Sam Gerrits Profile picture
Nov 20, 2022 8 tweets 5 min read Read on X
Het meest hilarische van de hele #Blackface toestand is dat we ergens (tijdens de slavernij?) hebben besloten dat Sinterklaas beter zwarte mensen als knechtjes kan hebben dan zwarte duivels, zoals hij nog steeds heeft in Oostenrijk en Duitsland. (Krampus).
We weten dat we dat deden, omdat Schiermonnikoog als een van de laatste plekken in NL nog "Klozum" (Sinter Klozum) vierde met zwarte duivels. Dus we hebben zwarte mensen als een vriendelijke variant op letterlijke duivels ingevoerd.
Hier zie je de overgang. Sinterklaas intocht in Den Bosch in 1936. Let op de duivel-achtige figuur rechts van het paard. We hebben van onze zwarte midwinterduivels zwarte mensen gemaakt. Zo ongeveer het meest racistische wat ik me voor kan stellen? Leve de roetpieten. #Blackface
Dit heb ik overigens niet van mezelf, maar van Meertens onderzoeker wijlen Nico Boerma. Hier legt hij uit dat dit een millennia oud licht/duisternis midwinter-dingetje is. Beetje slordig wel om daarvan duisternis = zwarte mensen te maken... #blackface
meertens.knaw.nl/2015/11/10/een…
Hier trouwens de plek van de intocht van Sinterklaas in 1936 in Den Bosch. Foto is geknipt waar de Schapenmarkt overgaat in de Markt. Dat mooie gebouw met de beelden staat er sinds 1931, zit nu de Koopman in. Dank @Azrifel!
Aangezien Nico Boerma in zijn studie verwijst naar een bron uit 1803, vóór Schenkman, en de pietenpakjes een knipoog zijn naar outfitjes van 17e eeuwse kindslaven, kunnen we concluderen dat Zwarte Piet inderdaad stamt van tijdens de slavernij. (Die werd afgeschafd in 1873.)
Dank @mkeulemans voor dit fascinerende bewijs dat pietenpakjes eigenlijk outfitjes van zwarte (kind)slaven uit Gouden Eeuw zijn. Pofbroek, capeje, kraag... Gravure van ± 1700. Komt uit deze doortimmerde analyse van VK kunstredacteur @MichielKruyt (2013)
volkskrant.nl/nieuws-achterg…
Dus we zien in die foto van 1936 heel duidelijk hoe de draadjes van de geschiedenis van de zwarte slaven en van de midwinterduivels samenkomen in Zwarte Piet, zoals we hem kenden. QED. Leve de roetpiet!

