Discover and read the best of Twitter Threads about #bebenanghilal

Most recents (4)

Kalau saya boleh sebut sedikit. Sekadar pemerhatian saya berkenaan isu ini, DrMAZA bukan cakap keseluruhan pemimpin DAP. Tetapi, sebahagian seperti Kula, Ramasamy, Ganabatirau, dan Hindraf - Waytha Moorthy.

DrMAZA ada sebut bukan semua, dan memuji Liew Chin Tong.

#BebenangHilal
Apa yang dibangkitkan DrMAZA?

DrMAZA mempersoalkan kenapa jika Zamri Vinoth direman 4 hari, hanya kerana berkongsi pengalaman sendiri dan bercakap sesuatu yang tidak salah(Tuhan Hindu ada 330 juta) dan menjawab tuduhan orang(Hajarul Aswad katanya diinpirasi dari Shivalinggam)
Jika itu boleh jadi sebab penahanan reman, kenapa kenyataan2 Kula, Ganabatirau, Ramasamy dan Waytha Moorthy tidak mengakibatkan mereka direman? Mereka hanya dipanggil beri penerangan sahaja kalau ada pun.

Ini yang dibangkitkan oleh DrMAZA.

Video: facebook.com/25008264183916…
Read 13 tweets
Awal2 bertunang, saya cuba panggil bekas tunang saya 'sayang', dia tegur: Belum kahwin lagi, jgn melebih2. Sepanjang bertunang pun, dia hanya panggil saya 'Encik Hilal'. Tak romantik sgt kan?

Tapi alhamdulillah, ini tahun ke-7 rumahtangga kami, disertai 4 anak.

#BebenangHilal
Kadangkala kemanisan sebelum berumahtangga bukanlah nilai ukuran kemanisan selepas berumahtangga.

Sebelum berumahtangga ni saya berpendirian bukanlah tak boleh bermanis2, tapi berpada2. Sebab belum tentu lagi kita punya.

Fokus utama dan perlu serius diberikan perhatian ialah:
1. Persiapan Rohani
Hubungan dengan Allah tu mantapkan. Kalau komitmen dengan Allah kita culas, macam mana nak jamin kita komit dengan manusia? Persiapan rohani ni juga lah melatih kita disiplin, rasa bertanggungjawab, sebab orang imannya jujur, faham keluarga ni amanah besar.
Read 9 tweets
Kisah Dengan Pemandu GRAB

Semalam saya naik GRAB dari KL Sentral, kembali ke rumah mertua di Gombak.

Pemandu kereta saya seorang lelaki berbangsa india. Saya dialu-alukan masuk ke dalam kereta dengan senyuman dan kemesraan.

#BebenangHilal
Kebiasaan saya kalau nak teksi atau GRAB, memang saya suka memulakan perbualan dengan pemandu, sekadar untuk cungkil pengalaman & mengambil manfaat atau ibrah dari kehidupan mereka.

Biasanya saya akan mulakan dengan bertanya: "Sudah berapa lama bawa ni? How everythings? Fine?"
Biasanya pemandu akan tersenyum dan jawab berapa tahun telah bekerja, sambil cakap: "Bagus," atau "Bolehlah." Tetapi pemandu yang satu ini menjawab: "Sengsaralah."

Saya tertarik dan bertanya lagi: "Kenapa?"
Read 22 tweets
Cuaca panas ni, jagalah kesihatan. Pastikan banyak minum air.

Cakap fasal panas ni saya selalu teringat kawan di sekolah akan bergurau bila ada yang mengadu cuaca panas.

"Neraka lagi panas lah."

Bila belajar dah lama, saya jadi tahu ayat tu rupanya ada asalnya.
#BebenangHilal
Semasa hendak berangkat ke Perang Tabuk, yang lokasinya amat jauh dari Madinah dan cuaca ketika itu tersangat panas terik. Ini menyebabkan orang-orang munafiq memberikan alasan untuk tidak menyertai peperangan tersebut.

Kisah ini direkodkan Allah di dalam Al-Quran.
"Orang-orang yang ditinggalkan (tidak ikut berperang) itu, merasa gembira dengan tinggalnya mereka di belakang Rasulullah, dan mereka tidak suka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah dan mereka berkata: Janganlah kamu berangkat dalam panas terik ini.”
Read 6 tweets

Related hashtags

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!