My Authors
Read all threads
در پاسخ به لایو @Javanmardi75 و به دلخواه خواندن قسمت هایی از #قانون_اساسی_مشروطه بر آن شدم تا این کتاب را کاملا به صورت #رشته_توییت در اختیار شما عزیزان قرار بدم.

لطفا در #ريتوييت این توییت کوشا باشید🙏

❗نکته: قانون اساسی مشروطه دارای نقاط بسیار قوی و در عین حال

ادامه👇
(1)
👆

یک سری ضعف های بسیار ناچیز است که با کمی اصلاحات و تغییرات در آن می‌توان برای دوره #گذار تا بعد از رفراندوم و تشکیل دولت قانونی برآمده از آراء ملت از آن استفاده کرد،زیرا نوشتن قانون اساسی که به تمامی معیارها و خواست های جامعه ایران و البته بر مبنای دموکراسی جهانی

ادامه👇
(2)
👆👆

باشد و پاسخ بدهد؛ نیازمند به چندین و چند متخصص و البته کارشناس است، زیرا ایران آینده باید به دست متخصصان اداره شود نه مشتی آدم کش و دزد!

کتاب #قانون_اساسی_مشروطه 📖

فهرست💠

*در تشکيل مجلس*
*در وظائف مجلس وحدود وحقوق آن*
*در اظهار مطالب به مجلس شوراي ملي*

ادامه👇👇
(3)
👆👆👆

*عنوان مطالب از طرف مجلس*
*در شرايط تشکيل مجلس سنا*
*متمم قانون اساسي*
*حقوق ملت ايران*
*قواي مملکت*
*حقوق اعضاي مجلسين*
*حقوق سلطنت ايران*
*سه اصل ملغي شده*
*راجع به وزراء*
*اقتدارات محاکمات*
*در خصوص انجمن هاي ايالتي و ولايتي*
*در خصوص ماليه*
*قشون*

ادامه👇👇👇

(4)
👆👆👆

در تشکيل مجلس🔻

اصل اول - مجلس شورای ملی بموجب فرمان معدلت بنیان مورخه چهاردهم جمادی الاخره ١٣٢۴  موسس ومقرر است.

اصل دوم- مجلس شورای ملی نماینده قاطبه اهالی مملکت ایران است که در امور معاشی و سیاسی وطن خود مشارکت دارند.

ادامه👇👇👇

(5)
👆👆👆

اصل سوم- مجلس شورای ملی مرکب است ازاعضائی که در طهران وایالات انتخاب میشوند ومحل انعقاد آن درطهران است.

*اصل چهارم - عده نمایندگان مجلس شورای ملی برای پایتخت وشهرستان ها دویست نفر خواهد بود وپس ازهر دهسال در صورت ازدیاد جمعیت کشور

ادامه👇👇👇

(6)
👆👆👆

در هر حوزه انتخابیه طبق آمار رسمی بنسبت هر یکصد ،هزار یکنفر اضافه خواهد شد.
حوزه بندی بموجب قانون علیحده بعمل خواهد آمد.

* [پنج اصل (چهارم- پنجم- ششم- هفتم- هشتم )در جلسه روز پنجشنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ١٣٣۶ شمسی به تصویب مجلس واحد

ادامه👇👇👇

(7)
👆👆👆

که طبق قسمت اخیر اصل الحاقی به متمم قانون اساسی ازمجلس سنا وشورای ملی تشکیل شده بود رسیده است:

اصل چهارم (منسوخ:) عده انتخاب شوندگان بموجب انتخاب نامه علیحده از برای طهران و ایالات فعلا یکصد وشصت ودو نفر معین شده است

ادامه👇👇👇

(8)
👆👆👆

وبرحسب ضرورت عده مزبوره تزاید تواند یافت الی دویست نفر.

اصل پنجم (منسوخ:) منتخبین از برای دوسال تمام انتخاب می شوند وابتداء این مدت از روزی است که منتخبین ولایات ًتماما در تهران حاضر خواهند شد .پس ازانقضاء مدت دوسال باید نمایندگان ًمجددا انتخاب شوند

ادامه👇👇👇

(9)
👆👆👆

ومردم مختارند هریک از منتخبین سابق راکه بخواهند و ازآنها راضی باشند دوباره انتخاب کنند.

اصل ششم (منسوخ:) منتخبین طهران لدی الحضور حق انعقاد مجلس راداشته مشغول مباحثه ومذاکره می شوند رای ایشان در مدت غیبت منتخبین ولایات به اکثریت مناط اعتبار واجراء است.

ادامه👇👇👇

(10)
👆👆👆

اصل هفتم (منسوخ:) درموقع شروع به مذاکرات باید اقلا دو ثلث ازاعضاء مجلس حاضر باشند و هنگام تحصیل رای سه ربع از اعضاء باید حاضر بوده واکثریت آراء وقتی حاصل می شود که بیش ازنصف حضار مجلس راًی بدهند.

اصل هشتم (منسوخ:) مدت تعطیل وزمان اشتغال مجلس شورای ملی

ادامه👇👇👇

(11)
👆👆👆

برطبق نظامنامه داخلی مجلس بتشخیص خود مجلس است وپس ازتعطیل تابستان باید مجلس ازچهاردهم میزان که مطابق جشن افتتاح اول مجلس است مفتوح ومشغول کار شود.]

*اصل پنجم: دوره نمایندگی مجلس شورای ملی چهارسال تمام است وشامل دوره نوزدهم نیز می باشد.

ادامه👇👇👇

(12)
👆👆

قبل ازانقضاء مدت باید انتخابات طبق قانون تجدید شود .ابتدای هردوره ازتاریخ تصویب اعتبارنامه بیش از نصب نمایندگان خواهد بود .تجدید انتخاب نمایندگان سابق بلامانع است.

*اصل ششم: پس از آن که دو ثلث نمایندگان مجلس شورای ملی در پایتخت حاضر شدند مجلس منعقد می شود.

ادامه👇👇

(13)
👆👆👆

*اصل هفتم: مجلس می تواند باهرعده ای که در جلسه حاضر باشد مذاکرات راشروع نماید لکن برای اخذ رأی حضور بیش از نصف نمایندگان حاضر در مرکز لازم است واکثریت آراء وقتی حاصل میشود که بیش از نصف حضار در جلسه به رد یاقبول موضوع رأی بدهند.

ادامه👇👇👇

(14)
👆👆👆

*اصل هشتم: مدت تعطیل وزمان اشتغال مجلس شورای ملی برطبق نظامنامه داخلی مجلس به تشخیص خود مجلس است وپس ازتعطیل تابستان باید مجلس ازچهاردهم میزان که مطابق جشن افتتاح اول مجلس است مفتوح ومشغول کار شود.

ادامه👇👇👇

(15)
👆👆👆

اصل نهم- مجلس شورای ملی در مواقع تعطیل فوق العاده منعقد تواند شد.

اصل دهم- در موقع افتتاح مجلس خطابه ای به حضور همایونی عرض کرده به جواب خطابه ازطرف قرین الشرف ملوکانه سرافراز و مباهی می شود.

ادامه👇👇👇

(16)
👆👆👆

اصل يازدهم: اعضاء مجلس بدواً که داخل مجلس می شوند باید به ترتیب ذیل قسم خورده و قسم نامه را امضاء نمایند.

صورت قسم نامه🔹

ما اشخاصی که در ذیل امضاء کرده ایم خداوند رابه شهادت می طلبیم وبه قرآن قسم یاد می کنیم مادام که حقوق مجلس ومجلسیان

ادامه👇👇👇

(17)
👆👆👆

مطابق این نظامنامه محفوظ ومجری است تکالیفی را که به ما رجوع شده است .مهما امکن با کمال راستی ودرستی وجد و جهد انجام بدهیم و نسبت به اعلیحضرت شاهنشاه متبوع عادل مفخم خودمان صدیق و راستگو باشیم و به اساس سلطنت وحقوق ملت خیانت ننمائیم

ادامه👇👇👇

(18)
👆👆👆

وهیچ منظوری نداشته باشیم جز فوائد ومصالح دولت وملت ایران.

اصل دوازدهم: به هیچ عنوان و به هیچ دست آویز کسی بدون اطلاع تصویب مجلس شورای ملی حق ندارد متعرض اعضای آن بشود اگر احیانا یکی ازاعضاء علنا مرتکب جنحه وجنایت شود

ادامه👇👇👇

(19)
👆👆👆

و در حین ارتکاب جنایت دستگیر گردد باز باید اجرای سیاست درباره او با استحضار مجلس باشد.

اصل سيزدهم: مذاکرات مجلس شورای ملی از برای آن که نتیجه آنها به موقع اجراء گذارده تواند شد باید علنی باشد روزنامه نویس وتماشاچی مطابق نظامنامه داخلی مجلس

ادامه👇👇👇

(20)
👆👆👆

حق حضور واستماع دارند بدون این که حق نطق داشته باشند تمام مذاکرات مجلس را روزنامه جات می توانند به طبع برسانند بدون تحریف وتغییر معنی تا عامه ناس از مباحث مذاکره و تفصیل گزارشات مطلع شوند هرکس صلاح اندیشی در نظر داشته باشد در روزنامه عمومی برنگارد

ادامه👇👇👇

(21)
👆

تا هیچ امری از امور در پرده وبر هیچکس مستور نماند لهذا عموم روزنامه جات مادامی که مندرجات آنها مخل اصلی از اصول اساسیه دولت وملت نباشد مجاز ومختارند که مطالب مفیده عام المنفعه راهمچنان مذاکرات مجلس و صلاح اندیشی خلق رابر آن مذاکرات به طبع رسانیده منتشر نمایند

ادامه👇

(22)
👆👆👆

واگر کسی در روزنامه جات ومطبوعات برخلاف آنچه ذکر شده و به اغراض شخصی چیزی طبع نماید یا تهمت وافتراء بزند قانونا مورد استنطاق ومحاکمه و مجازات خواهد شد.

