Wim Van Lancker Profile picture
Sep 28, 2020 24 tweets 5 min read Read on X
De armoedetrends zijn niet goed. De 'lokale armoedebarometer' van Decenniumdoelen kleurt rood. Maar: interpretatie is moeilijk. De manier waarop de barometer is samengesteld zorgt ervoor dat goed, lokaal beleid soms wordt afgestraft. Een (lange 😬) draad. komafmetarmoede.be/armoedebaromet…
Vooreerst: armoede is een probleem dat zich uitstrekt over veel levensdomeinen, maar de kern van de zaak is een te laag inkomen om op een treffelijke manier te kunnen leven. Dat wordt gemeten obv het 'armoederisico' of de 'monetaire armoede' op Vlaams en federaal niveau. /2
De cijfers: 16% van de Belge en 11% van de Vlamingen leeft in een gezin met een besteedbaar gezinsinkomen onder de armoedegrens, die 60% van het mediane besteedbaar gezinsinkomen in België bedraagt. Cijfers en methode: statbel.fgov.be/nl/themas/huis… /3
Op lokaal niveau zijn die cijfers niet beschikbaar. Hoeveel armen zijn er in Gent of Antwerpen? We weten dat niet. (Er wordt gewerkt aan een indicator die ook op lokaal niveau het armoederisico in kaart kan brengen, maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek). /4
Er zijn wel heel wat indicatoren beschikbaar op lokaal niveau die iets leren over de levensomstandigheden en kwetsbaarheden van mensen. Denk aan 'aandeel mensen met een leefloon', 'aandeel mensen met een verhoogde tegemoetkoming', 'langdurige werkloosheid', 'eenoudergezinnen' /5
Die indicatoren zijn nuttig als signaalgevers op lokaal niveau: een hoge concentratie van langdurig werklozen in een specifieke wijk, bv., leert beleidsmakers dat daar actie nodig is, en gericht sociaal beleid. Men kan daar bv. toegankelijke dienstverlening concentreren. /6
Maar die indicatoren meten geen armoede. Armoede is bijvoorbeeld veel ruimer dan het aandeel mensen met een leefloon, en wie in een sociale woning woont is niet noodzakelijk arm (het kan zelfs net de weg uit armoede zijn!). /7
De enige indicator op lokaal niveau die echt iets zegt over armoede is de kans-armoedeindicator van @kindengezin: die meet kwetsbaarheid op zes levensdomeinen, inclusief inkomen, bij gezinnen waar een kindje werd geboren. De interpretatie van de indicator is coherent. /8
Het MISSION onderzoek in Kortrijk dat vorig jaar werd afgerond toont dat die meting goed spoort met de meting van het monetaire armoederisico. kortrijk.be/mission Het aandeel kinderen dat volgens deze definitie geboren is in kansarmoede is verdubbeld in de laatste 10 jaar. /9
Probleem: de kansarmoede-indicator van Kind en Gezin gaat over een zeer specifieke groep (gezinnen met jonge kinderen), en er kan wat lokale variatie zijn in de meting omdat het gebaseerd blijft op een subjectieve inschatting van de regioverpleegkundigen. /10
Het belangrijkste: effecten van het beleid kunnen er niet uit worden afgeleid! Omdat de meting eenmalig is kan je nooit zien in de cijfers of de desbetreffende gezinnen goed geholpen zijn of niet. Ook deze indicator geeft een belangrijk signaal, maar meet geen beleid. /11
Terug naar de lokale armoedebarometer van Decenniumdoelen dan: dat is een score gebaseerd op 16 indicatoren. (komafmetarmoede.be/armoedebaromet…). Een verandering op deze indicatoren wordt dan gescoord met een positief of negatief cijfer, geen verandering krijgt een score nul. /12
Het probleem is echter dat veranderingen in die 16 indicatoren heel moeilijk te interpreteren zijn, en dat sommige indicatoren zowel veranderingen in kwetsbaarheid als veranderingen in het beleid capteren. /13
Een voorbeeld: het aantal huishoudens met een Verhoogde Tegemoetkoming is voor Decenniumdoelen een 'potentiële armoede-indicator'. Een stijging wordt negatief gescoord, het betekent in die interpretatie een verslechtering van de situatie. Dat is problematisch! /14
Verhoogde tegemoetkoming is een federale tegemoetkoming waardoor mensen minder betalen voor gezondheidszorg. Een belangrijk, structureel beleidsinstrument. Een gemeente die goed armoedebeleid voert zal er alles aan doen om de verhoogde tegemoetkoming maximaal toe te kennen. /15
Maar een gemeente die maximaal toekent, door bv. actief op zoek te gaan naar mensen die hun recht niet opnemen, zullen ook een stijging van de cijfers zien. En worden dus negatief beoordeeld in de armoedebarometer. /16
Hetzelfde geldt voor aantal leefloners: een gemeente kan strenger zijn en dus minder mensen helpen, en daarvoor in de armoedebarometer beloond worden. Veel van de indicatoren opgenomen in de lokale armoedebarometer zijn in hetzelfde bedje ziek. /17
Een verandering in de onderliggende indicatoren kan gevolg zijn van beleid, gevolg zijn van onderliggende kwetsbaarheid, of van beide. Het is niet mogelijk om dat goed te interpreteren omdat alles in één cijfer wordt gegoten. /18
Het hoeft geen betoog dat zoiets tot averechtse effecten kan leiden. Hoewel de bedoeling van de lokale armoedebarometer goed is, en het lokale niveau meer aandacht moet krijgen in het armoedebeleid, is het geen goed meetinstrument om de armoede in kaart te brengen. /19
Ik eindig graag met advies rond het gebruik van indicatoren om het armoedebeleid te stofferen:

