Wim Van Lancker Profile picture
Aug 16, 2019 23 tweets 6 min read Read on X
In de #startnota staat: “Om als nieuwkomer in aanmerking te komen voor kinderbijslag geldt voortaan een wachtperiode van zes maanden.” De reacties op dit voorstel zijn fel, maar de hamvraag blijft: wat betekent dat, en over hoeveel mensen gaat het?

DRAADJE OP ALGEMEEN VERZOEK 😬
Eerst en vooral: voor onderdanen van de EU en landen waar bilaterale sociale zekerheidsakkoorden mee zijn gesloten is het niet zomaar mogelijk om de toegang tot de kinderbijslag te beperken. /1
Een overzicht van landen waarmee bilaterale akkoorden zijn gesloten: socialsecurity.be/CMS/nl/coming_… Die lijst omvat o.m. Canada, Argentinië, Brazilië, Marokko, Turkije, Japan en de Verenigde Staten. Akkoorden kunnen uiteraard herzien worden, maar dat neemt jaren in beslag. /2
Het is ook niet zo dat het voor de anderen (erkende vluchtelingen incluis) zomaar mogelijk zal zijn om de toegang tot de kinderbijslag te beperken gegeven de ‘standstill regeling’ die vervat zit in art. 23 GW. Maar Ik ben😱GEEN JURIST😱. Aarzel dus niet om mij te corrigeren. /3
Ter info: de toegang tot sociale bescherming (verzekering én bijstand) voor migranten wordt hier uit de doeken gedaan: emnbelgium.be/nl/publication…. /4
Famifed verzamelt de kinderbijslagcijfers voor het jaar 2017 (stat.famifed.be). Die cijfers tonen dat er in 2017 in Vlaanderen 151.268 ‘rechtgevende’ kinderen voor de kinderbijslag waren met ouders met buitenlandse nationaliteit (gewaarborgde gezinsbijslag incluis). /5
Dat is 9,6% van het totaal aantal rechtgevende kinderen in Vlaanderen. Als we daar EU-landen en landen waarmee sociale zekerheidsakkoorden zijn gesloten van aftrekken blijven 27.076 kinderen over, waarvan 11.033 kinderen van erkende vluchtelingen. /6
(Terzijde: kinderen van erkende vluchtelingen die op Vlaams grondgebied kinderbijslag ontvangen maken dus 0,7% van het totale aantal kinderen uit.) /7
Stel nu dat we de toegang tot de kinderbijslag voor al die kinderen ontzeggen. Dat levert een besparing op van ongeveer €60 miljoen of 1,7% van het totale budget van €3,5 miljard. (Berekening: gemiddeld maandbedrag bijslag in VL €185,17 vermenigvuldigd met 27.076 kinderen)./8
De werkelijke besparing zal veel kleiner zijn want het gaat om een wachtperiode van 6 maanden. Je zou dus moeten nagaan hoeveel van deze mensen voor het eerst kinderbijslag kregen in 2017. Die statistieken zijn niet zomaar beschikbaar. /9
We weten wel dat er een netto toename was van 6920 kinderen met buitenlandse ouders tussen 2016 en 2017. Als we van die toename de Europeanen aftrekken kom je op een netto toename van 3112 kinderen. Die vertegenwoordigen budget van ong. €7 miljoen of 0,6% van het budget. /10
Ook dat is een overschatting want na 6 maanden krijgen deze gezinnen alsnog kinderbijslag. Uiteraard zijn dit geen exacte berekeningen en zitten er nog heel wat juridische adders onder het gras, maar de grootteorde maakt duidelijk dat de besparing marginaal zal zijn. /11
De ervaring in andere landen toont dat een selectieve restrictie tot sociale bescherming geen eenvoudige oefening is. Zie bijvoorbeeld Denemarken, waar restrictie van de toegang tot sociale zekerheid voor *iedereen* geldt. /12
Wat is doel van dit voorstel? Ontraden van migranten om naar hier te verkassen? De ‘welfare magnet’ hypothese, het idee dat migranten vooral migreren naar landen met een genereuze sociale zekerheid, wordt weinig ondersteund door empirische onderzoek (sampol.be/2015/09/de-wel…) /13