اصل چهاردهم: مجلس شورای ملی بموجب نظامنامه علیحده موسوم به نظامنامه داخلی امور شخصی خود

ادامه👇👇👇

(23)
👆👆👆

را از قبیل انتخاب رئیس ونواب رئیس ومنشیان وسایر اجزاء وترتیب مذاکرات وشعب وغیره منظم ومرتب خواهد کرد.

در وظائف مجلس و حدود وحقوق آن🔹

اصل پانزدهم: مجلس شورای ملی حق دارد در عموم مسائل آنچه راصلاح ملک وملت می‌داند پس ازمذاکره ومداقه از روی راستی ودرستی

ادامه👇👇👇

(24)
👆👆👆

عنوان کرده بارعایت اکثریت آراء درکمال امنیت واطمینان باتصویب مجلس سنا به توسط شخص اول دولت به عرض برساند که به صحه همایونی موشح وبه موقع اجراء گذارده شود.

اصل شانزدهم: کلیه قوانینی که برای تشیید مبانی دولت وسلطنت وانتظام امور مملکتی

ادامه👇👇👇

(25)
👆👆👆

و اساس وزارتخانه ها لازم است باید به تصویب مجلس شورای ملی برسد.

اصل هفدهم: لوائح لازمه را در ایجاد قانونی یاتغییر وتکمیل ونسخ قوانین موجوده مجلس شورای ملی در مواقع لازم حاضر می نماید که باتصویب مجلس سنا به صحه همایونی رسانده به موقع اجراء گذارده شود.

ادامه👇👇👇

(26)
👆👆👆

اصل هيجدهم: تسویه امور مالیه جرح وتعدیل بودجه تغییر در وضع مالیات و رد و قبول عوارض وفروعات همچنان ممیزی های جدیده که ازطرف دولت اقدام خواهد شد به‌تصویب مجلس خواهند بود.

اصل نوزدهم: مجلس حق دارد برای اصلاح امور مالیاتی وتسهیل روابط حکومتی

ادامه👇👇👇

(27)
👆👆👆

در تقسیم ایالات وممالک ایران وتحدید حکومت ها پس ازتصویب مجلس سنا اجرای آرای مصوبه را از اولیای دولت بخواهد.

اصل بيستم: بودجه هریک از وزارتخانه ها باید در نیمه آخر هرسال از برای سال دیگر تمام شده پانزده روز قبل ازعید نوروز حاضر باشد.

ادامه👇👇👇

(28)
👆👆👆

اصل بيست ويکم: هرگاه در قوانین اساسی وزارتخانه ها قانونی جدید یاتغییر ونسخ قوانین مقرره لازم مشود باتصویب مجلس شورای ملی صورت خواهد گرفت .اعم از اینکه لزوم آن امور ازمجلس عنوان یا از طرف وزراء مسئول اظهار شده باشد.

ادامه👇👇👇

(29)
👆👆👆

اصل بيست ودويم: مواردی که قسمتی ازعایدات یادارائی دولت ومملکت منتقل یا فروخته می شود یاتغییری در حدود وثغور مملکت لزوم پیدا می کند به تصویب مجلس شورای ملی خواهد بود.

اصل بيست وسيم: بدون تصویب شورای ملی امتیاز تشکیل کمپانی وشرکت های عمومی

ادامه👇👇👇

(30)
👆👆👆

از هر قبیل وبه هر عنوان ازطرف دولت داده نخواهد شد.

اصل بيست وچهارم: بستن عهدنامه ومقاوله نامه ها اعطای امتیازات (انحصار )تجارتی و صنعتی و فلاحتی وغیره اعم از این که طرف داخله باشد یاخارجه باید به تصویب مجلس شورای ملی برسد

ادامه👇👇👇

(31)
👆👆👆

به استثنای عهدنامه هائی که استتار آنها صلاح دولت وملت باشد.

اصل بيست وپنجم: استقراض دولتی به هر عنوان که باشد خواه ازداخله خواه ازخارجه با اطلالع وتصویب مجلس شورای ملی خواهد شد.

اصل بيست وششم: ساختن راه های آهن یا شوسه خواه به خرج دولت

ادامه👇👇👇

(32)
👆👆👆

خواه به خرج شرکت وکمپانی اعم ازداخله وخارجه منوط به تصویب مجلس شورای ملی است.

اصل بيست وهفتم: مجلس در هرجا نقضی در قوانین و یا مسامحه در اجرای آن ملاحظه کند به وزیر مسئول درآن کار اخطار خواهد کرد و وزیر مزبور باید توضیحات لازمه رابدهد.

ادامه👇👇👇

(33)
👆👆👆

اصل بيست وهشتم: هرگاه وزیری بر خلاف یکی از قوانین موضوعه که به صحه همایونی رسیده اند به اشتباه کاری احکام کتبی یا شفاهی از پیشگاه مقدس ملوکانه صادر نماید و مستمسک مساهله وعدم مواظبت خود قرار دهد به حکم قانون مسئول ذات مقدس همایون خواهد بود.

ادامه👇👇👇

(34)
👆👆👆

اصل بيست ونهم: هر وزیری که در امری از امور مطابق قوانینی که به صحه همایونی رسیده است ازعهده جواب برنیاید ومعلوم شود که نقض قانون وتخلف ازحدود مقرره کرده است مجلس عزل او را از پیشگاه همایونی مستدعی خواهد شد وبعد از وضوح خیانت در محکمه عدلیه دیگر

ادامه👇👇👇

(35)
👆👆👆

به خدمت دولتی منصوب نخواهد شد.

اصل سي‌ام: مجلس شورای ملی حق دارد مستقیما هروقت لازم بداند عریضه ای به توسط هیأتی که مرکب ازرئیس وشش نفر ازاعضاء که طبقات ششگانه انتخاب کنند به عرض پیشگاه مقدس ملوکانه برساند

ادامه👇👇👇

(36)
👆👆👆

وقت شرفیابی راباید به توسط وزیر دربار ازحضور مبارک استیذان نمود.

اصل سي ويکم: وزراء حق دارند در اجلاسات مجلس شورای ملی حاضر شده ودر جائی که برای آنها مقرر است نشسته مذاکرات مجلس را بشنوند واگر لازم دانستند

ادامه👇👇👇

(37)
👆👆👆

از رئیس مجلس اجازه نطق خواسته توضیحات لازمه را از برای مذاکره ومداقه امور بدهند.

در اظهار مطالب به مجلس شوراي ملي🔹

اصل سي ودوم: هرکس ازافراد ناس می تواند عرضحال یا ایرادات یاشکایات خود راکتبا به دفترخانه عرایض مجلس عرضه بدارد

ادامه👇👇👇

(38)
👆👆👆

اگر مطلب راجع به خود مجلس باشد جواب کافی به او خواهد داد وچنانچه مطلب راجع به یکی ازوزارتخانه ها است بدان وزارتخانه خواهد فرستاد که رسیدگی نمایند وجواب مکفی بدهند.

اصل سي وسيم: قوانین جدیده که محل حاجت باشد در وزارتخانه های مسئول انشاء وتنقیح یافته

ادامه👇👇👇

(39)
👆👆👆

به توسط وزراء مسئول یا از طرف صدراعظم به مجلس شورای ملی اظهار خواهد شد و پس ازتصویب به صحه همایونی موشح گشته به موقع اجرا گذاشته می شود.

اصل سي وچهارم: رئیس مجلس می تواند برحسب لزوم شخصا یا به خواهش ده نفر از اعضاء مجلس یاوزیری اجلاسی محرمانه

ادامه👇👇👇

(40)
👆👆👆

مرکب ازعده منتخبی ازاعضاء مجلس تشکیل بدهد که سایر اعضاء مجلس حق حضور در آن نداشته باشند لیکن نتیجه مذاکرات انجمن محرمانه وقتی مجری تواند شد که در مجلس محرمانه باحضور سه ربع ازمنتخبین مطرح مذاکره شده به اکثریت آراء قبول شود

ادامه👇👇👇

(41)
👆👆👆

اگر مطلب در مذاکرات انجمن محرمانه قبول نشد در مجلس عنوان نخواهد شد ومسکوت عنه خواهد ماند.

اصل سي وپنجم: اگر مجلس محرمانه به تقاضای رئیس مجلس بوده است حق دارد هر مقدار از مذاکرات را که صلاح بداند به اطلاع عموم برساند لکن اگر مجلس محرمانه

ادامه👇👇👇

(42)
👆👆👆

به تقاضای وزیری بوده است افشای مذاکرات موقوف به اجازه آن وزیر است.

اصل سي وششم: هریک ازوزراء می تواند مطلبی راکه به مجلس اظهار کرده در هر درجه از مباحثه که باشد استرداد کند مگر این که اظهار ایشان به تقاضای مجلس بوده باشد

ادامه👇👇👇

(43)
👆👆👆

در این صورت استرداد مطلب موقوف به موافقت مجلس است.

