Discover and read the best of Twitter Threads about #Share

Most recents (24)

🔴Important theards about #Palestine (EN 🇬🇧)👇: Image
Is there really #Arab citizens in #ısrael ?
Let's talk about "Palestinian of the interior" or "Palestinian of 48" !
🔴 A theard 👇
.
#FreePalestine
Sorse| @ makanrights on IG Image
• The #Nakba: foundation of "#Israel"..
.
#FreePalestine ImageImage
Read 8 tweets
Tolong!!! Anak tercekik!

Tercekik ditakrifkan American Academy of Pediatrics (AAP) sebagai sekatan atau halangan pernafasan oleh bahan asing yang menyekat saluran pernafasan dalaman dan ia antara penyebab utama morbiditi serta mortaliti (kematian)
dalam kalangan kanak-kanak, terutama yang berumur di bawah tiga tahun.

Bagaimana jika anda berdepan situasi anak tercekik objek yang dimasukkan ke dalam mulut?
Tentu ramai ibu bapa panik, apatah lagi jika tidak mempunyai ilmu untuk mengeluarkan objek berkenaan.

Secara umumnya boleh dikatakan masih ramai ibu bapa mahupun penjaga kanak-kanak dan bayi tidak tahu tindakan selanjutnya bagi menyelamatkan nyawa anak mereka.
Read 15 tweets
“Doktor,sakit perut”

“Sakit di bahagian mana? Boleh tunjuk?”

“Sakit ulu hati. Dari sini rasa terbakar naik keatas. Perut rasa sebu” Image
Gastro Esophageal Reflux Disease(GERD) terjadi apabila otot di bahagian bawah saluran esofagus menjadi longgar dan asid daripada perut naik ke esofagus tidak dihalang.

Asid akan masuk(refluks) kedlm esofagus serta menghakis dindingnya ia menyebabkan keradangan dan pedih ulu hati
TIPS UNTUK MENGELAKKAN GERD

1️⃣ Bagi pesakit yang obes, penurunan berat badan ke tahap yang ideal dapat mengurangkan masalah ini.

2️⃣ Elakkan makanan berlemak dan pedas yang boleh memberi kesan kepada lapisan perut dan esofagus.
Read 9 tweets
The 2021 Africa's Business Heroes competition is open! #ABH aims to identify, support and inspire the next generation of African entrepreneurs who are making a difference in their local communities, working to solve the most pressing problems, and building a more sustainable
and inclusive economy for the future.

Applications are open in #English and #French to entrepreneurs from all African countries, all sectors, and all ages who operate businesses formally registered and headquartered in an African country, and that have a 3 year-track record.
Finalists receive invaluable training and mentorship, and the opportunity to network with ABH’s growing community of talented and inspiring minds and will pitch their business to a global panel of legendary judges to win a share of the $1.5 million (USD) award.
Read 4 tweets
If there is anyone that could help fill two serious requests. One is for a single father fleeing family domestic violence & the other is for a single senior needing help with medication that she can’t afford.

To fill these two requests and the two from last night we need $980.00
Dm us for more information.

The single father needs $380.00 for rent.

The single senior needs $476.00 for her meds that aren’t covered.

#Alberta #Calgary #Canada #Edmonton #Lethbridge #Abgov #COVID19 #CalgaryStrong #CanadaStrong #AlbertaStrong #PleaseHelp #Donate #AlbertaCares
The two requests from last night are for a single female that is taking care of her mom who is 70. She has NO food in their house.

We took her a few bags of food last night at 2:45am and left with a promise to bring a food hamper by Monday.

#help #COVIDSecondWave #BeKind #YYC
Read 7 tweets
#ዛዛሚ_ኩናት
** ኣብ ቅንያት ናጽነት ምስ ቅያታት ገድሊ ንናጽነት፡፡ #ጆባእ!!!

