Esitin eilen Twitterissä näkemyksen, että tviittaaminen voi jossakin tilanteessa täyttää viestintärauhan rikkominen -nimisen rikoksen tunnusmerkistön. Tässä ketjussa täsmennän asiaa. Alla on rikoksen tunnusmerkistö, rikoslain 24 luvun 1 a §. 1/x
2/x. Huomatkaa sanat 'häirintätarkoituksessa', 'toistuvasti' ja 'huomattava häiriö tai haitta'. Kriittinen kommentointi, oman kannan esittäminen ja perustelu, yritys vakuuttaa muita eivät ole rikoksia
3/x. Twitter on julkinen keskustelufoorumi, johon osallistumalla henkilö joka kerta tviitatessaan julkistaa oman Twitter-tunnuksensa. Tviittien kriittinen kommentointi on muiden Twitterin käyttäjien oikeus, joka jokaisen tulee ottaa huomioon tviitin lähettäessään
4/x. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Twitteriä saisi käyttää häirintätarkoituksessa, tuottaakseen toiselle toistuvasti huomattavaa häiriötä tai haittaa. Asiattomien, solvaavien tai uhkaavien viestien tulva on huomattava häiriö tai haitta
5/x. Analogioita voi hakea perinteisestä viestinnästä. Vaikka henkilön puhelinnumero tai kotiosoite olisi sinänsä julkinen tieto, se ei oikeuta soittamaan yöllisiä häirintäsoittoja tai ulostepaketin lähettämistä postitse
6/x. Se ei myöskään oikeuta toisen puhelinnumeron tai kotiosoitteen julkaisemista tarkoituksessa, että muut ihmiset tämän seurauksena intoutuisivat yöllisiin häirintäsoittoihin tai ulostepakettien lähettämiseen
7/x. Tässä tulemme ns maalittamiseen Twitterissä. Henkilö voi vaikkapa sarkasmin muotoon puetuilla ivatviiteillä ja kohteen Twitter-tunnuksen mainiten tietoisesti aiheuttaa seurauksen, että suuri määrä hänen seuraajiaan alkaa lähettää kohdetta loukkaavia tai häiritseviä tviittejä
8/x. Yksi tviitti trolliarmeijan tulenjohtajalta voi aiheuttaa tuhat häiritsevää ilmoitusta maalituksen kohteelle. Osa niistä voi itsessään olla sisällöltään rikollisia (esim. kunnianloukkaus tai laiton uhkaus). Mutta onko alkuperäisen ivatviitin lähettäjä syyllistynyt rikokseen?
9/x. Tekijän tahallisuus, siis häirintätarkoitus ratkaisee. Se on selvitettävissä rikostutkinnan ja oikeudenkäynnin kautta. Lisäksi lainkohta edellyttää toistuvuutta. Ensimmäinen ivatviitti ei siis ole viestintärauhan rikkomisrikos
10/x. Ivatviitin lähettäjä kuitenkin saa tiedon, kuinka moni muu reagoi tviittiin, ja hän voi helposti seurata millaisia nuo reaktiot ovat. Siksi toinen tai kolmas maalitukseksi muodostuva tviitti voi jo osoittaa tekijän toimineen häirintätarkoituksessa
11/x. Asialliset kommentit ja argumentit eivät riko viestintärauhaa. Yleensä ne on myös kielellisesti osoitettu kritiikin kohteelle. Maalittaja sen sijaan usein muotoilee häirintätarkoituksessa laaditut tviittinsä kielellisestikin niin, että syntyy indisio häirintätarkoituksesta
12/x. Maalittaja on usein narsisti. Tämä selittää, miksi hänen tviittinsä on usein kielellisestikin muotoiltu niin, että ne on ymmärrettävä kohdistetuiksi hänen omille seuraajilleen reaktioiden toivossa. Tulenjohtaja nauttii aikaansaamastaan tulituksesta
13/x. Miten asian arviointiin vaikuttaa, että häirinnän kohteella on mahdollisuus estää (blokata) maalittaja? Nähdäkseni se ei sulje pois RL 24 luvun 1a §:n soveltamista, koska häirinnän kohteella voi olla hyvä syy olla blokkaamatta esimerkiksi julkisuuden henkilöä tai työtoveria
14/14. Sananvapaus on ihmisoikeus. Siihen kuuluu kritiikki. Twitter on hyvä alusta eri näkemysten kohdata ja jopa kiistellä. Silti rikoslain säännökset kunnianloukkauksesta, laittomasta uhkauksesta tai viestintärauhan rikkomisesta ovat voimassa myös täällä.
