We zijn bij het Stadsdeelkantoor in Amsterdam Oost waar de Bondspresident zijn licht zal opsteken bij een aantal sociale initiatieven.
De koning komt natuurlijk ook dus er is publiek. In de tussentijd was er een bezoek aan het Holocaust Museum. (Ik versla niet alles)
Er zijn ook alweer media. Begin van het bezoek is niet duidelijk want eerdere programma-onderdeel kan uitlopen. Ergens tussen 15.15 en 15.45 uur.
Beetje gek want dit heeft dus niks met de gemeente te maken maar het is dus wel in het gebouw van het stadsloket. En wethouder Alexander Scholtes loopt hier met een ketting rond. Ik denk die van de loco-burgemeester maar ik weet het niet zeker.
We zijn hier zo bij Restaurant Van Harte waar het flink vol is, als je zo naar binnen kijkt. Onduidelijk of de stadsdeelbestuurders er een rol in hebben. De roddel gisteren bij D66 was van wel.
Dit is het restaurant, in het gebouw van het stadsloket.
Ik ben niet zo thuis in de wereld van de royalty verslaggeving maar RTL Boulevard is hier dus ook en ze zijn niet de enige.
Ongeveer dertig mensen in afwachting van de koning, exclusief de mensen binnen de hekken zoals ik.
Als u nou goed kijkt, ziet u dat de ambtenaren hier wel in afwachting zijn van de koning. De nieuwe coalitie wil trouwens 2500 stuks ontslaan, dus misschien is dit niet slim van ze. Van de ambtenaren dus.
In Oost wordt vandaag niet gewerkt. Is eigenlijk ook logisch want de nieuwe coalitie heeft nog geen idee hoe ze de ambtenaren gaan uitdunnen.
Iemand vraagt zich af hoe lang dit onderdeel duurt. Niemand weet het precies want het staat niet in het persprogramma dat toch echt wel een pagina of twintig is.
Er staan zeker dertig ambtenaren nu uit het raam te turen of ze de koning al zien.
We worden nu weer ergens naartoe gestuurd. Er mogen straks een paar mensen naar de keuken, de rest niet. De foto’s worden dan gedeeld met de rest, begrijp ik. Geen idee hoe dat werkt want dit is mijn netwerk niet maar ik geloof het wel.
Het ons kent ons sfeertje is wel heel boeiend hier. Allemaal mensen die elkaar heel goed kennen en kennelijk heel vaak bij dit soort events zijn. De vlaggen van Van Harte worden nu goed gezet.
Over vijf minuten zijn ze er, horen we nu.
Zonnetje schijnt.
De mensen in het restaurant zitten al hapjes te eten. RVD meldt dat dit een uur gaat duren. Er is ook een leuke tafel straks met kinderen. We horen nu informatie over hoe de koning en de president straks aan allerlei tafels zitten.
Er komen motoren aan. Het is zover denk ik. Camera’s in de aanslag. Veel motoren en auto’s op een klein pleintje. Zoek de koning en Steinmeier.
Nu gaat de hele meute het restaurant in achter de koning en de bondspresident aan. Beetje duwen.
De media moeten in een hoek gaan staan. Oh nu mogen we op een podiumpje gaan staan. Maar dat is meer voor fotografen. Ik weet even niet waar de bondspresident is. Misschien in de keuken want daar mocht niet iedereen heen.
Ik merk dat ik niet zo goed snap waarom we hier überhaupt zijn?
Kijk als u nou rechts van de witte pilaar in dat gat kijkt, ziet u daar de koning staan.
Oh er gaat nu een cameraploeg de keuken in. Wij blijven hier achter bij de ouderen.
Het gekste is dus dat hier dus allemaal fotografen zijn die zijn achtergebleven bij de ouderen omdat anderen de keuken aan het fotograferen zijn. Alexander Scholtes, de wethouder, is trouwens ook in de keuken.
Dit restaurant voor eenzame mensen is trouwens wel heel sympathiek. restovanharte.nl
De bondspresident en de koning komen nu met de ouderen aan tafel zitten. Máxima en de vrouw van Steinmeier zijn er ook. Fotografen verdringen zich voor de beelden.
Een man leest een tekst voor van een blaadje over de achtergrond van dit restaurant.
Er staan slaatjes op tafel. Er is subsidie van de gemeente. De journalisten verplaatsen zich nu om een onduidelijke reden. Gedoe welke journalist waar moet staan. Ondertussen wordt er eten geserveerd. Je ruikt de verse sla. Man die aan het voorlezen is maakt grapjes.
Buurtsoos is een heel leuk woord in een Engelse tekst. Applaus voor de meneer die iets heeft verteld (was bijna niet te verstaan). Nu gaan mensen de sla opeten.
De koning is nu in gesprek met de aanwezigen. Verder is dit niet te horen dus je kunt hier verder niets over melden.
Nu zitten we in een andere zaal en daar is stadsdeelbestuurder Carolien de Heer die iets mag uitleggen.
Ik had dit niet gezien maar dit is de andere kant van de zaal, waar de koning iets doet met kinderen. Hier doet Alexander Scholtes dan weer mee.
Het gesprek gaat niet zo lekker, de kinderen lijken wat verlegen.
Het duurde even maar ik snap het nu. Steinmeier zit met Maxima en de koning met mevrouw Steinmeier. Gevolg: allemaal slecht Engels. We moeten nu naar buiten want ik denk dat het tijd wordt voor foto’s schieten van het vertrek.
Ik sta weer verkeerd. We wachten nu op het vertrek. Er komen nu mensen naar buiten. Wat wel boeiend is is dat de organisatie beter weet waar je geacht wordt te staan dan jijzelf.
Daar zijn ze dan. Kinderen roepen om Maxima. Nu de auto in. Dat was deel 2 van dit verslag van het staatsbezoek.
Over twee uur alweer deel 3 want dan is er staatsbanket. Tot dan. #eind
@threadreaderapp unroll
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh