Enkele bedenkingen bij de #startnota: "Wie gaat werken moet er financieel op vooruit gaan, daarom maken we alle sociale voordelen afhankelijk van iemand zijn inkomen in plaats van iemand zijn statuut." Als je dit een beetje slecht aanpakt creëer je armoedevallen bij de vleet. 1/
Als je dit goed wil aanpakken moet je voor ruime uitfasering van de sociale voordelen in kwestie kiezen. En dat betekent dat je meer moet geven aan een grote groep van mensen. 2/
Verder staat er: "We hanteren voortaan een nominale armoede-indicator die rekening houdt met alle tegemoetkomingen en sociale voordelen." Zonder zicht op het werkelijke gebruik van sociale voordelen komt dit neer op een artificiële verlaging van het aantal mensen in armoede. 3/
En wat betekent dat trouwens, 'rekening houden met alle sociale voordelen'? Wat betekent een goedkoper tarief voor De Lijn als er geen goede busverbinding is? Wat betekent een uitpas voor cultuur als je niet naar het theater gaat? Etc. 4/
De uitfasering van de woonbonus is uiteraard een goede zaak, maar geen woord over een verschuiving van de middelen van eigenaars naar huurders. Daar zit nochtans het grootste armoedeprobleem. 5/
Tot slot: "Voor alle ouders evalueren we het nieuwe systeem van de kinderbijslag, boeken we maximaal efficiëntiewinsten en evolueren we naar één publieke uitbetalingsactor." Een duidelijke keuze tegen de historische betrokkenheid van de sociale partners in het sociaal beleid. 6/
Enfin, ik ben zeer benieuwd naar de reacties van @cdenv en @openvld. /7
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
We need to talk about @openvld. Recent deelden verschillende kopstukken, waaronder @egbertlachaert, een grafiek waaruit moest blijken dat ‘leefloners meer overhouden dan iemand die werkt’. Die grafiek klopt niet. Ik leg graag uit hoe dat komt, en waarom dat ertoe doet. 🧵(1/28😬)
Vooreerst: ik heb de conclusie dat ‘verschil tussen werk en niet-werk onbestaande is' snel onzin genoemd. Omdat het indruist tegen de evidentie die er over inactiviteitsvallen voor voltijds werkenden in België beschikbaar is, onder meer van de OESO. /2
En dus vroeg ik naar de berekeningen die ik snel heb gekregen van de @openvld studiedienst, waarvoor hulde. Ik heb hen ook mijn bedenkingen gestuurd. Het document dat ik kreeg bevat de berekening voor een brutoloon van 3.000 euro, waarop ik verder zal focussen. /3
Over het Vlaamse #PIRLS-drama: een ‘opvallende bevinding is dat 43% van de Vlaamse leerlingen zegt met honger aan te komen op school. Vijf jaar geleden was dit 19%. Dit is *geen* indicatie van stijgende armoede of van de problematiek van lege brooddozen. 🧵demorgen.be/politiek/onze-…
De vraag die aan de leerlingen werd gesteld is: “How often do you feel this way when you arrive at school?” Mogelijke antwoorden: 'elke dag’, ‘bijna elke dag’, ‘soms’ en ‘nooit’. Het gaat dus om 1) ontbijt; en 2) om het gevoel honger te hebben als je op school toekomt.
In het Vlaamse PIRLS rapport wordt gesuggereerd dat de stijging samenhangt met de problematiek van de lege brooddozen. Dat is onwaarschijnlijk. Dat er geen ontbijt wordt gegeten (en ook dat weten we niet) wil niet zeggen dat men zich geen of onvoldoende ontbijt kan veroorloven.
De crisis is bezworen, er werd een compromis bereikt rond de kinderbijslag en de Vlaamse regering is gered. Hoera! Toch? Maar wat moeten we nu denken van dat compromis rond de kinderbijslag? Een draadje in 25 delen (mijn excuses😬).🧵 #septemberverklaring
Vooreerst: het stond in de sterren geschreven dat een automatische indexering van de kinderbijslag bij overschrijding van de spilindex onhaalbaar was. Dat heeft uiteraard politieke en ideologische redenen (zie verder), maar heeft ook te maken met de weeffouten in het systeem. /2
Dat zit zo: bij de regionalisering van de bevoegdheid over de kinderbijslag besliste men in Vlaanderen (maar ook in Wallonië) dat 'elk kind is gelijk' het vertrekpunt moest worden. En volgens die logica volgde daaruit dat elk kind een gelijk, hoog, basisbedrag moest krijgen. /3
De armoedetrends zijn niet goed. De 'lokale armoedebarometer' van Decenniumdoelen kleurt rood. Maar: interpretatie is moeilijk. De manier waarop de barometer is samengesteld zorgt ervoor dat goed, lokaal beleid soms wordt afgestraft. Een (lange 😬) draad. komafmetarmoede.be/armoedebaromet…
Vooreerst: armoede is een probleem dat zich uitstrekt over veel levensdomeinen, maar de kern van de zaak is een te laag inkomen om op een treffelijke manier te kunnen leven. Dat wordt gemeten obv het 'armoederisico' of de 'monetaire armoede' op Vlaams en federaal niveau. /2
De cijfers: 16% van de Belge en 11% van de Vlamingen leeft in een gezin met een besteedbaar gezinsinkomen onder de armoedegrens, die 60% van het mediane besteedbaar gezinsinkomen in België bedraagt. Cijfers en methode: statbel.fgov.be/nl/themas/huis… /3
Ik mocht de onvolprezen @ArbiterofTweets even bijstaan in het factchecken van een bewering van @vlbelang. Het is *niet* zo dat het gros van federaal geld voor OCMW's naar buitenlanders vloeit. De vergelijking is, zelfs met juiste cijfers, sowieso onzinnig is. Een (saai) draadje.
OCMW's voeren hun taken uit met middelen die zowel federaal, Vlaams als lokaal kunnen zijn. Als een OCMW een leefloon toekent, dan betalen ze dat voor een deel uit eigen zak. Het federale niveau betaalt 60% tot 70% terug van de leeflonen. Het lokale niveau vult de rest aan. /2
Maar: equivalente leeflonen worden wel voor 100% terugbetaald. Dat zijn leeflonen die toegekend worden aan mensen die niet aan de nationaliteitsvoorwaarde voldoen, maar wel in nood verkeren. Het zijn mensen die nergens anders terecht kunnen. /3
Ik vind de loonkloof tussen vrouwen en mannen een zeer belangrijk thema. Maar om er iets aan te doen, is ernstig onderzoek nodig. Een loonkloof van 24% naar voren schuiven is niet ernstig.
Het is belangrijk om appelen met appelen te vergelijken, en dus: de vrouw-man loonkloof tussen voltijdse werknemers met volle arbeidsduur bedraagt 6,6%. Die kloof is ook dalende. Dat is goed nieuws! igvm-iefh.belgium.be/sites/default/…
Er is heel wat onderzoek en expertise rond de oorzaken van deze blijvende loonkloof (cc @krishardies). Er moet en kan iets aan gedaan worden. Mijn boodschap is: doen alsof de kloof 24% impliceert dat het probleem bij de loonvorming zélf zit. Dat is niet zo.