Langharige des Vaderlands Profile picture
Nov 4, 2022 15 tweets 4 min read Read on X
Vlák voor de introductie van de coronatoegangsbewijzen verspreidde het RIVM het persbericht dat 4 van de 5 mensen in het ziekenhuis ongevaccineerd was. Ik heb een WOB-verzoek gedaan over dit nieuwsbericht. Conclusie: er is geschoven met getallen en De Jonge wist dit. (1/14) Image
Hieronder een draadje met screenshots. De reden dat ik dit deel is simpel: de beeldvorming van de 'pandemie van de ongevaccineerden' droeg bij aan het draagvlak van de QR-codes. (2/14)
Om te beginnen handelde RIVM niet zelfstandig. Er was druk vanuit VWS en De Jonge om dit bericht de deur uit te doen. Men noemde het een “nieuwe bestelling” van de minister. (3/14) Image
De totstandkoming komt neer op geschuif met cijfers. Van een deel van de ziekenhuisbezoekers was de vaccinatiestatus onbekend. (4/14) Image
Ambtenaar stelt voor om ‘onbekend’ gewoon te tellen als ‘ongevaccineerd’. (5/14) Image
Dat komt omdat de onderliggende datasets van CIMS niet klopten. Wie geen toestemming gaf om de vaccinatiestatus te delen, telde als ongevaccineerd. Dit betreft ongeveer 9 procent van de data. (6/14) Image
Het persbericht wordt besproken met De Jonge. De uitkomst is dat de data over status onbekend weggelaten wordt. (7/14) Image
Binnen het RIVM noemt men het weglaten van getallen ‘op het randje’. Ik snap dit wel, want hierdoor wordt de dominante groep mogelijk groter. (8/14) Image
Vervolgens wordt er geschoven met definities. Eerst telde iemand met Jansen tussen 14 en 28 dagen na vaccinatie als ‘deels gevaccineerd’. Dit wordt aangepast: deze groep wordt geteld als ‘ongevaccineerd’. (9/14) Image
Met de mRNA-vaccins is het verhaal gecompliceerd. Tussen de 2 prikken zit 6 weken, dus de status ‘volledig gevaccineerd’ komt pas 8 weken na de eerste prik. (10/14) Image
Dit is een statistische truck. En het is inconsistent. Als je 'vaccinatiestatus onbekend' kunt weglaten, kun je ook de groep mensen weglaten die pas is geprikt. Dan is de vergelijking weer zuiver. Nu zijn er mensen na vaccinatie geteld als ‘ongevaccineerd’. (11/14)
Saillant detail: ook destijds (september 2021) waren er binnen het RIVM twijfels over de VE (vaccineffectiviteit). (12/14) Image
In de daaropvolgende technische briefing van Jaap van Dissel aan de Tweede Kamer is niks verteld over twijfel aan de vaccineffectiviteit. Dat roept de vraag op of de Kamer wel goed is geïnformeerd. Ik laat dit voor nu in het midden. (13/14) Image
Concluderend. Het persbericht zorgde voor draagvlak voor het CTB. Maar er zat druk achter van De Jonge, die het bericht ‘bestelde’ en zich bemoeide met statistische keuzes. Kort daarna moesten we overal onze QR-tonen. (14/14)
Toevoeging na afloop: BVNL heeft Kamervragen gesteld naar aanleiding van de berichtgeving.
tweedekamer.nl/downloads/docu…

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Langharige des Vaderlands

Langharige des Vaderlands Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @FerdiGardenier

Nov 1, 2024
Het regent voorbeelden van bizarre onregelmatigheden en regelrechte verkiezingsfraude in Amerika.

Zoals ik al eerder voorspelde: de deep state zal niet toestaan dat Trump weer terugkeert in het Witte Huis.

Een draadje met voorbeelden (wordt up to date gehouden).
Vermoedelijke fraude met 2500 registraties.

apnews.com/article/pennsy…
Democraten met een pasje rond te nek houden alles in de gaten.