Overigens: onze sociale zekerheid is niet genereus. Dat is net een van de problemen. Bovendien scoort België slechtst van alle OESO landen op vlak van arbeidsmarktintegratie van niet-EU migranten. Dàar moet beleidsactie komen. /14 Image
Beperking van de kinderbijslag zal die arbeidsmarktintegratie alleen maar moeilijker maken. De kinderbijslag is immers een bijzonder belangrijk instrument om de (kinder)armoede te verminderen. /15 Image
Voor gezinnen in armoede maakt kinderbijslag bijna 20% uit van het beschikbare gezinsinkomen. De armoede bij niet-EU migranten is nu al hoog, zonder die kinderbijslag nog veel hoger (unicef-irc.org/publications/p…). Het is cruciaal dat kinderen een zo goed mogelijke start krijgen. /16
Waarom dan dit voorstel? Op twitter zegt Theo Francken daarover: ‘Systeem eerlijker maken. Draagvlak vergroten’ /17
Het draagvlak voor sociale bescherming vergroten doe je door een universeel systeem van sociale bescherming op poten te zetten waar iedereen beroep op kan doen, door de wederkerigheid helder te formuleren, en door de uitgaven meer in te zetten daar waar ze meest nodig zijn. /18
Ironisch genoeg doet het voorstel om de kinderbijslag te beperken afbreuk aan deze principes. Zelfs wie bijdraagt zou in die wachtperiode geen recht hebben, en het zijn de meest kwetsbaren die uitgesloten zullen worden. /19
Nog dit: het probleem met de huidige, Vlaamse kinderbijslag is dat de middelen te weinig terecht komen bij de laagste inkomensgroepen. De resultaten op vlak van armoedebestrijding zouden beter kunnen zijn. Dàar moet beleidsactie komen. /20
En dus. Het proefballonnetje in de #startnota om de toegang tot de kinderbijslag te beperken voor nieuwkomers levert nauwelijks een besparing op maar treft veelal kwetsbare mensen. Het is onduidelijk hoe dat het draagvlak voor de kinderbijslag zou kunnen vergroten. /21
Het voorstel creëert nieuwe problemen terwijl de echte problemen onaangeroerd blijven. Dat is van het padje af. Het zal mij dan ook benieuwen hoe en of @cdenv en @openvld bereid zijn om mee te stappen in een dergelijk avontuur. /FIN

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Wim Van Lancker

Wim Van Lancker Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @wvlancker

May 17, 2023
We need to talk about @openvld. Recent deelden verschillende kopstukken, waaronder @egbertlachaert, een grafiek waaruit moest blijken dat ‘leefloners meer overhouden dan iemand die werkt’. Die grafiek klopt niet. Ik leg graag uit hoe dat komt, en waarom dat ertoe doet. 🧵(1/28😬) Image
Vooreerst: ik heb de conclusie dat ‘verschil tussen werk en niet-werk onbestaande is' snel onzin genoemd. Omdat het indruist tegen de evidentie die er over inactiviteitsvallen voor voltijds werkenden in België beschikbaar is, onder meer van de OESO. /2
En dus vroeg ik naar de berekeningen die ik snel heb gekregen van de @openvld studiedienst, waarvoor hulde. Ik heb hen ook mijn bedenkingen gestuurd. Het document dat ik kreeg bevat de berekening voor een brutoloon van 3.000 euro, waarop ik verder zal focussen. /3
Read 28 tweets
May 16, 2023
Over het Vlaamse #PIRLS-drama: een ‘opvallende bevinding is dat 43% van de Vlaamse leerlingen zegt met honger aan te komen op school. Vijf jaar geleden was dit 19%. Dit is *geen* indicatie van stijgende armoede of van de problematiek van lege brooddozen. 🧵demorgen.be/politiek/onze-…
De vraag die aan de leerlingen werd gesteld is: “How often do you feel this way when you arrive at school?” Mogelijke antwoorden: 'elke dag’, ‘bijna elke dag’, ‘soms’ en ‘nooit’. Het gaat dus om 1) ontbijt; en 2) om het gevoel honger te hebben als je op school toekomt.