اصل سي وهفتم: هرگاه لایحه وزیری در مجلس موقع قبول نیافت منظم به ملاحظات مجلس عودت داده می شود وزیر مسئول پس از رد یا قبول ایرادات مجلس می تواند لایحه مزبوره را درثانی به مجلس اظهار بدارد.

ادامه👇👇👇

(44)
👆👆👆

اصل سي وهشتم: اعضای مجلس شورای ملی باید رد یا قبول مطالب راصریح وواضح اظهار بدارند و احدی حق ندارد ایشان را تحریض یاتهدید در دادن رای خود نماید اظهار رد و قبول اعضای مجلس باید به قسمی باشد که روزنامه نویس وتماشاچی هم بتوانند ادراک کند

ادامه👇👇👇

(45)
👆👆👆

یعنی باید آن اظهار به علامات ظاهری باشد ازقبیل اوراق کبود وسفید وامثال آن.

عنوان مطالب از طرف مجلس🔹

اصل سي ونهم: هروقت مطلبی ازطرف یکی ازاعضای مجلس عنوان شود فقط وقتی مطرح مذاکره خواهد شد که اقلا پانزده نفر از اعضای مجلس آن مذاکره مطلب راتصویب نمایند

ادامه👇👇👇

(46)
👆👆👆

در این صورت آن عنوان کتبا به رئیس مجلس تقدیم می شود رئیس مجلس حق دارد که آن الیحه را بدواً در انجمن تحقیق مطرح مداقه قرار بدهد.

اصل چهلم: در موقع مذاکره ومداقه لایحه مذکوره در اصل سی ونهم چه در مجلس وچه
درانجمن تحقیق اگر لایحه مزبور راجع به یکی ازوزراء

ادامه👇👇👇

(47)
👆👆👆

مسئول باشد مجلس باید به وزیرمسئول اطلاع داده که اگر بشود شخصا و الا معاون او به مجلس حاضر شده مذاکرات در حضور وزیر یا معاون او بشود سواد لایحه ومنضمات آن راباید قبل ازوقت از ده روز الی یک ماه به استثناء مطالب فوری از برای وزیر مسئول فرستاده باشند

ادامه👇👇👇

(48)
👆👆👆

همچنان روز مذاکره باید قبل از وقت معلوم باشد پس از مداقه مطلب باحضور وزیر مسئول در صورت تصویب مجلس به اکثریت آراء رسما لایحه نگاشته به وزیر مسئول داده خواهد شد که اقدامات مقتضیه رامعمول دارد.

ادامه👇👇👇

(49)
👆👆👆

اصل چهل ويکم: هرگاه وزیر مسئول در مطلب معنون ازطرف مجلس به مصلحتی همراه نشد باید معاذیر خود راتوجیه ومجلس رامتقاعد کند.

اصل چهل ودويم: در هر امری که مجلس شورای ملی از وزیر مسئولی توضیح بخواهد آن وزیر ناگزیر ازجوابست

ادامه👇👇👇

(50)
👆👆👆

واین جواب نباید بدون عذر موجه وبیرون از اندازه اقتضاء به عهده تاخیر بیافتد مگر مطالب محرمانه که مستور بودن آن در مدت معینی صلاح دولت وملت باشد ولی بعد از انقضاء مدت معین وزیر مسئول مکلف است که همان مطلب را در مجلس ابراز نماید.

ادامه👇👇👇

(51)
👆👆👆

در شرايط تشکيل مجلس سنا🔹

اصل چهل وسوم: مجلس دیگری بعنوان سنا مرکب از شصت نفر اعضاء تشکیل می‌یابد که اجلاسات آن بعد ازتشکیل مقارن اجلاسات مجلس شورای ملی خواهد بود.

اصل چهل وچهارم: نظامنامه های مجلس سنا باید به تصویب مجلس شورای ملی برسد.

ادامه👇👇👇

(52)
👆👆👆

اصل چهل وپنجم: اعضای این مجلس از اشخاص خبیر و بصیر و متدین محترم مملکت
منتخب می شوند سی نفر از طرف قرین الشرف اعلیحضرت همایونی استقرار می یابند پانزده نفر از اهالی طهران پانزده نفر از اهالی ولایات و سی نفر از طرف ملت پانزده نفر

ادامه👇👇👇

(53)
👆👆👆

از اهالی ولایات و سی نفر از طرف ملت پانزده نفر به انتخاب اهالی طهران پانزده نفر به انتخاب اهالی ولایات.

اصل چهل وششم: پس ازانعقاد سنا تمام امور باید به تصویب هردو مجلس باشد اگر آن امور در سنا یا از طرف هیات وزراء عنوان شده باشد

ادامه👇👇👇

(54)
👆👆👆

باید اول در مجلس سنا تنقیح وتصحیح شده به اکثریت آراء قبول وبعد به تصویب مجلس شورای ملی برسند ولی اموری که در مجلس شورای ملی عنوان می شود برعکس از این مجلس به مجلس سنا خواهد رفت مگر امور مالیه که مخصوص به مجلس شورای ملی خواهد بود وقرارداد

ادامه👇👇👇

(55)
👆👆👆

مجلس در امور مذکوره به اطلاع مجلس سنا خواهد رسید که مجلس مزبور ملاحظات خود را به مجلس ملی اظهار نماید و لیکن مجلس ملی مختار است ملاحظات مجلس سنا رابعد ازمداقه لازمه قبول یارد نماید.

ادامه👇👇👇

(56)
👆

اصل چهل وهفتم: مادام که مجلس سنا منعقد نشده فقط امور بعد ازتصویب مجلس شورای ملی بصحه همایونی موشح و بموقع اجرا گذارده خواهد شد.

*اصل چهل وهشتم: اعلیحضرت همایون شاهنشاهی می تواند هریک ازمجلس شورای ملی ومجلس سنا راجداگانه یا وهردو مجلس رادرآن واحد منحل نماید.

ادامه👇

(57)
👆👆👆

*[ این اصل به موجب تصمیم مجلس موسسان مورخ ١٨ اردیبهشت ماه  ١٣٢٨ (که در متن قرار داده شده )فسخ شده است :اصل چهل وهشتم (منسوخ :)هرگاه مطلبی که ازطرف وزیری پس از تنقیح وتصحیح در مجلس سنا به مجلس شورای ملی رجوع می‌شود قبول نیافت

ادامه👇👇👇

(58)
👆👆👆

در صورت اهمیت مجلس ثالثی مرکب ازاعضای مجلس سنا ومجلس شورای ملی به حکم انتخاب اعضای دو مجلس وبالسویه تشکیل یافته در ماده متنازع فیها رسیدگی می کند نتیجه رای این مجلس را در شورای ملی قرائت می کند اگر موافقت دست داد

ادامه👇👇👇

(59)
👆👆👆

فبها و الا شرح مطلب را به عرض حضور ملوکانه می رسانند هرگاه رای مجلس شورای ملی راتصدیق فرمودند مجری می شود واگر تصدیق نفرمودند امر به تجدید مذاکره ومداقه خواهند فرمود واگر باز اتفاق آراء حاصل
نشد ومجلس سنا بااکثریت دو ثلث آراء انفصال مجلس

ادامه👇👇👇

(60)
👆

شورای ملی را تصویب نمودند و هیات وزراء هم جداگانه انفصال مجلس شورای ملی را تصویب نمودند فرمان همایونی به انفصال مجلس شورای ملی صادر می شود واعلیحضرت همایونی در همان فرمان حکم به تجدید انتخابات می فرمایند ومردم حق خواهند داشت منتخبین سابق رامجددا انتخاب کنند. ]

ادامه👇

(61)
👆👆👆

در هر مورد که مجلس یایکی از آنها به موجب فرمان همایونی منحل می گردد باید در همان فرمان انحلال علت انحلال ذکر شده وامر به تجدید انتخابات نیز بشود.

انتخابات جدید در ظرف یک ماه ازتاریخ صدور فرمان شروع شده ومجلس یامجلسین جدید

ادامه👇👇👇

(62)
👆👆👆

در ظرف سه ماه ازتاریخ مزبور باید منعقد گردد.

مجلس جدید که پس ازانحلال تشکیل می شود برای یک دوره جدید خواهد بود نه برای بقیه دوره مجلس منحل شده.

مجلس یا مجلسین جدید رانمی توان ًمجدا برای همان علت منحل نمود.

ادامه👇👇👇

(63)
👆👆👆

هرگاه در مورد طرح یا لایحه قانونی که دو دفعه از مجلسی به مجلس دیگر رجوع شده است بین مجلس سنا ومجلس شورای ملی توافق نظر حاصل نشود کمیسیون مختلطی مرکب از اعضای مجلسین که به عده مساوی از طرف هر یک از مجلسین انتخاب می شود تشکیل و در مورد اختلاف رسیدگی کرده

ادامه👇👇👇

(64)
👆👆👆

گزارش خود رابه مجلسین تقدیم می نماید - هرگاه مجلس سنا و مجلس شورای ملی گزارشی راکه کمیسیون مختلط داده است تصویب نمودند قانون مزبور برای توشیح صحه ملوکانه ارسال می شود.