1. Vertrek vanuit een duidelijke definitie van armoede, en zoek indicatoren die daar mee overeenkomen
2. Die indicatoren moeten vergelijkbaar zijn, en consistent gemeten worden
/20
3. Een goede beleidsindicator is responsief voor beleidsveranderingen, en moet ook zo geïnterpreteerd worden
4. Beter beleid moet tot een betere score leiden
5. Voeg geen sociodemografische en beleidsindicatoren samen in een index die geen eenduidige interpretatie heeft
/21
6. Gebruik liever individuele indicatoren die elk op zich makkelijk te interpreteren zijn, dan een amalgaam van indicatoren die elkaar (kunnen) tegenspreken
7. Wees transparant in de opbouw én in de interpretatie van het meetinstrument
/22
Het lokaal niveau wordt alsmaar belangrijker in de strijd tegen armoede. Het is goed om daar aandacht voor te hebben, en dit is dan ook een pleidooi voor een verdere uitbouw van goede indicatoren op lokaal niveau. Ook: meer bevoegdheden vereisen meer middelen. /23
Maar: de belangrijkste hefbomen voor het armoedebeleid, ook voor het lokale beleid, liggen op Vlaams en federaal niveau. Daar moet beleidsactie komen, daar liggen de kansen om eindelijk de armoede te verminderen voor het grijpen. Wie doet het? #vivaldi #septemberverklaring /FIN

• • •

Missing some Tweet in this thread? You can try to force a refresh
 

Keep Current with Wim Van Lancker

Wim Van Lancker Profile picture

Stay in touch and get notified when new unrolls are available from this author!

Read all threads

This Thread may be Removed Anytime!

PDF

Twitter may remove this content at anytime! Save it as PDF for later use!

Try unrolling a thread yourself!

how to unroll video
  1. Follow @ThreadReaderApp to mention us!

  2. From a Twitter thread mention us with a keyword "unroll"
@threadreaderapp unroll

Practice here first or read more on our help page!