ዋና ጸሓፊ ህዝባዊ ግንባር፡ ብጻይ ኢሰይያስ ኣፍወርቂ "ናጽነት ኤርትራ ናይ ኣዋርሕ ጉዳይ'ዩ" ዝብል መግለጺ ካብ ዝህብ ኣዋርሕ ሓሊፍዎ ነበረ።
እቲ ክልተ ሰለስተ ግዜ ዝተመሓላለፈ መጥቃዕቲ ደቀምሓረ፡ ካብ ዕለት 19 ግንቦት 1991 " ኣበደን ኣይቅየርን" በለት፡፡ ናይ መወዳእታ ስትራተጂካዊ መጥቃዕቲ ግንባር ደቀምሓረ ድማ ኣብዚ ዕለት ሰዓት 10፡00 ክጅመር ተወሰነ።
ናይ ዜሮ ሰዓት ምስ ኣኸለ፡ ታንክታትናን ከበድቲ ኣጽዋራትናን፡ ንድፍዓት ጸላኢ ክሰሃልኦ ጀመራ፡፡ ብውህደት ኣሃዱታት ክ/ሰራዊት 52፡ ማለት ብርጌድ 45 ብጸጋም፡ 24 ብየማን ንድፍዓት ጸላኢ ተቖጻጸርኦ፡፡
Read 27 tweets
“Apa doktor? Ya Allah! Anak akuuuu!”

Tangannya terus terkulai layu melepaskan telefon bimbit ditangan. Pandangannya kelam. Seluruh tubuh rasa lemah dan terus rebah ke bumi.
Ibu mana tak terkejut. Baru saja sejam lepas dia memeluk anak,menantu dan cucu-cucunya sebelum mereka pulang ke Kuala Lumpur. Rasa gembira menyambut Aidiladha bertukar menjadi duka.
Anaknya telah terlibat dengan kemalangan dan sekarang berada dalam keadaan kritikal. Lebih menyedihkan menantu dan cucu meninggal dunia di tempat kejadian.

Ini terjadi kemungkinan disebabkan anaknya kurang rehat dan keletihan menguruskan daging korban serta melayan sanak saudara
Read 9 tweets
*[ RAMADHAN CERDAS LIVE SHOW]*

_Assalamu'alaikum Wr. Wb._
_Allahumma shalli ‘ala Muhammad wa aali Muhammad_

Insya Allah *Setiap Malam* di Bulan Suci Ramadhan ini akan diadakan *Talkshow bersama Dr. Muhsin Labib, MA*
yang akan dimulai *pukul 20.30 WIB s/d selesai di setiap harinya.* via Zoom Meeting dan live streaming di beberapa sosial media.

Adapun Talkshow Interaktif Ramadhan Karim bersama Dr. Muhsin Labib ini akan disampaikan dengan topik/tema antara lain:
1. Kemanusiaan dan Spiritualitas
2. Agnotisisme dan Kebertuhanan
3. Tuhan dan Allah
4. Agama dan Spiritualitas
5. Agama dan Sains
6. Agama antara Logika dan Dogma
7. Wahyu dan Akal Sehat
8. Iman dan Kufur
9. Iman dan Amal
10.Makna Baik dan Buruk
Read 8 tweets
1/ Found following informative #share/#RT.
"Progressive #CaboSteve, #ComradeCasar #BobbyFrancis & #SanctuarySarah are eMgaging w/a national chapter of a Muslim advocacy group-lobbying to vote against Prop B.
Does anyone..."
@ToddJeffries #TruthandFactsMatter #VoteFORPropB
2/ "...notice a trend & should we call out d wrong bad actors of that other party?"

Could this post cause suspension of users FB account, can't find anyone of that other party advocating for destruction of our ONCE #CLEAN & #SAFECITY!?

#VoteFORPropB to #SaveOurCity!
3/ One response...
"The explosion of homeless,
quality-of-life crimes, spikes in robberies & homicides will continue and worsen for the citizens of #Austin & ALL #Texans in the Capital city as long as #Austin’s local politicians remain in charge of our police."
#voterFORPropB
Read 8 tweets
“Bukan kau tengah bawa kereta ke? Macam mana boleh balas whatsapp?”

“Ala, sambil pegang stereng sambil taip whatsapp. Bukan susah”
Ya, memang bukan susah jika tidak berlaku kemalangan. Ia akan menyusah diri dan keluarga bila berlaku kemalangan. Lebih menyusahkan bila kemalangan itu melibatkan keluarga lain yang sehingga membawa maut!
Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) pernah melakukan beberapa kajian tentang bahaya penggunaan telefon bimbit.

Kajian Miros pada 2016 melibatkan 300 responden di Lembah Klang mendapati 43 .4 peratus pemandu di Lembah Klang menggunakan telefon bimbit
Read 10 tweets
Kandungan gula dalam darah yang tinggi boleh merosakkan lapisan saluran darah dan keadaan itu jika berterusan boleh menyebabkan beberapa penyakit degeneratif yang biasanya seiring dengan proses penuaan.
Berdasarkan garis panduan CPG di Malaysia, untuk pesakit kencing manis, bacaan normal bagi paras gula dalam darah ketika puasa ialah 4.4-7.0 mmol/L, manakala bacaan normal bagi paras gula dalam darah selepas makan ialah 4.4-8.5 mmol/L.
Menurut statistik daripada Institut Diabetes Negara (NADI), kira-kira 2.5 juta penduduk dewasa menghidap diabetes. Malah, data diperoleh NADI juga menunjukkan hampir separuh rakyat Malaysia tidak sedar mereka menghidap penyakit kronik itu.
Read 23 tweets
Doktor tolong,sakit sangat ni. Rasa nak mati.

Kelihatan seorang lelaki yang mengerang kesakitan. Tangan kanan memegang pinggang kanan.

Dari wajahnya dapat lihat keperitan yang ditanggung. Duduk tak kena. Diri tak kena. Baring pun tak kena. Berguling-guling atas katil. Image
“Tolong doktor, sakit sangat ni. Tak pernah lagi sakit gini”

“Sabar ya. Kita bagi ubat tahan sakit”

“Cepat doktor. Rasa macam nak mati dah ni”

Ini adalah keadaan pesakit yang sering dikejarkan ke Kecemasan disebabkan batu karang.
Batu karang adalah pembentukan batu di dalam saluran air kencing dan ia akan menyebabkan sakit belakang yang melampau.

Sakit belakang yang melampau ini terjadi disebabkan batu tersebut tersekat di saluran ureter iaitu saluran yang menyambungkan buah pinggang ke pundi kencing.
Read 12 tweets
1/4 #CliffNotes-#PlsRetweet
Suggested Cheat Sheet/Voting Guide4 #Austinites who WANT to #SAVEAUSTIN NOW!
#AustinCityCouncil ordered special elections & agreed on ballot language for eight propositions. #Elections will take place May 1, 2021. Choices: either For/Against.#share/#RT https://www.austintexas.gov/news/council-orders-elections-ei
2/4
Time act is NOW to #SaveAustin...pls #share/#RT in all platforms.
#GODBlessAustin #AustinStrong
Read 9 tweets
“Doktor, telinga saya macam pekak la”

“Saya tengok telinga adik ni tak tersumbat. Jangkitan telinga pun takda. Mungkin ada masalah gegendang telinga”

“Saya selalu guna earphone,kadang-kadang sampai sehari. Ada kaitan tak?”
Sudah jadi trend remaja zaman sekarang menggunakan earphone/earbud/headphone samada untuk dengar muzik, main games dan tengok movies. Stylo kan?

Lebih teruk ada yang guna sampai keesokkan paginya sambil tidur.
Tahu tak penggunaan alat ini dalam jangka masa yang lama dan kuat boleh jadi pekak?

Telinga manusia hanya mampu mendengar sekitar 20 Hz sehingga 20000 Hz (20kHz) dan jika ianya lebih dari itu, secara perlahan-lahan telinga akan mula hilang daya pendengaran.
Read 11 tweets
Pernahkah kalian melihat seorang bapa yang sedang menghayun anak kesayangannya dengan memegang kedua-dua belah tangan anaknya, seolah-olah kipas helikopter yang sedang berputar?

Beliau mungkin berniat menggembirakan anak beliau dan anak itu mungkin berteriak keseronokan.
Namun, apa yang kalian tidak tahu, ia boleh menyebabkan tulang pada sendi siku anak kalinteralih dan terkeluar daripada soket sikunya.

