Harald Doornbos Profile picture
Mar 22, 2020 16 tweets 9 min read Read on X
OMG. Ook dat nog. De Kroatische hoofdstad Zagreb is vanochtend getroffen door een aardbeving. 😢😢😢🇭🇷🇭🇷🇭🇷
De spits is van de kathedraal van Zagreb gevallen. #aardbeving Image
#earthquake Livestream Croatian TV HRT here: sipragezabava.com/hrt-1-uzivo.ht…
Wat een ellende. Moeders in Zagreb staan buiten een ziekenhuis met hun pasgeboren babies in de armen vanwege de aardbeving en met kapjes voor de mond vanwege coronavirus. Image
Streeds meer foto's en video's online van de aardbeving in Zagreb. Deze bv: Image
Keywoorden voor Kroatische twitter nav aardbeving Zagreb zijn op dit moment:

#hrvatska (Kroatie)
#zemljotres (aardbeving)
Zemljotres u Zagrebu
Zagreb
Also Serbian Orthodox "Cathedral of the Transfiguration of the Lord" in #Zagreb damaged in earthquake. This link has plenty of pictures showing damage: mitropolija-zagrebacka.org/zemljotres_u_z… ImageImageImageImage
Aardbeving in Zagreb heeft hart vd stad geraakt. Het lijkt tot nu toe mee te vallen met het aantal dodelijke slachtoffers, maar er is serieuze schade. En juist in hartje Zagreb staat zoveel moois; parlement, kerken, prachtige gebouwen uit Austrohongaarse periode.

2020, ga weg!
Security camera in #Zagreb church captures moment of this morning's earthquake. #hrvatska #zemljotres
this link shows pictures of extensive damage to the outside of #Zagreb's cathedral after this morning's earthquake. 😢🇭🇷
ika.hkm.hr/novosti/foto-z… ImageImageImage
Damage to the inside of #Zagreb's "Basilica of the Heart of Jesus", the city's 2nd largest church. Part of the roof came down during this morning's #earthquake. (video via @hkr_radio) #hrvatska #zemljotres
Zagreb earthquake. (Via @AFP) Image
Zagreb-aardbeving: 17 gewonden tot nu toe, waaronder 1 kind in levensgevaar.

Kroatische leger helpt met opruimen puin in Zagreb na aardbeving. (Via @MORH_OSRH) ImageImageImage
Moment vd Zagreb-aardbeving, eerder vandaag. 5.3 op schaal van Richter.

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh

Keep Current with Harald Doornbos

Harald Doornbos Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @HaraldDoornbos

Dec 22, 2024
Hier kort draadje over m'n bezoek aan Anjar, klein dorpje i/d Beka'a vallei net aan Libanese kant vd grens met Syrie. Hier bevinden zich ruines van een Umayyad stad uit 709, zo'n 80 jr na dood van profeet Muhammad. Maar Anjar zelf is nu Armeens. Hoe kan dat? Interessant verhaal: Image
Ik bezocht Anjar toen ik uit Damascus terugreed naar Beirut. Net in Libanon ligt Anjar. De ruines van Baalbek, 50 km verderop, zijn veel bekender en ouder. Maar Anjar is ook prachtig. Het was een zondagochtend. Zo stil en zo'n rust.
Een bezoek aan Anjar kost 800,000 Libanese lira, oftewel ong $8. Ik was de enige bezoeker. De Armeense man bij de ingang was enthousiast toen-ie me zag. Ik bleek de eerste buitenlandse bezoeker sinds eind september, toen de oorlog tussen Israël en Hezbollah escaleerde. Image
Read 15 tweets
Dec 18, 2024
Hier draadje over m'n bezoek paar dagen terug aan Maaloula in Syrie. Is 1 vd 2 overgebleven plekken ter wereld waar ze nog Westers Aramees spreken - de taal van Jezus. Meesten in Maaloula behoren tot christelijke minderheid, velen bezorgd over "nieuwe Syrie" onder de jihadisten. Image
Ik vertrok in een taxi van Damascus naar Maaloula. Ongeveer 60 km, in de richting van Homs en dan de bergen in. Maaloula ligt op 1500 meter hoogte. Voor de oorlog ong 3000 inwoners, nu ong 1000. Hier ligt Maaloula. maps.app.goo.gl/JZ4Lc4HRuejP1L…
Ik had baggertelefoon bij me, dus de foto's zijn niet echt je van het. Deed me denken aan de tijd dat ik met een Blackberry door Mali reed op weg naar Timbuktu. Maar goed, ik was in Maaloula al lang blij dat niet alle pics er zo uitzagen: Image
Read 17 tweets
Oct 24, 2024
Wat een zot plan om juist nu Syrie te verklaren tot een veilig land.

