Chris is erbij Profile picture
Feb 28 69 tweets 12 min read Read on X
Een grote dag: D66-congres in Nieuwegein. #draad #erbij #live Image
We zijn bij het congrescentrum. Een drukte van jewelste bij de tramhalte. Image
Image
Er zijn zelfs verkeersregelaars bij het centrum. Ik verzin dit niet. In de tram sprak ik Rotterdamse D66’ers. Ze hadden de FvD-lijsttrekker nog niet ontmoet.
Er staat bij de deur een bord dat het congres is uitverkocht en dat er geen kaarten aan de deur te koop zijn.
Ik heb een label aan mijn tas gekregen maar die is niet gecontroleerd. Vreemd. Image
Koffie is gratis en koekjes zijn er ook. Image
Journalisten doen voxpopjes in de hal. Ik kan u melden dat de NOS vijf mensen heeft gestuurd en dat is exclusief Nieuwsuur. Image
In de zaal. Motie om het coalitieakkoord te steunen. Procedureel gedoe dat dit eigenlijk niet hoeft. Image
Dit gaat dus over de coalitiedeelname. Beetje vaag wat de discussie nu is, want de coalitie is natuurlijk al gestart. Wat moeten we hiermee?
Er is kritiek dat er 'een spreekt uit motie' wordt ingediend. Lid zegt dat de Tweede Kamerfractie zonder last besluit. Uw verslaggever denkt dat dit weleens anders was.
Jan Paternotte - dat is de fractievoorzitter - vertelt even dat het kabinet heel goed is en dat iedereen voor de motie moet stemmen. Paul van Meenen - fractievoorzitter in de Eerste Kamer - vindt dat ook een goed plan.
Oh de discussie is of het landelijk bestuur had moeten zeggen dat de motie overgenomen moet worden of moet zeggen 'neutraal wat leden stemmen'. Het bestuur zei 'overnemen'. Nu Statenleden die de motie niet willen steunen omdat je kritisch moet zijn over de regering.
Nu wil de indiener van de motie de motie misschien terugtrekken. Bestuurder van partij zegt dat je bij 'een spreekt uit motie' niet per se neutraal moet adviseren. Er is nu een stemming. Sommigen wilden bij acclamatie.
85% van de leden heeft voor de motie gestemd. Applausje. Ik weet niet zo goed wat dit voor doel had.
Er is nu een motie over Lelystad Airport. Partij was tegen opening, maar coalitieakkoord zegt dat het onder condities toch kan. Motie gaat over 'beeldvorming', staat er. D66 moet volgens motie toch tegen opening stemmen. Partijbestuur wil het ontraden.
Iemand in de zaal zegt nu dat congressen geen straaljagers kopen. Iemand uit Lelystad wil het vliegveld open. Image
Vrouw zegt dat ze blij moeten zijn dat ze de premier leveren en dat je dus tegen deze motie moet stemmen. Man vindt het raar om de fractie te vragen om iets te besluiten. Dat is ongrondwettelijk.
Indiener vindt dat D66 geen partij van 'klimaatzwabbers' moet worden. Stemming: 74% tegen, Lelystad mag open. Ondertussen zit de Amsterdamse fractievoorzitter Rob Hofland op het podium en ik heb geen idee waarom.
Motie over 'een evenwichtige fiscale verdeling'. Bestuur vindt het een goed idee dat de fractie zich hiervoor blijft inzetten. Een Kamerlid zegt dat de fractie het een goed idee vindt. Geen idee wie de man is die nu iets zegt. Hij zit in de Kamer.
Oud-bestuurder van de partij wil dat we stoppen met het frame dat 'de grootste partij het meest inlevert'. Dit is een pijnlijk punt uit het coalitieakkoord en dus moet hieraan gewerkt worden. 96% is voor de motie.
93% stemt nu voor motie die kritisch is op eigen bijdrage jeugdzorg. De leden willen ook een onderzoek naar de 'toekomstige verankering van de jeugdzorg': 97%. Weer een probleem opgelost.
