Mikael Falk Profile picture
Dec 6, 2022 83 tweets 11 min read Read on X
Eftersom vår skolchef och rektor på Nya Raketskolan vägrar ta situationen på allvar och menar att vi bara känner oss utarbetade tänkte jag dela med mig mer utförligt om hur jag upplever och tänker kring kaoset.

Jag lägger till mer allt eftersom. Sprid gärna. Förändring!
Lärare är av uppenbara anledningar ständigt sjuka. Många av oss jobbar oss igenom sjukan medan andra blir så pass dåliga att deras känster inte borde räknas som 100%. Vi kan inte vara hemma. Om någon av oss är borta slutar allt funka. Vi har noll marginal.
Våld är vardag. Mellan eleverna, elev mot lärare och till och med lärare mot elev. Jag skulle skämtsamt kunna jämföra det med serien "OZ", fast det är inte kul.
Vi hade fram till skyddsstoppet klasser på 42-45 elever. Ofta fick vi vara ensamma. Nu har vi delat 85 elever i tre grupper istället. Förutom när vi måste återgå till det gamla systemet när personal är borta. Vi vet inte dagen före. Vi får tänka på fötterna.
Det har varit väldigt stor omsättning av personal. Många överlever inte länge. Sett många unga talanger byta jobb. Visst, ekonomiskt, men troligtvis mest pga arbetssituation.
Vad gör vi med skolan om vi inte kan få unga och engagerade människor att söka sig till, och stanna, i yrket.

Finns ingen egentlig anledning att lära sig namn på ny personal för eleverna.
Vi hade ingen idrottslärare under första 4-5 veckorna av terminen. Mirakulöst nog fick vi tag i en ny utbaldad och erfaren lärare. Hon är inte kvar hos oss längre efter att en elev slagit henne i ansiktet. Hon kanske är anställd än, jag vet inte. Sådant får vi inte veta.
Ungarna har inte haft idrott regelbundet på över ett år. Inget bad. Ingen motion.

Eftersom att idrott är viktigt täcker någon av oss upp och försöker ha idrottslektion.

Vi är inte idrottslärare och vi blir av med en av laget som egentligen bör vara i klassen.
Vi hade besök av skolinspektionen förra läsåret. Vi fick veta att vi inte ska vara flexibla med lektionstid då vi, alltså vi lärare, var under luppen. Sedan säger rektorer att vi själva måste ansvara över att ta våra raster, samtidigt som vi aldrig får lämna eleverna ensamma...
Oerfarna personer som skolan faktiskt lyckas vaska fram får inget bra bemötande. Många gånger bara inkastad I ett klassrum. Finns ingen tid till att komma in i jobbet. Man ska köra 120% från timma ett.
Elever med extra behov får inte ens i närheten av den hjälp dom behöver. Ändå pressas vi att skriva dokumentation. Papper som enbart går runt. EHT pratar om samma elever i omgångar, blir aldrig förändring. Vi ska anpassa och vi ska skönskriva PUs.
Det finns barn som knappt är läskunniga i mellanstadiet. Och inte bara en. Kunskapsluckorna är helt otroliga. Hur ska kunskap förmedlas?
När vi går på knäna. När man alltid jobbar övertid. Då tillkännager rektorer att vi ska ha en bazar... Till 18.00.

Under tiden som vi har NP och betyg...
Icke att förglömma. Vi har ingen direkt stödpersonal. Så oavsett vilken åkomma eleven har ska vi lärare bara anpassa bort det. Blinda, döva, handikappade. Alla ska nå samma mål!
Vissa har till och med fått prov och tvånget att gå på lektion bortanpassat..
Sveriges radio ringer snart upp mig för intervju.
Fick inte mycket sagt där.
Såja. Nu har jag äntligen kunnat gå hem. Exakt vad man behöver när man är helt slut, övertid och sagd till att jag inte är välkommen efter 17e.

Jag är tydligen outbildad också. Tråkigt att ha 400k i studieskulder...
Känner mig otroligt ledsen nu när jag kom hem. Känns som att jag överger ungarna...
Eftersom jag inte längre har ett jobb att bli av med kan jag iaf vara helt ocensurerad. Och det är ju bra.

Föräldrar i Kiruna (och i Sverige), besök skolorna, protestera och se till så att era barn är säkra i skolan.
Har varit i kontakt med TV4 idag. Får se om det blir något.
Då var det dags igen. SVT och TV 4 idag.
Idag så fick vi ett mail där chefer säger att allt är frid och fröjd. Konstigt att ingen vill säga det till mig ansikte mot ansikte.

