גורם ביטחוני אומר למצייץ מטה: ראש אמ"ן יגיד לשופטים במעמד צד אחד למה יש דחיפות ביטחונית לאשרר את ההסכם לפני הבחירות. הוא לא ייכנס לשאלה מי צריך לאשרר את ההסכם.
אזכיר שלטענת הממשלה יש נימוקי סודיות שלא מאפשרים הצבעה בכנסת
בינתיים, לאור העובדה שהדיון בבג"ץ משודר - הנשיאה אסתר חיות נותנת סקירה קצרה של הסוגיה המשפטית שעומדת לפנינו על מנת שהנושא יהיה נהיר לצופים ולציבור הרחב.
ב"כ קהלת, אריאל ארליך: לא אמורה להיות מחלוקת שחוק יסוד משאל עם חל על המים הטריטוריאליים של ישראל. ברגע שיש גריעה, החוק חל.
הפרשנות של המדינה מדוע החוק לא חל היא מתחמקת. המדינה מציגה ציטוטים של ח"כים בוועדה, אך יועמ"שית הוועדה אמרה שם בפירוש שחוק יסוד משאל עם חל על תיקוני גבול.
השופט עוזי פוגלמן מרגיע את תושבי הדר גנים: "חוק יסוד משאל עם חל גם על פתח תקווה".
בינתיים הנשיאה אסתר חיות לא מתלהבת מהטענה שישראל ויתרה על מים טריטוריאליים ושנקבע קו גבול ימי ברור שחל עליו הדין הישראלי.
עו''ד ארליך: הטענה של הממשלה שההסכם לא חל על המים הטריטוריאליים היא טענה לא כנה, שהרי היא לא מציעה שום גבול חילופי. זה שהיא אומרת שהגבול לא ברור, זו לא טענה כנה. יש לכם הצעה לקו גבול חילופי שעליו חוק היסוד כן חל?
עו''ד ארליך חורג במידה ניכרת מהזמן שנקצב לו.
זה שהנשיאה חיות מגלה ארך רוח רחב לחריגה הזו הוא אות מבשר טובות לכך שטיעוניו המשפטיים אולי בכל זאת ישכנעו אותה.
השופט סולברג: המדינה טוענת שההסכם לא עולה עד כדי העברת בעלות.
עו''ד ארליך: חוק הנפט לא מצריך העברת בעלות. גם בית המשפט העליון קבע שחכירה לא מוגבלת בזמן נחשבת כמו העברת בעלות. טריקים כאלה לא יכולים לעקוף את חוק היסוד.
עו''ד יצחק בם, ב"כ ארגון לביא:
אני לא מתעניין בתוכן ובשאלה אם ההסכם טוב, אלא רק מי צריך לאשרר את ההסכם. חובה להביא את ההסכם לאישור הכנסת, קל וחומר לאור הנסיבות, קל וחומר בן בנו של קל וחומר כששמענו מה נימוקיו של ראש הממשלה לפיד לא להביא את ההסכם להצבעה בכנסת.
עו''ד יצחק בם: יש מנהג חוקתי
הנשיאה חיות: אדוני יודע שעדיין לא התקבלה דוקטרינת המנהג החוקתי במשפט הישראלי.
עו''ד בם: אני יודע איך אני נכנס לבית המשפט. אני לא יודע איך אני אצא.
הנשיאה חיות שועשעה מהדאחקה.
עו''ד בם: "גם בישראל it's not done הופך לחלק מהמשפט הפוזיטיבי".
לא בדיוק טענה משפטית שמרנית.
שחר גליק, רואים אותך בטלוויזיה. תפסיק לפטפט שם.
עו''ד בם: אין לכנסת שום דרך לפקח על הממשלה. מה היא יכולה לעשות? ללכת בחירות? להצביע אי אמון? יש גם ככה בחירות בעוד עשרה ימים. זו ממשלה בלי בלמים ואיזונים, ולכן חובה לתת לכנסת להצביע על ההסכם. יש גירעון דמוקרטי, והדרך לרפא את הגירעון הוא דרך הצבעה בכנסת.
עו''ד בם: נפסק שלממשלת מעבר אסור למנות ראש מועצה דתית בקרית אונו, אז יהיה לה מותר לוותר על שטחים טריטוריאליים למדינת אויב, לוותר על תמלוגי הגז ולהתחייב לא לקדוח באיזורים הללו לטובת מדינת אויב?!