-Bijna elke dag Israëlische airstrikes op regeringsgebied Syrië.

-Vandaag nog zware en bloedige Turkse airstrikes op noord-Syrie,

-Provincie Idlib nog steeds in handen van AlQaeda-gelieerde clubs.

-Door Turkije bezette delen van Syrie totaal onveilig.

-Vanwege Israëlische airstrikes op Assad-gebied wordt de jihadistische oppositie in noorden en noordwesten weer sterker - oftewel AlQaeda, IS (in de woestijn nabij Deir Ezzor) en andere extremisten ruiken hun kans en zouden weer kunnen oprukken als Assad verder wordt verzwakt.

-Libanese Hezbollah heeft zich vanwege oorlog in Libanon grotendeels teruggetrokken uit Syrië, waar Hezbollah aan zijde Assad de afgelopen jaren vooral vocht tegen Al-Qaeda en IS. Vertrek Hezbollah verzwakt Assad en versterkt weer de kansen voor extremistische oppositie.

-Mogelijke Trump-overwinning in november kan leiden tot verdere terugtrekking van VS-troepen uit Syrië (zoals Trump dat al deed in 2019) waardoor Koerdische noordoosten als kaartenhuis instort en dit gebied wordt ingenomen door of Turkije, of Assad of IS.

Dus nee, Syrië is verre, verre, verre van veilig op dit moment.
telegraaf.nl/nieuws/7794128…Image
Image
Wanneer je als kabinet het huidige Syrië veilig verklaart, vind ik ook dat je er dan zelf een halve marathon moet gaan lopen of op vakantie moet gaan - want veilig en in het najaar is het er lekker weer.
"Wat uw situatie ook is: reis niet naar Syrië. Het is er te gevaarlijk."
Read 4 tweets
Aug 11, 2024
Drie jaar geleden namen de Taliban Afghanistan over. Hoe ziet het land er nu uit? Dit weekend m'n reportage vanuit Kaboel in het @ADnl.
Vanavond doe ik onder deze post een wat langer uitlegdraadje over hoe Kaboel erbij ligt. Taliban is deels veranderd, deels nog precies hetzelfde als in 1996-2001. Erg interessant om met eigen ogen te kunnen zien hoe situatie nu is.
Trouwens, mocht u vragen hebben over hoe het nu is in Afghanistan, stel die dan svp in de comments. Dan zal ik ze vanavond proberen te beantwoorden.
Read 47 tweets
Mar 26, 2022
Het enthousiasme waarmee sommigen ons een Derde Wereldoorlog in willen ritselen, is zorgwekkend. 🤔
nrc.nl/nieuws/2022/03…
"Ook in Kosovo hield de NAVO zich aanvankelijk afzijdig, op termijn bleek dat onhoudbaar"

Dus de logica is: Omdat Navo destijds ingreep in Servie (klein land, zonder nukes) moet Navo nu ook ingrijpen in UA tegen Rusland (Superpower met nukes).

Is dit geopolitiek voor kleuters?
Gestoorde quote:

„Als een WOIII zo’n verlammende zorg is”, vervolgt Wolf, „hoe kan het uitgangspunt van de NAVO dan geloofwaardig zijn? De effectiviteit ervan was altijd gebaseerd op de overtuiging dat de NAVO inderdaad bereid is het risico van een nucleaire oorlog te lopen.”
Read 5 tweets
Jan 19, 2022
Heb voor @akhbar artikel geschreven dat vertaald is in het Arabisch over de kans op een nieuw conflict in Bosnie sinds de leider vd Bosnische Serviers dreigt met het uitroepen van volledige autonomie voor de Republika Srpska, wat een de facto opdeling van Bosnie inhoudt.
't Is vaak erg moeilijk om je voor te stellen dat er oorlog uit kan breken. In 1991 nam ik eens 'n break vd oorlog in Kroatie en ging uitrusten in Bihac, Bosnie, want daar was het zo rustig. "Oorlog hier onmogelijk," zeiden alle Bosniers. Nog geen jaar later oorlog; ook in Bihac.
Maar situatie in Bosnie is vrij alarmerend. Als leider vd Bosnische Serviers, Milorad Dodik, volledige autonomie uitroept voor Servische helft van Bosnie, is kans zo ongeveer nul dat de andere helft (Federatie van Bosniakken en Bosnische Kroaten) daar zomaar mee akkoord gaat.
Read 14 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!

This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(