درصورتی که مجلسین در گزارش کمیسیون مختلط نیز توافق نظر حاصل نکردند

ادامه👇👇👇

(65)
👆👆👆

مورد اختلاف به عرض ملوکانه می رسد هرگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی نظر مجلس شورای ملی را تصویب فرمودند امر به اجراء می دهند و الا موضوع تاشش ماه مسکوت مانده وعندالاقتضاء ممکن است بعد ازانقضای این مدت بهعنوان طرح باا لیحه جدیدی در یکی ازمجلسین مطرح شود.

ادامه👇👇👇

(66)
👆👆👆

اصل ۴٨ وهریک ازاصول دیگر قانون اساسی مورخ ١۴ ذیقعده الحرام ١٣٢۴ قمری ومتمم آن که مخالف مقررات این اصل است نسخ می شود.

اصل چهل ونهم: منتخبین جدید طهران باید به فاصله یک ماه ومنتخبین ولایات بفاصله سه ماه حاضر شوند

ادامه👇👇👇

(67)
👆👆👆

وچون منتخبین دارالخلافه حاضر شدند مجلس افتتاح ومشغول کار خواهند شد لیکن در ماده متنازع فیها گفتگو نمی کنند تامنتخبین ولایات برسند هرگاه مجلس جدید پس از حضور تمام اعضاء یااکثریت تام همان رأی سابق راامضاء کرد ذات مقدس همایونی

ادامه👇👇👇

(68)
👆👆👆

آن رأی مجلس شورای ملی راتصویب فرموده امر به اجرا می فرمایند .

اصل پنجاهم :در هر دوره انتخابیه که عبارت از دو *سال است یک نوبت بیشتر امر بتجدید منتخبین نخواهد شد .

اصل پنجاه و یکم :مقرر آنکه سلاطین اعقاب واخلاف ما حفظ این حدود واصول

ادامه👇👇👇

(69)
👆👆👆

راکه برای تشیید مبانی دولت وتاکید اساس سلطنت ونگهبانی دستگاه معدلت وآسایش برقرار ومجری فرمودیم وظیفه سلطنت خود دانسته در عهده شناسند.

فی شهر ذیقعدة الحرام ١٣٢۴
هوا الله تعالی
این قوانین اساسی مجلس شورای ملی ومجلس سنا
که حاوی پنجاه ویک اصل است صحیح است

ادامه👇👇👇

(70)
👆👆👆

چهاردهم شهر ذیقعده ١٣٢۴
محل صحه همایونی
امضاء ولیعهد وامضاء مشیرالدوله

*طبق اصل الحاقی به متمم قانون اساسی درسال ١٣٣۶ مجلس واحد ازمجلس سنا وشورای ملی تشکیل واصول چهار و پنج و شش و هفت قانون اساسی وتفسیر مربوط به اصل هفتم و اصل هشتم قانون اساسی

ادامه👇👇👇

(71)
👆

واصل چهل ونه متمم قانون اساسی را اصلاح نمود ودر اصل پنجم اصلاح شده مدت دوره انتخابیه چهار سال تعیین گردیده است.

متمم قانون اساسي🔻
مورخ ٢٩ شعبان ١٣٢۵ . ه . ق

بسم الله الرحمن الرحیم

اصولی ه کبرای تکمیل قوانین اساسیه مشروطیت دولت علیه ایران بر قانون اساسی

ادامه👇

(72)
👆👆👆

که در تاریخ چهاردهم شهر ذی القعدة الحرام یک هزار وسیصد وبیست وچهار به صحه مرحوم مغفور شاهنشاه سعید مظفرالدین شاه قاجار نورالله مضجعه موشح شده اضافه می شود از قرار ذیل است:

کلیات °

اصل اول: مذهب رسمی ایران اسلام وطریقه حقه جعفریه اثنی عشریه است

ادامه👇👇👇

(73)
👆👆👆

باید پادشاه ایران دارا ومروج این مذهب باشد.

اصل دوم :مجلس مقدس شورای ملی که به توجه وتایید حضرت امام عصر عجل الله فرجه و بذل مرحمت اعلیحضرت شاهنشاه اسلام خلد الله سلطانه ومراقبت حجج اسلامیه کثر الله امثالهم وعامه ملت ایران تاسیس شده است

ادامه👇👇👇

(74)
👆👆👆

باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسه اسلام وقوانین موضوعه حضرت خیرالانام صلی الله علیه وآله وسَلم نداشته باشد ومعین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه باقواعد اسلامیه  بر عهده علمای اعلام ادام الله برکات وجود هم بوده و هست

ادامه👇👇👇

(75)
👆👆👆

لهذا رسما مقرر است در هر عصری ازاعصار هیاتی که کمتر از پنج نفر نباشد از مجتهدین وفقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند به این طریق که علمای اعلام وحجج اسلام مرجع تقلید شیعه اسامی بیست نفر ازعلماء که دارای صفات مذکوره باشند

ادامه👇👇👇

(76)
👆👆👆

معرفی به مجلس شورای ملی بنمایند پنج نفر ازآنها یا رابیشتر به مقتضای عصر اعضای مجلس شورای ملی بالاتفاق یا به حکم قرعه تعیین نموده به سمت عضویت بشناسند تاموادی که در مجلس عنوان می شود به دقت مذاکره وغور رسی نموده

ادامه👇👇👇

(77)
👆👆👆

هریک از آن مواد معنونه که مخالفت باقواعد مقدسه اسلام داشته باشد طرح و رد نمایند که عنوان قانونیت پیدا نکند ورأی این هیات علماء در این باب مطاع وبتبع خواهد بود واین ماده تازمان ظهور حضرت حجة عصر عجل الله فرجه تغییر پذیر نخواهد بود.

ادامه👇👇👇

(78)
👆👆👆

اصل سيم: حدود مملکت ایران وایالات و ولایات وبلوکات آن تغییر پذیر نیست مگر به موجب قانون.

اصل چهارم: پایتخت ایران طهران است.

اصل پنجم: الوان رسمی بیرق ایران سبز وسفید وسرخ وعلامت شیرو خورشید است.

ادامه👇👇👇

(79)
👆

اصل ششم: جان ومال اتباع خارجه مقیمین خاک ایران مامون ومحفوظ است مگر در مواردی که قوانین مملکتی استثناء می کند.

اصل هفتم: اساس مشروطیت جزءً و کلاً تعطیل بردار نیست.

حقوق ملت ايران🔸

اصل هشتم: اهالی مملکت ایران در مقابل قانون دولتی متساوی الحقوق خواهد بود.

ادامه👇

(80)
👆👆👆

اصل نهم: افراد مردم ازحیث جان ومال ومسکن وشرف محفوظ ومصون ازهرنوع تعرض
هستند ومتعرض احدی نمی توان شد مگر به حکم وترتیبی که قوانین مملکت معین می نماید.

اصل دهم: غیراز مواقع ارتکاب جنحه وجنایات وتقصیرات عمده هیچکس رانمی توان فورأ دستگیر نمود

ادامه👇👇👇

(81)
👆👆👆

مگر به حکم کتبی رئیس محکمه عدلیه برطبق قانون و در آن صورت نیز باید گناه مقصر فوراً یا منتهی در ظرف بیست وچهار ساعت به او اعلام و اشعار شود.

اصل يازدهم: هیچکس را نمی توان ازمحکمه ای که باید درباره او حکم کند منصرف کرده
مجبورا به محکمه دیگر رجوع دهند.

ادامه👇👇👇

(82)
👆👆👆

اصل دوازدهم: حکم و اجرای هیچ مجازاتی نمی شود مگر به موجب قانون.

اصل سيزدهم: منزل وخانه هرکس در حفظ و امان است درهیچ مسکنی قهرا نمی توان داخل شد مگر به حکم وترتیبی که قانون مقرر نموده.

فصل چهاردهم: هیچ‌یک ازایرانیان را نمی توان نفی داد

ادامه👇👇👇

(83)
👆👆👆

یامنع ازاقامت در محلی یامجبور به اقامت محل معینی نمود مگر در مواردی که قانون تصریح می کند.

اصل پانزدهم: هیچ ملکی را از تصرف صاحب ملک نمی توان بیرون کرد مگر بامجوز شرعی وآن نیز پس ازتعیین وتادیه قیمت عادله است.

ادامه👇👇👇

(84)
👆👆

اصل شانزدهم: ضبط املاک و اموال مردم به عنوان مجازات و سیاست ممنوع است مگر به حکم قانون.

اصل هفدهم :سلب تسلط مالکین ومتصرفین ازاملاک واموال متصرفه ایشان به هر عنوان که باشد ممنوع است مگر به حکم قانون.

اصل هيجدهم: تحصیل وتعلیم علوم ومعارف و صنایع آزاد است

ادامه👇👇

(85)
👆👆👆

مگر آنچه شرعا ممنوع باشد.

اصل نوزدهم: تاسیس مدارس به مخارج دولتی وملتی وتحصیل اجباری باید مطابق قانون وزارت علوم ومعارف مقرر شود وتمام مدارس ومکاتب باید در تحت ریاست عالیه ومراقبت وزارت علوم ومعارف باشد.

ادامه👇👇👇

(86)
👆👆👆

اصل بيستم: عامه مطبوعات غیر ازکتب ضلال ومواد مضره به دین مبین آزاد وممیزی در آنها ممنوع است ولی هرگاه چیزی مخالف قانون مطبوعات درآنها مشاهده شود نشردهنده یانویسنده برطبق قانون مطبوعات مجازات می شود اگر نویسنده معروف ومقیم ایران باشد

ادامه👇👇👇

(87)
👆👆👆

ناشر و طابع وموزع ازتعرض مصون هستند.

