Jag önskar alla styrande politiker i Huddinge en riktigt usel helg.
VAD VAR DET DÄR FÖR HAT?
Inte hat. Rimligt önskemål. Här kommer några klipp från Huddinge förskolenämnds delårsrapport.
Förskolenämnden har inte fått tillräckligt med resurser för att bedriva sin verksamhet. Det här har pågått i många år. Effektiviseringskrav efter effektiviseringskrav.
Det här har gett upphov till underskott i budget. MAN KAN INTE SPARA HUR MYCKET SOM HELST. Underskottet ska dock betalas tillbaka pga den som är satt i skuld är inte fri. Det finns en handlingsplan för att betala tillbaka. Den lär nu behöva ökas ytterligare.
Först betalar politiken ut mindre än prisökningar. Sedan kräver man tillbaka pengar för gamla underskott. Då samlas pengar i den politiska nämnden. Det finns alltså pengar. Men de ska inte ut till förskolorna.
Hur har förskolechefer gjort för att kunna samla ihop pengar att betala in till politiken i en även för året minskande budget? Jo de har
* Varit restriktiva med vikarieanskaffning
* Inte anställt när folk har slutat
* Ökat barngrupperna
Blir inte medarbetare sjuka av stress om man driver dem så här hårt?
Jodå. Trots regeringens stenhårda styrning av Försäkringskassan med galopperande avslagsökning som följd har sjuktalen i Huddinge ökat det senaste året. Utom för män då? Vänta hur många män finns i förskolan?
Oj det ser ju inte bra ut. Finns det inte risk att folk kommer att sluta i Huddinge om det ska vara så här hjärtlösa politiker som styr?
Jo. Därför har Huddinge en satsning igång på ARBETSGIVARVARUMÄRKET.
Men sköter de inte sitt systematiska arbetsmiljöarbete?
Håll klaffen om systematiskt arbetsmiljöarbete. Det är klart cheferna gör sitt bästa för att sköta det systematiska arbetsmiljöarbetet. Så gott som DE orkar.
Nästa höga fackliga som drar en vals om hur bra avtalet är för att det ska leda till en massa mer systematiskt arbetsmiljöarbete kan fara åt pipsvängen. DET ÄR INTE DÄR FELET SITTER!
Ingen på twitter bryr sig om DAGISfröknar. Det är bara riktiga lärare som gäller. Grundskolan går back av samma orsaker. De har ännu inte fått ett lika omfattande återbetalningsprogram. Det kommer såklart. Underskott byggs på hög.
Sjukfrånvaron ökar även i grundskolenämnden. Det finns utmaningar. DET FINNS ALLTID UTMANINGAR. Vet ni hur man ska minska sjukfrånvaron?
Kollegial samverkan kring undervisningen
Vad i helvete
Och så har vi det där igen
ARBETSGIVARVARUMÄRKET
Varje gång ni delar eller retweetar något från en Huddingelärare som skriver hur bra det är i Huddinge. Tänk på den här ranten. Tänk på de människor som jobbat sig sjuka i Huddinge och som döljer sig bakom sjuktalen.
Avslutar med det här klippet från förskolenämnden. Läs stycket. Fundera över om det kanske inte här finns något väldigt väldigt symptomatiskt för hur välfärdens styrning ändrats och helt kapsejsat.
Tja
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
OBS! Jag tror inte att Almega Utbildnings ordförande fått i uppdrag att krossa den svenska demokratin men när han börjar driva frågan om offentlighetsprincipens avskaffande kan det vara läge att reflektera över risker med utländskt ägande i svenska skolaktiebolag. *tråd*
Skolinspektionen skriver i sin årsrapport att omkring en tredjedel av alla elever som går i en friskola går i en skola som drivs av någon av de två av de största skolkoncernerna och att dessa har utländsk aktiemajoritet.
Det handlar om Academedia och Internationella Engelska Skolan. Sedan ska man inte glömma att tre av de största förskolekoncernerna har utländska ägare. Pysslingen (Academedia), Norlandia (Norge) och Dibber (Norge).
