Vandaag begonnen als vrijwilliger om wekelijks een uurtje met een paar kinderen na school te lezen en woordenschatspelletjes te doen. Deze eerste keer ging het spontaan over onze sokken. Ik was blij dat ik toevallig groene glittersokken droeg!
Vorige keer gingen Elaf (7) en ik tekenen. Ik moest een appel tekenen, zei ze. Ik deed extra m’n best en maakte een appel met rood/gele schil. Elaf tekende een kikker, een huis, een regenboog, een rood rondje met iets geels.
‘Wat is dat?’
‘Appel’
Precies zoals de mijne 🍎💛
Vandaag hadden we het over je lievelingseten. Er kwamen allemaal lekkere dingen langs, van pizza tot koekjes en aardbeien.
‘En scheerschuim!’ riep Elis (4 jaar)
Moeilijk woord, dus superknap. En het lijkt best een beetje op slagroom.
Deze keer stond het concept rijmen op het plan. ‘Bijvoorbeeld: baard-paard, dak-zak en Sint-wind,’deed ik voor.
‘En nu jullie. Wat rijmt er op… kat?’
‘Poes!’
Op #gedichtendag mocht ik weer (voor)lezen met een paar kinderen uit groep 2 en 3. Ik heb ze Roald Dahl, Edward van de Vendel en @frankvanpamelen voorgeschoteld. En toen ik ze liet zien dat ik zelf ook dichtbundels heb geschreven, werden hun ogen schoteltjes. #vrijwilligerswerk
Woordkaarten rond het thema badkamer voor de kleuters vandaag. Een plaatje met ‘n hoge spoelbak (zonder wc) en een vrouw die aan de ketting trekt.
‘Lamp aandoen?’ #ikrekenhetgoed
En het plaatje van een tasje met kam, tandenborstel en tandpasta werd een… wctas ❤️
Bijna!
Vandaag las Ryad (groep 3) deze zin: de klas danst. Hij stopte met lezen.
‘Hoe kan een klas dansen? Een klas is toch geen mens?’
Ik hoop dat Ryad z’n hele leven zo scherp, nieuwsgierig en mild kritisch blijft
Praatplaat. Er staat een hooiberg op. Dat woord kennen ze nog niet.
‘Dat is een hooiberg,’ zeg ik, ‘want dat gele hier, dat heet hooi.’
Elis (5 jaar) reageert direct: ‘Hoi!’
Gisteren waren er ook kinderen uit groep 7 in het lokaal.
- ‘Juffrouw, weet u wat scheisse betekent?’
- ‘Zeker. Da’s Duits en betekent shit, schijt of kak. Dus zoals wij shit zeggen.’
Schattig dat ze toch echt ‘n beetje schrokken van ‘de juf’ die schijt en shit zegt.
Een meisje uit groep 3 vroeg me vandaag: ‘Eet jij moslim of eet jij varken?’
Blij dat ik kon zeggen dat ik meestal helemaal geen vlees eet
Ik wijs naar een plaatje in het voorleesboek en vraag aan E (5 jaar) of ze weet hoe je dat noemt.
‘Een stekelboom?’
Creatief én prima gecombineerd, vind ik!
#heelgrotecactus
#vrijwilligerswerk is weer begonnen! Meisje E (5j) vertelt dat ze achteruit hadden gelopen op school. Ik stel voor om 't hele uur alles andersom, achterstevoren, ondersteboven te doen. Dat vonden ze leuk!
Meisje T (6j) na afloop tegen een juf: we deden alles #omsteboven vandaag!
Dit #vrijwilligerswerk brengt me zoveel! Ik ben trots als deze kinderen (5-8 jaar, met ‘n achtergrond uit Bulgarije en Syrië) na wat oefenen hebben onthouden wat ‘dwalen’ betekent of hoe je eekhoorn uitspreekt.