In het Vlaamse PIRLS rapport wordt gesuggereerd dat de stijging samenhangt met de problematiek van de lege brooddozen. Dat is onwaarschijnlijk. Dat er geen ontbijt wordt gegeten (en ook dat weten we niet) wil niet zeggen dat men zich geen of onvoldoende ontbijt kan veroorloven.
Read 9 tweets
Sep 29, 2022
De crisis is bezworen, er werd een compromis bereikt rond de kinderbijslag en de Vlaamse regering is gered. Hoera! Toch? Maar wat moeten we nu denken van dat compromis rond de kinderbijslag? Een draadje in 25 delen (mijn excuses😬).🧵 #septemberverklaring
Vooreerst: het stond in de sterren geschreven dat een automatische indexering van de kinderbijslag bij overschrijding van de spilindex onhaalbaar was. Dat heeft uiteraard politieke en ideologische redenen (zie verder), maar heeft ook te maken met de weeffouten in het systeem. /2
Dat zit zo: bij de regionalisering van de bevoegdheid over de kinderbijslag besliste men in Vlaanderen (maar ook in Wallonië) dat 'elk kind is gelijk' het vertrekpunt moest worden. En volgens die logica volgde daaruit dat elk kind een gelijk, hoog, basisbedrag moest krijgen. /3
Read 25 tweets
Sep 28, 2020
De armoedetrends zijn niet goed. De 'lokale armoedebarometer' van Decenniumdoelen kleurt rood. Maar: interpretatie is moeilijk. De manier waarop de barometer is samengesteld zorgt ervoor dat goed, lokaal beleid soms wordt afgestraft. Een (lange 😬) draad. komafmetarmoede.be/armoedebaromet…
Vooreerst: armoede is een probleem dat zich uitstrekt over veel levensdomeinen, maar de kern van de zaak is een te laag inkomen om op een treffelijke manier te kunnen leven. Dat wordt gemeten obv het 'armoederisico' of de 'monetaire armoede' op Vlaams en federaal niveau. /2
De cijfers: 16% van de Belge en 11% van de Vlamingen leeft in een gezin met een besteedbaar gezinsinkomen onder de armoedegrens, die 60% van het mediane besteedbaar gezinsinkomen in België bedraagt. Cijfers en methode: statbel.fgov.be/nl/themas/huis… /3
Read 24 tweets
Sep 21, 2020
Ik mocht de onvolprezen @ArbiterofTweets even bijstaan in het factchecken van een bewering van @vlbelang. Het is *niet* zo dat het gros van federaal geld voor OCMW's naar buitenlanders vloeit. De vergelijking is, zelfs met juiste cijfers, sowieso onzinnig is. Een (saai) draadje.
OCMW's voeren hun taken uit met middelen die zowel federaal, Vlaams als lokaal kunnen zijn. Als een OCMW een leefloon toekent, dan betalen ze dat voor een deel uit eigen zak. Het federale niveau betaalt 60% tot 70% terug van de leeflonen. Het lokale niveau vult de rest aan. /2
Maar: equivalente leeflonen worden wel voor 100% terugbetaald. Dat zijn leeflonen die toegekend worden aan mensen die niet aan de nationaliteitsvoorwaarde voldoen, maar wel in nood verkeren. Het zijn mensen die nergens anders terecht kunnen. /3
Read 10 tweets
Sep 18, 2020
Ik vind de loonkloof tussen vrouwen en mannen een zeer belangrijk thema. Maar om er iets aan te doen, is ernstig onderzoek nodig. Een loonkloof van 24% naar voren schuiven is niet ernstig.
Het is belangrijk om appelen met appelen te vergelijken, en dus: de vrouw-man loonkloof tussen voltijdse werknemers met volle arbeidsduur bedraagt 6,6%. Die kloof is ook dalende. Dat is goed nieuws! igvm-iefh.belgium.be/sites/default/…
Er is heel wat onderzoek en expertise rond de oorzaken van deze blijvende loonkloof (cc @krishardies). Er moet en kan iets aan gedaan worden. Mijn boodschap is: doen alsof de kloof 24% impliceert dat het probleem bij de loonvorming zélf zit. Dat is niet zo.
Read 6 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(