Chris is erbij Profile picture
May 9 73 tweets 12 min read Read on X
In Ede. Europadag. #Volt-congres. #draad #erbij #live Image
Handig: geen treinen van Utrecht naar Ede. Dus iedereen met een omweg via Amersfoort. We lopen nu in colonne naar de Reehorst.
Aangekomen. Image
Volt is aan de koffie in de Reehorst. Image
Koek. Best vet allemaal. Image
Image
Image
Roomboter.
Ik praat met het nieuwe Volt-raadslid in Rheden. Leuke man. Wil iets doen met burgerparticipatie. Ondertussen vertelt Pim van Burk - nieuw raadslid in A'dam - dat de kamers in dit hotel op een bordeel lijken. [hij is raamexploitant, ik zeg het er maar even bij]
Introductie door Wesley Breel van het landelijk bestuur. Meldt dat het geweld tegen D66 van deze week geen pas geeft. Applaus. Er zijn veel personele wisselingen, ook in het landelijk bestuur.
Zaal in de Reehorst is half vol. Achterste deel is afgesloten. Image
Ik zie hier zo'n 300 mensen zitten, misschien 400, maar niet meer. Nu leden die spreektijd willen. Beetje rare procedure, want het zijn losse opmerkingen over allerlei thema's. Lucht wordt in trilling gebracht, maar het verdwijnt vervolgens in het niets.
Ik heb overigens vanochtend gehoord dat de jongerenorganisatie van Volt - Violet - in oktober wordt opgericht. Er is dan een congres. In potlood op de agenda van dit account (er is nog geen datum).
Wat ik ook leerde: in Rheden is wel een raadslid, maar geen afdeling. Die moet er nog komen. Het laat zien dat de organisatie nog in opbouw is. Als ergens een fractie is, wil dat niet zeggen dat er meer in die gemeente is dan een groepje vrijwilligers.
Een lid zegt nu in zijn spreektijd dat het niet goed gaat, leden stagneren, uitslagen zijn slecht, het bestuur is met zichzelf bezig, meer geld naar Den Haag en minder naar communities. Men moet meer naar buiten gaan kijken, naar leden en communities. Applaus.
Hier is ook een motie over waarover gestemd gaat worden.
Andere man zegt in zijn spreektijd dat leden lid zijn geworden voor Europa, maar dat het hier de hele tijd over Nederland gaat. We moeten ons meer gedragen als Europeanen. Het gaat bv. over een Nederlands reorganisatieplan.
Man wil dat Volt Nederland 'Volt Europa in Nederland' gaat heten.
Wat heel leuk is: Volt heeft voorgedrukte badges met logo's van media zodat journalisten die kunnen dragen. NRC, Volkskrant, BNR, etc. Ik heb geen voorgedrukte badge. Onduidelijk of hier meer media zijn. Ik vermoed van niet (ik ken mijn pappenheimers).
Denise Filippo nu, scheidend co-voorzitter. Ze gaat praten over talentontwikkeling. Er is nagedacht hoe je talent beter kunt vinden en hoe je dat talent verder kunt ontwikkelen. Daar is een 'Talent Academy' voor. Er is vanalles ontwikkeld en Jelmer gaat dit vertellen.
Ik denk dat u wel snapt waar dit heengaat. Image
Er komt een 'poule van talenten' die klaar moet staan voor de volgende verkiezingen. We kunnen ons aanmelden voor dit team dat dit gaat regelen. Let op: dit team bestaat naast de kandidatencommissie. De beoordeling van talenten moet erg objectief zijn, horen we.
Nu een vraag uit de zaal van iemand van 'Volt Academy Europa' die 'Volt Academy Nederland' niet kent. [Ik verzin dit niet, de werkelijkheid is op zichzelf absurd genoeg]. De man die de vraag stelt ziet uit naar de goede samenwerking.
Nu een man die vraagt wat onder 'talent' wordt verstaan. Wat moet het talent van de co-lead van de nieuwe academy worden? Jochem begint nu allemaal competenties op te sommen. Talent is iets dat per persoon verschilt. Dat is uniek.
