Discover and read the best of Twitter Threads about #shukeryazizan

Most recents (4)

Maha pengampunnya dan cintanya Allah pada kita, hampir saja kita tiada dosa. Fuh, betulkah?

Tenang.. Jangan terkejut dulu..

#IniThreadTS
#TarbiahSentap
#PujukanDariTuhan
Bayangkan, sepanjang hidup ni, berapa byk kali kita dah buat dosa? Banyak, serius byk. Tak kisah sama ada dosa besar atau kecil. Kalaulah malaikat pencatit dosa itu ada sifat penat dan putus asa, mungkin dia dah "letak jawatan" sebab penat sangat mencatit banyak sgt dosa kita!
Tetapi... Cintanya Allah kepada kita, banyak kali Allah beri peluang untuk kita hapuskan semua dosa2 tu.

Baaanyak kali. Buktinya?
Read 17 tweets
Mak nyah boleh masuk tandas perempuan?

1. Sekarang ada orang marah, kita kena berlembut dengan golongan LGBT ni. Nanti mereka akan lari. Beginilah. Golongan LGBT ini ada dua jenis,

#inithreadaku
#retweet
#LGBT
#CegahLGBT
#LiberalLogic
a) Golongan LGBT yang TAHU dan SEDAR apa mereka buat tu salah, tetapi susah nak berubah sebab faktor keliling. Mereka tak pernah perjuangkan pun hak nak jadi LGBT.
Contohnya yang diliwat sejak kecil, lalu besar jadi gay. Atau sejak kecil dihiaskan dengan pakaian perempuan sedangkan dia lelaki, dah besar jadilah transgender.

Saya tak nak sebut faktor genetik. Sebab kesannya cuma 1/3 je kepada peribadi seseorang.
Read 16 tweets
Nasihat daripada saya yang tak seberapa ini buat pasangan pengantin baru, ataupun yang akan berkahwin dalam masa terdekat,

1. Perbaiki skill komunikasi bersama pasangan.
2. Bersabarlah dengan penuh kesabaran sehingga mampu bersabar dan terus bersabar. Hehe.

Maksudnya apa?
Saya ingat lagi, masa zaman sebelum berkahwin dulu, saya kerap menghabiskan beberapa buah buku berkaitan dengan skill komunikasi, memahami perspektif lelaki dan perempuan, dan sebagainya. Dan kebanyakkannya adalah buku dari Barat. Hehe. Gambar buku ada di bawah.
Hasilnya, saya berjaya mengarang beberapa bab penting dlm buku saya sendiri iaitu buku Aku Bukan Malaikat 1 & 2. Contoh bab "Betul ke Jodoh dah ditetapkan? (boleh baca di sini "tarbiahsentap.com…/06/betul-ke-jodoh-dah-ditetapkan.ht… ", dll.

Kenapa saya baca buku2 ni?
Read 24 tweets
Kebelakangan ni, ramai pula bincang pasal kahwin muda, kahwin masa belajar, tak galakkan kahwin muda, dan macam2 lagi. Apa pun, kami di Tarbiah Sentap nak kongsikan macam mana sebahagian admin TS kahwin TANPA COUPLE.

Eh, boleh ke kahwin tanpa couple? Macam mana?

#IniThreadTS
Ramai yang cakap, "kalau tak couple, macam mana nak kahwin?" Or "kalau tak dating, macam mana nak kenal?"

Ramai lupa, Rasulullah dulu MANA PERNAH couple atau dating. Pernah ke baca Nabi bercouple dan berdating? Kalau ada, sekarang saya suruh couple dan dating. Ikut sunnah. Hehe.
Hari ni ramai yang nak bernikah ikut cara Nabi, majlis kahwin ikut cara Nabi, mahar dan hantaran ikut cara Nabi, tetapi BERCINTA nak ikut cara BARAT. Kenapa kita ambil Islam separuh2 saja? Kita ambil Islam apa yang kita nak saja. Yang tak nak, kita buang ke longkang.

Sedihnya..
Read 39 tweets

Related hashtags

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just three indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!