Keadaan yang sama juga boleh berlaku sekiranya anda menyentap tangan anak anda secara tiba-tiba.

Ikuti perkongsian ini di setiap gambar.
Read 15 tweets
“Doktor, anak saya ini dah berbulan batuk. Jumpa doktor, doktor bagi neb, baik sekejap. Lepas tu batuk balik”

“Ala kesiannya. Umur baru 10 bulan. Ayahnya merokok tak?”

“Dulu merokok sekarang hisap vape. Tapi dia tak hisap depan anak. Biasa dia hisap luar rumah”
Jauh disudut hati, saya cukup kasihan dengan anak ini. Tanpa sedar anak ini adalah perokok ketiga dan sedang menghisap sisa asap basi. Kasihan!

Rokok elektronik mengandungi propylene glycol, vegetable glycerin, logam berat dan partikel ultra halus.
Semua bahan ini berbahaya untuk kesihatan. Ramai yang silap faham, rokok elektronik lebih selamat dari rokok. Hakikatnya tidak!

Perokok pertama adalah mereka yang aktif merokok dan menghidu asap rokoknya sendiri.
Read 15 tweets
Daily Bookmarks to GAVNet 03/06/2021 greeneracresvaluenetwork.wordpress.com/2021/03/06/dai…
The climate crisis shows how rich people blow through their “fair share” of carbon emissions - Vox

vox.com/22291568/clima…

#carbon #climate #share #emissions
Climate change and infectious diseases in North America: the road ahead

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18332386/

#ClimateChange #InfectiousDiseases #consequences
Read 8 tweets
“Pedihnya ulu hati. Rasa macam kena bakar ni!”

Gastrik atau gastritis merujuk kepada keradangan yang berlaku pada lapisan dalam perut.

Keadaan ini berlaku apabila terjadinya penurunan pada tahap perlindungan lapisan dalam perut. Image
Fungsi normal perut adalah mengeluarkan asid (gastric juice) yang berfungsi mencerna makananan dan membunuh kuman mahupun bakteria yang masuk melalui mulut, ketika anda sedang makan, bernafas dan sebagainya.
Disebabkan tahap keasidan dalam perut tinggi, terdapat satu mekanisme terbentuk yang dirujuk sebagai protective mechanism.

Ia berperanan melindungi dan mencegah dinding perut daripada terhakis.
Read 8 tweets
Sakit, sakit, sakit!

Satu pasangan suami isteri masuk ke bilik konsultasi. Si suami memimpin tangan isteri.

Sesekali kelihatan isteri memegang perut yang sarat mengandung.

“Doktor, kebelakangan ni isteri saya kerap kejang otot betis. Tengah malam tiba-tiba menjerit” Image
“Habis tu apa yang encik buat”

“Saya tak tahu nak buat apa. Saya hanya mampu urut betis dia”

“Ini biasa terjadi pada wanita mengandung sebab otot betis terpaksa menampung berat badan berlebihan”
Hari ini, saya kongsikan cara mudah jika diserang kejang otot.

Kaki kejang merupakan salah satu masalah yang akan dihadapi oleh kebanyakkan orang. Kekejangan otot ini selalunya berlaku secara tiba-tiba dan ia tidak mampu dikawal.
Read 11 tweets
“Doktor, sakit kepala rasa macam nak pecah!”

“Dah berapa hari ni?”

“Dah 2 hari. Rasa sakit sebelah kiri saja. Apa pun tak boleh buat. Rasa loya nak muntah”

Migraine adalah sakit kepala yang menyerang secara berulang, biasanya berlaku di sebelah bahagian kepala sahaja.
Masalah ini lebih kerap berlaku kepada golongan wanita berbanding lelaki dengan nisbah perbandingan adalah 3:1 serta mempunyai hubung kait yang kuat dengan genetik.
BAGAIMANA MIGRAIN BOLEH TERJADI?

Ia berlaku apabila saraf otak menghasilkan cetusan maklumat yang tidak terkawal sehingga mana ia menggangu pembesaran dan pengecutan saluran darah.

Ia bermula dengan salur darah otak yg mengecil menyebabkan kawasan tersebut kekurangan oksigen
Read 12 tweets

Related hashtags

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!