اصل بيست ويکم: انجمن ها واجتماعاتی که مولد فتنه دینی ودنیوی ومخل به نظم نباشند در تمام مملکت آزاد است ولی مجتمعین باخود اسلحه نباید داشته باشند وترتیباتی را که قانون در این خصوص مقرر می کند باید متابعت نمایند.

ادامه👇👇👇

(88)
👆👆👆

اجتماعات در شوارع ومیدان های عمومی هم باید تابع قوانین نظمیه باشند.

اصل بيست ودويم: مراسلات پستی کلیه محفوظ از و ضبط وکشف مصون است مگر در مواردی که قانون استثناء می کند.

اصل بيست وسيم :افشاء یاتوقیف مخابرات تلگرافی بدون اجازه صاحب تلگراف ممنوع است

ادامه👇👇👇

(89)
👆👆👆

مگر در مواردی که قانون معین می کند.

اصل بيست وچهارم: اتباع خارجه می توانند قبول تبعیت ایران را بنمایند قبول و بقای آنها بر تبعیت وخلع آنها ازتبعیت به موجب قانون جداگانه است.

اصل بيست وپنجم: تعرض به مامورین دیوانی در تقصیرات راجعه به مشاغل آنها

ادامه👇👇👇

(90)
👆👆👆

محتاج به تحصیل اجازه نیست مگر در حق وزراء که رعایت قوانین مخصوصه در این باب باید بشود.

قواي مملکت🔸

اصل بيست وششم: قوای مملکت ناشی ازملت است طریقه استعمال آن قوا راقانون اساسی معین می نماید.

ادامه👇👇👇

(91)
👆👆👆

اصل بيست وهفتم: قوای ممکت به سه شعبه تجزیه می شود:

*اول: قوه مقننه که مخصوص است به وضع وتهذیب قوانین واین قوه ناشی می شود از اعلیحضرت شاهنشاهی ومجلس شورای ملی ومجلس سنا وهریک ازاین سه منشاء حق انشاء قانون رادارد ولی استقرار آن موقوف است

(92)
👆👆👆

به عدم مخالفت باموازین شرعیه وتصویب مجلسین وتوشیح به صحه همایونی لکن وضع وتصویب قوانین راجعه به دخل وخرج مملکت از مختصات مجلس شورای ملی است .شرح وتفسیر قوانین از وظایف مختصه مجلس شورای ملی است.

دويم: قوه قضائیه وحکمیه که عبارتست از تمیز حقوق

ادامه👇👇👇

(93)
👆👆👆

و این قوه مخصوص است به محاکم شرعیه در شرعیات وبه محاکم عدلیه در عرفیات.

سيم: قوه اجرائیه که مخصوص پادشاه است یعنی قوانین واحکام به توسط وزراء ومامورین دولت به نام نامی اعلیحضرت همایونی اجراء می شود به ترتیبی که قانون معین می کند.

ادامه👇👇👇

(94)
👆👆👆

اصل بيست وهشتم: قوای ثلاثه مزبوره همیشه از یکدیگر ممتاز و منفصل خواهد بود.

اصل بيست ونهم: منافع مخصوصه هر ایالت و ولایت وبلوک به تصویب انجمن های ایالتی و ولایتی به موجب قوانین مخصوصه آن مرتب وتسویه می شود.

حقوق اعضاي مجلسين🔸

ادامه👇👇👇

(95)
👆👆👆

اصل سي‌ام: وکلای مجلس شورای ملی ومجلس سنا ازطرف تمام ملت وکالت دارند نه فقط ازطرف طبقات مردم یا ایالات و ولایات وبلوکاتی که آنها راانتخاب نموده اند.

اصل سي ويکم: یکنفر نمی تواند در زمان واحد عضویت هردو مجلس رادارا باشد.

ادامه👇👇👇

(96)
👆👆👆

اصل سي ودويم: چنان چه یکی از وکلا در ادارات دولتی موظفا مستخدم بشود از عضویت مجلس منفصل می شود ومجددا عضویت او در مجلس موقوف به استعفای از شغل دولتی و انتخاب ازطرف ملت خواهد بود.

اصل سي وسيم: هریک ازمجلسین حق تحقیق وتفحص در هر امری ازامور مملکتی دارند.

ادامه👇👇👇

(97)
👆👆👆

اصل سي وچهارم: مذاکرات مجلس سنا در مدت انفصال مجلس شورای ملی بی نتیجه است.

حقوق سلطنت ايران🔸

اصل سي وپنجم: سلطنت ودیعه ایست که به موجب الهی از طرف ملت به شخص پادشاه مفوض شده.

ادامه👇👇👇

(98)
👆👆👆

*اصل سي وششم :سلطنت مشروطه ایران ازطرف ملت بوسیله مجلس موسسان به شخص اعلیحضرت شاهنشاه رضاشاه پهلوی تفویض شده ودر اعقاب ذکور ایشان نسلا بعد نسل برقرار خواهد بود.

*اصل سي وهفتم: ولایت عهد باپسر بزرگتر پادشاه که مادرش ایرانی الاصل *باشد خواهد بود

ادامه👇👇👇

(99)
👆👆👆

در صورتی که پادشاه اولاد ذکور نداشته باشد تعیین ولیعهد برحسب پیشنهادش و با تصویب مجلس شورای ملی به عمل خواهد آمد مشروط برآنکه آن ولیعهد ازخانواده قاجار نباشد ولی در هر موقعی که پسری برای پادش اهبوجود آید حقاً ولایت عهد با او خواهد بود.

ادامه👇👇👇

(100)
👆👆👆

*[ اصول سه گانه ٣٨-٣٧-٣۶ متمم قانون اساسی به موجب ماده واحده مصوبه مجلس موسسان در تاریخ ٢١ آذرماه ١٣٠۴ شمسی که ذیلا نقل می شود به شرح مندرج در متن اصلاح شده است.

ادامه👇👇👇

(101)
👆👆👆

«ماده واحده - مجلس موسسان سه اصل ٣٨-٣٧-٣۶ متمم قانون اساسی مصوبه بیست و یکم آذرماه ١٣٠۴ رابجای سه اصل ٣٨-٣٧-٣۶ سابق متمم قانون اساسی قرار داده سه اصل مذکور سابق راملغی می داند» .

ادامه👇👇👇

(102)
👆👆👆

🔸سه اصل ملغي شده

اصل سي و ششم - سلطنت مشروطه ایران در شخص اعلیحضرت شاهنشاهی السلطان محمدعلی شاه قاجار ادام الله سلطنته واعقاب ایشان نسلا بعد نسل برقرار خواهد بود.

اصل سي وهفتم - ولایت عهد در صورت تعدد اولاد به پسر اکبر پادشاه که مادرش ایرانی الاصل

ادامه👇👇👇

(103)
👆👆👆

و شاهزاده باشد می‌رسد و در صورتی که برای پادشاه اولاد ذکور نباشد بارعایت الاقرب و فی‌الاقرب به رتبه ولایت عهد نایل می شود وهرگاه در صورت مفروضه فوق اولاد ذکوری برای پادشاه به وجود آید حقاً ولایت عهد به او خواهد رسید.

ادامه👇👇👇

(104)
👆

اصل سي وهشتم- در موقع انتقال سلطنت ولیعهد وقتی می تواند شخصا امور سلطنت را متصدی شود که سن او به هیجده سال بالغ باشد چنان چه به این سن نرسیده باشد با تصویب هیات مجتمعه مجلس شورای ملی ومجلس سنا نایب السلطنه ای برای او انتخاب خواهد شد تاهیجده سالگی رابالغ شود.

ادامه👇

(105)
👆👆👆

* کلمه «ایرانی الاصل» مذکور در این اصل به موجب قانون مصوب ١۴ آبان ١٣١٧ به شرح زیر تفسیر شده است:

ماده واحده- منظور از مادر ایرانی الاصل مذکور در اصل ٣٧ متمم قانون اساسی اعم است ازمادری که مطابق شق دوم ازماده ٩٧۶ قانون مدنی دارای نسب ایرانی باشد

ادامه👇👇👇

(106)
👆

یامادری که قبل ازعقد ازدواج باپادشاه یاولیعهد ایران به اقتضاء مصالح عالیه کشور به پیشنهاد دولت وتصویب مجلس شورای ملی به موجب فرمان پادشاه عصر صفت ایرانی به او اعطاء شده باشد].
**اصل سي وهشتم:در موقع انتقال سلطنت ولیعهد وقتی می تواند شخصا امور سلطنت را متصدی شود
ادامه👇

(107)
👆👆👆

که دارای بیست سال تمام شمسی باشد .اگر به این سن نرسیده باشد شهبانو مادر ولیعهد بلافاصله امور نیابت سلطنت را به عهده خواهد گرفت مگر این که از طرف پادشاه شخص دیگر به عنوان نایب السلطنه تعیین شده باشد.

ادامه👇👇👇

(108)
👆👆👆

نایب السلطنه شورائی مرکب از نخست وزیر وروسای مجلسین ورئیس دیوان عالی کشور وچهار نفر ازاشخاص خبیر وبصیر کشور باانتخاب خود تشکیل و وظائف سلطنت راطبق قانون اساسی بامشاوره آن شورا انجام خواهد داد تاولیعهد بسن بیست سال تمام برسد.

