Chris is erbij Profile picture
Jun 9 35 tweets 6 min read Read on X
De Duitse president Steinmeier is in het land. #draad #erbij #live Image
Ik geloof dat het hier is. Image
Dit is de president. Kunt u over hem lezen. nl.wikipedia.org/wiki/Frank-Wal…
We staan nu op de Dam en zijn in afwachting van de president. Iemand zegt nu dat je een schoolreisjesgevoel hiervan krijgt. Je moet dit ondergaan.
Wat me altijd zo opvalt, is hoeveel cameraploegen er zijn. Ik begrijp: twee keer NOS, SBS, RTL Boulevard, misschien RTL Nieuws. Ik weet niet of u dit vanavond overal op televisie ziet.
We staan nu in een persvak. Image
Er zijn twee persvakken. Er is er ook eentje aan de overkant. Er is een dagvullend programma drie dagen lang voor Steinmeier. Ik doe vier stukjes, vandaag en morgen.
Achter ons staan dus ook mensen die dus niks kunnen zien van de president want zij en militairen staan ervoor. Ik heb intussen een badge gekregen. Image
Er is een verslaggever niet op komen dagen terwijl die wel accreditatie had aangevraagd. Iemand noemt deze persoon een ‘mooi weer verslaggever’. Er komt nog regen aan maar nu schijnt de zon. Onbekend hoe lang dit duurt en hoe lang het goed gaat.
De entourage van de Koning is er nu. Femke Halsema, Rob Jetten, Mei li Vos, Rianne Letschert, Thom van Campen, etc. De koning komt nu.
Er komt nu een auto aangereden met de president. Er is niet zoveel publiek, eigenlijk bijna geen, maar dat is vast omdat dit niet is aangekondigd.
De Koning en de president komen uit de auto, niet uit het paleis, ze lopen het paleis in. Ze lopen langs de entourage. Er staan nu meer mensen voor het paleis, het is onduidelijk wie dat zijn.
Nu is het begonnen. Duits volkslied klinkt. De president en de koning staan onder een blauw dakje/zeiltje. De journalisten zijn nu allemaal aan het filmen alsof hun leven ervan afhangt. Image
Ook Wilhelmus nu. Er staan nu wel wat mensen achter ons maar voor uw beeld: bij de Bijenkorf staat bijna niemand. Er is hier trouwens ook iemand van Shownieuws.
De president en de koning gaan nu de troepen inspecteren. De camera’s zwenken allemaal mee. Ze komen nu langs ons gelopen. Het is een soort rondje. De kapel blaast ondertussen een deuntje.
Er wordt zometeen een krans gelegd. Image
We staan nu in een ander persvak naast het moment. Ik ben hier met Simone van tijdschrift Royalty. Ik vind haar deskundig. We moeten zo ook nog het paleis in.
We gaan toch naar het paleis want daar is zo een persverklaring van de koning en de president. De kranslegging levert alleen beelden op en die kunnen we elders zien, zegt Simone. Zij is een routinier.
De troepen zijn al weg en de perstribune ook. Er staan nu bloemstukken op de Dam vanwege de kranslegging.
We zijn nu in het paleis in een zaaltje met een koffieautomaat. Ik weet niet of ik foto’s mag maken. Er zijn hier allemaal verslaggevers. Er zijn ook mensen van de RVD. Zoals ik zei: het schoolreisjesgevoel.
De deuren in het paleis zijn te laag voor mensen van twee meter.
We lopen nu naar een zaal. Image
Er is zo een persverklaring maar we mogen geen vragen stellen want het is geen persconferentie. Image
We moeten nu in een trappenhuis gaan staan want de koning is er nog niets. Het is een middle of the road trappenhuis.
We zitten nu weer in de zaal. Zometeen komen de koning en de president. Het is in het Duits. Dit doen ze trouwens nooit, zo’n verklaring. Er is nu een soundcheck. Er loopt een vrouw langs met een doos printerpapier.
We vragen ons af of de president en de koning even groot zijn. Dat is niet zo. Niet duidelijk hoe dat opgelost wordt al dan niet of dat nodig is.
Nu wordt het heel druk want alle journalisten komen die bij de kranslegging waren. Die hebben wij overgeslagen.
Er komt nu nog een keer een audiotest. De journalisten vinden dit fijn. Er klinkt nu een zingende microfoon. Er is een meneer die hierbij helpt.
Steinmeier vindt het leuk hier te zijn. Image
Goede vrienden zijn we, er is veel samenwerking in Europees verband, Steinmeier gaat naar allerlei plekken, horen we. Nederland en Duitsland handelen ook veel samen.
Er is ook grensoverschrijdende samenwerking op allerlei gebieden. Steinmeier gaat ook naar een Nato-post in Brunssum. Steun aan Oekraine is ook belangrijk. De koning spreekt nu Duits. Hij is ook blij dat Steinmeier hier is.
Er is veel onzekerheid maar Nederland en Duitsland werken samen. De banden moeten goed aangehaald worden want we zijn vrienden. Nu prijzende woorden over Duitsland. Fijn dat Steinmeier er is. Dat wassut. Nu gaan ze weer.
Dit is een vertaling van de tekst. Image
We nemen de achteruitgang. Later vanmiddag meer. #eind
@threadreaderapp unroll

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Chris is erbij

Chris is erbij Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @ChrisIsErbij

Jun 9
Deel 3 van het staatsbezoek van de Duitse bondspresident Steinmeier. Staatsbanket op de Dam. #draad #erbij #live Image
Mocht u het gemist hebben: het is Steinmeier-dag. We waren al op de Dam vanochtend. threadreaderapp.com/thread/2064249…
Vanmiddag waren we bij een restaurant voor eenzame ouderen. threadreaderapp.com/thread/2064330…
Read 35 tweets
Jun 9
Deel 2 van het staatsbezoek van de Duitse Bondspresident Steinmeier. #draad #erbij #live Image
Mocht u het gemist hebben, er is een deel 1, vanochtend op de Dam. #draad threadreaderapp.com/thread/2064249…
We zijn bij het Stadsdeelkantoor in Amsterdam Oost waar de Bondspresident zijn licht zal opsteken bij een aantal sociale initiatieven. Image
Read 40 tweets
Jun 8
D66 Amsterdam praat over het coalitieakkoord. #draad #erbij #live Image
We zijn voor deze tweede ronde van vanavond in House of Watt. Een wat onbekende vergaderlocatie bij Amstelstation. Image
Thomas Hermans weet niet of hij bestuurder in West kan blijven maar ik denk van wel want het stond in de krant.
Read 43 tweets
Jun 8
Geerten Waling presenteert een boek! #draad #erbij #live Image
Boekpresentatie op de Herengracht bij de gerenommeerde uitgever Prometheus. Raad eens welke partij hier om de hoek zit. Image
Dit is een statig grachtenpand. Veel rechtse mensen hier. Image
Read 33 tweets
Jun 6
Het #ChristenUnie-congres in Harderwijk. #draad #erbij #live Image
De congreslocatie is het Bouw en Infrapark. Waarom dat is, is niet duidelijk. Image
Kleine locatie, lekker knus. Image
Read 65 tweets
Jun 5
Afscheidsfeest van GroenLinks in Amsterdam. #draad #erbij #live Image
Hier is het afscheidsfeest van GroenLinks. Deze meute is overigens van BouwInvest. Image
Er was vanmiddag een sessie hier over de geschiedenis van GroenLinks maar die was heel stom, saai en humorloos, begrijp ik. Er is ook een boek over.
Read 36 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(