#nerdalert, vi nærmer os nytår, men vi kan lige nå årets sidste juletråd 🎄🙂
Det var en hyggelig jul med hele familien ❤️ - mine forældre havde fjernstyrede lys på træet, men hvordan virker de?
Som altid i mine tråde, er der meget at udforske for den nysgerrige 🤓 🧵
Det viser sig at fjernbetjeningen var med IR (infrarødt lys, som ved TV fjernbetjeninger).
Eftersom jeg ikke fik mange point på tanken om at skille den ad ved sofabordet (what could ever go wrong? 🤷🏼♂️😂), brugte jeg min #flipperzero til at optage signalet fra de 5 knapper. Det vender vi tilbage til senere 🙂
Et af lysene var defekt, “det må du kunne fikse, Søren!” (story of my life..) “Jeg kan da prøve, men jeg lover ingenting 😈”
Lysene kører på et enkelt AAA batteri og de er kodet til at reagere på fjernbetjeningen, det kigger vi nærmere på om lidt.
Lyset var iøvrigt ødelagt, mine forældre skal lære at fjerne batterierne når de lægger dem tilside til næste jul 💦🪫☺️
Tilbage i mit lab og det er tid til at kigge på de optagelser jeg lavede med ‘delfinen’: hver kode starter ud med en lang puls, sikkert en ‘preamble’ -> nu vågner det lille lys og er klar til at modtage data. Derefter følger en række pulser, som fortæller lyset hvad det skal gøre: tænde, slukke, dæmpe, osv.
Zoomer man, kan man se at alle pulserne i virkeligheden er et 38kHz firkant signal. Det er ret smart, for så reagerer lyset ikke på tilfældig ‘støj’, der SKAL være 38kHz i signalet før det reagerer.
Inde i lyset er der en lille printplade som styrer den lille hvid/gule lysdiode, der udgør ‘flammen’. De to vigtigste komponenter er en IR modtager (rød cirkel) og en lille 6-benet mikroprocessor, grøn cirkel.
Processoren er en underlig kinesisk sag, den kunne jeg ikke finde data på. Men IR sensoren er en ret kendt type, og den er der masser af info på. De er overraskende komplekse, bag de tre ben gemmer sig et komplet modtager kredsløb, designet til de 38kHz. Lidt som en radio, bare med infrarødt lys. Når den modtager en kommando via IR lys fra fjernbetjeningen, konverterer den det til data, der bliver sendt videre til processoren som så pænt udfører ordren 🙂
Hver knap på fjernbetjeningen har sin egen datakode, I kan se de er forskellige. Og nu er det, at vi går lidt over i gætværk, hvordan er koderne opbygget? Der er for så vidt ingen regler for kinesisk designede juletræ lys, men der er nogle metoder man kan anvende, for at få et mere robust system. Nu bliver det tricky 🤓
Hvis man ser bort fra den første lange puls, kan man skrive en binær tal sekvens op for de efterfølgende pulser. I kan se at man går fra ‘0’ til ‘1’, derefter 0-1 igen, 01, 01 osv.
Det er normalt at man bruger en ‘Manchester Kode’, dvs. det er overgangen fra ‘0’ til ‘1’, eller vice versa, der afgør om data er et ‘1’ eller et ‘0’.
‘Manchester koden’ giver ekstra robusthed mod fejl: juletræ lyset har bedre chance for at reagere korrekt på IR signalet. Nu kan man skrive de 5 talkoder op, en for hver knap (se rød tekst på billedet) De er alle, undtaget en enkelt, lige lange. Og de starter alle med ‘11111’, så selve beskeden ligger i den resterende del af signalet..
Den lille processor er kodet til at reagere på disse signaler og nu kan man styre lyset med fjernbetjeningen 🙂
Slut på 🧵 Glædelig bag-jul allesammen, og rigtigt godt nytår 🥂🍾
Og husk: der er altid et lag, eller flere, lige under overfladen, som man kan udforske 🙂🙂
@threadreaderapp unroll pls
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
#nerdalert Her kommer del 2 i min batteri 🧵- vi skal teste nogle 9V batterier, der kan oplades med USB-C. Husk at du kan læse min tidligere tråd, hvis du vil vide mere om batterier generelt 🤓
Batterierne leveres opladede og man kan måle 9V på klemmerne. Så langt så godt 😊 De vejer ikke det store, omkring 22gr/stk.
De er oplyst til 650mAh, men jeg får kun omkring 300mAh ud af dem. Og de bliver lidt varme, selv ved kun 100mA belastning 🤨
Men spændingen holder sig rimeligt konstant indtil batteriet er afladet, det er fint 👍🏼🙂
#nerdalert Så er jeg ved at være klar til den store batteri 🧵😃 - jeg startede egentligt med at ville teste et genopladeligt 9V TEMU batteri, men som altid stak det helt af 🤷🏼♂️😂
Jeg har derfor besluttet at dele det i 2: denne tråd omhandler batterier generelt, den næste bliver en test af TEMU batteriet.
Jeg skal snart have fundet mig en sponsor, dette er nok min dyreste test indtil videre i div. nyindkøb, men det bliver sjovt! Lad os komme i gang 🙂
Så, hvad er et batteri?
Lad os bygge et.