השופט פוגלמן: הטיעון שאי אפשר למנות ראש מועצה דתית בקרית אונו בממשלת מעבר - לא חזק מספיק. אתה צריך להתמודד עם הטענה שיש פה דחיפות ביטחונית וחיונית.
עו''ד בם: אני לא יכול להתווכח עם חוות דעת ביטחונית חסויה, אבל כאשר הממשלה לא פועלת מכוח אמון הריבון, התרופה היא להעביר להצבעה בכנסת
השופט סולברג: ואם זה הסכם שיש לו השלכות דרמטיות על ביטחון ישראל?
עו''ד בם: ולכן ההחלטה צריכה להיות של הריבון.
בם קצת עוקץ על הדרך את אדריכלי הסכמי אוסלו.
עו''ד בם מתקשה לענות על הטענה של סודיות הביטחונית שלא מאפשרת דיון פומבי בכנסת.
השופט סולברג: קשה מאוד לומר שהנימוק של הסודיות הוא נימוק לא לגיטימי.
עו''ד בם לדעתי לא מסביר בצורה טובה למה הנימוק הזה מאוד לא משכנע.
עו''ד בם על הנימוק של לפיד של "הפקרות האופוזיציה": זה שיקול זר.
הנשיאה חיות: אתה מייחס את הנימוק הזה לכל שרי הממשלה ושרי הקבינט. הנימוק הזה לא שווה הרבה. לייחס להם מה שאמר ראש הממשלה, מוצלח יותר או מוצלח פחות, זה לא באמת משנה.
עו''ד בם סיים לטעון. במחילה מידיד נפשי, לדעתי הפעם ההופעה שלו הייתה לא מספיק משכנעת.
עו''ד זהבה גור עושה לעצמה די פאדיחות, אבל לא נראה שזה מפריע לה במיוחד אז לא נורא.
ח"כ בן גביר: נימוק הסודיות הוא ניסיון לתרץ בדיעבד ולברוא נימוק יש מאין. אחרת, למה היועמ"שית לממשלה מלכתחילה בחוות דעתה לא הביאה את זה כנימוק מדוע לא להביא את ההסכם להצבעה בכנסת?
בן גביר טוען טוב
בן גביר: יש סודיות ביטחונית ולכן הם לא יכולים לגלות את הנימוקים לחברי הכנסת. אבל ראש הממשלה לפיד הזמין את זהבה גלאון לסקירה ביטחונית על ההסכם. היא אפילו לא חברת כנסת! אז זהבה גלאון יכולה להיחשף אבל חברי הכנסת לא יכולים?
בן גביר: המו"מ התפוצץ והוא התחדש רק אחרי הוחלט על ידי הממשלה ללכת לבחירות.
הנשיאה חיות: על סמך מה אתה טוען את זה?
בן גביר: אין לי ראיה להציג. אני עומד מאחורי העובדה הזו. תשאלו את נציגי המדינה במעמד צד אחד אם אני צודק.
(חולתא הכחיש את זה)
עו''ד וולף: הפעם הראשונה שהמתווך האמריקני נחת בישראל לצורך קיום המשא ומתן על ההסכם היה ב-24.6, ארבעה ימים לאחר היציאה לבחירות.
המקור של עוצמה יהודית ובן גביר הוא ההודעה הזו:
מחבב את עו''ד וולף על הנימוס והעדינות שלו.
עכשיו טוען עו''ד רן רוזנברג ב"כ היועמ"שית גלי בהרב מיארה.
הוא מתייחס כרגע לטענת תחולת חוק יסוד משאל עם.
אני מניח שהשופטים יתחילו להקשות קושיות בעיקר כשיגיע להתמודד עם דיני הבחירות.
בניגוד לטענה שהוכשטיין הגיע לראשונה ביוני 2022, הנה פרסום מנובמבר 2021, שמתאים להכחשת חולתא
בן גביר מבקש להסתמך על העיתונאי ברק רביד.
הנשיאה חיות: מה קשור עכשיו ברק רביד?
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
איתמר בן גביר: "אני מבקש מכבודה שתשאל במעמד צד אחד את ראש אמ"ן ומנכ"ל משרד החוץ מה הם עכשיו לחשו פה באולם כשכבודה שאלה אם היה פיצוץ במו"מ. אני בטוח שהם יעידו אמת".
וואו וואו איזה התפתלות של היועמ"שית בתגובה לבג"ץ כשהיא מסבירה למה הממשלה לא קיבלה את עמדתה שראוי להעביר את ההסכם בהצבעה בכנסת.
