Demokrasi berparlimen (parliamentary democracy) bukan sistem yang stabil.
Kerajaan ('eksekutif') dibentuk daripada parti atau gabungan parti (coalition) yang ada majoriti di badan perundangan ('legislatif'). Kerajaan berubah apabila coalition di legislatif (parlimen) berubah.
Sebab tu kita tengok PM di Jepun dan Itali asyik bertukar-tukar. Dari tahun 2000-2020 Jepun ada 10 PM. Itali pun sama, ada 9 PM dalam masa 20 tahun. Secara purata seorang boleh bertahan 2 tahun saja.
Australia pernah ada "The Year of Three Prime Ministers" pada tahun 2013. Mula2 Julia Gillard disingkirkan sebagai ketua parti Labor, jawatan PM diganti oleh Kevin Rudd. Pastu tak sampai 3 bulan, Labor kalah PRU, Rudd diganti oleh Tony Abbott dari parti Liberal.
Kerajaan di negara-negara demokrasi berpresiden (presidential democracy) pula lebih stabil sebab mengamalkan pengasingan kuasa (separation of powers) yang tulen: eksekutif, legislatif dan judisiari (badan kehakiman) masing-masing terdiri daripada orang yang berbeza.
Di US, komposisi ahli Kongres (macam Parlimen kita) tak menentukan siapa kerajaan. Ketua eksekutif (presiden) dipilih menerusi pemilihan presiden yang berasingan daripada pemilihan wakil rakyat. Kat Indonesia, Filipina, Korea pun sama.
Tengok betapa banyak kotak kena tick.
Katakan Republican menang pemilihan presiden tapi Democrat menang pemilihan wakil rakyat di House of Representatives (dewan bawah Kongres) dan Republican menang pemilihan wakil rakyat di Senate (dewan atas Kongres). Tak ada masalah, kerajaan masih boleh dibentuk bawah presiden.
Selalunya presiden boleh bertahan sampai habis penggal, kecuali kena impeachment. Dan presiden boleh lantik sesiapa saja jadi menteri, tak perlu (dan memang tak boleh) lantik orang dari kalangan wakil rakyat.
Sebab tu US boleh bentuk kerajaan 'the best and the brightest'. Jawatan menteri sains bagi dekat profesor sains yang dapat Hadiah Nobel, menteri luar bagi kat profesor hubungan antarabangsa, menteri pertahanan bagi kat jeneral 5-star. Macam mana negara tak kuat.
Nak lantik orang politik pun boleh, untuk tujuan 'reconciliation'. Macam Jokowi lantik Prabowo yang lawan dia dalam pemilihan presiden jadi menteri, jadi penyokong Jokowi dan Prabowo masing-masing tak perlu bergaduh.
Tapi sistem berpresiden pun ada masalahnya juga. Sebab kalau presiden dan kabinet nak buat undang-undang baharu, dia akan mengalami masalah kalau majoriti badan perundangan dikuasai oleh parti lawan.
Trump seorang Republican, so apabila Democrat dapat majoriti di Kongres dalam pemilihan Kongres tahun 2018, Trump tak dapat nak luluskan undang-undang. Cadangan bajet ditolak. Tu yang jadi 'government shutdown' sebab tak ada bajet nak bayar gaji kakitangan kerajaan.
Benda macam tu tak berlaku di negara demokrasi berparlimen sebab usul kerajaan mesti akan lulus sebab kerajaan memegang majoriti badan perundangan.
Sistem berpresiden juga lebih mudah melahirkan diktator.
Negara berwarna biru dalam peta ni mengamalkan sistem berpresiden.
Sebab tu kita selalu dengar kes diktator di Amerika Latin & Afrika. Presiden terlalu berkuasa, & terlalu sedikit mekanisme untuk mengimbangi kuasanya.
Kalau dalam demokrasi berparlimen, ketua eksekutif boleh disingkirkan menerusi undi tidak percaya atau desak bubar parlimen. Jadi ia lebih menjamin demokrasi.
Tak ada sistem yang sempurna. Tak perlu runsing pasal suasana politik yang berubah-ubah. Politik memang sifatnya macam tu. Inilah 'new normal' yang kita perlu hadap kalau memilih demokrasi.
Benda-benda ni aku akan terangkan dalam buku 'Politik Untuk Pemuda' nanti.
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
Tindakan dia pasti akan backfire sebab rakyat Korea Selatan ni sensitif dengan pencabulan demokrasi.
Dalam sejarah moden Korea Selatan ada 2 diktator: Park Chung-hee (1962-79) dan Chun Doo-hwan (1980-88). Diorang tentera yang rampas kuasa dan buat darurat gantung demokrasi.
Tindakan Chun Doo-hwan bawa kepada demonstrasi di Gwangju pada Mei 1980. Chun respond dengan bunuh orang Gwangju ramai-ramai.
Kejadian tu lah yang dipanggil sebagai Gwangju Uprising, titik hitam dalam sejarah Korea Selatan.
Esok, kita akan tahu siapa di antara Kamala Harris dan Donald Trump yang akan dinobatkan sebagai presiden US (POTUS) ke-47.
Apa beza Kamala dan Trump dari segi dasar luar? Apa kesannya kepada geopolitik dunia?
[Thread]
Ramai kata 'sama je dua-dua' 'dua-dua sokong Zionis' 'dua-dua setan'.
Betul, dasar luar US agak konsisten. Siapa pun jadi POTUS, ada benda yang tak berubah.
Benda ni berlaku bukan sebab ada 'hidden hand' yang kawal POTUS, tapi sebab US ada 'core interest' yang kena jaga.
Apa 'core interest' itu?
Memelihara 'primacy' US.
Primacy datang dari perkataan 'prime'. Primacy merujuk kepada keadaan sesebuah negara jadi negara paling dominan dalam sistem antarabangsa. Negara no. 1. Negara adikuasa tunggal.
Idea BRICS dicipta oleh seorang investment banker di Goldman Sachs bernama Jim O'Neill pada 2001, merujuk kepada 4 negara yang dianggap akan jadi kuasa ekonomi pada abad ke-21.
Pada asalnya dia hanya merujuk kepada Brazil, Rusia, India & China. Afrika Selatan tak termasuk.
Dalam politik antarabangsa, saiz ekonomi (diukur dengan KDNK total) ialah petunjuk penting kuasa sesebuah negara.
US jadi adikuasa (superpower) dunia sebab saiz ekonomi dia mewakili 20-30% ekonomi dunia.
Sebab tu korang tak jumpa pun Greater Israel dari "Nile ke Euphrates" disebut dalam mana2 dokumen dasar Israel.
Di kalangan Zionis, maksud Greater Israel bukan Nile to Euphrates tapi merujuk kepada seluruh tanah "Canaan": Palestin + tebing barat dan timur Sungai Jordan.
Tanah yang Zionis nak ni selain ada sentimen "Promised Land", ia berkait rapat dengan keselamatan Israel.
Selagi Israel tak kuasai kawasan ni, ia akan sentiasa terdedah kepada ancaman.
Tahun 1947, UN bahagikan Palestin kepada 2 negara, Zionis kecewa tapi terima.