Een andere vraag gaat nogmaals in op talent. Wat is dat? Jochem wil vooral mooie, diverse en gebalanceerde kieslijsten. Dit is een partij die in twee gemeenten meer dan één zetel heeft.
Een vrouw in de zaal zegt dat er veel talent bij Volt is. Meteen applaus. Ze is blij met dit programma want het kan ook in de regio 'uitgerold' worden.
Vrouw in de zaal zegt dat kandidaten in Utrecht (stad) na de verkiezingen zijn opgebrand. Mensen weten niet goed waar ze aan beginnen. Vrijwilligers en talent lopen weg, je krijgt ze niet meer terug (dit is een heel oud probleem).
Kees van Lede, co-voorzitter van Volt Nederland, vindt de Talent Academy ook fantastisch. Nu gaat de zaal praten over het jaarverslag. Er lopen nu allemaal mensen weg. Ik ga even naar de koffie.
Lang gesprek met een afhaker die hier voor de laatste keer is, of denkt hier voor de laatste keer te zijn. Boeiende details over de organisatie. Zometeen lunch.
Lunch. Veel vegan. Image
Image
Water Natuurlijk, de waterschapspartij die steun krijgt van Volt, is er ook. Image
Het Spinoza Circle is een donateursnetwerk. Het kost duizend euro per jaar. Er zitten meer dan honderd mensen in. Young professionals is nieuw, dat zijn ook donateurs, het kost 500 euro. Is net begonnen. Image
De Europese co-voorzitter Mels Klabbers vertelt nu in de zaal over hoe Volt een Europese - lees: gesubsidieerde - partij kan worden. Ik ga zo voor u vragen wat eruit komt. Ik denk: onhaalbaar want dan moet Volt in zeven landen substantieel zijn. Dat zijn er nu twee.
Hier is ook een team voor. Image
De kroketten en de worstenbroodjes staan al klaar maar de meute moet nog komen. Pers vandaag: ik, ANP en een fotograaf. Dat is het.
Mijn inschatting over de Europese partij klopt. Volt voldoet niet aan de voorwaarden.
Dit is trouwens de schuld van de verschillende kiesstelsels, is hier het idee.
In de rij voor de vegan kroket. Image
Bij Volt gebruiken ze een bel om te zeggen dat we de zaal moeten gaan.
Dassen leest voor van een kaartje Image
Dassen weet niet waar hij naar zit te kijken bij Jetten. Het gaat te veel over asielzoekers. Andere thema's zijn belangrijker. Er moet een groene en eerlijkere toekomst komen. Dat is iets anders dan Yesilgoz.
Dassen waarschuwt voor fascisme, zegt dat De Vos, Markuszower en Keijzer hitsen. Er mag geen ruimte zijn voor antisemitisme, zegt Dassen. Noemt zijn partij niet, wel 'de politiek'.
Dassen wil dat het kabinet de banden met Palantir verbreekt en dat er Europese alternatieven komen. Applaus. We zijn niet goed voorbereid op AI. We moeten geen ChatGPT meer gebruiken. Weinig applaus. Lachje in de zaal.
Dassen wil een Europese top over AI. Begint nu over de koers van Amerika. Europa moet nu vasthouden aan de eigen waarden, beginnen met Europese defensie. Van Lanschot (Europarlementariër) roept nu op tot zoiets.
Dassen vindt dat de handschoen opgepakt moet worden, dat er hoop is. De Hongaren hebben Orban overwonnen. We moeten ons aanmelden voor de provinciale verkiezingen. (rare overgang in de speech). Dan kunnen we met Dassen langs de deuren.
Uiteindelijk toch een staande ovatie, maar een korte. Niet echt uitzinnige reacties, maar goed. Er is nu een break-out sessie met het bestuur. Ik ga daarheen.
We speculeren nu al dat de zaal te klein is. Er komt een enorme mensenmassa een heel klein zaaltje in. We verhuizen naar een andere.
Co-voorzitter Kees van Lede en penningmeester Mazdak Soltani gaan nu vragen beantwoorden over het bestuur. Er is geen versterking. Slecht te verstaan. Image
Vraag: hoe vindt er overleg plaats? Antwoord: het is veranderd sinds de Tweede Kamerverkiezingen want er kwam te weinig uit. Er zijn fysieke bijeenkomsten en die gaan over waar het naartoe moet.