תחזיקו חזק:
מתוך תגובת המדינה לבג"ץ: "סברה הממשלה, מבלי להקל ראש בתכליות החשובות שביסוד דיני הבחירות, כי האחריות למניעת הסלמה תרבוץ כולה על הממשלה, ועל כן מבכרת היא להותיר בידה את הסמכות הבלעדית לאישור של ההסכם".
יש לציין שבתגובה לא מוזכר כלל הנימוק של רה"מ לפיד שאמר בקולו שלא העביר את ההחלטה להצבעה בכנסת בשל ההתנהלות המופקרת של האופוזיציה.
צרור הערות לילי על חשיפת @sefiova כי הליכוד משלם מאות אלפי שקלים לחברה של שלמה פילבר עבור שירותי סקרים:
1. קודם כל ולפני הכל, זה סיפור מעניין וראוי כשלעצמו. מפלגה שמשלמת סכומים נכבדים עבור שירותים מאדם שחתם על הסכם שמפליל את יו"ר המפלגה והעיד על כך בביהמ"ש - זה אייטם מצוין
>>>
2. השאלה מה זה אומר מעבר לכך. על פי הפרסום, שכירת השירותים נעשתה לצורך מערכת הבחירות הנוכחית. כלומר, לאחר שהסתיימה עדות פילבר בביהמ"ש.
ספי עובדיה, בניגוד לטענות שהועלו כאן בטוויטר, לא טען שהכספים השפיעו על עדותו. וזאת לכאורה מהטעם הפשוט - עדותו כאמור הסתיימה עוד קודם לכן.
>>>
3. ספי עובדיה העלה תהייה האם הליכוד היה שוכר את שירותיו של פילבר גם אם עדותו של פילבר הייתה קשה ונוקשה מעדותו המקלה בבית המשפט לעומת גרסתו המחמירה יותר במשטרה לאחר שחתם על הסכם עד המדינה.
אני מניח שלא, אבל מה זה אומר? זה רק אומר שמבחינת נתניהו פילבר איננו סדין אדום ואויב
פרסום ראשון: על רקע השיח המקצין ברשתות החברתיות ועל רקע ההסתה הגוברת, תוגברה האבטחה סביב עבירת הפרת האמונים.
והתייחסות רצינית קצרצרה:
כעיקרון, אני לא רואה שום קדושה בעבירת הפרת האמונים. אכן עבירת סל שהבעייתיות בשימוש בה מובנית. ובאופן כללי, אני חושב שלא כל דבר מסריח ולא מוסרי צריך להיות גם פלילי.
אבל מתי בפעם האחרונה התפטר פוליטיקאי על מעשה לא מוסרי? It's not done מת מזמן.
>>>
מי שרוצה לבטל את עבירת הפרת האמונים צריך בד בבד להחיל נורמות אתיות גבוהות, אחרת המרחב הציבורי שלנו ייראה כמו ג'ונגל.
בפועל, הנורמות הולכות ופוחתות.
כשלא מפריע לאף אחד שיש פוליטיקאי שתועד מקבל שוחד, כסף מזומן, בשורת פרשות - והוא נבחר שנית בפריימריז כי החוק מאפשר אז מה הבעיה >>>
מאחורי חוות הדעת המשפטית של היועמ"שית עומדות חוות דעת מקצועיות-ביטחוניות חסויות של ארבעת גופי הביטחון של ישראל, בכתב או בעל פה: אם ההסכם לא ייחתם, יש פוטנציאל ממשי בסבירות גבוהה למערכה עם החיזבאללה. חוו"ד הביטחוניות תומכות בפשרות המוצעות בהסכם כדי להימנע מהסלמה ביטחונית חמורה
<<<
בנסיבות הללו, אי אפשר לשפוט את בהרב מיארה על עצם זה שהיא מאפשרת לקדם את ההסכם בתקופת בחירות, לאור טענת גורמי המקצוע שיש דחיפות אמיתית לחתום בשבועות הקרובים. היועמ"שית היא לא אשת מודיעין, ואם ראש המל"ל מוכן לחתום על תצהיר כזה - אין לה, ובצדק, באמת מרחב תמרון.
<<<
צריך גם לומר שחוות הדעת מקיפה ומעמיקה, אם כי ניתן להתווכח עם חלקים לא מעטים ממנה. השאלה היא מי הגוף שמוסמך לאשר בתקופה כזו, לאור הנסיבות.
אציין כשל אחד בחוות הדעת של מיארה. אפשר לציין עוד כמה.
תקנון עבודת הממשלה מחייב להביא את ההסכם לידיעת חברי הכנסת לפני שהוא יאושרר בממשלה
>>>