De leesvaardigheid van Nederlandse tienjarigen is in de afgelopen vijf jaar gedaald en is niet langer boven het Westers gemiddelde. Dit is een van de conclusies uit het zojuist verschenen rapport over PIRLS-2021.
Ook zien we dat, in vergelijking met 2016, minder leerlingen het midden en hoge niveau behalen. Dit betekent dat minder leerlingen in staat zijn om onder andere eenduidige relaties te leggen, verhaalgebeurtenissen te interpreteren en de inhoud van teksten te evalueren.
Het leesplezier is opnieuw gedaald; 37% van de leerlingen geeft aan weinig tot geen leesplezier te ervaren. Hoewel we zien dat leerlingen niet zozeer minder vaak zijn gaan lezen, lezen leerlingen buiten school wel minder lang.
Op een dag als vandaag doen wij lekker wat we leukst vinden; boeken kopen en lekker lunchen! ❤️
De jongste (3) wilde graag een boek over dino’s. Dit was een tipje van de heldin uit de winkel. Wat een heerlijk verhaal over Drup, Carnivorus en Cruella en het Druipsnuit-dinovolk.
Deze had ik geleend van de bieb, maar wil ik graag in mijn eigen kast hebben staan ❤️