På onsdag möter titelhållarna Argentina utmanarna Peru i en match om "Nasazzis stafett", ett fiktivt VM där titeln byter ägare efter varje match som avgjorts efter full tid. Priset är uppkallat efter José Nasazzi, lagkapten i Uruguay under VM 1930. *tråd*
Sverige har varit titelhållare åtta gånger: 1942, 1943 - 1945, 1946 - 1947, 1988, 1992, 2008, 2011 och 2019. Här följer en kort sammanfattning av dessa titelmatcher.
20 september 1942, ett drygt halvår efter Wannsee-konferensen och en månad efter inledningen av slaget vid Stalingrad, spelade Sverige otroligt nog en landskamp i fotboll i Berlin. Segern med 3 - 2 gav den första inteckningen i Nasazzis stafett. Bilder ur SvD:s arkiv.
Efter att ha förlorat titeln till Schweiz i november 1942 återtogs den efter storseger med 7 - 2 borta mot Ungern 7 nov 1943. Ungern var allierade med Nazi-Tyskland, om än motvilligt, och i mars 1944 ockuperades Ungern av nazisterna.
Segern i Ungern resulterade i ett mer än tvåårigt titelinnehav innan det återigen var schweizarna som tog den ifrån oss genom en 3 - 0-seger i november 1945. Sverige replikerade och återtog Nasazzis stafett genom hela 7 - 2 på Råsunda 7 juli 1946 efter fyra mål av Gunnar Gren.
Efter exakt 500 dagar förlorades stafetten till England i november 1947 och nu skulle det dröja över 40 år innan Sverige återtog den.
(Stan Mortensen, hattrick i matchen, har en spännande historia. Han överlevde som enda man i besättningen när hans bombplan sköts ner, han är den ende som gjort hattrick i en FA-cupfinal och han spelade en landskamp för Wales efter att ha börjat matchen som avbytare för England).
Nästa gång stafetten erövrades var i finalen i den sk "Påskturneringen" i Västberlin 1988. Alla 70-talister med fotbollsintresse minns Hasse och Hasse. Nya förbundskaptenen Olle Nordin fick en succéstart.
Nordins gäng tappade försmädligt nog titeln mot ett Laudrup-löst Danmark efter förlust med 1 - 2 i augusti 1988.
Nästa gång Nasazzis stafett erövras är efter en riktig klassiker. 2 - 1 hemma mot England under EM 1992. Ett av de mest klassiska svenska landslagsmålen i historien gav segern. Brolin - Ingesson - Brolin - Dahlin och Brolin i mål!
Förlusten i EM-semin mot Västtyskland innebar även förlorad stafett. 10 sept 2008 återerövrades den genom segern över Ungern med 2 - 1 i (det misslyckade) VM-kvalet. En månad senare tog Nederländerna över stafetten efter en träningslandskamp.
I oktober 2011 återerövrades stafetten efter en EM-kvalseger med 3 - 2 mot just Nederländerna. Kolla Källströms fantastiska frispark!
Så är vi framme vid den senaste gången vi ägde stafetten. 2 - 1 mot Rumänien i EM-kvalpremiären på Friends Arena den 23 mars 2019 innebar erövring. Stafetten förlorades mot Spanien i samma EM-kval, 10 juni 2019.
Så, just nu hålls Nassazzis stafett av Argentina, men håll utkik efter resultaten efter onsdagsmorgonens titelmatch mot Peru!
@threadreaderapp unroll
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
ÖLA 2000 (5 år). Svekavtalet. Lärares arbetstid avreglerades och precis allt blev skit. Romlinson (LF) tycker att möjligheten att säga upp avtalet i förtid "gör att vi kan sätta större tryck på arbetsgivarna och genomdriva det som avtalet säger..."
Har blivit utsatt för den här rapporten i min yrkesvardag och den är det mest pinsamma exempel på "forskning" som jag sett. Vi behöver verkligen bli mer källkritiska nät vi läser pedagogisk forskning. Det här är ren ormolja.
Förutom LiU-akademikerna Samuelsson & Samuelsson består rapportförfattarna av de tre experterna Friberg, Hansson och Rosenkvist.
Alla dessa tre "experter" är också företagare som säljer varor och tjänster omför skolutveckling.
Friberg äger företaget Fibbla kompetens AB, Urban Hansson äger företaget Skolkompaniet och Mats Rosenkvist är känd som mannen bakom InfoMentor och BRAVOLesson.
Men i den här rapporten är de alltså "experter på att utveckla evidensbaserad undervisningsskicklighet".
Det blir sällan så lågt engagemang på mina tweetar som när jag skäller på förstelärarreformen. Jag vet att ni är många därute som hittar på motiv för er själva för att behålla era pengar och helst inte pratar om det!
Nu tänker ni att jag är en avundsjuk jäkel (fö högerns favoritargument mot folk som klagar på ekonomiska orättvisor), men det är inte alls så. Jag missunnar ingen en välförtjänt löneökning utan min kritik är riktad mot konsekvenserna av fl-reformen.
Det är inte först och främst att utnämningarna av fl är totalt godtyckliga. Eller att 60.000 kr/år är väldigt mycket pengar (testa att räkna ut hur många år av vanliga löneökningar det tar att komma upp i det).
När jag jobbade på gymnasiet i Stockholm så minns jag att det var en skola med höga antagningspoäng och många elever. När jag kollade statistiken visade det sig att jag mindes rätt.
2015 antogs 272 elever och antalet reserver var lika många. Det gick nästan 750 elever på skolan som med det var den näst största i kommunen. En majoritet kom från akademiska hem. Andelen med utländsk bakgrund var relativt lågt. Imponerande!
I Götene pastorat finns 20 kyrkor. 16 av dessa är från 1100-talet, vilket gör trakten till (ett av) Sveriges tätaste kluster för medeltida kyrkor. Ett par av dem är även unika i olika hänseenden. Igår besökte jag 10 av dessa. Tråd!
1. Vättlösa kyrka. Sent 1100-tal. Precis som många av de äldre kyrkorna saknar den torn. Utbyggd genom åren - valven är från 1500-talet. Klocktornet är från 1798.
1. Kinne Vedum. I princip oförändrad och en av våra bäst bevarade 1100-talskyrkor. Byggd av mästaren Othelric (mer om honom senare). Tornet är från 1200-talet. Väldigt liten och utan läktare. Orgeln från 1964 står intryckt i ett hörn.