Chris is erbij Profile picture
Jan 13 29 tweets 4 min read Read on X
Even borrelen bij #JA21 in Utrecht. Het is nieuwjaarsborrel! #draad #erbij #live Image
We gaan naar The Boules Club, maar leuk detail: maps geeft de verkeerde locatie aan, aan de verkeerde kant van de brug.
Misschien vraagt u zich af: waarom? Nou, JA21 doet ook in Utrecht mee aan de gemeenteraadsverkiezingen van maart.
Probleem van dit evenement: het begint weliswaar pas over vijf minuten maar het ziet er erg doods uit. Image
Wel open. Image
Ik heb nu al de nummers 1 en 2 ontmoet. Ik heb twee consumpties gehad. Nu zijn er elf mensen. Image
We zoeken nu even uit hoe de lijsttrekker heet. Het is Mika Raterman. Op twee staat Liesbeth Potters.
Anno staat op plek 3, hij is ondernemer. Micha is er ook, hij coördineert Utrecht, ik weet niet wat dat inhoudt.
Ik hoor een kandidaat-raadslid zeggen dat hij niet zeker weet of hij in de gemeenteraad gaat.
Niet duidelijk waarom JA21 in Utrecht meedoet en wie dat bedacht heeft.
De opkomst valt wat tegen, horen we. Mika is lijsttrekker. Hij komt uit Utrecht. Ze zijn al lang bezig met het programma en de campagne. Vanaf nu is er campagne. Image
Ze gaan zoveel mogelijk stemmen halen. Ze proosten nu op JA21 in de gemeenteraad van Utrecht. Er is veel werk achter de schermen gedaan. Image
Lijsttrekker werkt bij gemeente. Dat is niet combineerbaar met het raadslidmaatschap. Zijn werkgever weet ervan, denkt dat de raad 3000 per maand oplevert.
Ik wed met kandidaat Anno (no.3) dat JA21 geen zetel haalt in Utrecht. Hij denkt van wel. Inzet: fles wijn.
Senator Pim Walenkamp loopt hier ook, afgesplitst van BBB. Ook oud-NSC-lid gespot.
Nummer 2 Liesbeth noemt haar en nummer 1 Mika een soort ‘Joost en Annabel’, ze trekken de lijst samen.
Er is een voetbalwedstrijd in Galgenwaard, daarom is er bijna niemand, zegt Liesbeth. Er zijn vijftien mensen. We zitten met de benen buiten.
Liesbeth denkt dat er drie zetels komen.
Als er te weinig naar rechts wordt gehangen, kapzeist de boot, zegt Liesbeth.
Liesbeth is een mater familias, ze is een bindende figuur.
Ik begrijp nu dat alle kandidaten door Elrie Bakker zijn gesproken. Nu komen de hapjes. Image
We bespringen nu de hapjes.
Liesbeth gaat nu weg.
We hebben wat gepraat nog, met de lijsttrekker Mika die zichzelf geen Joost Eerdmans vindt en Liesbeth geen Annabel noemt. Hij is al tien jaar bezig met politiek. Mika is geen dertig.
Er was ook een kandidaat met de naam Jaap, die niet in de gemeenteraad wil maar wel commissielid wil worden. Hij staat toch best hoog, op vijf of zes ofzo. Ook hij ging langs partijvoorzitter Elrie Bakker. Iedereen is geweest.
Ik begrijp dat men niet alle lijsttrekkers uit de andere steden kent en ook niet op cursus is geweest. Maar gezellig was het wel. Trekt u zelf uw conclusies.
Verslaggeving op plekken waar nauwelijks media komen, dat kost geld. Maar u kunt daar wat aan doen. Mijn dank is groot. chrisaalberts.nl/twitter/
Dit was het. Mijn werk volg je via de volgende socials. Tot ergens binnen een week. #eind linktr.ee/chrisaalberts
@threadreaderapp unroll

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Chris is erbij

Chris is erbij Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @ChrisIsErbij

Jan 12
De ledenvergadering van #NSC over de gemeenteraadsverkiezingen. #draad #erbij #live Image
Deze vergadering is openbaar want de link stond tot een tijdje terug op de website. Nu niet meer. De leden moeten nu naar de online stemomgeving gaan.
Er zijn 78 leden online om te praten over de deelname aan de raadsverkiezingen van Amersfoort, Apeldoorn, Den Haag, Eindhoven en Zoetermeer. Er wordt gestemd over verkiezingsprogramma's en kandidatenlijsten.
Read 33 tweets
Jan 8
Bij een politiek café plus nieuwjaarsborrel van de Partij voor de Dieren in Amsterdam. #draad #erbij #live Image
Een gevarieerde avond in het Huis van Iemand Anders. Dat is een kroeg hier twee straten verder (letterlijk) Image
Ik ben er nooit geweest, niet zo groot is het, dacht ik. Er staan op vrijdagavond altijd opgeschoten jongeren voor de deur maar nu vast niet.
Read 63 tweets
Dec 17, 2025
Boekpresentatie. Boek met verhalen van bekende Nederlanders over hun relatie met Israël. #draad #erbij #live Image
We zijn op een locatie in Amsterdam om te praten over dit boek waarin bekende Nederlanders praten over Israel. Er staan allemaal interessante mensen in zoals Wierd Duk, Uri Rosenthal, Annbel Nanninga, Boris Dittrich en Arnon Grunberg.
Ook Ebru Umar, Kamran Ullah, Theodor Holman, Elma Drayer, Awraham Soetendorp en Ulysse Ellian staan erin. Onbekend wie van de BN'ers langskomen om iets te zeggen.
Read 51 tweets
Dec 16, 2025
In Maastricht bij de Prinses Beatrix lezing door de minister van buitenlandse zaken van Litouwen. #draad #erbij #live Image
In de Sint Janskerk. Image
De kerk is nog leeg. Image
Read 64 tweets
Dec 13, 2025
We zijn in het mooie Bussum, waar de #VVD met de leden gaat praten over een verplichte afdrachtregeling. #draad #erbij #live Image
We zijn onderweg naar het Spant, waar de leden tussen tien en twaalf vergaderen.
Kern van de zaak: de VVD is blut. Er zou daarom een verplichte afdracht moeten komen voor iedereen die namens de partij een functie vervult. Protest alom! nos.nl/artikel/258964…
Read 69 tweets
Dec 11, 2025
Bij de Huizingalezing: wat op je spel staat, de grenzen van politiek en fair play, door Daan Roovers. #draad #erbij #live Image
We zijn in de stadsgehoorzaal in Leiden. Deze lezing lijkt een soort samenwerking tussen de Universiteit Leiden en EW, of gewoon de Elsevier. Image
Roovers is pas gepromoveerd en u kent haar als denker des vaderlands en als senator va GroenLinks-PvdA. EW-baas Hella Hueck leidt de boel straks in.
Read 46 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(