Vi skal bruge to elektroder, jeg har valgt et zinkgalvaniseret søm og en kobberledning. Derudover en citron eller et glas cola. Det var det, nu har jeg et batteri, der producerer ca. 1V 🤓
Det er et virkeligt dårligt batteri, men det virker. Hvor kommer spændingen fra?
Vi skal have fat i min gamle materialelærebog fra ingeniørstudiet og her finder vi en tabel med ‘spændingsrækken’. Man kan se, at mellem kobber og zink, kan der opstå en spændingsforskel på godt 1V.
Det får vi af forskellige årsager ikke helt i citronbatteriet, men tabellen viser noget andet: I den ene ende har vi litium (rimeligt billigt), i den anden anden ende guld, sølv og kviksølv (dyrt eller giftigt).
Så der er en årsag til at vi er så glade for litium batterier, de kan nemlig levere en større spænding.
Tabellen viser også, at der er en grænse for hvor stor en spænding en enkelt celle kan levere: vil man have en større spænding, må man sætte flere i serie.
[da] #nerdalert #påskenørderi
Hej allesammen!😃
Det har været en dejlig påske, men også en påske hvor jeg trængte til at koble lidt af, tænke på noget (helt) andet… Og så ville skæbnen at jeg snublede over en lidt sjov artikel.. Mere om den om lidt 🙂
Her er en ret underlig tråd om AI og neurale netværk - tro mig, det er ikke hvad du troede du skulle læse på en mandag aften 😂 Der er selvfølgeligt også rigeligt med elektronik, spænd sikkerhedsselen 👍🏼
Først, ved I hvordan AI, LLM (Large Language Models), GPT, alt det der, virker? Jeg har en rimelig (overfladisk) forståelse for det og der er mange videoer på YouTube som alle viser de sjove (nogen vil sige underlige) neurale netværksdiagrammer som vist herunder.
Forklaringerne bliver hurtigt temmeligt langhårede.. 🤷🏼♂️🙂
Men hvordan startede det, hvad er det helt grundlæggende?
Rosenblatt skrev i 1958 en artikel om ‘Perceptronen’, en model som meget ligner den måde neuronenerne i vores hjerne fungerer. Det er slående, at han allerede dengang stillede tre meget fundamentale spørgsmål om hvordan neurale netværk ‘lærer’ og gemmer det lærte.
#neralert #danmark Kan I huske denne tråd om et fantastisk flot ‘Simpson’ multimeter jeg fik fingrende i sidste år?
Well, der skete noget mere for en uge siden.. 🤓 Og denne gang er der en måleQUIZ til elektronik nørderne 😃 🧵
Der dukkede simpelthen lige et JEMCO US-105 op! 😃 Solid japansk kvalitet, importeret og distribueret af ‘INSTRUTEK’ i Horsens.
INSTRUTEK var en særdeles vellidt dansk importør/distributør af måleudstyr og JEMCO blev et meget populært mærke, deres multimetre blev brugt mange steder, også på den skole hvor jeg trådte mine første skridt i elektronikkens verden 🥹
Instrumentet er, trods papkassens slidte udseende, praktisk taget ubrugt, ingen tegn på slid på den store drejeomskifters kontaktflader. Ingen synlig korrosion. Det lidt specielle 22.5V batteri er dateret April 77, så vi nærmer os de 50år, det er fantastisk 😁
#nerdalert - det er tid til en test og teardown - denne gang en OBH brødrister, der, som det skal vise sig, gemmer på mange hemmeligheder 😎
Som I kan se, er den smeltet, så strømførende ledninger var blotlagt.
Jeg insisterede venligt på at tage den - så min bekendte blev tvunget til 1) at købe en ny og 2) Love mig aldrig at dække den med sølvfolie igen 😂
Det er i dette tilfælde nødvendigt med en DISCLAIMER: jeg gør dette som PRIVATPERSON og IKKE et professionelt sikkerheds laboratorium.
Min holdning er IKKE en juridisk vurdering 👌🏼 Men jeg ved en del om elektronik og jeg har erfaring med myndigheds godkendelse af elektriske apparater, så jeg føler mig i stand til at kigge på ting med de briller på 🙂
Brødristeren var helt sikkert ikke anvendt efter forskrifterne i manualen, det ligger fast.
Med det af vejen, lad os gå videre til alt det spændende 🙂
#nerdalert Det var en mørk og stormfuld aften.. ☺️🎄 Nåh nej, vinden mangler og idag kunne vi igen opleve at el på tanken var meget billigere end ud af stikkontakten derhjemme. Lidt om vores 230V, set fra stikkontakten i mit lille lab 🧵🤓
Jeg satte et multimeter til at måle spænding og frekvens kl ca 16:30. Spændingen var ret lav, ca. 223-224V, men kl 17 voksede den, enddog meget hurtigt, til ca. 227V. Det er faktisk noget af et ‘skvulp’, man kunne se det på frekvensen også.
Det hurtige skift skyldes at mange, rigtigt mange, ikke bare i DK, ændrede deres forbrug kl 17. Jeg kørte en tur, men lod målingen stå, og da jeg kom tilbage efter kl 18, kunne jeg se et lille skvulp den modsatte vej: folk var begyndt at tænde igen.