More from @wvlancker

May 17, 2023
We need to talk about @openvld. Recent deelden verschillende kopstukken, waaronder @egbertlachaert, een grafiek waaruit moest blijken dat ‘leefloners meer overhouden dan iemand die werkt’. Die grafiek klopt niet. Ik leg graag uit hoe dat komt, en waarom dat ertoe doet. 🧵(1/28😬) Image
Vooreerst: ik heb de conclusie dat ‘verschil tussen werk en niet-werk onbestaande is' snel onzin genoemd. Omdat het indruist tegen de evidentie die er over inactiviteitsvallen voor voltijds werkenden in België beschikbaar is, onder meer van de OESO. /2
En dus vroeg ik naar de berekeningen die ik snel heb gekregen van de @openvld studiedienst, waarvoor hulde. Ik heb hen ook mijn bedenkingen gestuurd. Het document dat ik kreeg bevat de berekening voor een brutoloon van 3.000 euro, waarop ik verder zal focussen. /3
Read 28 tweets
May 16, 2023
Over het Vlaamse #PIRLS-drama: een ‘opvallende bevinding is dat 43% van de Vlaamse leerlingen zegt met honger aan te komen op school. Vijf jaar geleden was dit 19%. Dit is *geen* indicatie van stijgende armoede of van de problematiek van lege brooddozen. 🧵demorgen.be/politiek/onze-…
De vraag die aan de leerlingen werd gesteld is: “How often do you feel this way when you arrive at school?” Mogelijke antwoorden: 'elke dag’, ‘bijna elke dag’, ‘soms’ en ‘nooit’. Het gaat dus om 1) ontbijt; en 2) om het gevoel honger te hebben als je op school toekomt.
In het Vlaamse PIRLS rapport wordt gesuggereerd dat de stijging samenhangt met de problematiek van de lege brooddozen. Dat is onwaarschijnlijk. Dat er geen ontbijt wordt gegeten (en ook dat weten we niet) wil niet zeggen dat men zich geen of onvoldoende ontbijt kan veroorloven.
Read 9 tweets
Sep 29, 2022
De crisis is bezworen, er werd een compromis bereikt rond de kinderbijslag en de Vlaamse regering is gered. Hoera! Toch? Maar wat moeten we nu denken van dat compromis rond de kinderbijslag? Een draadje in 25 delen (mijn excuses😬).🧵 #septemberverklaring
Vooreerst: het stond in de sterren geschreven dat een automatische indexering van de kinderbijslag bij overschrijding van de spilindex onhaalbaar was. Dat heeft uiteraard politieke en ideologische redenen (zie verder), maar heeft ook te maken met de weeffouten in het systeem. /2
Dat zit zo: bij de regionalisering van de bevoegdheid over de kinderbijslag besliste men in Vlaanderen (maar ook in Wallonië) dat 'elk kind is gelijk' het vertrekpunt moest worden. En volgens die logica volgde daaruit dat elk kind een gelijk, hoog, basisbedrag moest krijgen. /3
Read 25 tweets
Sep 21, 2020
Ik mocht de onvolprezen @ArbiterofTweets even bijstaan in het factchecken van een bewering van @vlbelang. Het is *niet* zo dat het gros van federaal geld voor OCMW's naar buitenlanders vloeit. De vergelijking is, zelfs met juiste cijfers, sowieso onzinnig is. Een (saai) draadje.
OCMW's voeren hun taken uit met middelen die zowel federaal, Vlaams als lokaal kunnen zijn. Als een OCMW een leefloon toekent, dan betalen ze dat voor een deel uit eigen zak. Het federale niveau betaalt 60% tot 70% terug van de leeflonen. Het lokale niveau vult de rest aan. /2
Maar: equivalente leeflonen worden wel voor 100% terugbetaald. Dat zijn leeflonen die toegekend worden aan mensen die niet aan de nationaliteitsvoorwaarde voldoen, maar wel in nood verkeren. Het zijn mensen die nergens anders terecht kunnen. /3
Read 10 tweets
Sep 18, 2020
Ik vind de loonkloof tussen vrouwen en mannen een zeer belangrijk thema. Maar om er iets aan te doen, is ernstig onderzoek nodig. Een loonkloof van 24% naar voren schuiven is niet ernstig.
Het is belangrijk om appelen met appelen te vergelijken, en dus: de vrouw-man loonkloof tussen voltijdse werknemers met volle arbeidsduur bedraagt 6,6%. Die kloof is ook dalende. Dat is goed nieuws! igvm-iefh.belgium.be/sites/default/…
Er is heel wat onderzoek en expertise rond de oorzaken van deze blijvende loonkloof (cc @krishardies). Er moet en kan iets aan gedaan worden. Mijn boodschap is: doen alsof de kloof 24% impliceert dat het probleem bij de loonvorming zélf zit. Dat is niet zo.
Read 6 tweets
Jun 9, 2020
Het hoge aandeel mensen in een baanloos gezin is een hardnekkig arbeidsmarktprobleem in Vlaanderen. Om daar iets aan te doen moeten we eerst weten wie die mensen zijn, en welk statuut ze hebben. Samen met @SteunpuntWerk schets ik voor eerst gedetailleerd profiel. Draadje.
Het valt op dat deze mensen vaker ouder (50+), lager geschoold en alleenstaand zijn dan de bevolking op actieve leeftijd. Bovendien geeft meer dan de helft aan hinder te ondervinden van ziekte of handicap. Het gaat dus vooral om kwetsbare arbeidsmarktprofielen. /2
Van groot belang is dat slechts 22% van hen ingeschreven is bij de VDAB én een RVA-uitkering ontvangt. Een hervorming (lees: verstrenging) van de werkloosheidsverzekering zal voor de grootste groep mensen in baanloze gezinnen dus _niet_ helpen. /3
Read 5 tweets

Did Thread Reader help you today?

Support us! We are indie developers!


This site is made by just two indie developers on a laptop doing marketing, support and development! Read more about the story.

Become a Premium Member ($3/month or $30/year) and get exclusive features!

Become Premium

Don't want to be a Premium member but still want to support us?

Make a small donation by buying us coffee ($5) or help with server cost ($10)

Donate via Paypal

Or Donate anonymously using crypto!

Ethereum

0xfe58350B80634f60Fa6Dc149a72b4DFbc17D341E copy

Bitcoin

3ATGMxNzCUFzxpMCHL5sWSt4DVtS8UqXpi copy

Thank you for your support!

Follow Us!

:(