I tisdags föreläste jag för lärare i Stockholm om läraravtalet och om en eventuell lärarstrejk. Nästan halva föreläsningen var en historielektion om skolans styrning med start 1989. Jag drar den här för er med så får ni hänga med om ni orkar och har lust.
*lååång tråd*
Som historielärare tror jag att det är bra att förstå varför saker har skett om man vill ändra på något som blivit dåligt. Det avreglerade skolsystemet är ett sådant exempel. Jag tror att det är nödvändigt att veta hur avregleringen gick till om vi ska kunna återreglera klokt.
Balans ingång i debatten är att vi inte gillar när folk blir sjuka pga sitt arbete. Om anställda under en för lång tid jobbar i en verksamhet med obalans mellan krav och resurser riskerar de att drabbas av stressrelaterade diagnoser som ångest, depression och utmattning.
Jag har en grej att ta upp som alla som bryr sig om skolan har anledning att fundera över oavsett vad de tycker om mig/Balans/skolkoncernerna. Det blir en lång tråd om något som låter trist men som riskerar att krossa elevers skolgång: kommunal överkapacitet. Orka gärna läsa.
I fyra års tid har jag sett signaler bli allt tydligare i kommunernas handlingar. Först minskade invandringen, sedan förändrade pandemin flyttmönster, sedan stoppade räntehöjningarna byggplaner och till slut minskade barnafödandet.
Samtidigt har koncernernas etableringar fortsatt. Tillsammans skapar det här en katastrofal situation där kommuner planerat för expansion men elevantalet istället minskar. Jag ska börja med ett gäng tweet från Sollentuna för att visa vad som händer.
Etableringsfriheten för friskolor får allt mer absurda konsekvenser för de kommunala skolornas elever och lärare och för skattebetalarna. Ett aktuellt fall är skolkoncernen Jensens etablering i Göteborg. Det här blir en lång tråd men jag tror att den är läsvärd.
Jensen driver redan en skola i Göteborgs som gjort sig känd för att försöka (och lyckas) styra bort resurssvaga elever från sin skola. Rektorn skröt tex till föräldrarna om att de bytt ut 90 % av elevunderlaget genom att fokusera på ambitiösa elever.
En annan metod Jensen använder för att locka mindre resurskrävande elever är direktadresserad reklam till föräldrar till barn på kommunala skolor i välbärgade områden där de skriver att elever som önskar mer av skolan/vill ha högre tempo bör gå på Jensen.
Det här är en otroligt falsk argumentation av Almega Utbildnings förbundsdirektör (klipp från LinkedIn):
"Kommunpolitiker behöver sluta se på fristående skolor som konkurrenter och i stället se på våra medlemmar som det viktiga komplement de faktiskt är"
*tråd*
Jag har de senaste fem åren ägnat väldigt mycket tid åt att visa att den här typen av förhållande mellan skolkoncerner och kommunen aldrig kommer att fungera, iaf inte så länge resurser fördelas genom skolpeng. Det finns inga komplement på en marknad, det finns bara komplement.
Det kvittar egentligen vilken kommun man tittar på som har haft en snabb tillväxt av fristående skolor, man ser ändå samma mönster. De kommunala skolorna förlorar elever men kan inte anpassa sina kostnader pga kostnaderna är främst fasta vilket leder till höga friskolestraff.
Bild från dagens föreläsning. Skolinspektionen stängde nyss Västerås Citygymnasium. Ägarna ansågs ej lämpliga att driva skola. 2022 fick de drygt 1,3 miljoner i extra skolpeng då kommunens skolor tappat elever och gått back. Samma år gjorde man 3,1 miljoner vinst (15% marginal)
Sjukt system vi har. 2020 mailade AcadeMedias "controller för lika skolpeng" till Västerås kommun och krävde extra skolpeng för åren 2010-2013 eftersom kommunen betalat ut extra skolpeng till John Bauers konkursbo. 9 huvudmän - bland annat Citygymnasiet - fick dela på ca 7 mille
Sedan har det här bara eskalerat i en ond spiral. Mellan 2013 och 2021 betalade kommunen drygt 30 MILJONER till fristående gymnasieskolor som haft elever från Västerås.
Friskolestraff => nedskärning => kommunens skolor går över budget => mer friskolestraff => osv