Ik leer nu dat de NOS allerlei technici hier heeft om live te kunnen uitzenden. Dus daarom zijn er vijf mensen. Er is net iets gezegd door Rob Jetten over Iran. Hij houdt het in de gaten, schijnt.
Er wordt nu gepraat over het gebruik van een projectmanagement tool voor meer interdisciplinaire samenwerking tussen bestuurders. Het partijbestuur heeft er geen zin in. Image
Nu wil iemand ook AI gebruiken in deze tool, en dat moet wel Europese AI zijn. Een lid zegt dat de motie te bescheiden is, want er wordt alleen gevraagd om een onderzoek.
Nu gaat het over een motie voor Europese varianten voor mail, office en videoconferencing. Het is aangenomen met 74%. Er is nu een schorsing van de algemene vergadering. Zometeen om 11.45 uur: Rob Jetten.
De zaal loopt nu vol. Er waren ook deelsessies. Rob Jetten gaat spreken. Nu zie je pas hoe druk het hier is. Image
Ik had trouwens deze ochtend een interessant gesprek met een lid van D66 over netcongestie. Kern: dit gaat vijftien jaar duren, het nieuwe kabinet heeft er nul oplossingen voor, politici snappen het probleem niet en zijn niet echt aan zet. [wat doen: meer electro-mensen opleiden]
Ze zagen het trouwens ook vijftien jaar van te voren aankomen. En onthoud: regionale energiehubs zijn onzin. Ondertussen staat de zaal vol. Raadslid zojuist: we gaan de lengte van het applaus tellen en 'het kan wel' roepen.
Er staan nu heel veel mensen met hun telefoons klaar. Muziekje op de achtergrond gaat door, nog geen Rob Jetten. Wat wel interessant is, is hoe iemand opeens groots en belangrijk is en dat iedereen zich daarnaar gedraagt.
Filmpje. Van Mierlo op straat, Els Borst over euthanasie, Boris Dittrich over homohuwelijk, Pia Dijkstra over donoren, Van Mielo in 1994, succes van Pechtold, en dan beeld van nu.
Jetten over klimaat, Jetten in een debat met Wilders, Nederlandse vlaggen, D66 als grootste partij, juichende zaal, begin van het kabinet, beeld van debat van deze week. Nu komt Jetten oplopen als Sonja vroeger. Applaus.
Jetten door een haag van mensen, muziekje wat harder, handjes schudden, presidentieel zwaaien. Applaus. Wat gejuich. Toch vind ik het wat mat, maar misschien ligt het aan mij.
Jetten eerst over Iran. Het kabinet volgt de ontwikkelingen. De-escalatie is nodig. Mensen maken zich zorgen over het conflict, ook als daar familie woont. Applausje.
Jetten heeft gisteren geoefend met het oploopje. Op het bordes dacht Jetten: Wat zouden van Mierlo, Borst en Terlouw ervan hebben gedacht? Noemt ook De Graaff, Kaag en Pechtold. In 2006 had D66 nul zetels.
Jetten begint Pechtold te prijzen. De optimisten hebben gewonnen, zegt Jetten. Applaus. Nu gaat Jetten ook Jan Paternotte prijzen. De reis begon samen negen jaar geleden. Jetten denkt dat Paternotte het kabinet gaat opjagen om resultaten te halen die zijn beloofd. Applaus.
Uw verslaggever noteert een tamelijk lang applaus voor Paternotte. Jetten gaat verder. Dit is geen moment van zelfgenoegzaamheid, maar van verantwoordelijkheid. Hij wil er zijn voor iedereen, ook mensen die geen D66 stemden.
Noemt even doorbraken mogelijk maken. Nu over de Olympische Spelen. Dat was buitengewoon. Als minister-president mocht hij aanwezig zijn bij de huldiging van de winnaars. Begint over een van de successen. Image
In het team had je elkaar nodig en zo is het in Nederland ook. Veel mensen willen ook bijdragen aan de samenleving. Er moet weer 'een team Nederland' zijn, zoals op Koningsdag.
