Wouter Duyck Profile picture
Jul 2, 2020 4 tweets 1 min read Read on X
De eerste berichten over gestandaardiseerde toetsen na Corona afstandsonderwijs lijken bemoedigend. Geen immense effecten, wat bemoedigend is. 5 bedenkingen:

1. De participatie aan de toetsen was (veel) lager dan anders. Allicht doen enkel de 'beste' scholen mee. Zelfselectie
vertekent dan resultaten

2. Het gemiddelde is interessant, maar nog interessanter is de spreiding: wat gebeurt er aan de top, aan de staart, en hoe ver liggen die uiteen?

3. Metingen zijn sowieso heel partieel (zesde leerjaar), en ook in jaren waar schoolopening het grootst was
4. Niet enkel gemiddeldes spreiding tussen leerlingen is relevant, maar tevens spreiding tss scholen (al is dat door zelfselectie moeilijk). Grote kwaliteitsverschillen aanpak gezien

5. De angel: *als* Coronasluiting scholen slechts een beperkt effect heeft op leerprestaties
moeten we ons misschien nog méér zorgen maken over de leereffectiviteit van ons onderwijs op school

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Wouter Duyck

Wouter Duyck Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @wduyck

Dec 5, 2023
Vandaag verschenen nieuwe resultaten van de 3jaarlijkse PISA, met 1 jaar (Corona)vertraging. Leerprestaties wiskunde, lezen & wetenschappen worden gemeten bij 15-jarigen (nu 620.000 lln uit 81 landen). Vlaanderen gaat voor de zesde keer op rij sterk achteruit. De daling (1/x) Image
is nu zelfs 3 keer groter dan de vorige cycli, allicht vooral door Corona. Sedert 2018 is er nu bijna een half jaar (!) leervertraging *bijgekomen*. Dat half jaar komt overeen met wat we zagen in de interdiocesane Coronaanalyses van @DeWitteK. Voor wiskunde zijn we nu 52(!) (2/x)
punten gezakt sedert onze top in 2003. Dat komt overeen met 1.25 schooljaren leren. Een 15-jarige in 2003 kon dus evengoed rekenen als een 16j+3maanden nu. Alleen Ijsland (immense Coronashock) en Finland (bejubeld onderwijswalhalla) zakten in dezelfde periode sterker. Voor (3/x) Image
Read 15 tweets
May 8, 2023
Terechte aandacht voor het effectief problematische mentaal welzijn van onze jongeren. Het zal vandaag weer gaan over social media (SM). Wat zeggen studies? 1. Ja, er wordt in grote studies (tot 1 miljoen personen) een verband gevonden tussen welzijn en schermtijd. Mààr dit (1/x)
verband is bv in deze grootste 4 studies altijd heel klein. Max r = .10, wat betekent dat schermtijd slechts 1% verklaart van mentaal welzijn. Dat is (heel) weinig en veel minder dan je zou verwachten 2. Bovendien is het ook zeer moeilijk de oorzakelijkheid van dat (2/x) ImageImageImageImage
verband te bewijzen: is iemand licht meer depressief omdat die op SM zit, of zit iemand meer op SM omdat die depressief is. Of zitten meisjes meer op SM, en zijn meisjes meer depressief, en heb je daarom een verband tss SM en depressie. Daar is dus geen harde evidentie voor (3/x)
Read 10 tweets
May 7, 2023
De #brooddozen discussie blijft verhit. Werkelijk nièmand is voorstander van hongerige/arme kinderen. Maar net omdat armoedebestrijding moeilijk is, is evidence-based, doordacht en gericht beleid noodzakelijk om de wereld te verbeteren
Een poging om wat rationaliteit #7dag (1/x)
en data bij de emotie te voegen. 1. Als je een probleem wil aanpakken is het belangrijk dat je wéét wélk probleem: hoe groot, wie en waarom. Na maanden debat zijn deze cijfers in Vlaanderen er nièt. Er zijn enkel anekdotes en 'signalen'. We weten niet om hoeveel kinderen (2/x)
gaat en wélke ouders. Daarom liggen enkel ongerichte bazooka maatregelen op tafel. (Gratis) maaltijden voor iederéén. De enige cijfers die er wél zijn tonen dat in Europa het risico op kinderarmoede (gelukkig) 20% groter is dan hier. Dit risico is in Eurostat cijfers niét (3/x) ImageImage
Read 12 tweets
Nov 26, 2022
Vooral in Nederland (na wetsvoorstel Christendemocraten) is er opnieuw discussie over verbod smartphones op school. Wat zegt het onderzoek? 1. Eerst de basics: onze hersenen kunnen niet multitasken (zelfs vrouwen niet). Dus afleiding is meestal nefast. In deze experimentele (1/x) Image
studie (sciencedirect.com/science/articl…) scoorden studenten bv veel lager op een test als ze tijdens de les push meldingen op de telefoon kregen. 2. Blauw licht van smartphones verstoort dag/nachtritme (via melatonine) en zo ook concentratie. Vermijd gebruik 's avonds en gebruik (2/x) ImageImageImageImage
filter blauw licht in bril/lenzen (goedkoop) 3. Ja, bij extreem gebruik krijg je dezelfde negatieve effecten/processen als bij andere verslavingen (middelen). Regels/afspraken over redelijk gebruik voor kinderen zijn daarom aangewezen. En bij verslaving dalen leerprestaties (3/x) ImageImage
Read 10 tweets
Nov 15, 2022
1. Er bestaat geen (algemeen) 'hoofddoekenverbod' voor (aspirant-)leraren in het onderwijs. 2. (enkel) het gemeenschapsonderwijs heeft een verbod op àlle levensbeschouwelijke tekens. Dit is logisch voor het onderwijs van de staat/gemeenschap in een land met scheiding (1/x)
kerk/staat. Neutraliteit en laïcité dient net pluralisme, diversiteit en godsdienstvrijheid. 3. Bij de grootste speler (katholiek onderwijs vlaanderen), vrij onderwijs, bestaat zélfs dat verbod op levensbeschouwelijke tekens niet. Idem stedelijk onderwijs etc. Bij de grote (2/x)
meerderheid van scholen (> 75%) stelt dit probleem zich dus niet. 4. Scholen hebben wel vrijheid (ook binnen KOV) om via het schoolreglement keuze te maken voor het eigen pedagogisch project. Wie *dit* in vraag stelt, stelt de vrijheid van onderwijs in vraag en dit heeft (3/x)
Read 8 tweets
Sep 21, 2022
@VanDammeEDU Ik aanvaard uiteraard dat socialisten voor sterkere overheidssturing zijn dan liberalen. Er is het principiële aspect van individuele verantwoordelijkheid (die ouders voor mij per definitie hebben en aanvaarden voor hun kinderen). Dat is een ideologische voorkeur. Mr zelfs (1/x)
@VanDammeEDU als je vr meer staatssturing bent is er ook de budgettaire overweging. Je kan altijd met nieuwe uitgaven returns creëren (zou er nog aan mankeren), maar bij structurele begrotingstekorten moet je wel bij elke grote nieuwe structurele uitgave afvragen of die het meeste welzijn (2)
@VanDammeEDU oplevert vr dat budget (hier: als je 2 eur/kind/dag rekent 400 miljoen, of 3% van het totale onderwijsbudget), en daar wringt het schoentje, om verschillende redenen: 1. Er valt hier en daar een anekdote over een doos maar niemand toont/heeft cijfers. Over hoeveel kinderen (3)
Read 12 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(