Ik kan het mij nog zo goed herinneren: ook leraren waren uitgenodigd om over een Noodplan #lerarentekort mee te denken. De geuite zorg door leraren dat onbevoegd lesgeven niet het nieuwe normaal zou moeten worden is mede daarom ook duidelijk in het Noodplan opgenomen.
1/25
“Dat betekent dat scholen hun onderwijs zullen moeten organiseren, uitgaande van minder bevoegde leerkrachten.”
Uit het Noodplan lerarentekort Amsterdam 2020, maar ook:
2/25
Dan zit je vanochtend op de pont, onderweg om les te geven, en dan lees je voor de zoveelste keer hoe er nog altijd geen juiste focus is op het oplossen van het nijpende schoolleider- en #lerarentekort.
3/25
Hoe kun je in deze fase van zo’n urgent probleem als onderwijsministers @MinOCW geen zicht hebben op hoe het er exact voorstaat met bijvoorbeeld zij-instroom en de hoeveelheid onbevoegd gegeven les?
4/25
De bestuurlijke onwil is zo ontzettend groot, dat ik haast niet weet waar te beginnen.
5/25
Feit: we hebben te maken met onderwijsbeleid waar in tijden van enorme tekorten van schoolleiders-en leraren het blijkbaar nodig wordt gevonden om promotie buiten de klas en de school te faciliteren en heel erg aantrekkelijk te maken.
6/25
Bij een investering van EUR 8.500.000.000,- in een Nationaal Programma Onderwijs verschenen er bijvoorbeeld vacatures om de gelden voor dit plan te laten coördineren à EUR 110 p.u. (!) , 24 uur p.w. Zoek maar eens op LinkedIn naar Coördinator Nationaal Programma Onderwijs.
7/25
Dan lees je weer dat het probleem een algeheel arbeidsmarkttekort is. Maar het #lerarentekort is er al iets langer dan dat. Kunnen we er op zijn minst eerlijk over zijn dat we gewoon op de blaren zitten van falend beleid?
8/25
Inmiddels is de loonkloof gelukkig gedicht. Dat had in het vorige kabinet Rutte moeten gebeuren om mogelijk effect te zien. Landen die leraren beter betalen hebben minder last van tekorten en we weten dat we leraren zouden moeten werven uit de best presterende jongeren.
9/25
Er is veel onderzoek gedaan naar wat een leerkracht goed maakt. Waar in ieder geval geen discussie over kan bestaan: ervaring is een heel belangrijke indicator.
10/25
We houden onszelf een beetje voor de gek wanneer we denken dat het kwalitatieve- en kwantitatieve tekort aan schoolleiders- en leraren en de inzet van onbevoegden geen negatief effect zou hebben op onderwijskwaliteit.
11/25
Hoe kan het dan dat @onderwijsinspectie @MinOCW in communicatie naar buiten en in beleidsstukken vaak spreken over dat de kwaliteit onder druk kan komen te staan? Het kan niet anders dan dat huidige tekorten op sommige plekken funest zijn voor de onderwijskwaliteit.
12/25
En hoe wrang is het dat de kwaliteit van onderwijs hedendaags blijkbaar verbonden is aan postcodes?
13/25
De vorige onderwijsministers hebben er echt alles aan gedaan om een aanpak van het #lerarentekort gebaseerd op cijfers en feiten te traineren.
14/25
We gingen van beleidsregel, naar kamerbrieven, naar technische briefing, naar “er komt een brief voor de zomer, o nee toch erna” en er komt een taskforce, die er nooit kwam. Er was een aanjager lerarentekort, maar de aanbevelingen laat @MinOCW liggen.
15/25
De nieuwe onderwijsministers komen met een nieuw plan en het zou echt niemand moeten verbazen wanneer we einde schooljaar of begin van het nieuwe nog steeds geen zicht hebben op cijfers, die je als minister gewoon moet willen hebben. Gisteren.
16/25
Ik schrijf al best een tijd opiniestukken en roer mij binnen de vakbond en probeer invloed uit te oefenen om toch eindelijk eens een @MinOCW de regie te zien nemen om te komen tot een aanpak van het #lerarentekort gebaseerd op cijfers en feiten.
17/25
Het moment dat collega’s zich roeren en kritische vragen stellen n.a..v een kritische tweet krijg je een minister in je DM om je klaarblijkelijk te sensibiliseren: vooral om de angel uit de discussie te halen.
18/25
Een handjevol scholen mag zich verheugen op de ondersteuning van een basisteam en de communicatieadviseurs van @MinOCW maken er mooie foto’s en verhalen bij en dat wordt dan verkocht als het verbeteren van basisvaardigheden over de hele linie.
19/25
Beeldvorming gaat boven daadwerkelijk oplossen.
