3/x. Huonoa 1: turha pidättyvyys suhteessa suosituksen soveltamisalaan. Julkiset tilat ja työpaikat on jätetty ulkopuolelle sanamuodoin, joiden voi ymmärtää tarkoittavan että THL ”ei suosittele” käyttämään maskia
4/x. Huonoa 2: indikatiiviverbin ”voida” käyttäminen harhaanjohtavalla tavalla. Suosituksessa voisi ennemmin olla esim. THL ”hyväksyy”, ”pitää perusteltuna” jos ei suoraan haluta suositella
5/x. Esimerkki: ”Kasvomaskia voi käyttää alueellisen viranomaisen suosituksen mukaan myös muissa tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista.” Tämän voi virheellisesti lukea ”THL suosittelee olemaan käyttämättä kunnes on annettu alueellinen suositus”.
6/x. Huonoa 3: käyttötilanteiden lista on kovin kovin lyhyt. Kaksi koskee altistusepäilyä ja vain ensimmäinen (joukkoliikenne) kaikkia. Iso pettymys. Kaupat ja palvelut, kokoukset ja yleisötilaisuudet jne tulisi olla mukana
7/7. Hyvää 2: hyvä kun suositus vihdoin annettiin. Edistää kulttuurista muutosta jota nyt tarvitaan tämän koronan, pahan influenssan & tulevien uusien epidemioiden varalle. Kun maskeja on hankittu joka kotiin, niitä käytetään herkemmin. Kun maskeja näkyy muilla, käytetään itsekin
2a/7. Korjaus: nuo seikkaperäiset ohjeet itse asiassa sisältävät loogisen ristiriidan. Maskia suositellaan muiden (eikä itsen) suojaamiseksi mutta käyttöohjeet on laadittu olettaen että virus tulee ulkopuolelta
8/7. Hyvää 3: maan hallitus eli valtioneuvosto otti THL:n suosituksen omiin nimiinsä ja lisäsi vielä sen kylkeen suosituksen kunnan jakamista ilmaisista maskeista vähävaraisille valtioneuvosto.fi/paatokset/paat…
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Vuoden ajan on pyörinyt hidastettu filmi PS:n vallankaappauksesta. Erityisesti olen ihmetellyt muiden puolueiden, poliisin ja median pehmeyttä asiassa. PS:ään suhtaudutaan kuin se olisi kannattajiensa intresseihin pohjaava tavallinen poliittinen puolue – mitä se ei ole. 1/17
2/Kuten muiden maiden populistisilla oikeistopuolueilla, identiteettipolitiikka oli ja on PS:n tärkein astinlauta. "Suomalaisuus", "perussuomalaisuus", "kantasuomalaisuus" vastaan ”muut”. Näin luodaan oletettua yhtenäisyyttä tarvitsematta sanoa, kenen asialla oikeasti on
3/Timo Soinin suurin saavutus - ja suurin synti - oli PS:n normalisointi. Mukava supliikkimies, joka ilmiselvästi ei ollut tosissaan sen takana mitä PS kansalle viestitti, teki pilke silmäkulmassa PS:stä harmittoman suhteessa muiden puolueiden poliitikkoihin ja mediaan
Alan laatia lausuntoa luonnoksesta poikkeuslaiksi maan rajoille. Ensimmäinen havainto: asia ei ole valtioneuvoston yleisessä lausuntopalvelussa vaan lausunnot tulee lähettää rajavartiolaitokselle. Parviäly on tässä asiassa kytketty pois. En siis näe mitä muut ovat jo lausuneet/1
Valtioneuvoston tämänpäiväiset päätökset neljän Kaakkois-Suomen rajanylityspaikan sulkemisesta ja turvapaikkahakemusten keskittämisestä kahteen koilliseen rajanylityspaikkaan ovat selvä uhka suomalaiselle oikeusvaltiolle. Perustelen seuraavassa miksi/1