En lupaa analyysia Trumpin voitosta, vaan joitakin pohdinnan aineksia. 1) Demokraatit eivät saaneet kannattajiaan uurnille. Biden sai v 2024 ennätysmäärän ääniä, yli 80 milj. Nyt Harris sai normaalilukeman, 70 miljoonaa. Trump taas sai lähes yhtä paljon ääniä kuin v 2020, 74 milj
2) Ehkä äänestäjiä siirtyi demokraateilta Trumpille, tai ehkä Trump mobilisoi vanhat kannattajansa. Mutta on myös niin, että republikaanien vuosikymmeniä jatkunut työ äänestämisen estämiseksi tai vaikeuttamiseksi demokraattien kannatusalueilla onnistui
3) Voitto ei seurannut ohjelmasta. Trump ei edusta mitään rationaalista poiittista ohjelmaa tai vaihtoehtoa, vaan on ensi sijassa kultti. Ei ollut ratkaisevaa mitä hän sanoi tai teki, ei puhuiko hän totta tai valetta, tai että hän on rikollinen, rasisti, narsisti ja naisvihaaja
Eduskunnan perustuslakivaliokunnan pj @HVestman julkaisi ketjutviitin, joka vaatii muutaman kommentin. Valitsen hänen tviittinsä nro 8, joka ei anna totuudenmukaista kuvaa sen paremmin PeV:n tehtävästä kuin sen ns. rajapoikkeuslaista antamasta lausunnosta PeVL 26/2024
2/Taustalla on saman aamun Hesarissa julkaistu haastatteluni. Siinä sanoin, että PeV:n ja Vestmanin kannanotot rajapoikkeuslaista “eivät olleet rehellisiä”. Seison tuon takana. Osoitan alla, että Vestmanin ketjutviitti ei sekään ole rehellinen. Katsotaanpa hs.fi/politiikka/art…
3/@HVestman'in tviitin nro 8 mukaan PeV
A) "pysyy PL:n sanamuodon puitteissa",
B) "perustaa PL:n esitöihin" ja
C) "aiempaan lausuntokäytäntöönsä",
D) "huomioi ihmisoikeusvelvoitteet",
E) "nojaa asiantuntijalausuntoihin" ja
F) "pyrkii viimeiseen asti yksimielisyyteen”
Häkeltyneenä mietin rajalain 1. ja 2. käsittelyn välissä: eilinen keskustelu eduskunnan täysistunnossa osoitti, etteivät edes perustuslakivaliokunnan pj Vestman tai ex-pj:t Ojala-Niemelä ja Koskinen seiso sen takana mitä PeV sanoi ihmisoikeussopimusten asemasta Suomen oikeudessa
2/Perustuslaki sanoo yhtä, PeVL 26/2024 ihan toista, ja em. 3:lla juristikansanedustajalla on ainakin 3 teoriaa lisää. Yritän tässä ketjussa purkaa asiaa pala palalta kunhan olen miettinyt pitemmälle. Avainkysymys on io-sopimusten ja EU-oikeuden suora sitovuus eduskuntaan nähden
3/Aloitan kaukaa, teemasta oikeus ja oikeusjärjestys. Oikeus on ihmisyhteiskunnan normatiivisuuden muoto. Se ei koostu tosiseikoista vaan käskyistä, kielloista ja sallimisesta. Oikeuden ero moraalista on sen täytäntöönpantavuus, jopa pakolla. Moraalinormit ovat yksilöiden välisiä
Vuoden ajan on pyörinyt hidastettu filmi PS:n vallankaappauksesta. Erityisesti olen ihmetellyt muiden puolueiden, poliisin ja median pehmeyttä asiassa. PS:ään suhtaudutaan kuin se olisi kannattajiensa intresseihin pohjaava tavallinen poliittinen puolue – mitä se ei ole. 1/17
2/Kuten muiden maiden populistisilla oikeistopuolueilla, identiteettipolitiikka oli ja on PS:n tärkein astinlauta. "Suomalaisuus", "perussuomalaisuus", "kantasuomalaisuus" vastaan ”muut”. Näin luodaan oletettua yhtenäisyyttä tarvitsematta sanoa, kenen asialla oikeasti on
3/Timo Soinin suurin saavutus - ja suurin synti - oli PS:n normalisointi. Mukava supliikkimies, joka ilmiselvästi ei ollut tosissaan sen takana mitä PS kansalle viestitti, teki pilke silmäkulmassa PS:stä harmittoman suhteessa muiden puolueiden poliitikkoihin ja mediaan
Eduskunnan perustuslakivaliokunnan (PeV) puheenjohtajan 15-kohtainen perustelu sille, miksi suomalainen oikeusvaltio lepäisi ensisijaisesti juuri PeV:n harteilla, on looginen ja kaunis rakennelma. Kaksi sen kulmakivistä on kuitenkin pettävällä pohjalla. Siksi rakennus voi sortua
1/Suomi siirtyi 1980-luvun lopulla ihmisoikeussopimusten aikakauteen. Yksi kerrallaan EOA, KHO ja KKO alkoivat ratkaisuissaan soveltaa kv-ihmisoikeussopimuksia. Muutoksen syynä ei ollut vain halu näyttää Suomen sitoutumista läntiseen arvoyhteisöön
1a/Kyse oli myös sen tiedostamisesta, että PeV:n edustama perustuslainmukaisuuden ennakollinen valvonta oli ’kryptokonstitutionalismia’ (Matti Wuoren). Kun opiskelin lakia, meille vielä opetettiin että eduskunta voi 5/6 enemmistöllä säätää sinisilmäiset poikalapset surmattaviksi
Alan laatia lausuntoa luonnoksesta poikkeuslaiksi maan rajoille. Ensimmäinen havainto: asia ei ole valtioneuvoston yleisessä lausuntopalvelussa vaan lausunnot tulee lähettää rajavartiolaitokselle. Parviäly on tässä asiassa kytketty pois. En siis näe mitä muut ovat jo lausuneet/1