En annan kollega med samma kontrakt som jag fick erbjudande att förlänga idag. Jag säger inte att det är fulspel... Men...
Intressant att det gick hur bra som helst att förlänga förra gången utan att söka igen. Kul också att jag fick jobbet initialt genom att bara kontakta rektorn...
Imorgon, förhoppningsvis, kommer två av mina kollegor också uttala sig. En rastvärd med varmt hjärta som tyvärr slutar vid jul och en behörig lärare med vilja att förändra!
Nu är närmare 100 elever och protestera rektorn. Svaret dom får är att eleverna gillar mig är för att jag ger dem godis.
Nu börjar jag släppa upplevelser från nutida och gammal personal. Kommer släppa över dagen i mån av tid.
(1) Ett huvudproblem är mycket svaga rektorer. Som när en tioårig pojke, som brukar slå flickor i klassen, kommer in i klassrummet med en plankbit med fyra spikar i, blir fråntagen plankan, och blir ombedd att gå ut, som läraren blivit instruerad att göra.
(2) När pojken inte gör det följer läraren sin instruktion, hämtar en vuxen som råkar vara en rektor. Rektorn reagerar upprört. Pojken har ju en diagnos! Han får inte exkluderas! Hon talar med honom och låter honom komma tillbaka in i klassrummet.
(1) Därefter presenteras jag för det arbetslag jag kommer att tillhöra. Under denna presentation uppstår en dispyt mellan en lärarkollega och rektor som slutar med att kollegan lämnar sin passage-tagg och där och då lämnar för att inte komma tillbaka.

Detta var en behörig lärare
(1) Min första officiella arbetsdag, i tisdags, hade vi bestämt att jag skulle möta upp rektor på plats på Raketskolan för att få mitt avtal. Jag var på plats till 08.00 enligt överenskommelse men rektor var inte än på plats.
(2) En halvtimme senare kom rektor och meddelade att avtalet inte var klart. Efter 4 timmars väntan var fortfarande inte avtalet eller någonting annat heller klart.

Detta är också en behörig lärare...
(1) Flera kollegor uppger att de känner att ledningen inte går att lita på och uttrycker t.ex. ”de lovar en massa, men de håller inte vad de lovar” och ”ledningen lyssnar inte på oss”, samt ”de pratar bara en massa”.
(1) Kollegorna berättar fortfarande om en ledning som varken är närvarande eller verkar bry sig om personalen.
(1) Efter lunch när vi egentligen har 3 grupper fick jag reda på av (..) att (..) (idrott) hamnat i konflikt med en elev ifrån en annan klass innan åk 4 skulle komma och istället blir slagen av denna elev sjukskriver sig och går hem.

6 veckor senare är hon fortfarande inte här.
(1) Rastvärden berättar då att han idag sagt upp sig, lärare säger då att han inte kommer att vilja fortsätta sin anställning efter december.
PS. Rektor I föregående texter handlar inte om rektorn som plötsligt fick sluta och fick munkavle. Nuvarande rektorer.
Har nu pratat med 2 kollegor som just fått eller ska få förlängt. Utan att hoppa igenom loopar. Bägge är obehöriga.
Svar från kollega i 4an

Här är mina svar 

1. Tjänst?

Lärare/resurs

2. Hur länge har du jobbat?

5 månader 

3. Hur upplever du situationen?

Inte alls bra, sjukt svårt när är en lärare borta. 

4. Blir du kvar länge?

Absolut inte.
5. Tycker du att situationen blir bättre?

Det vet inte men jag tycker tyvärr att kommer bli sämre. 

6. Vad tror du skulle behöva förändras, om något?

Antal elever ner

Antal personal upp.
7. Hur tycker du att eleverna har det på NRS?

De får inte bra arbetsmiljö och undervisning på grund av fattas personalen. 

8. Har ni stöd från ledning?

Ibland

9. Hur vanligt är det med våld?

Mycket våld barn mot varandra och mot personalen
10. Tycker du din arbetsuppgift och arbetstid är rimlig?

Nej, som står på mitt schema stämmer inte alls vag gör jag. 

11. Får barnen den undervisning dom har rätt till?

Nej.