ادامه👇👇👇

(109)
👆👆👆

در صورت فوت یاکناره گیری نایب السلطنه شورای مزبور موقتا وظائف نیابت سلطنت را تا تعیین نایب السلطنه از طرف مجلسین از غیر خانواده قاجار انجام خواهد داد.

ازدواج شهبانو نایب السلطنه در حکم کناره گیری است.

ادامه👇👇👇

(110)
👆👆👆

*[ اصول سه گانه -٣٨-۴١-۴٢ متمم قانون اساسی از طرف مجلس موسسان روز شنبه ١٨ شهریور ١٣۴۶ شمسی به شرح مندرج در متن اص ا لح شده است .متن اصول منسوخه به شرح ذیل نقل می شود:

** اصل سی و هشتم منسوخ - در موقع انتقال سلطنت ولیعهد وقتی می تواند

ادامه👇👇👇

(111)
👆👆👆

شخصا امورسلطنت را متصدی شود که دارای بیست سال تمام شمسی باشد اگر به این سن نرسیده باشد نایب السلطنه ای ازغیر خانواده قاجاریه ازطرف مجلس شورای ملی انتخاب خواهد شد.

* اصل چهل ویکم منسوخ - در موقع رحلت پادشاه مجلس شورای ملی ومجلس سنا لزوما منعقد خواهد شد

(112)
👆👆👆

و انعقاد مجلسین زیاده از ده روز بعد ازفوت پادشاه نباید به تعویق بیافتد].

اصل سي ونهم: هیچ پادشاهی برتخت سلطنت نمی تواند جلوس کند مگر این که قبل از تاجگذاری در مجلس شورای ملی حاضر شود

ادامه👇👇👇

(113)
👆👆👆

باحضور اعضای مجلس شورای ملی ومجلس سنا وهیات وزراء به قرار ذیل قسم یاد نماید:

من خداوند قادر متعال را گواه گرفته به کلام الله مجید وبه آن چه نزد خدا محترم است قسم یاد می کنم که تمام هم خود را مصروف حفظ استقلال ایران نموده

ادامه👇👇👇

(114)
👆👆👆

حدود مملکت وحقوق ملت رامحفوظ ومحروس بدارم قانون اساسی مشروطیت ایران رانگهبان وبرطبق آن قوانین مقرره سلطنت نمایم ودر ترویج مذهب جعفری اثنی عشری سعی وکوشش نمایم ودر تمام اعمال وافعال خداوند عز شانه راحاضر وناظر دانسته

ادامه👇👇👇

(115)
👆👆👆

منظوری جز سعادت وعظمت دولت و ملت ایران نداشته باشم از وخداوند مستعان در خدمت به ترقی ایران توفیق می طلبم و از ارواح طیبه اولیای اسلام استمداد می کنم.

اصل چهلم :همین طور شخصی که به نیابت سلطنت منتخب می شود نمی تواند متصدی این امر شود

ادامه👇👇👇

(116)
👆👆👆

مگر این که قسم مزبور فوق را یاد نموده باشد.

*اصل چهل ويکم: در موقع رحلت پادشاه طبق اصل ٣٨ عمل خواهد شد .دراین مورد و
همچنین در مورد انتقال سلطنت هرگاه نایب السلطنه به ترتیب مقرر در اصل مذکور معلوم نشده باشد

ادامه👇👇👇

(117)
👆👆👆

از طرف مجلسین در جلسه فوق العاده مشترک نایب السلطنه ای از غیر خانواده قاجار انتخاب خواهد شد و تا انتخاب نایب السلطنه هیاتی مرکب ازنخست وزیر وروسای مجلسین ورئیس دیوان عالی کشور وسه نفر از بین نخست وزیران سابق یاروسای سابق مجلسین

ادامه👇👇👇

(118)
👆👆👆

به انتخاب هیات دولت موقتا امور نیابت سلطنت راعهده دار خواهد شد.

نایب السلطنه ای که به ترتیب مذکور در این اصل واصل ٣٨ عهده دار امور نیابت سلطنت می شود نیز باید طبق اصل ٣٩ سوگند یاد کند .هرکس به مقام نیابت سلطنت برسد از رسیدن به مقام سلطنت ممنوع است.

ادامه👇👇👇

(119)
👆👆👆

*اصل چهل ودوم: در هر مورد که نایب السلطنه از طرف مجلسین انتخاب می شود انعقاد جلسه مشترک مجلسین بیش ازده روز نباید بتعویق بیافتد.

هرگاه دوره نمایندگی نمایندگان هردو مجلس و يا یکی از آنها منقضی شده باشد ونمایندگان جدید انتخاب نشده باشند

ادامه👇👇👇

(120)
👆👆👆

نمایندگان سابق حاضر می شوند ومجلسین منعقد می گردد.

درصورت انحلال یک یاهردو مجلس تاتشکیل مجلس جدید وانتخاب نایب السلطنه امور
نیابت سلطنت موقتا به عهده هیات مذکور در اصل چهل ویکم خواهدبود.

ادامه👇👇👇

(121)
👆👆👆

پادشاه می تواند در موقع مسافرت ودر غیاب خود شورائی برای اداره امور سلطنت انتخاب و یانایب السلطنه تعیین کند که بامشاوره شورای مزبور امور سلطنت راموقتا برای مدت مسافرت ودر غیاب پادشاه انجام دهد.

ادامه👇👇👇

(122)
👆👆👆

*[ اصل چهل ودویم منسوخ - هرگاه دوره وکالت وکلای هردو یا یکی از مجلسین درزمان حیات پادشاه منقضی شده باشد و وکلای جدید درموقع رحلت پادشاه هنوز معین نشده باشند وکلای سابق حاضر ومجلسین منعقد می شود].

اصل چهل وسيم: شخص پادشاه نمی تواند

ادامه👇👇👇

(123)
👆👆👆

بدون تصویب ورضای مجلس شورای ملی و مجلس سنا متصدی امور مملکت دیگری شود.

اصل چهل وچهارم: شخص پادشاه از مسئولیت مبری است وزراء دولت در هرگونه امور
مسئول مجلسین هستند.

ادامه👇👇👇

(124)
👆👆👆

اصل چهل وپنجم: کلیه قوانین و دستخط های پادشاه در امور مملکتی وقتی اجراء می شود که به امضای وزیر مسئول رسیده باشد ومسئول صحت مدلول آن فرمان ودستخط همان وزیر است.

اصل چهل وششم: عزل ونصب وزراء به موجب فرمان همایون پادشاه است.

ادامه👇👇👇

(125)
👆👆👆

اصل چهل وهفتم: اعطای درجات نظامی ونشان وامتیازات افتخاری بامراعات قانون مختص شخص پادشاه است.

اصل چهل وهشتم: انتخاب مامورین رئیسه دوائر دولتی از داخله وخارجه باتصویب وزیر مسئول از حقوق پادشاه است مگر در مواقعی که قانون استثناء نموده باشد

ادامه👇👇👇

(126)
👆👆👆

ولی تعیین سایر مامورین راجع به پادشاه نیست مگر در مواردی که قانون تصریح می کند.

*اصل چهل ونهم: صدور فرامین واحکام برای اجرای قوانین از حقوق پادشاه است بدون
این که هرگز اجرای آن قوانین راتعویق یاتوقیف نمایند .در قوانین راجع به امور مالیه مملکت

ادامه👇👇👇

(127)
👆👆👆

که از مختصات مجلس شورای ملی است چنان چه اعلیحضرت پادشاه تجدید نظری را لازم بدانند برای رسیدگی مجدد به مجلس شورای ملی ارجاع می نمایند .در صورتی که مجلس شورای ملی به اکثریت سه ربع ازحاضرین در مرکز نظر سابق مجلس راتایید نمود

ادامه👇👇👇

(128)
👆👆👆

اعلیحضرت شاهنشاه قانون راتوشیح خواهند فرمود.

*[اصل چهل ونهم متمم در جلسه روز پنجشنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ١٣٣۶ شمسی به تصویب مجلس واحد که طبق قسمت اخیر اصل الحاقی به متمم قانون اساسی از مجلس سنا وشورای ملی تشکیل شده بود رسیده است.

ادامه👇👇👇

(129)
👆👆👆

اصل چهل ونهم (منسوخ) صدور فرامین واحکام برای اجرای قوانین از حقوق پادشاه است بدون این که هرگز اجرای آن قوانین راتعویق یاتوقف نماید. ]

اصل پنجاهم: فرمانفرمائی کل قشون بری وبحری باشخص پادشاه است.

اصل پنجاه ويکم :اعلان جنگ وعقد صلح باپادشاه است.

ادامه👇👇👇

(130)
👆

اصل پنجاه ودويم:عهدنامه هائی که مطابق اصل بیست وچهارم قانون اساسی مورخه چهاردهم ذیقعده یک هزار وسیصد وبیست وچهار استتار آنها لازم باشد بعد از رفع محطور همین که منافع وامنیت مملکتی اقتضاء نمود باتوضیحات لازمه باید از طرف پادشاه به مجلس شورای ملی وسنا اظهار شود.

ادامه👇

(131)
👆👆👆

اصل پنجاه وسيم: فصول مخفیه هیچ عهدنامه مبطل فصول آشکار آن عهدنامه نخواهد بود.

