1. Deprem sonrası sosyal medya platformlarına uygulanan "bant daraltması" ile ilgili BTK'ya karşı açtığım bilgi edinme hakkı davası sonuçlandı. 👇
2. 6.02.2023 depreminin hemen sonrasında, Twitter platformu, arama kurtarma & yardım faaliyetlerinde etkin bir biçimde kullanılırken, BTK tarafından 08.02.2023 tarihinde bant daraltma uygulamasına gidilmiştir. Hatırlanacağı üzere, bu uygulama yaklaşık 10 saat sürmüştür.
3. Bu olayın hemen arkasından, bant daraltma uygulaması ile ilgili BTK’ya bilgi edinme hakkı başvurusunda bulunmuş ve Kuruma 5 tane soru sormuştum.
1. Türkiye'den Twitter ve Tiktok sosyal medya platformlarına bant daraltma yaptırımı uygulanmaya başladı. Türk hukukunda bu uygulamaya izin veren birden fazla kanun maddesi var. Tek tek açıklayacağım.👇
2. Mevzuatta “bant daraltma” yaptırımının keyfiyete izin verecek şekilde ve sansür amaçlı kullanılmasına izin veren yasal bir düzenleme mevcut. Bu düzenlemenin tarihçesi OHAL dönemindeki KHK’lara kadar uzanıyor ve yetki Cumhurbaşkanlığına verilmiş.
3. Hatırlanacağı üzere, 5809 Sayılı Elektronik Haberleşme Kanununda yer alan yetkinin Cumhurbaşkanlığı tarafından İstiklal Caddesine yapılan bombalı saldırı sonrasında kullanıldığını görmüştük. Bugünkü bant daraltma uygulaması da benzer bir uygulama.
1. Anayasa Mahkemesi, 5651 sayılı Kanunun kişilik hakları ihlalleri ile ilgili 9. maddesinde “yapısal sorunlar” tespit ettiği için 07.01.2022 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanan Genel Kurul kararı ile ihlal kararı vermiş, kararının pilot karar niteliğinde olduğunu açıklamıştı.👇
2. Bu kararın ne anlama geldiğini, sorunun boyutu, mevcut duruma etkisi ve Anayasa Mahkemesi’nin yaklaşımını Diken’de 12.01.2022 tarihinde yayınlanan “Anayasa Mahkemesi’nin sözde pilot kararı” başlıklı yazıda değerlendirmiştim diken.com.tr/anayasa-mahkem…
3. Yapısal sorunları yedi yıl geç ve ancak tespit edebilen Anayasa Mahkemesi, pilot kararını ve çözüm önerileriyle TBMM’e göndermiş ve aynı konuda yapılan ve karardan sonra yapılacak başvuruların incelenmesini kararın Resmi Gazetede yayınlanmasından itibaren bir yıl ertelemişti.
1. Nadir Kitap ve Kitantik web siteleri Adalet Bakanlığı'nın talebi ile topyekün erişime engellenmiş ve sansürlenmiş. Gerekçe "Adalet Bakanlığı'na ait yayınların hukuka aykırı olarak satışa sunulması". Fakat Hakimlik kişilik hakkı ihlali kararı vermiş! @Nadirkitap@kitantikCOM 👇
2. Adalet Bakanlığı, ücretsiz dağıtılan "Adalet İstatistikleri" yayınlarının @Nadirkitap ve @kitantikCOM tarafından telif haklarını ihlal edecek şekilde hukuka aykırı şekilde satıldığını iddia etmiş.
3. Ankara 10. Sulh Ceza Hakimliği ise 5651 sayılı Kanunun 9. maddesine atıfla kişilik hakkı ihlaline karar vermiş. Yayınların toplatılma talebini ise reddetmiş.
1. İstanbul’daki bombalı saldırı sonrasında sosyal medya platformlarına uygulanan bant daraltma yaptırımı & vatandaşların haber ve bilgi edinme haklarının engellenmesinin yasal dayanağı çok soruluyor. Kısa cevap, Türk mevzuatında bant daraltma için genel bir yasal dayanak yok.👇
2. Fakat, mevzuatta “bant daraltma” yaptırımının keyfiyete izin verecek şekilde ve sansür amaçlı kullanılmasına izin veren yasal bir düzenleme mevcut. Bu düzenlemenin tarihçesi OHAL dönemindeki KHK’lara kadar uzanıyor.
3. Ağustos 2016 içinde ve OHAL devam ederken 671 sayılı KHK ile 5809 Sayılı Elektronik Haberleşme Kanununun Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun yetkisi ve idarî yaptırımlarla ilgili 60. maddesine 10. paragraf eklendi. Bu madde ile Cumhurbaşkanlığına geniş yetki verildi.
Access to social media platforms from Türkiye is also throttled to the effect that access is either very slow or completely gone.
Throttling is also an arbitrary form of censorship as it disables access to the social media platforms from Türkiye at a crucial time during which the public is trying to get informed about the explosion in Istabul.