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Sam Gerrits

Sam Gerrits Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @samgerrits

May 4
Vandaag herdenk ik de doden. In het bijzonder mijn eigen oma, die ik nooit gekend heb. Ze stierf op 11 november 1944 in het kraambed, in een ziekenhuis op Java. De Japanners wilden geen bloed delen. Mijn moeder belandde als zuigeling moederloos in een Kamp. De schade draag ik mee
Mijn kindertijd stond in het teken van het missen van een Moeder. Bij vriendjes thuis was ik steevast ‘Moeder-jaloers’. Knuffelen deden we bij ons thuis niet. Alle liefde ging via eten, dat we op topsnelheid naar binnen schoven. Doe ik nog steeds. Die genen kun je niet uitzetten.
Ik kan zeggen dat ik me bevoorrecht voel dat ik kind ben van een levend oorlogsdocument. Mijn gedrongen, nooit helemaal volgroeide moeder, die van mijn overgrootmoeder rijstewater kreeg in het Kamp bij wijze van babyformule. Naast verdriet en gevoel van verlies is er ook trots.
Read 10 tweets
Apr 5
Vandaag is Kurt Cobain ongeveer precies 30 jaar dood. Dit zijn Shannon Hoon en Layne Staley, 2 artiesten uit die tijd die ook stierven aan zelfmedicatie. Cobain begon al in 1987 met heroïne. Hij stierf niet aan roem, hij was ziek. Daarom was hij zo goed. Net als Layne en Shannon.
Image
Image
Waarom denk ik dat? Omdat we dat keer op keer zien in de geschiedenis. Niet alle artiesten zijn natuurlijk ziek in hun hoofd. Maar bij God, het helpt wel hoor. Toen Van Gogh dit schilderde zat hij opgenomen in Saint-Rémy-de-Provence, een Franse psychiatrische inrichting. Image
Dit is Virgina Woolf, nog zo'n uitzonderlijk talent, die in haar eentje het hele litteraire spel veranderde en nog steeds door talloze academici bestudeerd wordt. Ze liep met haar zakken vol stenen het water in om te sterven. Waarom? Omdat ze ziek was en het niet meer trok. Image
Read 6 tweets
Jan 14
Oef. In deze foto zie je goed hoe dicht de nieuwe vulkaanuitbarsting bij stadje Grindavík ligt. Dit is een zeer slecht scenario. Beeld vanuit een helikopter van de IJslandse kustwacht. Image
Als je goed kijkt, zie je dat de lava al over de anti-lava wal van Grindavik is. De scheur in de bodem ontstond vlak ervoor. Zulke wallen hebben zeker wel zin. Maar niet als een eruptie er letterlijk naast ontstaat. Dus zeker een deel van Grindavik gaat vandaag verloren.
Image
Image
De scheur ligt slechts 450 meter van de eerste gebouwen van Grindavik. Ik hem hem rechts in de kaart ingetekend. De grond loopt af richting het visserstadje. Er is geen enkele manier om dit te stoppen. 😢
Image
Image
Read 11 tweets
Dec 27, 2023
Wappies: "Al dat hoogwater komt door al die verwijderde dammen!!!!"
Ondertussen in de echte wereld. Elk rood puntje is een dammetje, elk zwart puntje is een flinke dam.
Bron: "More than one million barriers fragment Europe’s rivers." Beletti et al. 2020 in @nature. Image
Wappies: "Maar er zijn heel veel dammen verwijderd in Europa in de laatste jaren!!!"
Uhuh, in Spanje ja. Water stroomt naar beneden, kan dus niet de Pyreneeën over. Ja, in Frankrijk ook een paar, maar in de Maas zijn de dammen juist recent gerenoveerd.
ale08.org/Renovation-des…

Image
Image
En wat is dan wel de reden? El Niño natuurlijk. 2023 wordt daardoor het warmste jaar ooit gemeten. Maar ook....
Read 8 tweets
Nov 14, 2023
Draad. Toevallig is vandaag 60-jarige jubileum van de Surtsey onderzeese eruptie. Om 07:15 UTC op 14 november 1963 zag de kok van trawler Ísleifur II een kolom rook ten z.w. van de boot. De kapitein voer naderbij en knipte deze explosieve eruptie, zwarte askolommen spoten uit zee Image
Hier zie je wetenschappers in een roeibootje voor. de kust van IJsland de eruptie benaderen. Andere tijden. Dit was de eerste keer dat wetenschappers een dergelijke uitbarsting konden bestuderen, hij kreeg dan ook de naam "Surtseyaanse eruptie".

Image
Image
Image
Hier beelden van de eruptie van 1963 met commentaar van Hjalmar Gudnason, een van de bemanningsleden van de trawler, die als eerste de Surtsey eruptie zagen
Read 7 tweets
Nov 9, 2023
Ah kijk de NYT is ook wakker. Dank @stanvanpelt voor de headsup mbt dit medium. Ik tweet hier al 2 weken over. Al zeker sinds 27 oktober beweegt zich een flinke hoeveelheid magma in de buurt van Grindavik, precies onder de Blue Lagoon. Loopt dit toerismefenomeen gevaar? Draadje.
Zoals je ziet was het met name afgelopen nacht hommeles. De aardbevingszwerm bereikte een climax, de zwaarste tikte kracht 5 aan. Grindavik lag goed wakker. Die zwaardere bevingen tot Mw 5 ontstaan als de korst opgerekt wordt, door duwend magma. Ze voorspellen vaak magmadoorbraak Image
De eerdere, prettig hallucinante dartboardkaartjes die zo mooi precies lieten zien hoe InSAR werkt, zijn tot mijn lichte spijt, maar beter voor julllie, omgezet en topokaartjes. Je ziet hier dat het magma de korst tot 7 cm opduwt, precies onder de Blue Lagoon. Ook een veeg teken. Image
Read 6 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(