsinkomen onder de armoedegrens, die 60% van het mediane besteedbaar gezinsinkomen in België bedraagt. Cijfers en methode: statbel.fgov.be/nl/themas/huis… /3
Read 24 tweets
Sep 21, 2020
Ik mocht de onvolprezen @ArbiterofTweets even bijstaan in het factchecken van een bewering van @vlbelang. Het is *niet* zo dat het gros van federaal geld voor OCMW's naar buitenlanders vloeit. De vergelijking is, zelfs met juiste cijfers, sowieso onzinnig is. Een (saai) draadje.
OCMW's voeren hun taken uit met middelen die zowel federaal, Vlaams als lokaal kunnen zijn. Als een OCMW een leefloon toekent, dan betalen ze dat voor een deel uit eigen zak. Het federale niveau betaalt 60% tot 70% terug van de leeflonen. Het lokale niveau vult de rest aan. /2
Maar: equivalente leeflonen worden wel voor 100% terugbetaald. Dat zijn leeflonen die toegekend worden aan mensen die niet aan de nationaliteitsvoorwaarde voldoen, maar wel in nood verkeren. Het zijn mensen die nergens anders terecht kunnen. /3
Read 10 tweets
Sep 18, 2020
Ik vind de loonkloof tussen vrouwen en mannen een zeer belangrijk thema. Maar om er iets aan te doen, is ernstig onderzoek nodig. Een loonkloof van 24% naar voren schuiven is niet ernstig.
Het is belangrijk om appelen met appelen te vergelijken, en dus: de vrouw-man loonkloof tussen voltijdse werknemers met volle arbeidsduur bedraagt 6,6%. Die kloof is ook dalende. Dat is goed nieuws! igvm-iefh.belgium.be/sites/default/…
Er is heel wat onderzoek en expertise rond de oorzaken van deze blijvende loonkloof (cc @krishardies). Er moet en kan iets aan gedaan worden. Mijn boodschap is: doen alsof de kloof 24% impliceert dat het probleem bij de loonvorming zélf zit. Dat is niet zo.
Read 6 tweets
Jun 9, 2020
Het hoge aandeel mensen in een baanloos gezin is een hardnekkig arbeidsmarktprobleem in Vlaanderen. Om daar iets aan te doen moeten we eerst weten wie die mensen zijn, en welk statuut ze hebben. Samen met @SteunpuntWerk schets ik voor eerst gedetailleerd profiel. Draadje.
Het valt op dat deze mensen vaker ouder (50+), lager geschoold en alleenstaand zijn dan de bevolking op actieve leeftijd. Bovendien geeft meer dan de helft aan hinder te ondervinden van ziekte of handicap. Het gaat dus vooral om kwetsbare arbeidsmarktprofielen. /2
Van groot belang is dat slechts 22% van hen ingeschreven is bij de VDAB én een RVA-uitkering ontvangt. Een hervorming (lees: verstrenging) van de werkloosheidsverzekering zal voor de grootste groep mensen in baanloze gezinnen dus _niet_ helpen. /3
Read 5 tweets
Jun 3, 2020
De resultaten van de Nederlandse bijstandsexperimenten (of 'basisinkomen' experimenten) zijn nu beschikbaar. Als je geen tegenprestatie moet leveren voor een bijstandsuitkering of leefloon, is er dan een effect op de doorstroom naar betaald werk? Neen. Draadje.
Doel was om in 6 gemeenten na te gaan of het versoepelen van de tegenprestatie in ruil voor een bijstandsuitkering of het geven van extra begeleiding of inkomen bovenop de uitkering tot minder of meer doorstroom naar werk leidt. Dat is ook voor de situatie in België relevant. 2/
De tegenprestatie in ruil voor een bijstandsuitkering (bij ons: leefloon) is een maatregel waar veel mensen intuïtief voorstander van zijn (voor wat, hoort wat) maar waarvan we eigenlijk niet goed weten of dat nu een goede inzet van mensen en middelen is. 3/
Read 8 tweets
Apr 24, 2020
In de tweede versie van het GEES expertenrapport staat dat de armoede kan toenemen van 16% tot 25%. Een ‘schatting’. Het is echter volstrekt onduidelijk waar die schatting vandaan komt, en hoe die tot stand is gekomen. Dat is niet wijs. Draadje. 1/10 standaard.be/cnt/dmf2020042…
Een toename van de armoede tot 25% zou ongezien zijn. Massief. En een zeer belangrijk gegeven om het beleid bij te sturen. Maar beleid baseer je best op gedegen schattingen die op een transparante manier tot stand zijn gekomen. 2/
Er is immers geen data die de impact van de huidige crisis op de armoede rechtstreeks in kaart kan brengen. Armoede is gebaseerd op het netto besteedbaar inkomen van gezinnen, en die info is alleen beschikbaar in enquêtes met een vertraging van 1 tot 2 jaar. 3/
Read 10 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us on Twitter!

:(