Mvh
Ahmad
(1)Och en liten rapport från mig också. Jag skulle jobba nästa vecka också, men vet inte om jag orkar. Bemötande av rektor och vissa kollegor gör det svårt. En fackligt ansluten anställd skrek på elever som var missnöjda med situationen att jag minsann är helt kass på mitt jobb.
(2) trodde facket skulle vara på anställdas sida...
1. Skolvärd
2. 2 månader.
3. Inaktiv ledning har lett till stora brister i driften. Arbetsteamet har blivit van att lösa alla problem utan stöd från ledning men kritiskt viktiga åtgärder som behöver rektor/skolchef förblir olösta. (1/11)
Den stadigt ökande bristen på personal gör att arbetsbelastningen är rent ohuman. Detta har inte bara lett till stress och ohälsa utan är även en direkt orsak till ett stort antal individer bland eleverna som inte får det stöd de behöver. (2/11)
Var många får svårt att nå sina mål i läroplanen så blir en del av dessa även utåtagerande och då ingen rektor/skolchef tar tag i dessa ärenden så fortsätter våldet i skolan eskalera och har idag blivit en vardagsnorm. (3/11)
4. Då ledning vägrar lyssna så ingår jag i den del av lärare som tydligt uttalat min misstro till rektor/skolchef och lämnat in min avskedsansökan.
5. Inga initiativ har tagits av nuvarande ledning. (4/11)
Om något fortsätter skolchef hävda att det inte finns några problem så nej det har absolut inte blivit bättre. Situationen har bara blivit sämre. 6. En ny skolchef och rektor som har någon form av kompetens att hantera den allvarliga situationen som uppstått. (5/11)
Man behöver nyanställa en stor grupp lärare för att täcka de som lämnat, de som behöver få sjukskriva sig och komma på fötter igen. Skadorna på eleverna behöver ses över och få individanpassade åtgärder. (6/11)
Barn som pga rådande brist på ledning tillåtits bli utåtagerande måste särskilt få hjälp med direkt ledning så de upphör att vara en fara för sig och andra. (7/11)
En utöka särskild händelse budget bör skjutas till för de närmaste 2 terminerna så att NRS ej fortsätter generera skador på nya generationer av barn. 7. Vill man härda barn så är NRS en ypperlig skola. De lär sig att leva med våld och hot om våld i sin vardag. (8/11)
Tyvärr på bekostnad av deras vanliga läroplan då många av eleverna uppvisar stora och skrämmande brister vid tester. 8. Stödet från ledning är negativt. Inget stöd men piskan finns där konstant. Den mest inkompetenta ledning jag någonsin upplevt. 9. (9/11)
Våldet är så normaliserat så städ orkar inte ens ringa anticimex när toaletterna är täckta i blod. De torkar bara upp det. Annars hade vi inte ens haft några toaletter i drift. Näsblod får barnen torka bort själv. (10/11)
NRS börjar likna en studie i vad som händer om man låter barn diktera lagarna själv.

10. Man känner sig alltid otillräcklig och tunt utspridd och dagarna räcker aldrig till. Nej det finns inget med situationen som är rimlig.

11. Absolut inte. (11/11)
Det är djupt orättvist säger hon. För det är hennes upplevda känsla av rättvisa man ska bry sig om? Vad som är orättvist är att maskineriet varken bryr sig om personal eller elever... Image
Såja. Nu har jag varit i bra samtal med politiker. Ska fortsätta träffa fler under veckan som kommer.
Har nu, på söndag kväll, fått mail från rektor som förbjuder mig att beträda skolan. Tydligen har jag spelat in ett samtal, vilket jag varken förnekar eller erkänner. Detta gillar dom inte, nu ska jag utredas.

Härligt att vara liten när makten kommer med stora hammaren.
Nästa steg är att jag från 7.30-8.30 kommer stå utanför skolan. Föräldrar och andra får komma och snacka så att saker slipper filtreras genom media.
Jag har just tagit del av ytterligare en kollega som har svarat på samma frågor. Vi måste få ut fler röster. Men eftersom att vi nu ser konsekvenserna av av att tala öppet kanske vi kan starta typ #nog.