Vraag: er zijn weer verkiezingen verloren. Van Lede zegt dat er in drie gemeenten groei was van stemmers. Dat was voor het eerst. [verder verloor Volt altijd overal] Van Lede speculeert nu dat D66 zal worden afgestraft in de toekomst.
Van Lede zegt nu dat Europees georganiseerd zijn een voordeel is en dat je dat moet laten zien. Daar zijn ze echt mee aan de slag. Ze hebben vergaderd met alle medewerkers van Volt in heel Europa.
De co-voorzitters van Volt Nederland zijn nu ook actiever in de Country Council - een soort Volt-senaat. Er zijn nog wel meer stappen gezet en dat worden er nog meer.
Van Lede begint er nu over dat het veel gedoe is om met andere landen te vergaderen. We moeten meer op elkaar gaan vertrouwen als landen, zegt Van Lede. Niet alles hoeft vooraf afgestemd worden. Maar dat is ook een uitdaging.
In Breda is een evaluatie gedaan van de campagne. Het gaat niet om de inhoud want partijen zonder inhoud winnen wel. Dus de marketing moet beter, zegt een vrouw. Soltani is het er helemaal mee eens. Geld is wel een probleem.
Van Lede vindt dat het heel zwaar is nu er meer afdelingen zijn. Soltani begint er nu over dat de partij op vrijwilligers draait en die moeten niet afhaken. Een man begint te klagen over het kernverhaal. Wie is daarvoor verantwoordelijk? Van Lede: goede vraag.
Van Lede heeft dit ook eens gevraagd in Europa, maar er kwam geen duidelijk antwoord. De politieke leiding ligt bij de parlementariërs (dan is het Nederlands-Duits). Van Lede begint er nu over dat leden ook inspraak willen en dat dat lastig is. Er is een traject gaande.
Vraag: waarom ging het in 2021 zo goed dan? Van Lede vindt het een goede vraag. De groep was toen klein. Nu zijn er 19.000 mensen. Van Lede wil wel terug naar de energie van toen, die oorspronkelijkheid en onbevangenheid van toen.
Charlotte Passier - raadslid Utrecht - vindt dat het verkeerd is dat alleen de parlementariërs de koers bepalen want het gaat steeds over het verband tussen Europees en lokaal. Dan moet lokaal meepraten. Ze wil dat doen. Bestuur zet de mistmachine aan.
Vraag over de bezoldiging van de co-voorzitter (dit ligt in een stemming voor). Welke co-voorzitter zal dan betaald worden? Soltani: het is veel werk. De pilot voor de bezoldiging is een jaar. Daarna komt er een evaluatie.
Er volgen nu complimenten voor het reorganisatieplan van Volt Nederland. Applaus. Grassroots staat niet in het plan. Er mist een definitie van de Europese waarden. Van Lede zegt dat er geen eigen strategie is, want die is in november Europees besloten.
Van Lede wil de volgende keer zes zetels. Er is nu veel nagedacht en daarom moet er nu iemand zijn die zich volledig vast kan bijten in de organisatie. Daarom moet een co-voorzitter betaald gaan worden, als pilot.
We horen nu dat veel bestuurders hun termijn niet afmaakten vanwege de werklast. Daarom hoopt Soltani dat het voorstel een co-voorzitter te gaan betalen wordt gesteund door de leden. Van Lede vindt de partij te bureaucratisch.
Er moet een inhoudelijke community bij Volt komen die zich bezighoudt met de strategie, zegt een vrouw nu. Van Lede wil meer het land ingaan. Dat kunnen de volksvertegenwoordigers niet want die zijn te druk.
Man vraagt of er ook wordt gedacht aan het partijleiderschap. Wordt er over opvolging van Dassen nagedacht? Van Lede: ja, maar dat is nu niet aan de orde. Je moet daar altijd over nadenken.