اصل پنجاه وچهارم: پادشاه می تواند مجلس شورای ملی ومجلس سنا را به طور فوق العاده امر به انعقاد فرمایند.

اصل پنجاه وپنجم: ضرب سکه باموافقت قانون بنام پادشاه است.

ادامه👇👇👇

(132)
👆👆👆

اصل پنجاه وششم: مخارج ومصارف دستگاه سلطنتی باید قانونا معین باشد.

اصل پنجاه وهفتم: اختیارات واقتدارات سلطنتی فقط همان است که در قوانین مشروطیت حاضره تصریح شده.

راجع به وزراء🔸

اصل پنجاه وهشتم: هیچ کس نمی تواند به مقام وزارت برسد

ادامه👇👇👇

(133)
👆👆👆

مگر آن که مسلمان وایرانی الاصل و تبعه ایران باشد.

اصل پنجاه ونهم: شاهزادگان طبقه اولی یعنی پسر وبرادر وعموی پادشاه عصر نمی تواند به وزارت منتخب شوند.

اصل شصتم: وزراء مسئول مجلسین هستند ودر هر مورد که از طرف یکی از مجلس احضار شوند باید حاضر گردند

ادامه👇👇👇

(134)
👆👆👆

ونسبت به اموری که محول به آنهاست حدود مسئولیت خود را منظور دارند.

اصل شصت ويکم: وزراء علاوه براین که به تنهائی مسئول مشاغل مختصه وزارت خود هستند به هیات اتفاق نیز در کلیات امور در مقابل مجلسین مسئول وضامن اعمال یکدیگرند.

ادامه👇👇👇

(135)
👆👆👆

اصل شصت ودويم: عده وزراء رابرحسب اقتضاء قانون معین خواهد کرد.

اصل شصت وسيم: لقب وزارت افتخاری به کلی موقوف است.

اصل شصت وچهارم: وزراء نمی توانند احکام شفاهی یاکتبی پادشاه را مستمسک قرار داده سلب مسئولیت ازخودشان بنمایند.

ادامه👇👇👇

(136)
👆👆👆

اصل شصت وپنجم: مجلس شورای ملی یا سنا می توانند وزراء را در تحت مؤاخذه و محاکمه درآورند.

اصل شصت وششم: مسئولیت وزراء وسیاستی راکه راجع به آنها می شود قانون معین خواهد نمود.

اصل شصت وهفتم: در صورتی که مجلس شورای ملی یامجلس سنا به اکثریت تامه عدم رضایت

ادامه👇👇👇

(137)
👆👆👆

خود را از هیات وزراء یاوزیری اظهار نمایند آن هیات یا آن وزیر ازمقام وزارت منعزل می شود.

اصل شصت وهشتم: وزراء موظفاً نمی توانند خدمت دیگر غیر از شغل خودشان در عهده گیرند.

اصل شصت ونهم: مجلس شورای ملی یامجلس سنا تقصیر وزراء را در محضر دیوانخانه

ادامه👇👇👇

(138)
👆👆👆

مزبوره باحضور تمام اعضاء مجلس محاکمات دائره خود محاکمه خواهد کرد مگر وقتی که به موجب قانون اتهام واقامه دعوی از دائره ادارات دولتی مرجوعه به شخص وزیر خارج وراجع به خود وزیر باشد .تنبیه :مادامی که محکمه تمیز تشکیل نیافته است

ادامه👇👇👇

(139)
👆

هیاتی منتخب از اعضاء مجلسین به عده متساوی نایب مناب محکمه تمیز خواهد شد.

اصل هفتادم:تعیین تقصیر ومجازات و اراده بر وزراء در موقعی که مورد اتهام مجلس شورای ملی یامجلس سنا شوند و یا در امور اداره خود دچار اتهامات شخصی مدعیان گردند منوط به قانون مخصوص خواهد بود.

ادامه👇

(140)
👆

🔸اقتدارات محاکمات

اصل هفتاد ويکم: دیوان عدالت عظمی ومحاکم عدلیه مرجع رسمی تظلمات عمومی هستند وقضاوت در امور شرعیه با عدول مجتهدین جامع الشرایط است.

اصل هفتاد ودويم: منازعات راجعه به حقوق سیاسیه مربوط به محاکم عدلیه است مگر در مواقعی که قانون استثناء نماید.

ادامه👇

(141)
👆👆👆

اصل هفتاد وسيم: تعیین محاکم عرفیه منوط به حکم قانون است وکسی نمی تواند به هیچ اسم ورسم محکمه برخلاف مقررات قانون تشکیل نماید.

اصل هفتاد وچهارم: هیچ محکمه ممکن نیست منعقد گردد مگر به حکم قانون.

ادامه👇👇👇

(142)
👆👆👆

اصل هفتاد وپنجم: در تمام مملکت فقط یک دیوانخانه تمیز برای امور عرفیه دایر خواهد بود آن هم در شهر پایتخت واین دیوانخانه تمیز در هیچ محاکمه ابتدا رسیدگی نمی کند مگر در محاکماتی که راجع به وزراء باشد.

اصل هفتاد وششم: انعقاد کلیه محاکمات علنی است

ادامه👇👇👇

(143)
👆👆👆

مگر آنکه علنی بودن آن مخل نظام یا منافی عصمت باشد در این صورت لزوم اخفا رامحکمه اعلان می نماید.

اصل هفتاد وهفتم: در ماده تقصیرات سیاسیه ومطبوعات چنان چه محرمانه بودن محاکمه صلاح باشد، باید به اتفاق آراء جمیع اعضا محکمه بشود.

ادامه👇👇👇

(144)
👆👆👆

اصل هفتاد وهشتم: احکام صادره ازمحاکم باید مدلل وموجه محتوی فصول قانیه که برطبق آنها حکم صادر شده است بوده وعلنا قرائت شود.

اصل هفتاد ونهم: در مواد تقصیرات سیاسیه ومطبوعات هیات منصفین در محاکم حاضر خواهند بود.

ادامه👇👇👇

(145)
👆

اصل هشتادم: رؤساء واعضای محاکم عدلیه به ترتیبی که قانون عدلیه معین می کند منتخب و به موجب فرمان همایونی منصوب می شوند.

اصل هشتاد ويکم: هیچ حاکم محکمه عدلیه را نمی توان از شغل خود موقتا یادائما بدون محاکمه وثبوت تقصیر تغییر داد مگر این که خودش استعفاء نماید.

ادامه👇

(146)
👆👆👆

*اصل هشتاد و دويم: تبدیل ماموریت حاکم محکمه عدلیه ممکن نمی شود مگر به رضای خود او.

*اصل ٨٢ متمم قانون اساسی در دوره هشتم به شرح زیر تفسیر شده است:
قانون تفسیر اصل ٨٢ متمم قانون اساسی
مصوب ٢۶ مرداد ماه ١٣١٠ شمسی (کمیسیون قوانین عدلیه)

ادامه👇👇👇

(147)
👆👆👆

ماده اول- مقصود از اصل ٨٢ متمم قانون اساسی آنست که هیچ حاکم محکمه عدلیه را نمی توان بدون رضای خود او از شغل قضائی به شغل اداری و یا به صاحب منصبی پارکه منتقل نمود وتبدیل محل ماموریت قضاة بارعایت رتبه آنان مخالف با اصل مذکور نیست.

ادامه👇👇👇

(148)
👆

ماده دوم-ماموریت هیچیک ازقضاة وصاحب منصبان پارکه در نقاط بد آب وهوا بیش از سه سال نباید به طول انجامد مگر بارضایت خود مامور.
از تاریخ اختتام ماموریت هر قاضی وصاحب منصب پارکه در نقاط بد آب وهوا تاپنج سال به آن مامور نمی توان در هیچ نقطه بد آب وهوایی ماموریت داد

ادامه👇

(149)
👆

مگر بارضای خود او.

هر یک سال ماموریت اشخاص فوق پس از اجرای این قانون در نقاط بد آب وهوا در موقع ترفیع دوسال محسوب می شود مشروط براین که لااقل دوسال تمام در نقاط مذکوره ماموریت داشته باشد.

تبصره- نقاط بد آب وهوای مذکور در این ماده بموجب نظامنامه وزارت عدلیه

ادامه👇

(150)
👆👆👆

معین خواهد شد.

ماده سوم- قضاتی که بارعایت ماده اول این قانون محل ماموریت آنها تبدیل شده و از قبول ماموریت امتناع نمایند متمرد محسوب ودرمحکمه انتظامی تعقیب ومطابق نظامنامه های وزارت عدلیه مجازات خواهند شد.

ادامه👇👇👇

(151)
👆👆👆

ماده چهارم- نسبت به فارغ التحصیل های کلاس قضائی دوره اول شرط دوم ماده اول قانون استخدام قضاة وصاحب منصبان پارکه مصوب ٢٨ اسفندماه ١٣٠۶ لازم الرعایه نیست.

ماده پنجم - این قانون از ١۵ شهریور ماه ١٣١٠ به موقع اجرا گذارده می شود.

ادامه👇👇👇

(152)
👆👆👆

*این تفسیر به موجب لایحه قانونی ١٣٣١/۶/ ٢٩ وقانون متمم سازمان دادگستری مصوب
١٣٣۶/۶/١٧ .لغو شده است

* این اصل به موجب تصمیم مورخ ١٨ اردیبهشت ماه ١٣٢٨ مجلس موسسان به متمم قانون اساسی الحاق شده است.