Vlag komt opeens op de achtergrond. Jetten gaat nu vertellen 'wie wij zijn'. Als Nederland 'team Nederland' is, kan Nederland alles aan. Applaus. Dat moet de politiek ook doen: geen stilstand, maar samenwerking en lef.
Mensen zien ruzie en geen resultaat, dat heeft veel vertrouwen gekost, denkt Jetten. Hij snapt dat. De politiek moet daarom veranderen. Je moet je daarom afvragen wat je zelf kunt bijdragen aan die nieuwe politiek.
Partijen moeten niet tegenover elkaar staan maar samenwerken, denkt Jetten. Er moet geluisterd worden, soms moet je erkennen dat een ander een beter idee heeft. Zo bouw je aan vooruitgang voor iedereen.
Foto van de D66'ers in het kabinet. Nu komen er doorbraken en vastgelopen dossiers zullen worden losgetrokken. Ze hebben zin dat te doen. We krijgen nu wat zinnetjes wat ministers gaan doen: Van Essen, Boekholt, Van Veldhoven.
Ze komen allemaal langs: Van Bruggen, Letschert, Eerenberg, Vijlbrief, Arends, Sjoerds. Steeds applausjes voor groepjes bewindspersonen.
Jetten begint wat prioriteiten op te sommen: defensie-investeringen, steun aan Oekraïne ['koste wat kost'], sterk Europa. Dan opeens de gemeenteraadsverkiezingen. Dit zijn de belangrijkste verkiezingen.
Raadsleden zeggen als er tegenwind komt 'het kan wel'. Zaal bromt het mee. Jetten zegt dat ze dat nog een keer gaan doen. Jetten begint over steden met D66'ers, op beginrijm. Arnhem en Amsterdam, etc.
Jetten wil dat de vrijwilligers weer meedoen. Er is al geleverd, dat smaakt naar meer. Foto's op de achtergrond van vrijwilligers. Jetten wil 18 maart weer geschiedenis schrijven. In elke gemeente de positieve krachten bundelen. Zaal scandeert 'het kan wel'.
De muziek gaat aan en het is niet om aan te horen. Jetten doet omhelzing van Pechtold en de bewindspersonen. Applaus gaat ondertussen beetje semi-ritmisch door. De zaal loopt leeg. Ik zeg u: voor Merz klapte men in Stuttgart vorige week tien minuten (!).
Dit was het belangrijkste deel van het programma, vrij uitgebreid aangekondigd dat Jetten om 11.45 uur sprak. Nu lunch, dan heel veel pauzes en een klein beetje ledenvergadering. U krijgt nog wat snapshots van de dag. Nu naar de broodjes.
Maar waar zijn de broodjes??? Image
Dit eten ze bij D66. Image
Drukke toestand. Image
Er is ook een saladebar maar iets zegt me dat ik oversla. Image
Eigenlijk zijn de mensen van D66 aan het wennen dat ze de grootste partij zijn.
Ondertussen is er een fotosessie met de fractievoorzitter. Image
Nog even in de zaal. Een discussie over de gekozen minister-president. Image
Een meneer bepleit nu 'een samenhangende visie'. De motie zegt dat de gekozen minister-president een van de D66-kernwaarden is. Bestuur zegt: overnemen. Stemming: 45% voor, 55% tegen. D66 stemt dus tegen gekozen minister-president.
Laatste motie van de dag. Kiesdrempel van 2%. Dat betekent dus minimaal drie zetels. Bestuur zegt: het coalitieakkoord wil een onderzoek, niet op vooruitlopen. Dus nu ontraden.
Twee mensen die bij de vorige motie iets gingen zeggen, staan nu weer bij de microfoons. Kamerlid Joost Sneller zegt dat de SP nu niet meer in de Kamer zou zitten met dit voorstel. Er zijn betere dingen. Het doet ook niets tegen afsplitsingen.