Niet op 1 hand te tellen hoe mooi dat is. En ik kreeg ‘n tekening 💛
Kwam nogal goed van pas dat ik (46) totáál in dit nieuwe seizoen van het #sinterklaasjournaal zit, want het was Het Gesprek van vandaag met de meiden (5 en 6). Je moet wel mee kunnen praten natuurlijk, over het vergeten grote boek enzo
#vrijwilligerswerk
Elke week help ik als vrijwilliger vier kinderen uit groep 2, 3 en 4 met de Nederlandse taal en hun woordenschat. Voorlezen is een vast onderdeel van het uurtje en elke keer nodigt dat uit om te vertellen en te lachen. Vandaag ook weer. Goud.
#voorleesdagen #voorlezengaatvoor
Gisteren wilde E (groep 2) iets vertellen over vroeger, 'toen mijn broertje nog een beetje nul was'.
Vandaag deden we pim pam pet.
Iets dat je kunt drinken, met een…
T
Met twee ingespannen snoetjes peinzend voor me, neem ik terloops een slokje van m’n -
‘Thee!!’ - tegelijk
De 6-jarige T legde vandaag aan 6-jarige E uit wat dat is: #ramadan: 'Dan mag je overdag niks eten en drinken en dan ga je 's nachts eten'
En in m’n andere groepje zei het Oekraïense meisje M (groep 4) vandaag dat ze wel president wil worden. Ik zie dat Geert haar meteen de kans geeft. Mooi!
Vandaag lazen we het verhaal Het ruikspel in ‘Dit is Flop’, het kinderboek van m’n zus @AnneMvanLeeuwen. En we hebben meteen zelf ook maar het ruikspel gedaan, met pindakaas, ui, wasmiddel en nog meer dingen
‘Het ruikt naar poeder’
‘Of peperkoek…’
‘Ooooh, kameel!’
M’n woordenschatuurtje met E (groep 2) en T (groep 3)
Quizvraag: hoe heet een groep koeien? [kudde]
Ik gok dat ze dit woord nog niet kennen, maar wacht af. Dan probeert de jongste het: ‘verzameling?’
Geloof me, het is echt een cadeau als een kind met zo’n (ant)woord komt 🥰
In dit vrijwilligerswerk probeer ik taal/woorden mee te geven zonder de kinderen echt te verbeteren. Veel herhalen, maar dan goed geformuleerd of uitgesproken.
Maar toen T (6) vandaag zei dat ze een hokie tokie heeft, herhaalde ik dat heel graag precies zo. Een hokie tokie ❤️
Dit was m'n laatste dag als vrijwilliger Woordenschat. De kinderen uit m'n groepjes zijn klaar en 't is bijna vakantie. Het voelt alsof ik ze -op het vlak van taal & woordenschat- een klein beetje heb geholpen naar de overkant. Sommige kinderen zeiden de eerste weken bijna niets
Als ik E (toen begin groep 3) een vraag stelde, kreeg ik een minimaal antwoord (ja of nee, haar hoofd knikkend of schuddend) of richtte ze haar blik zwijgend naar de tafel. Nu (eind groep 4) maakt ze hele zinnen en vertelt ze spontaan iets wat ze die dag nog gaat doen 💕
En toen T (groep 3) vorige week zelfs spontaan een Nederlandse uitdrukking gebruikte, wist ik dat het volbracht is. 'Ik schrok me een hoedje,' zei ze. Overdrachtelijk taalgebruik? Missie geslaagd.
Ik heb het 2 jaar met ontzettend veel plezier gedaan
☀️
@threadreaderapp
unroll please
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Een trotse opa mailde me over zijn bijna 5-jarige kleinzoon die nog niet praat, maar die zichzelf wél heeft leren lezen en schrijven. Zo las het jongetje m'n gedicht op het dorpsplein in Best. 1/2
Daarna heeft-ie het zelfs helemaal overgetypt! Het ontroerde me. Dat lezende jochie, zijn vader die het gedicht thuis opzoekt en zijn opa die mij mailt. Als iemand nog twijfelt aan de waarde van geschreven woorden: stop maar! 2/2
Ik kreeg een update van de opa van dit jongetje. En omdat we allemaal #best iets positiefs kunnen gebruiken, deel ik de update met toestemming. ❤️