ادامه👇👇👇

(153)
👆👆👆

اصل هشتاد وسيم: تعیین شخص مدعی عموم باتصویب حاکم شرع در عهده پادشاه است.

اصل هشتاد وچهارم: مقرری اعضای محاکم عدلیه به موجب قانون معین خواهد شد.

اصل هشتاد و پنجم: روسای محاکم عدلیه نمی توانند قبول خدمات موظفه دولتی را بنمایند

ادامه👇👇👇

(154)
👆

مگر این که آن خدمت رامجانا برعهده گیرند ومخالف قانون هم نباشد.
اصل هشتاد وششم:در هر کرسی ایالتی یک محکمه استیناف برای امور عدلیه مقرر خواهد شد به ترتیبی که در قوانین عدلیه مصرح است.
اصل هشتاد وهفتم: محاکم نظامی موافق قوانین مخصوصه در تمام مملکت تاسیس خواهد شد.

ادامه👇

(155)
👆👆👆

اصل هشتاد وهشتم: حکمیت منازعه در حدود ادارات ومشاغل دولتی به موجب مقررات قانون به محکمه تمیز راجع است.

اصل هشتاد ونهم: دیوانخانه عدلیه ومحکمه ها وقتی احکام ونظامنامه های عمومی وایالتی و ولایتی وبلدی رامجری خواهند داشت که آنها مطابق باقانون باشند.

ادامه👇👇👇

(156)
👆👆

🔸در خصوص انجمن هاي ايالتي و ولايتي

اصل نودم: در تمام ممالک محروسه انجمن های ایالتی و ولایتی به موجب نظامنامه مخصوص مرتب می شود وقوانین اساسیه آن انجمن ها ازاین قرار است.

اصل نود ويکم: اعضای انجمن های ایالتی و ولایتی بلاواسطه ازطرف اهالی انتخاب می شوند

ادامه👇👇

(157)
👆👆

مطابق نظامنامه انجمن های ایالتی و ولایتی.

اصل نود ودوم: انجمن های ایالتی و ولایتی اختیار نظارت تامه در اصلاحات راجعه به منافع عامه دارند بارعایت حدود قوانین مقرره.

اصل نود وسيم: صورت خرج ودخل ایالات و ولایات ازهر قبیل به توسط انجمن های ایالتی و ولایتی

ادامه👇👇

(158)
👆👆👆

طبع ونشر می شود.

🔸در خصوص ماليه

اصل نود وچهارم: هیچ قسم مالیات برقرار نمی شود مگر به حکم قانون.

فصل نود وپنجم: مواردی راکه ازدادن مالیات معاف توانند شد قانون مشخص خواهد نمود.

ادامه👇👇👇

(159)
👆👆👆

اصل نود وششم: میزان مالیات را همه ساله مجلس شورای ملی به اکثریت تصویب ومعین خواهد نمود.

اصل نود وهفتم: در مواد مالیاتی هیچ تفاوت وامتیازی فی‌مابین افراد ملت گذارده نخواهد شد.

اصل نود وهشتم: تخفیف ومعافیت ازمالیات منوط به قانون مخصوص است.

ادامه👇👇👇

(160)
👆👆👆

اصل نود ونهم: غیر ازمواقعی که قانون صراحتا مستثنی می دارد به هیچ عنوان ازاهالی چیزی مطالبه نمی شود مگر به اسم مالیات مملکتی ایالتی و ولایتی وبلدی.

اصل صدم: هیچ مرسوم وانعامی به خزینه دولت حواله نمی شود مگر به موجب قانون.

ادامه👇👇👇

(161)
👆👆👆

اصل صد ويکم: اعضای دیوان محاسبات را مجلس شورای ملی برای مدتی که به موجب قانون مقرر می شود تعیین خواهد نمود.

اصل صد ودوم: دیوان محاسبات مامور به معاینه وتفکیک محاسبات اداره مالیه وتفریق حساب کلیه محاسبین خزانه است ومخصوصا مواظب است

ادامه👇👇👇

(162)
👆👆👆

که هیچیک ازفقرات مخارج معینه در بودجه ازمیزان مقرر تجاوز ننموده تغییر وتبدیل نپذیرد وهر وجهی در محل خود به مصرف برسد وهمچنین معاینه وتفکیک محاسبه مختلفه کلیه ادارات دولتی رانموده اوراق سند خرج محاسبات را جمع آوری خواهد کرد

ادامه👇👇👇

(163)
👆

وصورت کلیه محاسبات مملکتی را باید به انضمام ملاحظات خود تسلیم مجلس شورای ملی نماید.
اصل صد وسيم:ترتیب وتنظیم و اداره دیوان به موجب قانون است.

🔸قشون

اصل صد وچهارم:ترتیب گرفتن قشون راقانون معین می نماید تکالیف وحقوق اهل نظام و ترقی در مناصب به موجب قانون است.

ادامه👇

(164)
👆

اصل صد وپنجم: مخارج نظامی هر ساله ازطرف مجلس شورای ملی تصویب می شود.

اصل صد وششم : هیچ قشون نظامی خارجه به خدمت دولت قبول نمی شود ودر نقطه ای از نقاط مملکت نمی تواند اقامت یا وعبور کند مگر به موجب قانون.

اصل صد وهفتم: حقوق ومناصب وشئونات اهل نظام سلب نمی شد

ادامه👇

(165)
👆👆👆

مگر به موجب قانون.

سواد دستخط مبارک همایونی

بسمه تبارک وتعالی

متمم نظامنامه اساسی ملاحظه شد تماماً صحیح است وشخص همایون ما انشاءالله حافظ و ناظر کلیه آن خواهیم بود اعقاب و اولاد ما هم انشاءالله مقوی این اصول واساس مقدس خواهند بود.

ادامه👇👇👇

(166)
👆👆👆

٢٩ شعبان قوی ئیل ١٣٢۵ در قصر سلطنتی تهران

*اصل الحاقی به متم مقانون اساسی

در هرموقعی که مجلس شورای ملی ومجلس سنا هریک جداگانه خواه مستقلا خواه نظر پیشنهاد دولت لزوم تجدید نظر در یک یاچند اصل معین ازقانون اساسی یامتمم آن‌را به اکثریت دوثلث کلیه اعضاء

ادامه👇👇👇

(167)
👆👆👆

خود تصویب نمایند واعلیحضرت همایون شاهنشاهی نیز نظر مجلسین را تایید فرمایند فرمان همایونی برای تشکیل مجلس موسسان وانتخابات اعضاء آن صادر می شود.

مجلس موسسان مرکب خواهد بود از عده ای که مساوی باشد بامجموع عده قانونی اعضاء مجلس شورای ملی ومجلس سنا.

ادامه👇👇👇

(168)
👆👆👆

انتخابات مجلس موسسان طبق قانونی که به تصویب مجلسین خواهد رسید به عمل خواهد آمد .اختیارات مجلس مزبور محدود خواهد بود به تجدید نظر در همان اصل یااصول به خصوصی که مورد رای مجلسین وتایید اعلیحضرت همایون شاهنشاهی بوده است.

ادامه👇👇👇

(169)
👆👆👆

این اصل شامل هیچیک از اصول قانون اساسی ومتمم آن که مربوط به دین مقدس اسلام و مذهب رسمی کشور که طریقه حقه جعفریه اثنی عشریه می باشد واحکام آن و یا مربوط به سلطنت مشروطه ایران است نمی گردد واصول مزبور الی الابد غیرقابل تغییر است.

ادامه👇👇👇

(170)
👆👆👆

درمورد اصول چهار وپنج وشش وهفت قانون اساسی وتفسیر مربوط به اصل هفتم وهمچنین در اصل هشت قانون اساسی واصل چهل ونه متمم آن باتوجه به سابقه وقوانینی که نسبت به بعضی از این اصول وضع شده است یکبار مجلس شورای ملی ومجلس سنا

ادامه👇👇👇

(171)
👆👆👆

که پس از تصویب این اصل منعقد خواهند شد بلافاصله پس از رسمیت یافتن مجلسین در اصول مزبور تجدید نظر خواهند نمود وبرای این منظور مجلس واحدی تحت ریاست رئیس مجلس سنا تشکیل داده واصلاحات لازم را به اکثریت دوثلث آراء کلیه اعضاء مجلسین

ادامه👇👇👇

(172)
👆👆👆

به عمل خواهد آورد تاپس از آن که از طرف اعلیحضرت همایون شاهنشاهی تایید گردید به صحه ملوکانه موشح شده معتبر ومجری خواهد بود.

✔️پایان کتاب #قانون_اساسی_مشروطه

سپاس از اینکه تا اینجا همراه بودید🌹

#پاینده_ایران_و_ایرانی
#خیزش_99
#علی_تجزیه
#جاوید_شاه
Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh.

Enjoying this thread?

Keep Current with 👑تیمسار سپهبد خلبان نادر جهانبانی👑

Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

Twitter may remove this content at anytime, convert it as a PDF, save and print for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video

1) Follow Thread Reader App on Twitter so you can easily mention us!

2) Go to a Twitter thread (series of Tweets by the same owner) and mention us with a keyword "unroll" @threadreaderapp unroll

You can practice here first or read more on our help page!

Follow Us on Twitter!

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3.00/month or $30.00/year) and get exclusive features!

Become Premium

Too expensive? Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal Become our Patreon

Thank you for your support!