Uppenbarligen är jag inte så duktig på att namnge hashtaggar. Idéer?
Mellanstadielärare åk 4. 2. 10 år som lärare, 5 veckor på Raket 3. Jag upplever situationen ohållbar. Det finns ingenting som handlar om ibland längre, ledningen förväntar sig att vi täcker upp för varandra även om det betyder att det blir ohållbart för oss som jobbar. (1/14)
Det är en arbetssituation som är under all kritik och en arbetsmiljö som inte borde få fortsätta. 4. Jag vill ha till en förändring för oss som jobbar och för eleverna som går på skolan. (2/14)
Blir det inte en förändring kan jag inte längre stå för det Raketskolan utger sig att vara. 5. Under mina 5 veckor upplever jag att situationen blir sämre. 6. Vi som jobbar på skolan måste få en bättre arbetssituation med fungerande scheman, (3/14)
vikarier och en hållbar struktur i ledningen och en organisation som vill all personal och elever väl. Jag upplever inte det idag, (4/14)
ledningen blundar och tar inte tag i de beslut som en ledning har mandat att göra vilket skapar en otrolig skakig organisation och en ohållbar arbetssituation. Skolan måste se över det eskalerande våld som sker på skolan. (5/14)
Våldet har blivit en normalitet bland många elever och inga som helst åtgärder sätts in, vilket enligt mig är helt mot vad vi ska lära eleverna. Ledningen blundar och lossas om som ingenting utan går ut med att allt är i sin ordning och det skrämmer mig. 7. (6/14)
Många elever visar tydligt att de inte trivs och att de mår dåligt av skolan. De är rädda för andra elever och de visar på alla sätt att skolan inte är en trygg plats. Skolan är inte en plats där de får den utbildning de har rätt till. (7/14)
Många elever är negativt inställda till skolan och det tycker jag visar att de inte tycker att skolan är en plats där de vill vara. 8. Jag upplever ingen stöd från ledningen på något sätt. (8/14)
När man försöker prata med ledningen vänder de ryggen och tycker att man ifrågasätter vilket de visat klart och tydligt för mig att det inte är min plats att göra. Min uppfattning är att jag bara ska göra som de säger utan att fråga varför. (9/14)
Jag har aldrig varit med om en sådan respektlöshet för mig och min profession som på Raketskolan. Jag upplever ingen som helst förtroende för mig hos ledningen. 9. Vård förekommer dagligen. (10/14)
Jag har blivit kallad diverse glåpord men jag har inte utsatts för fysiskt våld än. Däremot förekommer både psykisk och fysiskt våld dagligen bland elever på skolan, utan några dom helst konsekvenser som åtgärd. 10. Nej, (11/14)
jag upplever inte mina arbetsuppgifter och arbetstid rimlig. Med tanke på att arbetssituationen ser ut som den gör resulterar det i att mina arbetsuppgifter blir lidande. (12/14)
Eftersom vi ständigt täcker upp för andra lektioner gör det att den lilla tiden vi har för att planera upp en kvalitativ undervisning blir det istället att få eleverna att orka igenom lektionerna med det absolut viktigare på det lättaste sättet för att inte tappa de helt. (13/14)
11. Nej, eleverna får inte den undervisning de har rätt till. (14/14)
Fast jag själv upplever det så är det så fruktansvärt tråkig läsning. Fy fan.
NSD var här på kaffe, hoppas det skrivs något.
Jo. Det är dags att vi släpper mig som person. Känns som att alla bara frågar om mig, i media, på gatan, här. Men det handlade aldrig om det. Det handlar om att NRS är undermåliga och elever får inte det dom har rätt till och personal som är utbränd.
Nu kommer rektor och pekar med hela handen att jag ska på möte med någon HR. Men jag är ju sjukskriven och mentalt ganska nere... Inte ens en fråga.
Jag vet att det inte skulle handla om mig. Men får rektorer hålla på såhär? Kräva möten av sina anställda under sjukskrivning? Pga rykten... Jag sa iaf nej.
Tål att upprepas. NRS, skolchefer, annan personal. Det handlade aldrig om mitt jobb. Nu är jag inte längre en del av organisationen. Men minns detta nu när skolan sätter igång efter jul, det finns inga problem, förutom jag.

Jag ska se till att sätta igång någon form av utredning

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Mikael Falk

Mikael Falk Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @Tomas_Potatis

Dec 6, 2022
Lärare är av uppenbara anledningar ständigt sjuka. Många av oss jobbar oss igenom sjukan medan andra blir så pass dåliga att deras känster inte borde räknas som 100%. Vi kan inte vara hemma. Om någon av oss är borta slutar allt funka. Vi har noll marginal.
Jag har nog haft max 10 raster sedan sommarlovet. Har haft eller varit med på, utan att ens överdriva, 80-90% av alla lektioner. 8-15. Inte mer än att jag hinner hämta kaffe... Jag tvingas vara lärare i matte, NO, SO, Svenska, idrott, slöjd, HKK. Och är mentor till 25 elever.
Och en av mina favoriter. Jag är finska och spanskalärare. Samtidigt.
Read 11 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(