20/25
Gelukkig zijn er kritische talkshows, die onderwijsministers kritisch bevragen over hun aanpak van het schoolleider- en lerarentekort wanneer zij aanschuiven om over hun mooie plannen en ervaringen te vertellen. 🤨
21/25
Ik twijfel geen moment aan de goede intenties van @DennisWiersma, maar ik vond de antwoorden in gesprek met onderwijscollega’s in de Balie wel erg mager. Het is vooral handig meeveren, maar wat levert dit nu concreet op aan o.a. verbeterde aanpak?
22/25
Ook vandaag vroeg ik mij af waarom het mij toch niet lukt om dit los te laten. Want alles over de falende aanpak en hoe dit zo heeft kunnen ontstaan is nu al wel eerder gezegd en geschreven.
23/25
Heb echt geprobeerd de frustratie eruit te fietsen en in de sportschool achter mij te laten, maar dat is duidelijk niet gelukt.
24/25
Het is gewoon ontzettend moeilijk om in de dagelijkse praktijk te zien, maar ook te horen van collega’s, wat de consequenties van dit wanbeleid zijn en het is erg moeilijk te verkroppen dat het hier gaat om een generatie jongeren uit bepaalde postcodegebieden.
25/25
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
@MinOCW Nu het demissionair kabinet doorregeert en met 8,5 miljard euro de koers voor de komende twee jaar bepaalt kunt u ook de moties van @peterkwint en @Lisawesterveld alsmede de aanbevelingen van Van Vroonhoven uitvoeren. Dat zou wél helpen. #rozeolifant#lerarentekort
1/14
Vooropgesteld, ik heb ontzettend veel zin in dit schooljaar! In datgene waar ik wel direct invloed op heb.
Het was te verwachten: ook deze zomervakantie is het schoolleider- en #lerarentekort helaas niet als sneeuw onder de zon verdwenen.
2/14
Wanneer je een complex probleem wil oplossen breng je het eerst nauwkeurig in kaart om vervolgens aan effectmeting van genomen maatregelen te kunnen doen. De enige reden dat moties niet worden uitgevoerd is het verbloemen van incompetentie om het probleem écht aan te pakken.
3/14
Vorige week lag het #lerarentekort nog aan klagende wethouders en volgens dit frame van @MinOCW is het volledig aan sociale partners te wijten dat er nog geen deal is over extra geld voor meer leraren op achterstandsscholen. #RozeOlifant 1/6
Eens dat leraren op scholen, die een zwaardere opdracht hebben, passend (anders) worden beloond. In dat opzicht zou deze stap een logisch vervolg zijn op de grotestedentoeslag met gewichtcomponent, zoals we die op dit moment in Amsterdam kennen.
2/6
Toch plaats ik vraagtekens bij het frame in dit stuk dat de schuld van geen deal volledig bij de sociale partners plaatst. Daarvoor is meer inzicht nodig in hoe dit proces is verlopen. Even afwachten dus wat reactie van de sociale partners gaat zijn.
3/6
“Er is een nijpend structureel lerarentekort en het groeit. Laten we de situatie nauwkeurig in beeld brengen, zodat we aan effectmeting van genomen maatregelen kunnen doen.”
“Nee, maar laten we wel het probleem verbloemen door onbevoegd gegeven lessen te laten meetellen als onderwijstijd. Laten we vooral ook geen onderzoek doen naar de uitstroom van zij-instroom, want dat gaat ongemakkelijk zijn. Het is wel ons speerpunt hè.”
“Uw aanpak werkt! Er is nu een nieuwe oplossing ontstaan. Schoolbesturen dichten de ontstane tekorten structureel met onderwijs ondersteunend personeel en Pabo-studenten. Zij kunnen niet anders! Bovendien is dat veel eenvoudiger en voordeliger dan zij-instroom.”
De 8,5 miljard euro incidenteel voor onderwijs ging erin als zoete koek zo vlak voor de verkiezingen. Maar hoe zit dit nu precies? Heel veel vragen. Wat er concreet incidenteel gaat worden geïnvesteerd zal moeten blijken na toekennen aanvragen. Deze passage is nogal vaag:
“De totale benodigde middelen voor de po/vo-component van het Nationaal Programma worden geraamd op ongeveer € 5,8 miljard, verspreid over twee en een half jaar. Van dit bedrag ziet ongeveer € 500 miljoen op maatregelen op de korte termijn...”
“Het overgrote deel van € 5,8 miljard ziet op de maatregelen op de middellange termijn, voornamelijk op de intensiveringen voor scholen en gemeenten. Deze ramingen zijn gemaakt met als uitgangspunt het verlies van fysieke onderwijstijd.”
In 2019 werden er 1972 aanvragen toegekend voor subsidie zij-instroom. Er geldt een meldingsplicht voor zij-instromers wanneer zij voortijdig stoppen met het traject, zodat gelden kunnen worden teruggevorderd. In 2019 waren er 72 van dit soort meldingen.
Er wordt dus iets minder dan 4% terug gevorderd. De subsidie zij-instroom bedraagt EUR 20.000,- per zij-instromer.