Meneer die langdradig praat zegt nu weer iets. Was ook al eerder aan het woord. Mevrouw wijst erop dat D66 niet in de Kamer was gekomen op het dieptepunt. Meneer in de zaal vindt het een niet-bestaand probleem.
Stemming: 82% is tegen kiesdrempel van 2%. Daarmee zijn alle moties behandeld.
Nu is er een uur pauze. Hapjes. Image
Er zijn nu fotomomenten. Image
Het MBO-team van D66. Image
Robert van Asten houdt nu een soort peptalk voor de campagne. De zaal roept ‘het kan wel’ Image
We gaan nu kennismaken met de bewindspersonen. Dit duurt een half uur. Eleanor Boekholt voelt zich heel thuis bij D66, horen we. Image
Van Essen vertelt nu over tentfeesten. Laten we de provincialen ook provinciaal afschilderen, dachten ze bij D66. Ik ga koffie drinken.
Er is nu borrel. Gemengde gevoelens. Morgen een analyse. Doneren? Dat stel ik op prijs. chrisaalberts.nl/twitter/
Mijn werk volg je via de volgende socials. Fijne avond. #eind linktr.ee/chrisaalberts
@threadreaderapp unroll

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Chris is erbij

Chris is erbij Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @ChrisIsErbij

Mar 2
Bij een #Volt-campagne-event in Delft. #draad #erbij #live Image
Er is hoog bezoek: Europarlementariër Reinier Van Lanschot komt spreken over het belang van de maakindustrie. voltnederland.org/agenda/delft-d…
Het is in het vakwerkhuis en zo ziet het eruit. Image
Read 52 tweets
Feb 25
In Rotterdam Zuid bij een bijzondere ontmoeting tussen burgers en politici. #draad #erbij #live Image
Ik ben bij winkelcentrum Keizerswaard. Hier in een buurtcentrum vindt zometeen het ‘omgekeerde verkiezingsdebat’ plaats, georganiseerd door Stichting Lokaal. Image
Het idee is grofweg dat politici naar burgers gaan luisteren in plaats van andersom. Dit was al eerder op Rotterdam Zuid, afgelopen september. Een verslag. chrisaalberts.nl/2025/09/27/rot…
Read 46 tweets
Feb 20
In Stuttgart. Parteitag CDU waar Friedrich Merz herkozen moet worden als partijvoorzitter. #draad #erbij #live Image
We zijn in de Messe, een soort RAI. Image
Bij de CDU hebben ze busjes. Image
Read 65 tweets
Feb 18
Bij een congres van lokale partijen in Dordrecht. Want die zijn belangrijker dan ooit. #draad #erbij #live Image
We gaan luisteren naar politici van succesvolle lokale partijen: Amersfoort voor Vrijheid, Grip op Dordt, Belang van Voorne aan Zee en LPF Breda. Keynote straks door oud-Europarlementariër Rob Roos.
We zijn bij Postillion in Dordrecht. Typisch een plek voor rechtse partijen want aan de snelweg en onbereikbaar met het openbaar vervoer, maar wel met de OV-fiets.
Read 48 tweets
Feb 13
Over plastic in de oceaan. #draad #erbij #live Image
We zijn in Raam Art Space, een gallerie waar de laatste weken een tentoonstelling was van kunst over plasticvervuiling. Dit is een soort afsluitende bijeenkomst want de tentoonstelling stopt morgen.
Dit is een grote nieuwe galerie naast de grote OBA op het Oosterdokseiland. Image
Read 47 tweets
Feb 7
De #PvdA is jarig. Feest! #draad #erbij #live Image
De PvdA is tachtig en omdat dit de laatste verjaardag is, is er een manifestatie in Amsterdam Noord. Tot in de late uurtjes.
Het is hier. Image
Read 47 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(