Een man is van het team 'dat gaat over de strategie', ze hebben een rapport geschreven en dat zien ze niet terug. Er bleek al eerder een team te zijn geweest dat over de strategie adviseerde en die hadden ook nooit iets teruggehoord. Van Lede: goede vraag.
Van Lede zegt dat de nieuwe strategie wel degelijk doorborduurt op al die adviezen. Jongen uit Arnhem begint ondertussen over een betere ondersteuning van de communities. Er moet een beter handboek komen.
Jongen vindt dat er meer uit de onderbuik gesproken moet worden en minder vanuit documenten. Nu wil hij een cursus. Applaus. Van Lede heeft geen idee welke training hiervoor geschikt is. [Wat zegt dit in hemelsnaam?]
De sessie is afgelopen. We wachten nu eigenlijk alleen nog op de stemming of er een pilot komt met een betaalde co-voorzitter.
Panelgesprek met Volt’ers uit heel Europa gemist. In drie van deze vijf landen bestaat Volt eigenlijk niet. Zaal luistert ademloos. Image
Panelgesprek afgelopen. Uitslagen stemmingen. Co-voorzitter krijgt bezoldiging. Percentage krijgen we niet te zien. Image
Dit was het. Er is nu nog een bekendmaking van nieuwe bestuurskandidaten en een lezing van Joris Luyendijk. Die geloof ik wel. Ik praat nog wat na. Conclusie van de dag: de organisatie was al loodzwaar en dat is weer een beetje erger geworden.
Mijn werk volg je via de volgende socials. linktr.ee/chrisaalberts
Ik probeer wekelijks het land in te gaan, maar dat kan niet zonder donateurs. Met een klein maandelijks bedrag houd je dit account in de lucht. Mijn dank is groot. chrisaalberts.nl/steun-mijn-wer…
Fijn weekend. #eind
@threadreaderapp unroll

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Chris is erbij

Chris is erbij Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @ChrisIsErbij

May 13
In Eindhoven. Straks spreekt Sophie in ‘t Veld bij #Volt in café het Rozenknopje. U begrijpt: ik wil dit niet missen. #draad #erbij #live Image
We zijn hier in café ‘t Rozenknopje waar Volt Eindhoven elke maand bijeenkomt. Het regent enorm maar dat doorstaan Eindhovenaren voor Sophie, let maar op. Image
Niet echt Volt-publiek in deze kroeg, maar wie weet wat er nog gebeurt. Ik warm even op. Inloop is vanaf 19.30 uur. Image
Read 46 tweets
May 12
Een avond over artistieke vrijheid. Staat die onder druk? In De Balie. #draad #erbij #live Image
In het beste debatcentrum van Nederland. Image
Er staat hier een plant en die zit in mijn haar. Even reorganiseren. Image
Read 54 tweets
May 8
In Amsterdam viert #D66 Europa met een heuse nacht. #draad #erbij #live Image
Bij de NDSM-werf dus flink fietsen. Eens zien of ik nog op tijd kom.
Zo ziet de werf eruit. Het is een hippe plek. Dacht ik. Image
Read 51 tweets
Apr 21
We zijn bij D-Café in Amsterdam. Het is nu al episch. #draad #erbij #live Image
We zijn bij Two Chefs Taproom, klinkt hip maar dat is het niet. Image
Het gaat over migratie en u snapt dat dit een fantastische dag is om bij D66 over migratie te praten. Helaas: arbeidsmigratie, niet dat gedoe van vandaag.
Read 57 tweets
Apr 15
Praten over peilingen. Bij de Universiteit Leiden. #draad #erbij #live Image
Ik weet niet of ik over deze expertmeeting mag twitteren maar ik laat u even het vrouw zien. Dit is een oude V&D. Image
Roltrapje. Image
Read 51 tweets
Apr 13
Bij #Volt gaan we vanavond praten over wat de Provinciale fractie in Noord-Holland allemaal doet. #draad #erbij #live Image
We zijn in Café Belcampo in de Hallen in Amsterdam, waar Volt vaker samenkomt. Image
De fractie in de provincie heeft over 2025 een jaarverslag geschreven en licht dat hier toe. voltnederland.org/noord-holland/…
Read 36 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(