Jag önskar alla styrande politiker i Huddinge en riktigt usel helg.
VAD VAR DET DÄR FÖR HAT?
Inte hat. Rimligt önskemål. Här kommer några klipp från Huddinge förskolenämnds delårsrapport.
Förskolenämnden har inte fått tillräckligt med resurser för att bedriva sin verksamhet. Det här har pågått i många år. Effektiviseringskrav efter effektiviseringskrav.
Det här har gett upphov till underskott i budget. MAN KAN INTE SPARA HUR MYCKET SOM HELST. Underskottet ska dock betalas tillbaka pga den som är satt i skuld är inte fri. Det finns en handlingsplan för att betala tillbaka. Den lär nu behöva ökas ytterligare.
Först betalar politiken ut mindre än prisökningar. Sedan kräver man tillbaka pengar för gamla underskott. Då samlas pengar i den politiska nämnden. Det finns alltså pengar. Men de ska inte ut till förskolorna.
Hur har förskolechefer gjort för att kunna samla ihop pengar att betala in till politiken i en även för året minskande budget? Jo de har
* Varit restriktiva med vikarieanskaffning
* Inte anställt när folk har slutat
* Ökat barngrupperna
Blir inte medarbetare sjuka av stress om man driver dem så här hårt?
Jodå. Trots regeringens stenhårda styrning av Försäkringskassan med galopperande avslagsökning som följd har sjuktalen i Huddinge ökat det senaste året. Utom för män då? Vänta hur många män finns i förskolan?
Oj det ser ju inte bra ut. Finns det inte risk att folk kommer att sluta i Huddinge om det ska vara så här hjärtlösa politiker som styr?
Jo. Därför har Huddinge en satsning igång på ARBETSGIVARVARUMÄRKET.
Men sköter de inte sitt systematiska arbetsmiljöarbete?
Håll klaffen om systematiskt arbetsmiljöarbete. Det är klart cheferna gör sitt bästa för att sköta det systematiska arbetsmiljöarbetet. Så gott som DE orkar.
Nästa höga fackliga som drar en vals om hur bra avtalet är för att det ska leda till en massa mer systematiskt arbetsmiljöarbete kan fara åt pipsvängen. DET ÄR INTE DÄR FELET SITTER!
Ingen på twitter bryr sig om DAGISfröknar. Det är bara riktiga lärare som gäller. Grundskolan går back av samma orsaker. De har ännu inte fått ett lika omfattande återbetalningsprogram. Det kommer såklart. Underskott byggs på hög.
Sjukfrånvaron ökar även i grundskolenämnden. Det finns utmaningar. DET FINNS ALLTID UTMANINGAR. Vet ni hur man ska minska sjukfrånvaron?
Kollegial samverkan kring undervisningen
Vad i helvete
Och så har vi det där igen
ARBETSGIVARVARUMÄRKET
Varje gång ni delar eller retweetar något från en Huddingelärare som skriver hur bra det är i Huddinge. Tänk på den här ranten. Tänk på de människor som jobbat sig sjuka i Huddinge och som döljer sig bakom sjuktalen.
Avslutar med det här klippet från förskolenämnden. Läs stycket. Fundera över om det kanske inte här finns något väldigt väldigt symptomatiskt för hur välfärdens styrning ändrats och helt kapsejsat.
Tja
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Det finns en hel del jag ogillar med marknadsskolan och så finns det några få saker jag avskyr. Skolkoncernen JENSEN är en av de sakerna. Kan jag inte få er uppmärksamhet i några minuter så ska jag förklara varför?
Under JENSEN Göteborgs första år var de inte en så populär skola. Söktrycket var ganska lågt så elevunderlaget blev rätt tufft. Då började man skicka brev till vårdnadshavare i välbärgade områden med reklam om att gå på JENSEN.
Så här kan ett sånt brev se ut. "Stadens mest högprofilerade skola". "Detta brev riktar sig främst till er som önskar mer. Kanske anser ni att ett barn inte får tillräckliga utmaningar eller att tempot är för lågt. Kanske tycker ni att det är för stökigt i klassrummet".
Det svenska skolsystemet är så rubbat. Ska tråda lite om två saker som just nu stör mig extra mycket och som hör ihop: Academedias systematiska utsugning av elever med stora behov som går på Praktiska gymnasiet och Skolverkets nya rutin att inte visa lärarbehörighet.
Utbildningsnämnden i Göteborgs budget för 2026 är klar. En del av resursfördelningen till gymnasieskolorna är rörlig och utgår från skolornas behov. Politikerna har tagit en del av skolpengen och sagt att just den delen ska fördelas till skolor med elever som behöver det mest.
Det här är bra, såklart. Även gymnasieskolan ska vara kompensatorisk. Och friskolor ska såklart (principiellt) också få mer pengar om de har elever med större behov. Men alla håller nog med om att de här pengarna behöver nå fram till klassrummet där eleverna går. Är det så?
Om man höjer kraven på skolan och eleverna, samtidigt som resurserna inte följer med den allmänna kostnadsutvecklingen, så kommer ansvaret för undervisningen successivt att flyttas från lärare – till elever och föräldrar. dn.se/sverige/alex-s…
Det är bara att gå tillbaks till nittiotalets skolutvecklingsöverenskommelse mellan SKR och facken och läsa högt. Ansvaret för inlärning flyttas från lärare till elev. Detta förväntades effektivisera skolan så att lärares löner kunde öka jämfört övriga arbetsmarknaden.
Man behöver inte vara något geni för att förstå att den här styrningen inte fungerar eller för att se vad effekten blir.
Sista dagen i november och dags för Åsa och mig att återigen besvara frågan "Va fan får ni för Balanspengarna?" Vill du också finansiera lobbyism för rimliga arbetsvillkor? Då kan du swisha en slant eller bli månadsgivare. tankesmedjanbalans.se/stotta/
För några dagar sedan förvärvade Cedergrenska Lidingö skola. Allt fler elever går i börsnoterade eller riskkapital/investmentbolagägda skolor. Förklaringen är enkel: när ett mindre skolbolag köps av ett större bolag ökar värdet på det lilla bolagets verksamhet automatiskt. *tråd*
Det kallas för multipelarbitrage. Jag har gått igenom det tidigare utan att så många orkade bry sig (jag fattar varför. Den här effekten kommer tillsammans med ett riggat resursfördelningssystem där friskolor får betalt i förväg för saker de inte utför skapa några enorma bolag.
Företagsekonomins lagar är relativt enkla att förstå när man satt sig in i dem. Kapital kommer alltid att dras till marknader där man kan få avkastning som överstiger risken. Skolmarknaden är extrem. Få andra ställen erbjuder i princip säkra vinster.
"Ägarna måste få ränta på de pengar de satsat på verksamheten" hör man ibland. Academedias ägare har skjutit till drygt 2,2 miljarder. Academedias vinst efter räntekostnader men innan skatt är cirka en miljard. Man får nästan 50 % årlig ränta på det insatta kapitalet.
Rimligt?
"Men nuvarande aktieägare har ju köpt aktier baserat på börsvärdet, inte på insatta pengar från tidigare ägare".
Precis det är min poäng. När man tillåter att skolbolag finns på börsen kommer en annan logik in. Då ska inte ägare längre få betalt för pengar in i verksamheten.
Academedias börsvärde (värdet på alla aktier) är cirka 10 miljarder. Mycket mer skolpeng behöver flyttas från klassrummen för att ge ägarna rimlig ränta än om det bara var ägarna som bidragit med egna pengar till verksamheten som skulle få ränta.