Read 10 tweets
Feb 9, 2024
Hoe media het interview met Poetin framen, zegt alles over wat ze vinden dat jij moet denken. Hoe gingen de Nederlandse media om met het interview? Een draadje. (1/9)
is amper serieus te nemen. De kop dat Poetin de oorlog verdedigt, is eigenlijk geen nieuws. Dat deed Bush ook bij Irak. Verder opent het artikel met verdachtmakingen van Tucker en blijft de inhoud van het interview abstract.(2/9)

Nu.nl
nu.nl/spanningen-oek…
NOS schrijft al vrij snel dat Poetin wil onderhandelen, maar laat gelijk 'experts' aan het woord om het verhaal te ontkrachten. Dat is een journalistiek trucje, want zo geeft de schrijver zijn mening zonder zijn mening te hoeven geven. (3/9)

nos.nl/artikel/250810…
Read 9 tweets
Feb 6, 2024
Mijn vorige Tweet over de discriminerende QR-codes maakte heel wat los. Niet alles in de comments was rationeel. Om die mensen te helpen ga ik even de grootste misvattingen bij langs.

Een draadje. (1/11) Image
"Er was geen discriminatie, want je kon een test halen."

Een ongevaccineerde met een positieve test kreeg geen groen vinkje, een gevaccineerde met een positieve test wel. Ergo, discriminatie op grond van vaccinatiestatus. (2/11)
"Zonder rijbewijs mag je ook niet rijden."

Een rijbewijs geeft iedereen dezelfde rechten en kan door iedereen op dezelfde manier worden behaald. Daarom gaat de vergelijking met de QR-codes mank, want daarvoor werden verschillende criteria gehanteerd. (3/11)
Read 11 tweets
Aug 19, 2023
Dit draadje is een eerbetoon aan Diederik Gommers, het vooraanstaande OMT-lid met ballen. (1/14) Image
In 2021 noemde hij covid 'peanuts' en 'een virus van niks'.

hartvannederland.nl/coronavirus/di…
Hij zette in op minder intubatie en gaf daarmee Robert Jensen gelijk. Een half jaar later was er inderdaad zo'n dertig procent minder sterfte.

nos.nl/l/2344836
Read 14 tweets
May 3, 2023
Wat besloot de Denktank Desinformatie te doen aan berichten van mensen op social media?

Een reconstructie.

Plaatjes en linkjes voor de context, de beschouwingen erboven zijn van mij. (1/9)
Eén van de eerste speerpunten is social media. Influencers moeten worden gemobiliseerd, in contact worden gebracht met RIVM/VWS en aangespoord worden om het geluid sterker te laten horen. VWS oppert een database.

Vermoedelijk was dit in 2018. (2/9)

tweedekamer.nl/downloads/docu… Image
Lareb werkt aan een kennisbank over bijwerkingen. Hier kan naar verwezen worden door 'groepje actievelingen', vermoedelijk het in te zetten influencer-netwerk. Er moet ook een nieuwe lijst komen van hoaxes. Het monitoren gebeurde dus al daarvoor. (3/9)

tweedekamer.nl/downloads/docu… Image
Read 9 tweets
Nov 23, 2022
Volgens onderzoekers radicaliseert het Noorden in hoog tempo. Dat was me nog niet opgevallen. En net als bij de NCTV-rapportage laatst, heb ik hier mijn twijfels bij. De bottom line is dat we goed de lijn moeten bewaken tussen extremisme en activisme.

Een draadje.
(1/15)
In de inleiding gaat men er met gestrekt been in met corona en stikstof. Maar die maatregelen hébben nou eenmaal een grote impact. Stel dat je tegen deze twee bent, maar ander beleid prima vindt... ben je dan anti-overheid? (2/15)
De wetenschappers beschrijven waar radicale mensen over praten. Dat gaat niet via overlegstructuren, maar gewoon onder elkaar. Je zou ook kunnen zeggen: er zijn gewoon mensen die praten over wat er in het nieuws is en daar een stevige mening over hebben (3/15)
Read 15 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(