2/Ensiksi oikeusvaltiollisista menettelyistä: asiaa ei päätetty lailla, jonka eduskunnan perustuslakivaliokunta voisi arvioida. Hallitus taas ei ennen päätöstä edes julkistanut sitä istuntonsa asialistalla. Nyt putkahti nettiin päätöstiedote: valtioneuvosto.fi/-/10616/hallit…
3/Mutta pääasiaan eli valtioneuvoston päätöksen sisältöön. Kyse on hosuen säädetyn ja sisällöltään ongelmallisen rajavartiolain 16 §:n 1 ja 2 momentin soveltamisesta. Rajanylityspaikkojen sulkeminen perustuu 1 momenttiin, turvapaikkahakemusten keskittäminen taas 2 momenttiin
Valtion velka: Kokoomus on luopunut Viinasen-Niinistön linjasta, että valtion velkaantumista tulee välttää, koska lasku lankeaa tulevien sukupolvien maksettavaksi. Tuo linjaus oli aina kritiikille altis, mutta kuitenkin osoitti että kokoomus välitti yhteisestä valtiolaivasta/1
2/Vertailu USAan on paikallaan. Siellä republikaanit ovat mm Reaganin ja G.W.Bushin aikana edustaneet liittovaltion hallitsemattoman velkaantumisen linjaa. Heidän perustava ideologinen kantansa on, että liittovaltio on paha ja siksi uusia lakeja ei tarvita ja velka on no problem
3/USAssa ja globaalisti valtion velasta on tullut tulojen ja varallisuuden uusjaon väline. Verotus, valtion sotilaalliset ja siviilihankinnat, suorat ja epäsuorat tukiaiset yrityksille: kaikki toteuttavat tulo- ja varallisuuserojen kasvattamista väestön yhden prosentin hyväksi
Hallituksen rasismin ja syrjinnän vastainen tiedonanto valmistui. Eduskunta käsittelee sen ensi viikolla. Yritän tässä ketjussa perata, onko tiedonannossa jotain vikaa, ja missä kohtaa. Mutta lukekaa toki ensin itse!/1 urn.fi/URN:NBN:fi-fe2…
2/Tiedonannon pahin puute on että syrjintä etnisen tai kansallisen alkuperän takia on häivytetty kahtiajaolla rasismin vs. yleisten syrjintäkysymysten käsittely. Ksenofobiaa eli ulkomaalaisvihaa ei edes mainita. Ulkomaalaisuus syrjinnän perusteena mainitaan vain yhden kerran s. 6
3/Lainattu ulkomaalaissyrjinnän ainoa maininta on (PS:n jo kritisoimassa) luettelossa Suomen kansainvälisellä tasolla saamista suosituksista. Se on esitetty ’yhteiskunnan rakenteiden’ tasolla eikä se ole vaikuttanut tiedonannon toimenpideluetteloon
Maan hallitus antaa syyskuussa eduskunnalle tiedonannon "yhdenvertaisuuden, tasa-arvon ja syrjimättömyyden edistämisestä suomalaisessa yhteiskunnassa". Aion tämän viikon aikana tässä ketjussa pohtia tiedonannon ja sen eduskuntakäsittelyn merkitystä /1 valtioneuvosto.fi/-/10616/hallit…
2/Tiedonanto tietenkin liittyy vilkkaana vellovaan rasismikeskusteluun ja kysymykseen, nauttivatko kaikki ministerit eduskunnan luottamusta. Tiedonannon lähtökohtana on hallituspuolueiden puheenjohtajien julkilausuman kirjaus:
3/On jo selvinnyt, ettei hallituksella taida olla yhteistä käsitystä siitä, mitä rasismi tarkoittaa ja mitä asioita 'nollatoleranssi' siis kattaisi. On siis syytä aloittaa vuoden 1960 yleissopimuksesta kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamisesta finlex.fi/fi/sopimukset/…